Firman ALLAH SWT

Sabda Rasulullah SAW

Kalam Tinta Dari Ku

Monday, May 23, 2011

Sir ... ni macam budak kecik, tengok kartun !!!


Sir ... ni macam budak kecik, tengok kartun !!!


Begitulah yang diluahkan oleh salah seorang student ku bila dilihat aku sedang menonton movie KUNG FU PANDA di komputer ku.


Aku : Jom join. Kita tengok sama-sama. Tapi ....


Sam : Tapi apa sir ?


Aku : Kena tengok dengan mata hati. Ada cerita, mengapa saya nak tengok cerita ni.


Aku pun memulakan semula movie tersebut, sambil membetulkan monitor pc agar dapat ditonton oleh students ku.


KUNG FU PANDA


Kisah berkisar sebuah perguruan, yang diasaskan oleh Master Oogway (Penyu). Perguruan itu diwariskan kepada muridnya yang paling TAAT dan setia iaitu Master Shifu (Tikus)



Master Shifu ada beberapa murid yang RAPAT. Antaranya , Tigress (Harimau Belang), Monkey (monyet), Mantis (Mentadak), Viper (Ular), Crane (Bangau) dan TAI LUNG (Harimau Bengal).



Antara students Master Shifu, TAI LUNG adalah yang teristimewa. Tai Lung adalah ANAK ANGKAT Master Shifu. Tai Lung dipelihara sejak dari kecil hinggalah dewasa. Tidak ada ilmu yan tidak diajar oleh Master Shifu kepadaTai Lung. Pendekata, Tai Lung mempunyai segala pengetahuan tentang ilmu yang diajar diperguruan Master Oogway. Dia tahu A to Z. Cara nak beramal. Cara nak bertempur. Cara nak mengajar. Dan lain-lain lagi. Ditambah, Tai Lung adalah pelajar yang rajin berlatih dan keadaan fizikal yang gagah.



Malangnya, Tai Lung adalah seorang yang bermasalah. Walau secara zahirnya, Tai Lung adalah murid yang layak mewarisi perguruan tersebut, TETAPI Master Oogway dapat melihat apa yang tersirat berdasarkan perwatakan lahiriah Tai Lung. Lantas Master Oogway menolak cadangan Master Shifu untuk melantik Tai Lung menjadi pewaris perguruan. Keputusan Master Oogway akhirnya mendedahkan sifat dan sikap sebenar Tai Lung.



Apabila Tai Lung mengganas di kala itu tidak ada sesiapa pun mampu menyekat kemaraan Tai Lung. Muncullah Poo (Panda). Poo mempunyai sifat IKHLAS. Tidak ada terpalit walau sedikit pun niat sampingan melainkan INGIN MENUNTUT ILMU DAN MEMBANTU MASYARAKAT.



Sewaktu Master Oogway menunjuk Poo sebagai Dragon Warrior, Poo cuba mengelak. Poo cuba mengelak menjadi pewaris perguruan kerana dirinya sedar bahawa dirinya secara fizikal tidak segagah pendekar-pendekar di sekolah tersebut. Poo juga sedar, dia tidak ada ilmu persilatan perguruan tersebut. Poo juga sedar dia walau pun dia adalah calon yang dipilih oleh Master Oogway, dia TIDAK MEMPUNYAI SEBARANG ILMU. Poo juga sedar dia hanya ada CITA-CITA dan KEIKHLASAN.



Berbekalkan cita-cita dan keikhlasan, Poo menjadi murid yang taat kepada Master Shifu untuk dididik.



Setelah keGHAIBAN Master Oogway, tanggunjawab melatih dan mendidik Poo diserahkan kepada Master Shifu.



Master Shifu juga menggunakan kebijaksanaannya dalam mendidik Poo. Tidak seperti mendidik Tai Lung. Andainya Tai Lung diberikan segala ilmu dan rahsia perguruan oleh Master Shifu, Poo pula dididik oleh Master Shi Fu Poo berdasarkan bakat dan kepakaran yang ada pada Poo.



Hasilnya … Poo Berjaya menewaskan Tai Lung.





#########################



Kisah Kung Fu Panda ... ceritanya ditulis oleh Michael Lachance, seorang yang tidak beriman. Ianya menjadi BUKTI bahawa orang yang tidak beriman dan tidak Islam juga membenci sifat UJUB, RIYA' dan TAKBUR. Jadi sebagai seorang muslim yang beriman, memang sewajarnya kita juga membenci dan memusuhi ketiga-tiga sifat mazmumah ini dan kita singkir akan dia dari diri kita.



Ujub ialah sifat mazmumah yang menjadikan seseorang merasa dirinya terlalu hebat. Ianya menjadi pendorong kepada sifat riya'. Riya' ialah sifat mazmumah yang mendorong seseorang menzahirkan segala perbuatan, perkataan semata-mata untuk mendapat pujian selain ALLAH. Bila ujub tercetus, dan riya' terzahir maka takbur menjadi subur. Takbur adalah sifat mazmumah yang menjadikan seseorang menghina manusia lain atas ketidak beradaan manusia lain atas nikmat yang dia miliki.



Dalam Ihya Ulumiddin, Imam Al-Ghazali menyimpulkan ada tujuh cara untuk mengenali seseorang yang sedang dan sudah menghidap penyakit hati yang merbahaya ini.



a. Ilmu yang banyak serta mempunyai kelebihan yang pada kebiasaan yang tidak terdapat pada orang lain

b. Banyak amal ibadah

c. Nasab keturunan

d. Wajah dan paras rupa yang indah dan cantik

e. Harta yang menggunung

f. Kegagahan/ kekuatan diri serta jawatan yang tinggi

g. Ramainya pengikut



Pertama, kelebihan seseorang kerana pengetahuan ilmunya, baik ilmu dunia atau ilmu akhirat. Apabila ilmu sudah penuh di dada dia menganggap semua orang lain jahil belaka, semua orang buta dan jika ada pandangan yang bernas tetapi tidak diterimanya.



Orang sombong seumpama ini, menghendaki dirinya selalu dihormati oleh orang lain terutama ketika di khalayak ramai, oleh anak muridnya dan orang bawahannya serta sentiasa meminta diberi layanan mulia.



Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: "Tidak akan masuk neraka, orang yang di dalam hatinya ada seberat sebiji sawi darinya iman, dan tidak akan masuk syurga yang di dalam hatinya ada seberat biji sawi darinya sombong." (Hadis riwayat Muslim dan Abu Daud)



Keduanya kerana kelebihan beribadat seseorang. Penyakit orang ahli abid yang merasa diri mereka terlalu banyak beribadat berbanding dengan orang lain sehingga menganggap orang lain tidak mampu beribadat seperti mereka.



Sedangkan mereka terpedaya dengan tipu daya syaitan. Rasulullah SAW mengingatkan melalui sabda Baginda yang bermaksud: "Bahawa siapa yang memuji dirinya sendiri atas suatu amal salih, bererti sudah tersesat daripada mensyukurinya, dan gugurlah segala amal perbuatannya."



Jika kita bersifat seperti ini, menghina orang yang tidak bersembahyang atau apabila orang mengerjakan maksiat, lantas menggelengkan kepala dan terdetik di dalam hati, "Apa nak jadi dengan kamu semua. Mengapa tidak alim dan warak seperti aku," maka kita adalah dalam kategori orang yang berpenyakit sombong. Oleh itu, bersegeralah bertaubat atas kejelekan akhlak.



Perkara ketiga yang membuatkan kita sombong ialah kerana ego memperkasakan keturunan, bangga kita berketurunan mulia lagi bangsawan, suka menyebut nama datuk nenek moyang kita yang dulunya dikatakan keramat atau hebat.



Sifat sombong seperti ini tidak ubah seperti kaum Bani Israel yang dilaknat Tuhan, seperti termaktub dalam al-Quran. Mereka bangga dengan keturunan mereka yang banyak menjadi nabi ikutan, konon keturunan mulia dikasihi tuhan.



Mereka rakus melakukan apa saja termasuk membunuh golongan lemah kerana keegoan menganggap orang lain tidak semulia mereka. Seandainya kita zalim, bangga dengan status keturunan, maka kesombongan itu sama dengan kesombongan kaum Bani Israel yang dilaknat tuhan.



Perkara keempat menjadikan kita beroleh sombong ialah kerana berasa diri cantik dan sempurna malah memandang orang lain dengan hina, seperti merendah-rendah ciptaan Allah hingga sanggup menyindir atau memberi gelaran tidak baik seperti pendek, berkulit hitam atau gemuk.



Sifat sombong kelima berpunca daripada kelebihan harta diberi Allah membuat kita lupa daratan, berbangga dengan kekayaan yang ada, rumah besar, kereta mewah hingga memandang rendah orang yang kurang berada.



Keenam, sombong kerana kekuatan dan kegagahan diri. Semua orang akan dibuli kerana kuatnya badan kita tidak terperi, hingga boleh memakan kaca seperti mengunyah. Boleh menarik bas dan lori hanya dengan gigi. Boleh dihempap badan dengan batu dan besi.



Akhirnya yang ketujuh kata Imam Ghazali, ialah sombong dan berbangga kerana ramainya pengikut setia di belakang diri, sepertinya orang alim berbangga dengan ramainya murid yang memuji. Guru silat pula berbangga dengan ramainya murid yang tidak lut ditetak dan dijilat api.



Justeru, hendaklah KITA memeriksa diri sama ada tujuh perkara yang membawa kepada penyakit sombong ada pada kita atau tidak. Penawarnya ada di tangan sendiri kerana penyakit sombong hanya akan memakan diri.



Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Orang yang sombong, keras kepala dan takbur, akan dikumpulkan pada hari kiamat, dalam bentuk semut yang kecil, yang dipijak mereka oleh manusia, kerana hinanya mereka pada Allah." (Diriwayatkan oleh Al-Bazzar dari Abu Hurairah)



Pesan arwah datuk ku : Ketahuilah oleh mu bahawa riya` menghapuskan amal, menjadi penyebab kepada kemurkaan Allah dan merupakan pembinasa yang paling besar. Kalau memang begini sifatnya maka sudah sepantasnya untuk kita berusaha secara sungguh-sungguh menghilangkannya.



Ada pun untuk menghindari dari sifat mazmumah ini dan merawat hati yang rosak kerananya. Ada duaa tingkatan yang perlu ditempuh.



Pertama : Memotong akar dan asal usulnya dari lahirnya rasa ujub. Tiada lain ianya melainkan kesenangan dengan pujian, menghindari pahitnya dicela dan sangat tamak terhadap yang dimiliki manusia. Tiga hal inilah yang menggerakan orang untuk ujub, riya` dan takabbur. Cara memotong akar dan usul benih-benih mazmumah ini ialah dengan menyedari bahaya riya’ dan akibat buruk yang terhasil kerana tmbuhnya mazmumah ini.



Ada pun kesan di dunia, mazmumah ini akan menyebabkan hati tidak bersih, menghalang cahaya hidayah dan taufiq, menjauhkan diri dari mendapat tempat di sisi ALLAH. Ada pula kesan di akhirat, mazmumah ini menjadi penyebab, balasan yang akan diterima berupa seksaan, kemurkaan yang dahsyat dan kehinaan yang tampak. Bagaimanapun, jika seorang hamba memikirkan kehinaan tersebut, kemudian membandingkan apa yang didapatkannya dari menampakkan keindahan (perkataan, amal dll) dihadapan manusia di dunia dengan apa yang tidak mampu ia raih di akhirat dan pahala yang terhapus, ia akan dengan mudah menghilangkan keinginan tersebut. Seperti orang yang mengetahui bahwa madu itu enak tetapi kalau ternyata di dalamnya ada racun yang akan berakibat buruk baginya, ia akan tinggalkan madu tersebut.



Bagi mereka yang masih berdegil untuk terus-terusan berdamping dengan ujub, riya’ dan takabbur, ALLAH telah menciptakan satu makhluk RIHUL AHMAR untuk menyeksa diri manusia yang berdamping dengan sifat mazmumah yang tercela ini.



Kedua : Menghilangkan berbagai godaan (bisikan) yang sempat mengganggunya ketika melakukan ibadah. Ini juga perlu dipelajari. Orang yang berjuang memerangi (penyakit) jiwanya dengan memotong akar-akar riya`, menghilangkan rasa tamak dan menganggap hina pujian dan celaan orang, kadang-kadang syaitan tidak membiarkannya pada saat menjalankan ibadah, tetapi membisikkan riya`. Jika terdetik di hatinya bahawa orang-orang sedang melihatnya, melawannya dengan mengatakan pada dirinya “ Apa urusanmu dengan orang-orang itu, mereka tahu atau tidak, ALLAH mengetahui keadaanmu. Apa faedahnya orang mengetahui (amal kita) ? Jika keinginan untuk mendapatkan pujian sedang bergejolak, ingat dengan penyakit riya` yang ada dalam hatinya yang menyebabkannya mendapatkan murka dari ALLAH dan menjanjikan kerugian ukhrawi kepada diri yang malang.


Oleh itu, untuk memotong akar asal usul ujub dan riya’, serta untuk menghilangkan bisikan yang datang, seseorang muslim hendaklah :


Memperkemaskan ilmu Fadhu Ain dan beramal dengannya. Dengan itu seseorang muslim akan sedar bahwa dirinya adalah hamba Allah yang hina. Hanya Allah tempat dipersembahkan segala amalan, bukan kepada makhluk. Hanya kepada Allah seseorang mengharapkan balasan dan bukannya mengharap anugerah pemberian makhluk.


Apabila menerima nikmat, segeralah mengingati Allah dan ucapkan kesyukuran atas nikmat yang diperolehi. Lantas segeralah beristighfar kepada Allah kerana takut nikmat yang bakal diperolehi menjadikan kita lupa bahawa nikmat itu merupakan ujian bujat diri kita.


Bersegeralah mengucapkan la haula wala quwata illa billah sebagai tanda kelemahan kita sebagai makhluk Allah.


Apabila menerima nikmat, segeralah juga kita bandingkan nikmat yang kita perolehi itu dengan nikmat orang lain yang lebih besar dan berharga. Agar kita sedar bahwa nikmat yang kita perolehi itu tidak seberapa dan bila-bila masa sahaja Allah mampu menariknya semula. Dengan itu kita mampu bersyukur.


Apabila ditimpa musibah, segeralah kita membandingkan musibah tersebut dengan musibah orang yang lebih teruk dari kita. Agar nantinya kita akan bersabar dan redha dengan ketentuan Allah atas kita.


Sentiasalah menggauli orang yang kurang bernasib baik seperti fakir miskin dan anak-anak yatim. Kerana ianya menjadikan kita insaf akan kedudukan kita sebagai makhluk Allah yang lemah. Maka tidak hairanlah ulamak-ulamak sufi dalam mendidik murid mereka agar tidak berlaku riya’ dan ujub, anak-anak murid mereka dihina oleh mereka di khalayak ramai. Ini jelas diceritakan dalam kisah Sheikh Abu Yazid Al Bustami dan Sheikh Hassan Al Basri, mereka menghina dan mengaibkan orang-orang yang ujub dan riya’ yang sedar mereka berbuat kemungkaran tetapi tidak mahu tunduk dan patuh kepada kebenaran. Maka AL Imam Al Ghazali dalam kitabnya Mukasyafatul Qulub menegaskan, harus mengaibkan orang yang ujub dan riya’ di khalayak ramai sebagaimana harus seorang yang zalim diumpat, agar tindak tanduk mazmumahnya tidak diikuti oleh orang lain.


Bermujahadatunnafsi melalui tiga peringkat yang pernah dibincang dalam pertempuran yang lalu iaitu Takhalli, Tahalli dan Tajalli. Bertafakur. Memikir akan kebesaran Allah SWT.Semoga syarahan yang ringkas ini mampu kita jadikan panduan untuk terus menghampirkan diri kepada Allah SWT.

Madrasah Darus Syifa
23 may 2011
4.15am

2 comments:

  1. salam

    sy juga sukakan katun animasi sebegini sbb sy berpegang kpd satu statement, siapa kata katun hanya sesuai utk kanak-kanak?

    lagipun seperti huraian di atas, kartun animasi sebeginilah lebih sarat dengan moral of the story jika nak dibandingkan dgn filem melayu yang berpeluk dgn bkn muhrim (tp tak pernah pun kena tangkap basah, halalkah sbb dlm filem???), dah tu suka-suka hati dedah aurat sana sini dalam filem (halalkah???)

    mcm mn nak sokong filem melayu, bknkah filem itu wajah kita?

    sy sokong ipin dan upin, tapi kalau lebih byk bercirikan islam lg sy suka lah

    hidup kartun animasi

    ReplyDelete
  2. bila nama nya manusia,tidak lah terkecuali dari dosa,hanya rahmat allah jua yg dapat menyelamat,manusia tidak dapat melihat rupanya sendiri dengan matanya yg. tertutup,tapi dapat melihat wajah orang lain.

    ReplyDelete