Firman ALLAH SWT

Sabda Rasulullah SAW

Kalam Tinta Dari Ku

Wednesday, July 4, 2012

Ilmu Tauhid Ahlus Sunnah Wal Jamaah Part 7




Sifat WUJUD dan QIDAM bagi ALLAH

SIFAT WUJUD BAGI ALLAH. Wujud artinya ALLAH itu ada, mustahil ALLAH tidak ada.

Sungguh Maha Besar dan Pengasihnya ALLAH kepada manusia karena ia telah memperkenalkan kewujudan dan sifat-sifat diri-NYA melalui nabi-nabi dan rasul-rasul-NYA. Inilah nikmat yang terbesar bagi manusia.





Cuba tanya kepada paderi Kristian atau sami Hindu atau tokcha Buddha, apakah agama mereka mengajar mereka sifat-sifat TUHAN, sambil di sokong dalil-dalil dari kitab suci mereka, bagi memudahkan penganut agama mereka senang beribadah kepada tuhan mereka ? Jawapannya, TIDAK. Sebab apa ? Sebab agama mereka bukan agama kebenaran.

Bukti atas adanya ALLAH ialah adanya diri kita, makhluk-makhluk dan alam semessta ini. Kalau ALLAH yang menjadikan alam ini tidak ada, tentukah alam ini juga tidak akan ada. Kajian-kajian ilmiah modern membuktikan bahwa tidak mungkin diri kita, makhluk-makhluk dan alam semesta terjadi secara kebetulan saja. Ia mesti melalui proses penciptaan pentadbiran yang sangat luar biasa. Kita melihat dengan mata kepala adanya diri kita, makhluk-makhluk dan alam, ini suatu bukti bahwa ada yang menjadikan. Yang menjadikannya itulah ALLAH, Tuhan kita.

Kalau kita melihat suatu rumah yang sudah jadi, bagus kelihatannya sudah barang tentu kita yakin bahwa ada tukang yang membuatnya. Kita yakin tidak mungkin rumah itu akan jadi sendiri tanpa ada tukang membuatnya. Begitu juga dengan dunia dan alam semesta ini, sudah tentu ada yang menjadikannya.

Firman ALLAH dalam Quran:

Artinya: ”Tiada yang berbisik bertiga melainkan Ia yang keempat, tiada yang berbisik berempat melainkan Ia yang kelima, tiada yang berbisik berlima melainkan Ia yang keenam, tiada kurang dari itu, tiada lebih dari itu melainkan Ia bersama dimana mereka berada”
(Al-Mujadalah: &)

Teranglah bahwa ALLAH ada dan Ia mengetahui apa yang terjadi di langit dan di bumi. Ia mengetahui bisikan-bisikan hati seseorang. Untuk lebih mengenali dan menghayati wujudnya ALLAH, Rasulullah menyuruh kita untuk bertafakur:

Terjemahan; Berfikir satu saat itu lebih baik dari ibadah setahun.

Anjuran berfikir bertujuan menyadarkan manusia tentang sifat wujud dan Maha kuasanya ALLAH.

Ada pun sifat yang pertama yang wajib bagi ALLAH SWT ialah sifat wujud. Ia adalah dalam bahasa Arab dan dalam bahasa kita ertinya ada. Sifat ini wajib bagi kita mempelajari serta memahami dan meyakininya. Telah kita katakan bahawa sifat wujud adalah wajib bagi ALLAH SWT. Ertinya, wajib ALLAH SWT itu ada. Atau dalam ertikata yang lain, wajib adanya atau wujudnya ALLAH SWT itu.

Di dalam pengajian tauhid, wajib adalah bermaksud wajib pada akal iaitu menghukumkan sesuatu itu tentang adanya dengan bersandar kepada perbahasan akal fikiran serta memberikan dalil-dalil dan bukti di atas ketetapan hukum itu. ini dinamakan wajib akal nazari iaitu khusus kita lakukan untuk menghukum sifat-sifat yang wajib pada ALLAH SWT dengan mendatangkan bahasan yang ada dalil dan bukti sekali. Wajib akal nazari berbeza dengan wajib akal dharuri iaitu yang menghukumkan sesuatu itu tetap adanya dengan tidak payah mendatangkan dalil dan bukti melalui bahasan seperti menghukurn 1 itu separuh daripada dua.

Maka wajib yang kita maksudkan pada sifat wujud bagi ALLAH SWT ini ialah bahawa sesungguhnya, wajib ada atau wujudnya zat ALLAH SWT itu. Kerana ia wajib pada akal. Maknanya, tidak akan diterima akal akan tidak adanya atau tidak wujudnya zat ALLAH SWT itu. Ertinya, akal hanya mahu menerima tentang adanya zat ALLAH SWT tetapi tidak mahu menerima di sebaliknya. Kalau ada orang yang mengatakan yang ALLAH SWT itu tidak wujud atau tidak ada, maka akal sekali-kali tidak mahu menerimanya. Yang akal mahu terima ialah bahawa ALLAH SWT itu ada atau wujud.

Hakikatnya, wajiblah adanya zat ALLAH SWT itu. Ia tetap ada dan benar dan adalah wajib bagi kita meyakini adanya zat ALLAH SWT itu. Tidak boleh tergelincir keyakinan kita ini kerana kalau tergelincir dengan salah satu sebab sama ada syak, dzan atau waham, maka akan tergelincirlah aqidah kita. Manakala aqidah kita tergelincir, maka akan sesatlah kita.

Anda pening ? Hehehe

OK … kita guna bahasa pasar agar anda mudah faham.

Sifat pertama yang wajib bagi ALLAH ialah WUJUD. Erti wujud adalah ADA. Wajib ALLAH ini wujud/ada. Mustahil ALLAH tak wujud/tiada.

Kewujudan ALLAH wajib didatangkan dengan dalil aqal dan dalil naqal (iaitu dalil Al Quran).

Dari segi dalil aqal … orang mulhid / aethis/ komunis/ free thinker yang tidak mempercayai kewujudan Tuhan lebih-lebih lagi mereka tidak percaya kewujudan ALLAH. Alasan paling banyak dan mudah yang mereka beri adalah seperti berikut :
Mana ada Tuhan ? Saya tak nampak pun.
Kalau ada Tuhan suruh dia datang jumpa saya sekarang.

Persoalan di atas boleh dijawab dengan hujjah akal. Antara hujjah akal adalah seperti berikut :

Awak bernafas tak ? Awak tentu bersetuju yang awak bernafas, awak sedut udara yang mengandungi oxygen. Boleh awak tunjukkan udara atau oxygen tu macam mana rupanya ? Awak tentu bersetuju, walau oxygen tidak kelihatan tetapi oxygen wujud. Antara tanda oxygen itu wujud kerana kita boleh hidup dan bernafas dengannya. Sedangkan oxygen yang juga ciptaan ALLAH, ianya tidak kelihatan dan awak tidak boleh tunjukkan rupa oxygen dan udara itu bagaimana. Lebih-lebih lagi satu zat yang Maha Agung, Maha Kuat lagi Maha Kaya dan Maha Pencipta, kita tak tahu rupa zatnya bagaimana tetapi kita tahu kewujudannya sebab ada tanda-tanda penciptaan-NYA terbentang luas di hadapan kita. Pencipta itulah ALLAH Tuhan Yang Maha Wujud lagi Maha Esa.

Sebatang pencil, tentu ada yang mencipta pencil tersebut. Sedangkan pensil yang kecil itu pun ada yang mencipta, lebih-lebih lagilah diri manusia yang begitu kompleks, boleh berjalan, berlari, menangis, ketawa, berfikir dan lain-lain tentu ada pencipta. Pencipta itulah ALLAH.

Dalil Naqli berkenaan kewujudan ALLAH itu teramat banyak disebut dalam Al Quran. Antaranya adalah Surah Al Ikhlas ayat pertama :

“Katakanlah (wahai Muhammad) Bahawa ALLAH itu esa.” (Al Ikhlas : 1)


Firman Allah s.w.t. yang bermaksud :

” Dan jika kamu tanya orang-orang kafir itu siapa yang menjadikan langit dan bumi nescaya berkata mereka itu Allah yang menjadikan……………” ( Surah Luqman : Ayat 25 )

Mustahil ALLAH bersifat dengan sifat ADAM iaitu TIADA.





Sifat yang wajib bagi ALLAH yang kedua ialah QIDAM.

Qidam ertinya SEDIA.

Pada hakikatnya menafikan ada permulaan wujud ALLAH s.w.t kerana ALLAH s.w.t. menjadikan tiap-tiap suatu yang ada, yang demikian tidak dapat tidak keadaannya lebih dahulu daripada tiap-tiap sesuatu itu. Jika sekiranya ALLAH Ta’ala tidak lebih dahulu daripada tiap-tiap sesuatu, maka hukumnya adalah mustahil dan batil. Maka apabila disebut ALLAH s.w.t. bersifat Qidam maka jadilah ia qadim. Di dalam Ilmu Tauhid ada satu perkataan yang sama maknanya dengan Qadim iaitu Azali. Setengah ulama menyatakan bahawa kedua-dua perkataan ini sama maknanya iaitu sesuatu yang tiada permulaan baginya. Maka qadim itu khas dan azali itu am. Dan bagi tiap-tiap qadim itu azali tetapi tidak boleh sebaliknya, iaitu tiap-tiap azali tidak boleh disebut qadim. Adalah qadim dengan nisbah kepada nama terbahagi kepada empat bahagian :

1 ) Qadim Sifati ( Tiada permulaan sifat ALLAH Ta’ala )
2 ) Qadim Zati ( Tiada permulaan zat ALLAH Ta’ala )
3 ) Qadim Idhafi ( Terdahulu sesuatu atas sesuatu seperti terdahulu bapa nisbah kepada anak )
4 ) Qadim Zamani ( Lalu masa atas sesuatu sekurang-kurangnya satu tahun )

Maka Qadim Haqiqi ( Qadim Sifati dan Qadim Zati ) tidak harus dikatakan lain daripada ALLAH Ta’ala.

ANDA PENING LAGI ? hehehehe …. OK kita guna bahasa pasar lagi bagi memudahkan pemahaman.

Qidam maknanya ALLAH bersifat tiada permulaan. Tidak dilahirkan, tidak dicipta, tidak direka. Tidak seperti manusia. Manusia adalah makhluk ciptaan ALLAH, dan manusia pertama yang dicipta oleh ALLAH mempunyai permulaan, dari keadaan tiada manusia itu dari segi zat, juga tiada dari segi sifat. Lalu ALLAH mengutuskan malaikat untuk mengambil sekepal tanah lalu dijadikan Adam AS. Dari Adam AS dan Hawa AS, maka zuriat manusia berkembang dengan pertemuan benih lelaki dan wanita di dalam sulbi. Manusia kemudiannya bermula dengan kelahiran bayi oleh ibunya.

ALLAH bersifat qidam/sedia/ tiada permulaan. ALLAH tidak dijadikan juga tidak terjadi dengan sendiri. Sebab ALLAH TIADA permulaan, itulah syarat dan sifat TUHAN yang layak disembah.

Orang Kristian mengatakan Jesus adalah Tuhan. Tetapi mereka bersetuju Jesus dilahirkan oleh Mariam. Ini bermakna Jesus bukan Tuhan sebab Jesus mempunyai permulaan iaitu dilahirkan oleh Mariam. Jika Jesus boleh dilahirkan, pastinya kehidupan Jesus itu bermula sebagai seorang bayi yang LEMAH. Kalau lemah, BOLEHKAH JADI TUHAN ? Akal yang waras sama sekali tidak dapat menerima sesuatu yang lemah menjadi Tuhan.

Maka orang Kristian akan kata Father God itu tuhan yang sebenar. Jesus itu anaknya saja. Apakah Tuhan perlukan isteri dan anak ? Jika Tuhan perlukan isteri, perlukan anak, tidak ada beza tuhan dengan manusia. Ini juga tanda-tanda kelemahan. Akal yang waras tidak dapat menerima sesuatu yang lemah sebagai Tuhan.

Begitu juga dengan agama Buddha, Gautama Buddha dilahirkan dan Gautama Buddha mati. Buddha , bersifat ada permulaan dan ada pengakhiran. Ternyata Buddha itu bukan Tuhan dan tidak layak dijadikan Tuhan.

Begitu juga dengan agama Hindu, tuhan Hindu yang disembah oleh penganut agama Hindu mempunyai sifat dilahirkan. Maka sebab itu penganut agama Hindu merusuh dan membakar masjid Babri di India kerana mereka mengatakan tapak masjid itu tempat lahirnya tuhan mereka. Setaip yang ada permulaan, sama ada dilahirkan atau dipasang atau ibentuk dengan acuan dan sebagainya, itu adalah sifat makhluk. Bukan sifat ALLAH yang disembah sebagai Tuhan.

Malah berhala Hindu, berhala Buddha dan patung Jesus yang disembah oleh penganutnya juga dicipta dan diukir oleh manusia. Mana mungkin sesuatu yang dicipta, diukir, ada permulaan itu menjadi Tuhan. Lebih-lebih lagi yang didakwa tuhan itu disembah oleh orang yang mengukir, mencipta atau melahirkannya. Lagi tidak masuk akal.

Inilah dalil akal, wajib ALLAH bersifat dengan sifat qidam/ sedia/ tiada permulaan.

ALLAH bagi umat Islam, wajib bersifat qidam, tiada permulaan, tidak diciptakan, tidak dilahirkan. ALLAH mustahil bersifat dengan sifat HADUTH/ BAHARU iaitu mengalami perubahan.

Dalil Naqli bagi sifat qidam :

“DIA-lah (Allah) yang tidak berpermulaan ada-Nya dan pula tidak berkesudaan ada-Nya, Ia-Lah yang lahir wujud-Nya, Ia-Lah yang tersembunyi (Zat-nya) dan Ia tahu tiap-tiap sesuatu.”
(Al Hadid:3)

To be continue .......

No comments:

Post a Comment