Firman ALLAH SWT

Sabda Rasulullah SAW

Kalam Tinta Dari Ku

Tuesday, May 3, 2011

Sir ... Islam tu apa ?


Babyduck : Sir ..... Islam tu apa ???


Sir : Islam tu maknanya selamat. Dalam konteks agama, Islam membawa makna menyerah diri kepada ALLAH melalui ibadah kepadanya, memberikan ketaatan atas segala perintah ALLAH dan tidak mensyirikkan ALLAH.

Babyduck : Pada orang Islam, ALLAH itu Tuhan. Tuhan tu bagaimana dalam Islam ?

Sir : ALLAH adalah Tuhan Yang menciptakan segala-galanya di alam ini. Termasuklah diri saya dan awak. Termasuklah Jesus. ALLAH mencipta Jesus sebagai manusia yang makan, minum, tidur, sakit dan segala sifat-sifat kemanusiaan.

Babyduck : Dalam Kristian, Tuhan itu trinity. Ada Father God, ada Jesus dan ada holy spirit. Tuhan Islam hanya satu iaitu ALLAH. Mengapa tak banyak ?

Sir : Bila kita sebut TUHAN. IAnya jadi tempat utk segala yg ada di alam ini menyembah dan memohon kepadaNYA. Awak setuju ?

Babyduck : Ya, saya setuju.

Sir : Oleh itu TUHAN mesti sangat-sangat berkuasa, dan tidak terkalah dan tak perlukan bantuan. Awak setuju ?

Babyduck : Ya, saya setuju.

Sir : Katakanlah, awak ada satu angkatan tentera, awak nak serang tentera musuh yang ada kekuatan tentera darat, tentera udara dan tentera laut. Kalau awak nak kalahkan musuh, bolehkah awak guna khidmat tentera udara saja ? Atau tentera darat saja ? Atau tentera laut saja ?

Babyduck : Saya kenalah guna tentera laut, udara dan darat juga kalau nak lawan musuh begitu.

Sir : BENAR SEKALI !!! Untuk jadi kuat kena ada tentera darat, tentera laut dan tentera udara untuk lawan musuh , barulah angkatan tentera itu kuat. Tidakkah menunjukkan angkatan tentera itu lemah kerana angkatan tersebut TERPAKSA ada tiga elemen baru kuat. Awak setuju dengan saya ?

Babyduck : Ya, saya setuju.

Sir : Jadi jika Tuhan kena ada Father God, kena ada Son God dan kena ada holy spirit, itu tandanya Tuhan itu lemah. Kalau taka ada salah satu Tuhan akan mudah dikalahkan.

Babyduck : Apa bukti Sir kata kalau tak ada salah satu Tuhan dari konsep Trinity, Tuhan itu lemah ?

Sir : Buktinya, son of God iaitu Jesus boleh dibunuh oleh manusia. Siapa cipta manusia ? Tentulah Tuhan. Tapi mengapa manusia boleh bunuh anak Tuhan ? Masuk akal tak ? Tentu tak masuk akal kan ? Sama juga jika awak buat cheese cake. Bila cheese cake tu sudah siap di masak, cheese cake itu bergerak sendiri dan bunuh awak. Masuk akal tak ?

Babyduck : Ya, saya setuju. Memang tak masuk akal.

Sir : Kalau begitu Tuhan bagi Kristian merupakan elemen yang amat lemah. Sebab Father God, Son God and holy spirit perlu ada dan bergantung antara satu sama lain. Malah Anak Tuhan boleh dibunuh dan Father God tak boleh selamatkan anaknya. Kalau Tuhan lemah, dia tak layak jadi Tuhan. Awak setuju ?

Babyduck terdiam. Hanya mengangguk-anggukkan kepalanya.

Sir : Sebab itu, dalam Islam umatnya diajar bahawa ALLAH itu bersifat ESA, iaitu tunggal. Tidak ada yg lain melainkan ALLAH. Tiada father God, tiada son of God tiada holy spirit. Kekuatan Tuhan tidak bergantung kepada apa pun. Itu beza Tuhan bagi orang Islam dan Kristian. Pendekata, Islam meletakkan ALLAH sebagai zat yang amat berkuasa dan tempat kita beribadah. Kristian hanya meletakkan Tuhan sebagai satu symbol untuk dihormati. Islam lebih ikhlas dalam mengabdikan diri kepada Tuhan yang sebenar-benarnya layak disembah iaitu ALLAH.

Babyduck terdiam … Di wajahnya nampak pelbagai persoalan bermain difikirannya.

Babyduck : Maksud sir, Jesus itu bukan Tuhan ? Bukan Anak Tuhan ?

Sir : Ya. Jesus adalah salah seorang utusan ALLAH yang diutus kepada manusia oleh ALLAH agar manusia menyembah dan beribadah hanya kepada ALLAH. Sebab itu Jesus dilahirkan oleh ibunya iaitu Maryam. Sebab itu Jesus makan dan minum. Sebab itu Jesus rasa sakit. Itu semua adalah sifat-sifat seorang manusia.

Babyduck : Tapi Jesus itukan ajaib. Jesus dilahirkan oleh seorang gadis yang masih dara. Tanpa seorang ayah.

Sir : Adakah Kristian percaya kepada Nabi Adam AS ?

Babyduck : Ya, Adam juga disebut dalam ajaran Kristian.

Sir : Kalau begitu, Adam lebih layak disembah oleh orang Kristian kerana Adam bukan sahaja tidak ada ayah, Adam juga tidak ada ibu. Jesus ada ibu. Kejadian Adam lebih ajaib dari Jesus. Malah Eve dilahirkan oleh Adam yang lelaki. Eve lebih ajaib dari Jesus. Mengapa Kristian tidak menjadikan Adam atau Eve sebagai Tuhan ?

Babyduck terdiam.

Sir : Bagaimana rupa dan sifat Tuhan yang awak belajar di Gereja.

Babyduck : Tuhan seorang lelaki, namanya Jesus, dilahirkan oleh Maryam, ditangkap dan disalib. Dia mati untuk sucikan dosa-dosa manusia.

Sir : Awak bersetuju bahawa sifat lelaki, sifat dilahirkan, ditangkap dan mati adalah sifat manusia ?

Babyduck : Ya, saya setuju. Tapi dia mati untuk sucikan dosa-dosa manusia.

Sir : Benarkah ? Jadi Jesus sudah mati, sudah lama mati. Lebih 2000 tahun. Jadi dosa awak dia sudah tak boleh sucikan sebab sekarang tahun 2009. Jesus sudah lama mati 2000 tahun yang lalu. Hehehe

Babyduck : Tapi paderi boleh sucikan dosa di Gereja. (menyampuk)

Sir : Jadi Paderi itu juga Tuhan ? Sebab Paderi boleh sucikan dosa. Siapa sebenarnya Tuhan bagi penganut Kristian ? Adakah Father God ? Adakah Jesus ? Adalah holy spirit ? Adakah paderi ? Atau keempat-empatnya sekali ? hehehe

Babyduck : Ohhhh sirrrrrrr ….(Babyduck mengeluh) …. Saya sudah keliru... sangat-sangat keliru sekarang …(Wajahnya sudah mula mencemik)

Sir : Tenang ya tenang. Awak juga yang memulakan perbincangan ini. Alang-alang kita berbincang, kita bincang sampai selesai.... OK ?

Babyduck menganggukkan kepalanya.

Sir : Katakanlah …. Ada seorang lelaki, suka kat awak. Awak tak kenal dia. Dia hantar SMS kata nak berkenalan dengan awak dan nak awak jadi girlfriend dia. Apa awak akan buat ?

Babyduck : Sirrrr. We are discussing about theology, not my private life …

Sir : Opppsss sorry … tapi … this got to do with our discussion ….please gimme your answer (ujar ku sambil tersenyum)

Babyduck : Well … I akan tanya macam mana rupa dia, handsome ke tak. Tanya tinggi dia. I like tall guy. Tanya berat dia. Overweight not my taste. Until I am comfortable, baru I minta gambar dia.

Sir : That’s riteee. Awak akan tanya sifat-sifat dia. Setuju ?

Babyduck : Ya, saya setuju.

Sir : Untuk kenal Tuhan, awak kena kenal sifat-sifat Tuhan. Sifat-sifat Tuhan kena ada dalil atau sokongan bukti yang jelas dari sumber yang reliable iaitu Kitab Suci agama. Bila kenal Tuhan barulah kita boleh beribadah kepada Tuhan. Seperti Raja, kalau seorang khadam hendak berkhidmat kepada Raja, khadam tu kena kenal Raja. Kena kenal sifat Raja tu bagaimana, pemarah ke, penyabar ke, tegas ke, loyar buruk ke. Barulah khadam berjaya memberi khidmat kepada Raja. Kalau tak kenal Raja siapa, nanti tersilap beri khidmat. Nak beri khidmat kepada Raja di istana tersalah beri khidmat kepada Raja Gopal atau Raja Maniam hehehe. Begitu juga sebagai manusia yang hendak menyembah Tuhan, kena kenal Tuhan melalui sifat-sifat Tuhan. Barulah ibadah kita sampai kepada Tuhan yang sebenar-benarnya. Awak setuju ?

Babyduck : Ya, saya setuju.

Sir : Dalam Kristian, apa sifat yang wajib ada pada Father God ? Apa sifat yang wajib ada pada Jesus ? Apa sifat yang wajib ada pada holy spirit ?

Babyduck terdiam dan termanggu. Nampak di wajahnya fikirannya mencari jawapan.

Sir : Ada awak di ajar sifat-sfat yang wajib ada pada Tuhan ? WAJIB ya. Maknanya ada sokongan dari Bible menjelaskan "Ini sifat Tuhan" ..

Babyduck menggelengkan kepala …. : Saya cuma diajar … Jesus itu penyayang dan sanggup korbankan nyawa untuk sucikan dosa manusia.

Sir : Nak kenal seorang lelaki handsome ke tak, awak minta maklumat sifat-sifatnya. Tinggi ke, gemuk ke, kulit cerah ke, hidung mancung ke. Jadi untuk kenal Tuhan kenalah tahu sifat-sifat-NYA. Sebab itu dalam Islam, umatnya diajar untuk kenal Tuhan itu apa sifat-sifat yang wajib ada pada Tuhan. Apa sifat-sifat yang mustahil ada pada Tuhan. Dan setiap sifat-sifat itu di datangkan dalil atau sokongan bukti dari Al Quran. Berbanding dengan agama-agama lain, umat mereka tidak diajar bagaimana sifat Tuhan. Lebih-lebih lagi tiada dalil sokongan sebagai bukti dari kitab-kitab mereka akan sifat-sifat Tuhan itu bagaimana. Bukankah untuk mengenal Tuhan dalam Islam lebih relevan dan lebih mudah serta lebih jelas serta tidak mengelirukan ?

Babyduck terdiam. ….

Sir : Awak OK ?

Babyduck : Saya semakin tertekan … Paderi cakap lain … Sir cakap lain …. Saya confuse sekarang

Sir : Mintalah hidayah dan petunjuk dari ALLAH. Bukan dari saya. Bukan dari paderi awak.

Babyduck : Boleh ke ? Saya Kristian. Boleh ke saya minta dari ALLAH ?

Sir : Awak nak tau sama ada awak boleh minta dari ALLAH atau tidak ?

Babyduck : Macam mana ?

Sir : Malam ni…. Sebelum awak tidur…. Awak switch off lampu bilik….Dalam gelap .... Awak duduk atas katil…. Pejamkan mata …. Tarik nafs panjang-panjang … kemudian awak berbisik dengan hati yang ikhlas … YA ALLAH berilah aku hidayah dan rezkikan aku dengan iman …..Itu saja …



……………………. END …………………….

KLIA
20 April 2011
17.50pm

No comments:

Post a Comment