Firman ALLAH SWT

Sabda Rasulullah SAW

Kalam Tinta Dari Ku

Monday, May 23, 2011

Selamat Hari Guru .....


16 May 2011 .... Sedunia meraikan Hari Guru ... hari untuk warga pendidik .... ermmm ... dari mana asal usulnya Hari Guru ni ? ... Halalkah meraikan hari Guru ni ? ... ermmm .... banyak nak kena study ni .... Tapi tak salah nak menghargai guru-guru ... sebaik-baik penghargaan ialah menyerlahkan prestasi atas ilmu yang telah dicurahkan ... Terima kasih cikgu .....



Hari Valentine ... pelbagai versi asal usul kelahiran hari Valentine diceritakan ... ada yang mengatakan peristiwa meraikan pembunuhan umat Islam beramai-ramai hasil tipu daya Padri Valentino .... Ada yg mengatakan pengorbanan Paderi Valentino atas dasar cinta mengahwinkan pasangan suami isteri walau dihalang Raja. .... Ada juga yg mengatakan meraikan kisah cinta Valentino dengan seorang Sharifah sehingga berjaya memurtadkan nasab keturunan Rasulullah SAW, lalu diberi nama Kristian ISABELLA .... apa pun jua cerita yang tertulis, kesan dan hasil Hari Valentine ini amat negatif dan menyukarkan kerja-kerja doktor, polis serta mak bapak kerana pada hari itulah berlakunya banyak perzinaan.



Begitu juga dengan Mothers Day ... ada yg kata hukumnya haram kerana berasal dari sambutan meraikan IBU KEPADA DEWA-DEWA ....



Bagaimana pula Hari Jururawat yang meraikan seorang jururawat bernama Florence Nightingale ? ..... Kasihan dengan tokoh Rufaidah Binti Saad rha ... jururawat di zaman Rasulullah SAW. Tugasnya bukan sekadar merawat luka-luka ditubuh badan para mujahid, malah tugasnya juga merawat jiwa dan hati para manusia dan membakar semangat para mujahid untuk terus berjihad dan merebut taraf syuhada. Para bidadari malu kepada Rufaidah kerana Rufaidah berani mencabar para mujahid untuk memilih mati syahid yang didalamnya terkandung nikmat memperisterikan Ainul Mardhiah, bidadari yang tercantik, sedangkan disebalik bayangan Ainul Mardhiah terukir disebalik cadur yang menutupi wajah Rufaidah. …. Agak-agaknya … berapa ramaikah jururawat muslim di dunia ini yang membuat tahlil dan mensedekahkan Al Fatihah atau Yaasin untuk Rufaidah Binti Saad rha ?



Kini kita menyambut Hari Guru ... hari warga pendidik ... Apakah sambutan ini hanya untuk guru di sekolah ? Sama ada sekolah menengah atau sekolah rendah saja ? Atau apakah ianya juga merangkumi para pensyarah di kolej dan universiti ? Atau apakah juga terangkum guru memasak atau guru memandu atau guru menjahit ? ...... Yang pastinya ianya tidak pernah disambut oleh para murabbi mahu pun guru mursyid ....

Kepada warga pendidik ... tak kiralah sama ada engkau guru sekolah akademik, guru sekolah agama, guru sekolah memandu dan sebagainya ... maka, eloklah sebagai guru dan pendidik mempunyai persediaan mental, emosi dan rohani yang terbaik bagi melaksanakan proses pengajaran dan pembelajaran dengan lebih berkesan.



Kitab Bidayatul Hidayah yang dibeli semasa tingkatan 3 pada tahun 1983 dulu, karangan Imam Al-Ghazali (505H). Beliau ada memberi peringatan dan nasihat kepada para guru dan pendidik tentang ‘Adab-adab Seorang Guru’. Semoga bermanfaat untuk muhasabah diri.



Berkata Imam Al-Ghazali:



“Jika engkau seorang guru maka hendaklah engkau jaga adab-adab ini:

1- Ihtimal (banyak sabar menanggung kesusahan).

2- Lambat marah.

3- Duduk dengan hebat atas kelakuan yang tetap serta menundukkan kepala.

4- Meninggalkan takabbur atas sekelian hamba Allah Taala kecuali terhadap orang yang zalim kerana menegahkan daripada kezalimannya.

5- Memilih tawadhuk yakni merendahkan diri pada perhimpunan orang ramai dan pada majlis orang ramai.

6- Meninggalkan bergurau-gurau dan bermain-main.

7- Kasih sayang dengan murid dan lemah lembut dengan yang kurang pandai.

8- Membimbing murid yang bebal.

9- Tidak memarahi murid yang bodoh.

10- Tidak malu daripada berkata ‘Aku tidak tahu’ (bagi masalah yang tidak diketahuinya).

11- Memberikan perhatian kepada murid yang bertanya dan cuba memahami soalannya dengan baik.

12- Menerima hujah atau dalil yang dihadapkan kepadanya.

13- Tunduk kepada kebenaran dengan kembali kepadanya ketika ia tersalah.

14- Melarang murid daripada ilmu yang boleh memudaratkan.

15- Melarang murid daripada menghendaki yang lain daripada Allah dengan ilmunya.

16- Melarang murid daripada menuntut ilmu yang fardhu kifayah sebelum selesai daripada menuntut ilmu yang fardhu ain, dan ilmu yang fardhu ain itu ialah ilmu yang berkenaan dengan membaikkan zahir dan batinnya dengan taqwa.

17- Memperbaiki diri sendiri dengan taqwa sebelum ia menyuruh orang lain, supaya muridnya dapat mencontohi amalannya dan mengambil manfaat daripada percakapannya (ilmunya).



Kepada para salik dan murid …. Apakah hadiah yang ingin engkau sampaikan kepada guru mursyid mu ? …. Yang pastinya …. Seorang guru mursyid tidak pernah meraikan Hari Guru dan tidak pernah menerima hadiah pada 16 May setiap tahun … sebab .... bagi seorang mursyid dan murabbi Hari Guru bagi mereka hanyalah di akhirat tatkala melihat anak-anak didikan sedang beristirehat di dalam syurga sambil menikmati ketenangan dan kebahagiaan abadi .... Apakah kita sudah mampu memberikan "hadiah" ini kepada para guru kita khususnya para murabbi dan mursyid ?



Kepada guru-guru ku, para pensyarah ku, sama ada yang masih hidup mahu pun yang sudah kembali ke rahmat ALLAH, terima kasih tak terhingga ku ucapkan kepada mu ... Hanya ALLAH saja yang mampu membalas jasa-jasa mu. Halalkan segala ilmu yang dicurahkan kepada ku sehingga aku mampu menjadi seperti yang ada ini .... DOAKANLAH KEJAYAAN DIRI KU DI DUNIA & AKHIRAT ... Buat guru-guru ku yang telah kembali ke rahmat ALLAH, khususnya buat Almarhum Ustaz Mohammad Taha Suhaimi bin Muhammad Fadlullah As Suhaimi … AL FATIHAH

No comments:

Post a Comment