Firman ALLAH SWT

Sabda Rasulullah SAW

Kalam Tinta Dari Ku

Friday, November 5, 2010

Bicara Cinta 4


CINTA RASULULLAH SAW


Rasulullah SAW bersabda : Barangsiapa membenci sunnah ku, bukan dia dari kalangan umat ku. ( Muslim )

Sabda Rasulullah SAW : Barangsiapa menghidupkan sunnah ku, sama ertinya mencintai ku. Barangsiapa mencintai ku, di hari kiamat kelak akan bersamaku dalam syurga.




Orang yang mencintai Rasulullah SAW adalah orang yang beramal dan berpegang kepada sunnah Rasulullah SAW. Orang yang beramal dan berpegang dengan sunnah Rasulullah SAW tatkala umat sedang rosak, mereka memilih jalan yang berbeza. Di kala orang membenci dan memomok-momokkkan amalan sunnah, mereka menjadikan sunnah Rasulullah SAW sebagai pakaian diri dan hati. Mereka memilih jalan yang berbeza. Mereka sanggup dihina dan sanggup di tertawa semata-mata mempertahankan sunnah Rasulullah SAW. Maka kepada mereka Rasulullah SAW menjanjikan 100 pahala mati syahid bagi setiap sunnah yang dihidupkan.

Tegas Rasulullah SAW : Setiap umat ku akan masuk syurga kecuali orang yang tidak mahu masuk syurga.

Para sahabat bertanya : Siapakah yang tidak mahu masuk syurga wahai Rasulullah SAW ?

Rasulullah SAW menjawab : Barangsiapa mentaati ku, mereka akan masuk syurga. Barangsiapa menentang ku, bererti mereka tidakmahu masuk syurga. Setiap amalan yang dilakukan tanpa mengikut sunnah ku, itu termasuk kemaksiatan.

Junaid Al Baghdadi berkata : Tidak seorang pun dapat membawa dirinya sampai kepada ALLAH kecuali dengan mengikut ajaran ALLAH serta mengikut sunnah Rasulullah SAW.

Rasulullah SAW bersabda : Bahawasangya yang terlebih aula manusia dengan diri ku (iaitu yang terlebih hampir mereka itu dengan aku dan terlebih sebenar dengan syafaat ku pada hari kiamat itu) orang yang terlebih banyak mereka itu selawat atas ku di dunia kerana membayakkan selawat.

Tanda kecintaan terhadap Rasulullah SAW yang paling kecil ialah berselawat ke atas baginda SAW.

Sabda Rasulullah SAW : Barangsiapa selawat atas ku sekali, maka berselawat ALLAH atasnya 10 kali.

Sahabat bertanya : Adakah dengan demikian itu hati perlu hadir (di kala berselawat) ?

Rasulullah SAW menjawab : Tiada, tetapi iaitu bagi tiap-tiap orang yang selawat atas lalai hati dan lagi diberi akan dia oleh ALLAH Ta'ala akan seumpama bukit dan malaikat meminta doa dan meminta ampun baginya.

Dan ketahuilah oleh mu, bahawasanya sekelian bagi zikir tiada diberi pahala dan tiada diterima akan dia melainkan serta hadir hati melainkan bacaan Al Quran dan selawat ke atas Rasulullah SAW, maka diterima akan keduanya dan dapat pahalanya walau tiada hadir hatinya tatkala melafazkannya.

Dalam satu riwayat dikisahkan bahwa ketika Rasulullah SAW mengimami solat berjemaah, para sahabat mendapati seolah-olah baginda SAW terasa susah sekali setiap kali berpindah rukun dan terdengar bunyi yang aneh. Seusai solat, Saidina Omar Al Khatthab bertanya, “Ya Rasulullah SAW, kami melihat seolah-olah engkau menanggung penderitaan yang amat berat. Sedang sakitkah engkau ya Rasulullah SAW?.” Rasulullah SAW terdiam sebentar. Satu persatu wajah sahabat banginda ditatap bersama pandangan kasih saying baginda yang menjanjikan rahmat dan syafaat. Sambil melontar senyumannya manis, Rasulullah SAW menjawab “Tidak wahai Omar. Alhamdulillah aku sihat dan segar.” Jawapan Rasulullah SAW tidak memuaskan hati Saidina Omar ra. “Ya Rasulullah, mengapa setiap kali engkau menggerakkan tubuh, kami mendengar seolah-olah sendi-sendi tubuh mu saling bergeselan? Kami yakin engkau sedang sakit”. Desak Omar penuh cemas.


Akhirnya, Rasulullah SAW pun mengangkat jubahnya. Para sahabat terkejut kerana mendapati perut Rasulullah SAW yang kempis di lilit oleh sehelai kain yang berisi batu kerikil sebagai penahan rasa lapar. Ternyata, batu-batu kerikil itulah yang menimbulkan bunyi aneh setiap kali tubuh Rasulullah SAW bergerak. Para sahabat pun berkata bersama linangan air mata, “Ya Rasulullah, adakah bila engkau menyatakan lapar dan tidak punya makanan, kami tidak akan mendapatkannya untuk mu?.” Baginda Rasulullah SAW pun menjawab dengan lembut, “Tidak para sahabatku. Aku tahu, apapun akan engkau korbankan demi Rasulmu. Tetapi, apa jawapanku nanti dihadapan ALLAH, apabila aku sebagai pemimpin, menjadi beban bagi umatnya? Biarlah rasa lapar ini sebagai hadiah dari ALLAH buatku, agar kelak umat ku tak ada yang kelaparan di dunia ini, lebih-lebih di akhirat nanti.”


Tidak cintakah engkau kepada junjungan mulia Saidina Muhammad Bin Abdullah SAW ?


Madrasah Darus Syifa
2 Oktober 2010
3.00pm

No comments:

Post a Comment