Firman ALLAH SWT

Sabda Rasulullah SAW

Kalam Tinta Dari Ku

Tuesday, May 3, 2011

Inilah Kisah Ku .... Part 2


Selang beberapa minggu …………..


AAAA : Sir ikhlaskah nak tolong saya ?

Aku terdiam ….. Ku renung wajah AAAA…. Perasaan ku berbaur…. Fikiran ku pantas mengatur ayat untuk ku lafazkan jawapan kepada AAAA.

Aku : TIDAK (jawab ku tegas)



Ku lihat wajah AAAA berubah. Mungkin dia terkejut kerana tidak menjangka jawapan yang ku bakal ku berikan.

Aku : Sebenarnya saya tidak ikhlas menolong awak. …. Saya ada niat lain. ( Ujar ku tenang ) … Masuk kereta .. (aku mengarah AAAA )

AAAA masih tercengang kebingungan.

Aku : Masssuuukkkk …(ku ulangi arahan ku) … saya akan ceritakan pada awak niat sebenar saya.

AAAA masuk ke dalam kereta dan aku terus memandu menuju ke Masjid XXXXX. Lokasi biasa aku dan sahabat-sahabat ku menguruskan saudara-saudara baru.

Aku : Sebenarnya saya tak ikhlas menolong awak. Maafkan saya. Tapi saya harap niat dan fikiran awak tidak berubah. Kena ikhlas.

Aku nampak AAAA hamper hendak menangis.

AAAA : Sir, bukankah Islam ajar umatnya untuk ikhlas. Sir sendiri yang cakap. Kalau hendak jadi seorang muslim, hati kena ikhlas.

Aku : Ya. Benar. Tapi saya mengaku. Saya tolong awak tak ikhlas. Ada sebab lain.

AAAA : Sebab apa ? (Nada suara AAAA semakin tinggi menampakkan kemarahannya)

Aku : Sebab … (aku terhenti seketika sambil memandang kepada AAAA … aku senyum, walau ku lihat kemarahan di wajah AAAA) …. Saya bukanlah orang yang baik …. Saya ada banyak sejarah hitam ... Sekarang saya sedang berusaha menghabiskan sisa-sisa hidup saya yang masih berbaki ni untuk memperbaiki kesilapan masa lalu …. Sebab itu saya tak ikhlas menolong awak ….Sebab saya mahu awak jadi seorang muslimah yang soleha. Sebab saya mahu awak mendapat jodoh dengan seorang lelaki yang soleh. Sebab saya mahu awak mendapat zuriat yang soleh dan soleha…. Kelak … saya akan beroleh amal jariah dari segala amal ibadah awak dan amal ibadah dari generasi awak. Supaya dengannya nanti saya beroleh keampunan ALLAH dan kasih sayang ALLAH.

Ku lihat air mata mengalir di sudut mata AAAA mengalir di pipi dan jatuh. Wajah AAAA kembali tenang.

AAAA : Sir … mengapa sir cakap macam tu ? Sir dah banyak tolong saya. Dah banyak tolong students lain. My preacher also didn’t say like that.

Aku : Of course dear. Because I am not your preacher….. I am your lecturer. Paderi awak bertanggungjawab atas awak di gereja saja. Tapi …. Saya sebagai lecturer awak … saya bertanggungjawab atas awak di dunia dan di akhirat.

AAAA : Tapi bukankah bila kita sudah buat baik, kita adalah orang baik dan akan masuk syurga ? (AAAA bertanya)

Aku : Dalam Islam, kita diajar akan empat sifat. Pertama riya’. Kedua ujub. Ketiga khauf dan keempat raja’. Riya’ ialah perbuatan yang dilakukan untuk mendapat pujian dari makhluk, bukan dari ALLAH. Ujub ialah bila seseorang merasakan diri dia istimewa, hebat, power disebabkan dia mampu berbuat kebaikan. Kedua-dua sifat ini akan memusnahkan amal ibadah yang dilakukan. Jadi kita hendaklah mempelajari, memahami dan menghindari kedua-dua sifat ini. Kerana sifat-sifat ini akan merosakkan amal ibadah kita.(Ujar ku kepada AAAA)

Aku : Ramai orang ... pada peringkat awal melakukan kebaikan, mereka lakukannya dengan ikhlas. Tetapi apabila mereka berjaya melakukan kebaikan, mereka menerima pujian dan sanjungan, hati dan niat mereka terpesong. Ini adalah angkara godaan syaitan dan nafsu. Maka merasa diri mereka hebat dan baik. Inilah sifat ujub. Lantas mereka lakukan amal kebaikan untuk mendapat pujian dan sanjungan dari manusia. Inilah riya'. Hancur dan musnahlah amal kebaikan yang dilakukan. Tiada nilai di sisi ALLAH. Sebab itu, andainya kita mampu melakukan kebaikan, selalulah ingatkan diri kita bahwa kita tidak akan mampu melakukannya tanpa izin ALLAH.

AAAA senyap. Fokus pada apa yang aku bicarakan. … Aku menyambung …..

Aku : Khauf adalah rasa takut. Takut untuk buat dosa. Takut untuk dimasukkan ke dalam neraka..... Raja’ pula adalah rasa harap. Harap kepada ampunan ALLAH. Harapkan kasih sayang ALLAH. Kedua-dua sifat ini kena ada dalam diri kita. Sifat khauf akan menjadikan diri kita takut untuk buat dosa. Sifat raja’ akan mendorong kita melakukan banyak amal soleh. Kedua-dua sifat khauf dan raja' inilah yang akan jadi perisai kita untuk menghindarkan diri dari sifat ujub dan riya'. Kedua-dua sifat ini juga akan mendorong kita untuk terus mengharapakan rahmat dan ampunan ALLAH.

Kami pun sampai di Masjid BBBBB. Beberapa orang student ku sudah menunggu di luar masjid sambil ditemani oleh beberapa orang sahabat ku. Salah seorang sahabat ku menyambut kehadiran AAAA, memimpinnya ke bilik wudhu dan mengajarnya berwudhu.

Selepas itu aku dan sahabat-sahabat ku mengiringi 11 orang student ku ke ruang masjid. Imam, seorang peguam, seorang dari Majlis Agama dan beberapa orang saksi sudah sedia menunggu.

Majlis mengucap syahadah pun berjalan lancar ……………

####################################

Wahai anakku yang tercinta, Dan engkau juga bertanya kepadaku tentang ikhlas, maka ikhlas itu bahawa engkau menjadikan segala amalanmu hanya untuk Allah Ta'ala dan hati engkau tidak berasa senang dengan pujian manusia dan juga engkau tidak peduli dengan kecaman mereka. (Kitab Ayyuhal Walad oleh Imam Al Ghazali)

Syarah : Orang yang ikhlas kerana ALLAH, melakukan sesuatu atau meninggalkan sesuatu HANYASANYA kerana ALLAH. Tanda-tanda orang yang ikhlas ialah, dia tak terhibur dengan sanjungan dan pujian. Dia tidak rasa terhina dengan penghinaan dan cercaan. Orang yang tidak ikhlas, akan rasa terhina bila dicerca. Lebih-lebih lagi jika dia melakukan maksiat dan mungkar, ada pihak yang menegur kemungkarannya, lebih-lebih lagi dia merasa terhina. Inilah balasan ALLAH di dunia sebelum mereka menerima azab ALLAH di akhirat atas perbuatan mungkar yang mereka lakukan.

Ketahui olehmu bahawasanya tiada dapat kemenangan manusia itu di dalam akhirat melainkan dengan ILMU DAN AMAL yakni ibadat. * Bermula ibadat dengan tiada Sidiq(benar) tiada sah dan * niat dengan tiada ikhlas akan jadi riya dan * ikhlas dengan tiada sidiq adalah dusta lagi munafik. (Kitab Sirus Salikin oleh Sheikh Abdul Samad Al Falembani .... Kitab Sirus Salikin adalah kitab syarah Ihya Ulumiddin oleh Imam Ghazali)

Syarah : Hendak beramal mestilah ada ilmu. Beramal berdasarkan ilmu, barulah menjadi ibadah. Melakukan ibadah tanpa ilmu, ibadah yang dilakukan tidak diterima oleh ALLAH. Beribadah tetapi dengan niat riya', tidak ikhlas, ibadah tersebut juga tidak di terima, malah berdosa.

Mutiara Damansara
18 April 2011
4.48am

No comments:

Post a Comment