Firman ALLAH SWT

Sabda Rasulullah SAW

Kalam Tinta Dari Ku

Monday, August 15, 2011

Tazkirah Ramadhan 3 : Kerinduan yang Subur




ALLAH menjanjikan melalui idah Rasul-NYA :

Awal bulan Ramadhan adalah rahmat , pertengahannya keampunan dan akhirnya ialah pembebasan dari Neraka.

Sedar tidak sedar, sudah tiga hari berlalu di bulan Ramadhan kali ini. Sudah tiga hari yang dijanjikan rahmat dari ALLAH meninggalkan kita. Kita masih berbaki tujuh hari lagi untuk kita meraih rahmat ALLAH di awal Ramadhan. Yang mana rahmat ALLAH di bulan Ramadhan terlalu istimewa berbanding bulan-bulan yang lain.





Sejauhmanakah usaha yang telah kita lakukan selama tiga hari yang telah berlalu ini dalam merebut rahmat ALLAH ? Sempena bulan Ramadhan yang merupakan bulan ibadah dan bulan mujahadah. Aku ingin mengajak anda semua untuk bersama-sama bermuhasabah.

ALLAH menjanjikan melalui kekasihnya Rasulullah SAW, bahawa awal Ramadhan yang mulia ini, ALLAH melimpahkan rahmat-NYA Yang Maha Agung. Ayuh, marilah kita bersama-sama melihat di dalam diri sendiri, apakah tujuh hari yang telah kita sama-sama lalui ini, telah kita gunakan untuk meraih rahmat dan kasih sayang Ilahi, Tuhan yang menjadikan diri ku, menjadikan diri mu dan juga menjadikan setiap mahkluk di alam ini.

Apakah tiga hari yang telah kita lalui bersama-sama ini, kita pergunakan untuk meraih kasih sayang dan kecintaan ALLAH SWT ? Lihatlah ke dalam diri. Terutama tatkala kita bersendirian bersama kesunyian malam, tanyailah diri kita apakah mutu ibadah kita sebelum dan setelah kedatangan Ramadhan ada menampakkan peningkatan ?

Dalam kedamaian sahur, dan kedinginan sepertiga malam, setelah selesai melabuhkan tahajjud dan kini tenang menjamah makanan ..., di sebalik semua nikmat berugama ini, tidak terhitung banyaknya telah mengalir akan air mata dan darah para kekasih ALLAH....

Wahai diri ku,

Adakah diri mu merindui Rasulullah SAW setiap hari ? Apakah kehadiran Ramadhan ini, kerinduan mu kepada baginda semakin mendalam ?

Kenangkanlah saat di mana Rasulullah SAW berlinangan air mata tatkala merindui umat baginda yang hidupnya sangat jauh dari zaman baginda …………Dalam satu majlis …. Sedang Rasulullah SAW di kelilingi oleh para sahabat yang sedang menikmati kehangatan layanan mesra seorang kekasih ALLAH yang mulia … tiba-tiba Rasulullah SAW terdiam sejenak ….tampak genangan air mata mengalir perlahan di wajah insan yang mulia yang menjadi rahmat buat seluruh alam ini.

Keadaan baginda mengundang kegusaran di kalangan para sahabat. Lantas Abu Bakar RA selaku sahabat yang paling akrab menghampiri baginda…. Pertanyaan dilontar oleh Abu Bakar RA kepada baginda … Apakah yang membuat engkau bersedih wahai kekasih ALLAH ? ….

Rasulullah SAW menjawab …. Aku merindui saudara-saudara ku. Berbahagialah orang yang dapat berjumpa dan beriman dengan aku. Dan berbahagialah tujuh kali ganda orang-orang yang beriman dengan aku tapi tidak pernah berjumpa dengan aku. Aku sangat rindu untuk bertemu mereka".....

Suasana yang tadinya ceria menjadi muram dan hening. Kemurungan baginda SAW mengundang kesedihan para sahabat …

Abu Bakar bersuara tenang memujuk ….Ya Rasulullah SAW .. Bukankah kami ini saudara-saudara mu?

Rasulullah SAW bersuara bernada lemah sambil air mata baginda masih mengalir dan menitis di pipi … Tidak, wahai Abu Bakar. Kamu semua adalah sahabat-sahabatku tetapi bukan saudara-saudara ku.


Kami juga adalah saudara-saudara mu, wahai Rasulullah SAW … seorang sahabat mencelah …


Dengan sayup pandangan mata yang redup, Rasulullah SAW menatap satu per satu wajah sahabat-sahabat baginda dengan pandangan kasih sayang ….. Sambil tersenyum … Rasulullah menggeleng-gelengkan kepalanya ….. Saudara-saudara ku ialah mereka yang tidak pernah bertemu dengan ku tetapi mereka beriman dengan ku dan mereka sangat mencintai ku. Malah …Kecintaan mereka kepada ku melebihi cinta mereka kepada anak-anak. Melebihi kecintaan kepada ibu bapa mereka. Malah melebihi kecintaan kepada dunia dan segala isinya ………. Maka bersaksilah kalian bahawa aku juga amat merindui dan mencintai mereka ………..


Maka berderailah air mata baginda SAW menanggung kerinduan kepada umat baginda di akhir zaman …………


Dalam satu majlis yang lain …….. Baginda bertanya kepada para sahabat …. Tahukah kamu siapakah hamba ALLAH yang paling kukuh imannya ?

Seorang sahabat menjawab …. MALAIKAT …

Rasulullah SAW tersenyum ….Bagaimana para malaikat tidak kukuh imannya kepada ALLAH sedangkan mereka sentiasa hampir dengan Allah, mereka sentiasa bertasbih dan ibadah. Tetapi masih ada lagi hamba ALLAH yang kukuh imannya ….. jelas Rasulullah.


Para sahabat terdiam seketika. Kemudian mereka menjawab …. Apakah para Rasul dan nabi-nabi Ya Rasulullah SAW ?
Rasulullah SAW tersenyum lagi …. Bagaimana para Rasul dan nabi tidak beriman, sedangkan wahyu diturunkan kepada mereka.


Para sahabat terdiam sekali lagi. Saling berpandangan antara satu sama lain. Seorang sahabat menjawab …Mungkinkah kami ya Rasulullah SAW ?


Sekali lagi Rasulullah SAW tersenyum …. Bagaimana kamu tidak beriman sedangkan aku berada ditengah-tengah kalian dan kalian berjuang dan berkorban di sisi ku ….. pintas Rasulullah menyangkal hujah sahabatnya itu.
"Kalau begitu, hanya Allah dan Rasul-Nya sahaja yang lebih mengetahui," jawab seorang sahabat lagi, mengakui kelemahan mereka.


Suasana menjadi hening seketika ……



Tiba-tiba Rasulullah tertunduk. Cuba menyembunyikan riak di wajahnya. Abu Bakar RA menghampiri baginda. Ternyata Rasulullah SAW sedang menangis …… Para sahabat menjadi cemas …..


Perlahan Rasulullah SAW mengangkatkan kepalanya menampakkan linangan air mata baginda… Di tatap wajah para sahabat satu per satu …. Andainya kamu ingin tahu siapakah yang paling kukuh imannya ? Mereka ialah umat ku yang hidup setelah lama wafatnya diri ku. Mereka membaca Al Quran dan beriman dengan semua isinya. Berbahagialah orang yang dapat berjumpa dan beriman denganku. Dan tujuh kali lebih berbahagia orang yang beriman denganku tetapi tidak pernah berjumpa denganku. Maka bersaksilah kamu. Aku sungguh rindu hendak bertemu dengan mereka….. ucap Rasulullah SAW dalam keadaan sayu.

Ada berbaur kesayuan pada ucapannya itu

Tidak rindukah engkau pada Rasulullah SAW ?


Moscow
3 Ogos 2011
4.15am

No comments:

Post a Comment