Firman ALLAH SWT

Sabda Rasulullah SAW

Kalam Tinta Dari Ku

Monday, May 9, 2011

XPDC Wonosobo : Menyingkap Tabir Qalbu ... Part 3


Perjalanan menuju ke Alas Ketonggo bermula ...

Fikiran ku kembali melayang .... teringat kisah para auliya yang sering diceritakan oleh arwah datuk ku kepada kami adik beradik setiap kali menjelang larut malam.

Bertemankan lampu karbaid, atok akan duduk bersila di sebelah tempat pembaringan kami adik beradik sambil mata tuanya menatap Kitab Tazkiratul Auliya' oleh Sheikh Fariduddin Attar.


Wajahnya yang semakin di mamah usia, tekun membaca kitab kuning tersebut dan melafazkan kisah-kisah para kekasih ALLAH. Gaya bahasa dan cara olahan ceritanya bagaikan atok berada dan melihat sendiri kisah-kisah mereka.

Kakak ku gemar mendengar kisah Rabiatul Adawiyah .... Abang ku menggilai Yazid Bustami ..... Abang ku yang seorang lagi tersentuh kisah Malik Bin Dinar .... Adik ku meminati kisah sementara Hassan Al Basri .... sementara aku pula meminati kisah Uwwais Al Qarni ....

Abang : Loratlah kau ni ... balik-balik Uwwais Al Qarni. Ada banyak lagi cerita wali laaaa ... (herdik abang ku yang mungkin jemu atas pintaan ku kepada atok ku)

Kakak : Dah ulang berapa kali cerita tu. Kita dengar cerita yang lain pulaklaaa .... (kakak ku mengomel, mungkin kerana dia ingin mendengar kisah Rabiatul Adawiah)

Adik : Cerita Uwwais Al Qarni tak banyak keramatlaaa …………

Antara kisah-kisah para wali ALLAH, kisah kekeramatan yang aneh dan pelik, kekeramatan Uwwais Al Qarni yang jarang diceritakan. Sesuai dengan tarafnya sebagai seorang YANG TIDAK TERKENAL DI BUMI tetapi amat terkenal di langit.

Dan aku teringat cerita arwah atok ku berkenaan TINGKATAN PARA WALI

*********************

1. AQTAB (Semoga redha ALLAH atas mereka) : Juga disebut Al Ghaits (Penolong). Bilangannya hanya ada seorang pada setiap zaman. Tidak berlebih dan tidak berkurang. Ia adalah pemimpin bagi satu golongan (Qutub) pada zamannya, dan ia mempunyai kekuatan jasmani dan rohani yang tinggi. Pendekata ia adalah pemimpin yang amat berkuasa. Terkumpul dalam dirinya semua hal dan maqam. Dirinya menjadi penyelesai kepada semua masalah baik yang zahir mahu pun yang tersembunyi.

2. AIMMAH (Semoga redha ALLAH atas mereka) : Memberi makna “para pemimpin”. Bilangannya hanya ada dua pada setiap zaman. Tidak berlebih dan tidak berkurang. Aqtab bertindak sebagai penguasa (raja) maka Aimmah bertindak sebagai para menterinya. Bila Aqtab meninggal dunia, tempatnya akan digantikan oleh salah seorang Aimmah. Seorang mengetahui tentang alam malakut (alam ghaib rohani) dan seorang lagi mengetahui alam mulk (alam dunia jasmani).

3. AUTAD (Semoga redha ALLAH atas mereka) : Bilangannya hanya empat pada setiap zaman. Tidak berlebih dan tidak berkurang. Seorang di daerah Utara. Seorang di daerah Selatan. Seorang di daerah timur. Dan seorang di daerah barat. Arahnya boleh dilihat dari Kaabah. Gelaran-gelaran mereka ialah Abdul Hayyi, Abdul A’lim, Abdul Qadir dan Abdul Murid.

4. ABDAL (Semoga redha ALLAH atas mereka) : Abdal adalah sebutan jamak, sementara Badal adalah sebutan tunggal. Bilangannya hanya tujuh pada setiap zaman. Tidak berlebih dan tidak berkurang. Bertugas menjaga tujuh wilayah. Seorang mengikut jejak Nabi Ibrahim AS. Seorang mengikut jejak Nabi Musa AS. Seorang mengikut jejak Nabi Harun AS. Seorang mengiut jejak Nabi Idris AS. Seorang mengikut jejak Nabi Yusuf AS. Seorang mengikut jejak Nabi Isa AS. Seorang mengikut jejak Nabi Adam AS. Tugasnya menjaga kemaslahatan di sesuatu wilayah. Bila Badal ingin meninggalkan wilayahnya untuk menyelesaikan permaslahan sejagat atau untuk bertaqarrub kepada ALLAH atau untuk menghadiri Majlis Para Wali, Badal itu akan meninggalkan seseorang yang mirip dengan dirinya untuk mengawasi wilayah yang ditinggalkannya. Untuk mencapai maqam ini, hendaklah banyak berlapar, bangun malam, diam dan uzlah.

5. NUQABA (Semoga redha ALLAH atas mereka) : Bilangannya hanya 12 pada setiap zaman. Tidak berlebihan dan tidak berkurangannya. Bilangannya sama dengan bilangan bulan hijrah, dan menyamai dengan bilangan gugusan bintang (galaksi) dan tata suryanya. Setiap Naqib (nama tunggal bagi Nuqaba) mengetahui khasiat dan hal ehwal bagi setiap gugusan bintang. Sangat alim akan SYARIAT, mampu menyingkap isi hati setiap insan dan mengetahui segala yang tersembunyi baik tipu daya nafsu, godaan syaitan, hatta amat mengetahui tentang Iblis itu.

6. NUJABA (Semoga redha ALLAH atas mereka) : Bilangannya hanya lapan pada setiap zaman. Tidak berlebihan dan tidak berkurangan. Mempunyai kekuatan kerohanian yang tinggi walau mereka tidak mengusahakannya. Tidak siapa yang mengenal mereka melainkan orang yang maqamnya lebih tinggi dari mereka. Tetapi pada dirinya terserlah tanda-tanda kekeramatannya.

7. HAWARIYYUN (Semoga redha ALLAH atas mereka) : Bilangannya hanya satu pada setiap zaman. Tidak berlebihan dan tidak berkurangan. Tugasnya adalah untuk membela agama, sama ada bersenjatakan pedang mahu pun bersenjatakan hujjah. Ia dikurniakan ALLAH ilmu, ketekunan beribadah, hujjah, kemahiran berpedang, keberanian, dan keteguhan. Maqamnya adalah mempertahankan kebenaran agama sebagaimana yang di SYARIATkan.

8. RAJABIYYUN (Semoga rdha ALLAH atas mereka) : Bilangannya empat puluh pada setiap zaman. Tidak kurang dan tidak lebih. Tugas mereka hanya untuk mengagungkan Allah.Terlalu sedikit orang yang mengetahui dan mengenal mereka. Mereka tersebar di beberapa tempat, tetapi mereka saling kenal-mengenal antara satu sama lain. Dinamakan Rajabiyyun kerana kekuatan kerohaniannya berada ditahap paling tinggi di bulan Rejab. Di hari pertama bulan Rejab, seorang Rajab merasa sangat berat seperti sedang memikul beberapa lapis langit, sehingga tidak mampu mengerdipkan mata dan menggerakkan anggota badan. Ia hanya mampu berbaring dan sama sekali tidak mampu bergerak, berdiri, duduk, menggerakkan tangan dan kaki, atau mengerdipkan mata. Keadaan tersebut berkurang sedikit demi sedikit pada hari kedua dan ketiga bulan Rejab. Lalu ia mengalami mukasyafah, tajaliyyat, dan mampu mengetahui hal-hal ghaib. Akan tetapi ia masih tetap dalam keadaan berbaring. Setelah dua atau tiga hari, ia baru mampu berbicara sampai akhir bulan. Apabila bulan Rejab telah habis dan masuk bulan Syaaban, barulah ia mampu berdiri seperti terlepas dari jeratan. Keadaan para Rajab ini aneh dan tidak diketahui sebabnya dan hanya terjadi di bulan Rejab.

9. KHATMU (Semoga redha ALLAH atas mereka) : Bilangannya hanya ada satu sepanjang zaman, hanya ada satu di dunia. ALLAH menutup kewalian umat Muhammad SAW dengan kemunculannya. Tidak ada wali dari kalangan umat Muhammad SAW yang lebih besar daripada dia. Dia adalah penutup (khatm) terakhir yang dengannya ALLAH menutup kewalian yang ada dalam seluruh umat sejak Adam sampai wali yang terakhir. Dia adalah Nabi Isa AS.

To be continue .....


8 May 2011
4.15am


No comments:

Post a Comment