Firman ALLAH SWT

Sabda Rasulullah SAW

Kalam Tinta Dari Ku

Monday, July 23, 2012

Ilmu Tauhid Ahlus Sunnah Wal Jamaah Part 15

Hikayat Tok Guru Putar Alam

Tahun : 1992
Lokasi : Hatyai

Orang Tua : Rasulullah SAW janjikan kepada saya, daulah dan jawatan Perdana Menteri lagi tiga bulan.

Pendakwah : Hebatnya. Kalau lepas tiga bulan, ustaz masih tak jadi Perdana Menteri dan masih tak dapat daulah macam mana ? Adakah Rasulullah SAW itu pendusta ?

Orang Tua : Itu kalau tak berlaku, sebagai tanda yang anak-anak buah semua belum bersedia menerima daulah. Mereka bawa hijab.

Pendakwah : Kalau macam tu. ALLAH ni bodohlah. Sebab pergi wahyukan kepada Rasulullah SAW sesuatu yang tak akan berlaku. ALLAH tak tahu yang lagi tiga bulan, pengikut-pengikut ustaz masih belum bersedia menerima daulah, lalu ALLAH wahyukan sesuatu yang tak berlaku kepada Rasulullah SAW. Dan bolehlah Rasulullah SAW itu bersifat Kazzab ? Begitukah ?



Kalau begitu, mansukhkan saja ayat Al Quran Surah An Najm, ayat 3 hingga 4. : Tidaklah dia (Rasulullah SAW) mengucapkan mengikut kemahuan hawa nafsunya. Apa yang diucapkan tidak lain melainkan wahyu yang diwahyukan.

Rasulullah SAW  TIDAK akan sama sekali mengucapkan sesuatu berdasarkan hawa nafsu baginda, lebih-lebih lagi Rasulullah SAW MUSTAHIL bercakap dusta. Rasulullah SAW bersifat SIDDIQ.

Dalilnya ialah Surah Al Imran ayat 161:

Dan tiadalah patut bagi seseorang Nabi itu (disangkakan) berkhianat (menggelapkan harta rampasan perang), dan sesiapa yang berkhianat (menggelapkan sesuatu), ia akan bawa bersama pada hari kiamat kelak apa yang dikhianatinya itu; kemudian tiap-tiap seorang akan disempurnakan (balasan bagi) apa yang telah diusahakannya, sedang mereka tidak akan dikurangkan sedikitpun (balasannya). (Al Imran : 161)

Dan antara taaluq sifat siddiq adalah SADIQUL MASDUQ.  Maknanya Rasulullah SAW itu wajib bersifat siddiq dan sadiqul masduq. Rasulullah SAW seorang yang benar dan dibenarkan kata-kata baginda. Apa yang baginda SAW kata, PASTI akan berlaku, tidak boleh tidak. Siapa yang menafikannya, rosak aqidah, terbatal syahadah dan jadi kafir. Itulah yang disebut dalam kitab Faridatul Faraid dan kitab Risalah Tauhid. Dan itulah yang ustaz sebut dalam ceramah ustaz IBADAH DAN JAHILIAH. Takkan ustaz tak ingat ceramah ustaz ? Atau ustaz sendiri tak faham apa yang ustaz syarahkan ?

Begitu juga dengan sifat ALLAH. Antara sifat ALLAH yang wajib diketahui ialah sifat ILMU.  Dalilnya banyak. Antaranya :

Al Mujadalah ayat ke 7 : Sesungguhnya ALLAH Maha Mengetahui segala sesuatu.

At Thalaq ayat 12 : ALLAH-lah yang menciptakan tujuh langit dan seperti itu pula bumi. Perintah ALLAH berlaku padanya, agar kamu mengetahui bahwasanya ALLAH Maha Kuasa atas segala sesuatu, dan sesungguhnya ALLAH, ilmu-Nya benar-benar meliputi segala sesuatu.

Al Anaam ayat 59 : Dan pada sisi ALLAH-lah kunci-kunci semua yang ghaib; tak ada yang mengetahuinya kecuali Dia sendiri, dan Dia mengetahui apa yang di daratan dan di lautan, dan tiada sehelai daunpun yang gugur melainkan Dia mengetahuinya [pula], dan tidak jatuh sebutir bijipun dalam kegelapan bumi dan tidak sesuatu yang basah atau yang kering, melainkan tertulis dalam kitab yang nyata [Lauh Mahfuzh].

Jika ustaz menyatakan, ahli-ahli belum bersedia bila kata-kata yang KONON dari Rasulullah SAW tak menjadi kenyataan, ini bukan sahaja menafikan sifat Siddiq bagi Rasul, tetapi juga menafikan sifat ILMU bagi ALLAH.

Persoalannya sekarang, dasar perjuangan jemaah ustaz sudah lari dari landasan Ahlu Sunnah Wal Jamaah. Berdusta atas nama Rasulullah SAW, menafikan sifat Siddiq bagi Rasulullah SAW, menafikan sifat ILMU bagi ALLAH.

Jelas menyeleweng, sesat, menyesatkan, rosak aqidah dan terkeluar dari Ahlus Sunnah Wal Jamaah.

Jika ustaz rasa kenyataan saya ini salah. Tulislah kitab untuk memansukhkan SEMUA ayat-ayat Quran yang menjadi dalil kepada sifat Siddiq bagi Rasul dan sifat Ilmu bagi ALLAH.

Jika ustaz rasa kenyataan saya ini salah. Tulislah kitab dan haramkan SEMUA kitab-kitab ilmu Tauhid Ahlus Sunnah Wal Jamaah yang ada di dunia ni.

Jika ustaz rasa kenyataan saya ini salah, buatlah product recall atas buku-buku Aqidah Mukmin yang Ustaz tulis.

Apa perasaan ustaz jika saya mengatakan, ayah ustaz seorang pendusta ? Tentu ustaz akan marah.

Pernah tak ustaz terfikir perasaan saya dan perasaan umat Islam yang beriktiqad Ahlus Sunnah Wal Jamaah, bila ustaz mengatakan Rasulullah SAW itu pendusta ? ……


 ##############################3


Adapun sifat wajib bagi ALLAH Taala yang ke Sembilan ialah Ilmu. Ilmu ertinya mengetahui.

Adapun hakikat Ilmu itu yaitu satu sifat yang Qadim lagi azali yang sabit berdiri pada zat ALLAH Ta’ala maka dengan Dia Mengetahui pada yang wajib, pada yang mustahil, dan pada yang harus.

Adapun yang wajib itu zat dan sifatNya, maka mengetahui Ia zatNya dan sifatNya yang Kamalat.

Adapun yang mustahil itu yaitu yang menyekutui ketuhanannya atau yang kekurangan baginya maka mengetahui Ia tiada yang menyekutui bagi ketuhanan-Nya dan yang kekurangan pada-Nya.

Adapun yang harus itu sekalian alam ini maka mengetahui Ia segala perkara yang ada pada masa sekarang ini, segala perkara yang sudah tiada dan segala perkara yang akan diadakan lagi dan tiada terdinding yang dalam Ilmu-Nya sebesar jarah jua pun, semuanya diketahui-Nya dengan Ilmu-Nya yang Qadim

Lawannya Jahil, artinya bodoh, yaitu mustahil tiada diterima oleh aqal sekali-kali dikatakan Ia Jahil atau bodoh karena jikalau ia Jahil atau bodoh niscaya tiadalah teratur atau tersusun segala pekerjaan didalam alam ini maka sekarang alam ini telah teratur dan tersusun dengan baiknya, maka menerimalah aqal kita wajib bagi ALLAH Ta’ala bersifat Ilmu dan mustahil lawannya Jahil atau bodoh.

Adapun dalilnya firman-Nya dalam Al Qur’an: Ertinya ALLAH Ta’ala mengetahui tiap-tiap sesuatu.

Tetaplah dalam Hakikat Ilmu itu difahami dengan memahami sifat Salbiyah terlebih dahulu untuk menafikan apa-apa yang tiada patut dan tiada layak pada dzat, pada sifat dan pada af’al ALLAH Ta’ala.

* Ilmu ALLAH Ta’ala Qadim atau sedia, tiada diawali dengan jahil.
* Ilmu ALLAH Ta’ala Baqa’ atau Kekal, tiada diakhiri dengan jahil.
* Ilmu ALLAH Ta’ala itu Mukhalafatuhu lil hawadits, atau bersalahan dengan yang baharu, maha suci dari sekalian misal, dan tiada terdinding.
* Ilmu ALLAH Ta’ala itu Qo’imumbizzatihi atau berdiri pada zat ALLAH Ta’ala, tiada meminta tolong pada sesuatu.
* Ilmu ALLAH Ta’ala itu Wahdaniyah, atau Esa, tiada kamuttassil (Berhubung/bersusun) dan tiada kamumfasil (tiada bercerai dengan sifat yang lain).

Anda pening ??? Hehehehe

Jom kita bahas guna bahasa modern dan bahasa pasar.

Hakikat sifat ilmu ALLAH Taala iaitu sifat yang berbuka bagi-NYA mengetahui ALLAH Taala tentang yang wajib dan yang mustahil bagi zat-NYA, dan yang harus bagi kejadian ciptaan-NYA.

Maksud mengetahui yang wajib bagi zat-NYA iaitu ALLAH Taala mengetahui sifat kesempurnaan zat-NYA. Demikian juga ALLAH Taala mengetahui bahawa DIA adalah suci dari segala sifat kekurangan. Mustahil bagi-NYA tidak mengetahui akan zat-NYA sendiri.

Dan maksud mengetahui ALLAH Taala segala yang harus pada kejadian ciptaan-NYA ialah DIA mengetahui segala ciptaan-NYA tanpa terhalang dari sifat tidak mengetahui. Demikian juga mustahil DIA tidak mengetahui bahawa zat-NYA maha suci dari kekurangan.

Adapun mengetahui ALLAH Taala itu tidak dengan berusaha, tidak dengan berfikir, tidak dengan belajar, tidak dengan otak, tidak dengan memandang, tidak dengan dalil atau hujah, dan tidak dengan segalanya. Maka mengetahui ALLAH Taala itu dengan zat-NYA yang Maha Mengetahui. Jika ALLAH Taala sedemikian maka samalah DIA dengan makhluk, jadi lemah dan mustahil.

Ta’luk sifat Ilmu ALLAH Taala

Adapun ta’luk sifat ilmu ALLAH Taala pada yang harus yang diciptakan-NYA iaitu alam, pada semua keadaan dan semua masa.

Maksud mengetahui ALLAH Taala pada semua keadaan ialah mengetahui ALLAH Taala segala sesuatu di dalam tujuh petala langit dengan segala cakerawalanya, bintang, bulan, planet dan semuanya yang tidak pernah terfikir oleh otak manusia atau yang belum pernah dijumpai dengan teknologi zaman ini. Dan mengetahui ALLAH Taala segala yang di dalam tujuh petala ntuterfikir oleh otak atau yangbelum ditemui oleh teknologi zaman ini.

Dan mengetahui ALLAH Taala segala yang terlintas di dalam hati, segala was-was, fikir-fikir dan segala angan-angan, dan segala gerak naluri dan sebagainya.

Dan mengetahui ALLAH Taala segala yang paling halus seperti jumlah kaki semut yang kecil. Segala kaki hama dan tungau. Bahkan mengetahui ALLAH Taala semut yang hitam yang bergerak di atas batu yang hitam dimalam yang sangat gelap sekalipun atau di dalam gua yang sangat gelap.

Dan ta’luk ilmu ALLAH Taala itu kepada yang harus adalah ta’luk ketentuan pada azali. Ta’luk ilmu tidaklah ta’luk pada patut azali kerana ta’luk patut itu pada iktibarnya adalah sebelum ta’luk ketentuan. Maka jika ta’luk patut, jadilah bermula dengan jahil.

Alam dan makhluk dalam ilmu ALLAH Taala

Alam (termasuk makhluk kerana makhluk adalah alam yang baharu) adalah sesuatu yang dimaklumi oleh ALLAH Taala dalam ilmuNya. Dalam ilmu tahqiq Tauhid disebut ma’lum. Sifat mengetahui adalah sifat ilmu. Yang mengetahui ialah ALLAH Taala dan yang diketahui adalah maklumNya iaitulah alam.

Hukum alam pada sisi ALLAH Taala adalah ujud ilmi. Erti ujud ilmi iaitu ujud dalam pengetahuan ALLAH Taala. Ujud ini tidak dapat dipandang kerana ia adalah dalam pengetahuan semata-mata. Dan apabila ALLAH Taala menciptanya dengan QudrahNya, maka dzahirlah dalam maksud maklum yakni alam dalam ilmu ALLAH Taala itu ke keadaan dzahirnya.

Untuk mengelakkan kebingungan, contoh mudah seperti kita manusia. Kita berfikir untuk membuat kandang lembu. Pengetahuan kita tentang kandang lembu itu ada di dalam  otak kita. Kandang lembu didalam fikiran itulah maksudnya maklum, yakni kandang lembu yang dimaklumi kita. Dan apabila kita membuat dan telah jadi, berpindahlah dalam maksud maklum kandang lembu itu ke alam zahir.

Dalil ALLAH Taala bersifat Maha Mengetahui ialah FirmanNya dalam al-Quran bermaksud “Dan ALLAH Taala itu dengan setiap sesuatu itu sangat mengetahui”

Jika ALLAH Taala tidak bersifat Maha Mengetahui maka Ia bodoh. Sifat yang berlawanan dengan sifat ILMU adalah BODOH. Bodoh adalah sifat manusia. Mustahil hakikat yang disebut Tuhan itu bodoh. Jika ALLAH Taala bodoh maka pasti tidak akan tercipta alam ini dengan segala kejadiannya yang sangat ajaib dan seni sekali. Tuhan  yang bodoh pasti tidak akan dapat mencipta system alam yang teratur dan pastilah berbenturan. Maka mustahil ALLAH Taala tidak bersifat Maha Mengetahui.

Orang yang mempercayai Tuhan itu bodoh, orang itulah yang bodoh sebenarnya.

Orang yang mengatakan Rasulullah SAW itu pendusta, orang itulah yang pendusta sebenarnya.


Pullman Kuching
15 September 2011
3.20pm

No comments:

Post a Comment