Firman ALLAH SWT

Sabda Rasulullah SAW

Kalam Tinta Dari Ku

Sunday, November 14, 2010

BICARA CINTA 5 ..... Part 2


....SAMBUNGAN ....

Rasulullah SAW bersabda : Aku adalah gudang perbendaharaan ilmu dan Ali adalah pintunya.



10 orang Khawarij telah datang kepada Saidina Ali karamallahuwajhah dan bertanya kepadanya :

Khawarij 1 : Hai Ali, ilmu atau harta yang lebih utama ?

Saidina Ali ra : Ilmu lebih utama dari harta. Dalilnya ialah ilmu merupakan pusaka para Nabi, sedangkan harta adalah pusaka Qarun, Syadad, Firaun dan seumpama mereka.

Khawarij 2 : Hai Ali, ilmu atau harta yang lebih utama ?

Saidina Ali ra : Ilmu lebih utama kerana ilmu akan memelihara keselamatan engkau tetapi harta engkau yang memelihara dan menjaganya.

Khawarij 3 : Hai Ali, ilmu atau harta yang lebih utama ?

Saidina Ali ra : Ilmu lebih utama kerana yang banyak harta akan ada banyak seteru sedangkan yang banyak ilmu akan ada banyak sahabat.

Khawarij 4 : Hai Ali, ilmu atau harta yang lebih utama ?

Saidina Ali ra : Ilmu lebih utama kerana harta apabila dinafkahkan ianya berkurangan sedangkan ilmu bila nafkahkan ia bertambah.

Khawarij 5 : Hai Ali, ilmu atau harta yang lebih utama ?

Saidina Ali ra : Ilmu lebih utama kerana pemilik harta diseru dengan panggilan bakhil dan cela sedangkan pemilik ilmu dipanggil dengan panggilan besar dan mulia.

Khawarij 6 : Hai Ali, ilmu atau harta yang lebih utama ?

Saidina Ali ra : Ilmu lebih utama kerana harta dikhuatiri akan dicuri sedangkan ilmu tidak dikhuatiri akan dicuri.

Khawarij 7 : Hai Ali, ilmu atau harta yang lebih utama ?

Saidina Ali ra : Ilmu lebih utama kerana pemilik harta akan dihisab di hari qiamat sedangkan pemilik ilmu akan disyafaat di hari qiamat.

Khawarij 8 : Hai Ali, ilmu atau harta yang lebih utama ?

Saidina Ali ra : Ilmu lebih utama kerana harta akan binasa dengan peredaran amsa sedangkan ilmu tidak binasa dengan peredaran masa.

Khawarij 9 : Hai Ali, ilmu atau harta yang lebih utama ?

Saidina Ali ra : Ilmu lebih utama kerana harta mengeraskan hati sedangkan ilmu mencerahkan hati.

Khawarij 10 : Hai Ali, ilmu atau harta yang lebih utama ?

Saidina Ali ra : Ilmu lebih utama kerana pemilik harta mudah bersifat ketuhanan sedangkan pemilik ilmu mudah bersifat kehambaan.






B. Ilmu Feqah ialah ilmu untuk seseorang Muslim mengenal hukum-hukum syarak berhubung dengan amalan dan perbuatan Mukallaf yang diambil dari sumber-sumber Al Quran dan Hadis secara terperinci serta sumber dari ijmak ulamak dan ijtihad.Melalui Ilmu Feqah maka kita tahu dalam amal perbuatan, perkataan yang mana satukah tergolong dalam salah satu dari lima hukum yang kita perjelaskan di bahagian muqaddimah yang lalu iaitu hukum wajib, sunat, haram, makruh dan harus.Melalui Ilmu Feqah juga kita dapat tahu dan kenal akan sah sesuatu amalan. Iaitu sama ada sesuatu amalan atau ibadah itu dilakukan dengan cukup rukun dan syaratnya seperti diperjelaskan oleh Allah di dalam Al Quran dan Sunnah Rasulullah SAW. Seandainya tidak cukup syarat dan rukun, maka amalan tersebut adalah batal.



Apa itu syarat ? Syarat ialah sesuatu hal yang terletak di luar ibadah (muamalah), tetapi wajib dipenuhi. Contohnya : Syarat wajib sembahyang ialah : Islam, Baligh, berakal (Mukallaf).



Apa itu rukun ? Rukun ialah sesuatu perkara yang wajib dipenuhi dan terletak di dalam Ibadah (Muamalah). Contohnya : Rukun sembahyang adalah niat.



Sekurang-kurang Ilmu Feqah yang wajib setiap muslim pelajari ialah sekadar Fardhu Ain. Iaitu mengetahui syarat dan rukun untuk menentukan sah dan batalnya sesuatu ibadah terutama yang melibatkan persoalan rukun Islam iaitu sembahyang, puasa, zakat, menunaikan haji serta melaksanakan tuntutan kalimah syahadah.



Ilmu feqah terbahagi pula kepada 4 juzuk ilmu yang lain iaitu :



1. Ibadah

2. Muamalah

3. Munakahah

4. Jenayah



Ibadah : memperjelaskan sah atau batalnya sesuatu amal ibadah kepada Allah SWT. Ianya melibatkan penyaluran ilmu dan kefahaman terhadap rukun dan syarat-syarat yang perlu ditempohi untuk mengesahkan amalan tersebut seperti yang dikehendaki oleh Allah SWT. Dimulai dengan menyalurkan ilmu Taharah (bersuci) , Solat, Zakat, Puasa dan Haji serta sub-juzuk sub-juzuk yang terkandung dalam setiap tajuk.

Muamalah : ianya memperjelaskan akan hal ehwal yang bersangkut-paut dengan jual beli, urusniaga, transaksi dan ekonomi. Di dalamnya juga terkandung syarat dan rukun yang wajib dipatuhi oleh setiap muslim.

Munakahah : memperjelaskan hal ehwal kekeluargaan. Ia bersangkut-paut dalam menjalin hubungan sesama manusia dalam erti kata kekeluargaan. Bermula dari niat untuk berkehendak kepada pasangan hidup sehinggalah mengedarkan harta wasiat setelah seseorang Muslim kembali bertemu Allah SWT. Juga tidak terlepas untuk kita membicarakan tentang rukun dan syarat sah tatkala kita membahaskan ilmu ini.

Jenayah : memperjelaskan undang-undang hidup manusia di dunia apabila batas kemanusiaan dan kemasyarakatn dinodai. Di dalamnya juga terkandung rukun dan syarat untuk mengesahkan atau terbatalnya sesuatu perkara.


Untuk ke ink ke notes berhubung Ilmu Feqah adalah seperti berikut :


1.Rahsia Air Mutlak ( http://musafirseoranghamba.blogspot.com/2009/06/rahsia-air-mutlak-bab-taharah-ringkas.html )
2.Taharah & Pembahagiannya ( http://musafirseoranghamba.blogspot.com/2009/06/asas-asas-fardhu-ain.html )
3.Taharah : Hadas & Najis ( http://musafirseoranghamba.blogspot.com/2009/06/fardhu-ain-taharah-hadas-najis.html )
4.Taharah : Istinjak ( http://musafirseoranghamba.blogspot.com/2009/06/asas-asas-fardhu-ain-taharah-istinjak.html )
5.Taharah : Qadha Hajat ( http://musafirseoranghamba.blogspot.com/2009/06/taharah-qada-hajat-buang-air.html )
6.Wuduk : Menyucikan Diri Dari Hadas Kecil ( http://musafirseoranghamba.blogspot.com/2009/06/taharah-wuduk-menyucikan-diri-dari.html )
7.Tayammum ( http://musafirseoranghamba.blogspot.com/2009/06/taharah-tayammum.html )
8.Mandi Hadas ( http://musafirseoranghamba.blogspot.com/2009/06/taharah-mandi-hadas-menyucikan-diri.html )
9.Solat AKA Sembahyang ( http://musafirseoranghamba.blogspot.com/2009/06/solat-aka-sembahyang-part-1.html )
10.Rukun Solat 1 ( http://musafirseoranghamba.blogspot.com/2009/06/rukun-solat-niat-berdiri-betul.html )
11.Rukun Solat 2 ( http://musafirseoranghamba.blogspot.com/2009/06/rukun-solat-part-2.html )
12.Amalan Sunat Dalam Solat ( http://musafirseoranghamba.blogspot.com/2009/06/amalan-sunat-dalam-solat.html )


C. Ilmu Tasawuf ialah senjata ketiga yang diperlukan oleh seseorang Muslim untuk mempastikan kemenangan dalam pertempuran untuk menuntut ilmu. Tasawuf bermakna menyucikan. Ianya adalah bertujuan agar seseorang Muslim tahu, kenal dan dapat membezakan antara sifat mahmudah dan sifat mazmumah. Ia juga bertujuan agar seseorang muslim itu tahu bagaimana menyingkirkan sifat mazmumah dari dalam diri mereka serta menunjukkan jalan bagaimana ingin mendapatkan sifat mahmudah. Setiap muslim diwajibkan mempelajari dan memahami sekurang-kurangnya 10 sifat mahmudah dan sekurang-kurangnya 10 sifat mazmumah. Agar mereka dapat berusaha menjauhi dari memiliki sifat mazmumah yang terkeji. Serta mereka berusaha untuk mendapatkan sifat mahmudah yang terpuji.




Peranan Tasawuf

1. Membersihkan hati dan jawarih (anggota) daripada dosa, kesalahan dan kesilapan.

2. Menghidupkan rasa kehambaan.

3. Menanamkan rasa keikhlasan.

4. Menghidupkan rasa bertuhan.



Menghidupkan rasa kehambaan

Ilmu tasawuf dapat menghidupkan rasa kehambaan. Untuk kita terasa hamba. Menghidupkan rasa takut pada Allah yang mesti ada di mana-mana. Rasa malu mesti dihidupkan kerana Allah melihat, Allah memerhati. Menghidupkan rasa hina diri di hadapan Tuhan. Rasa kehambaan ini bila dihidupkan, mazmumah akan hilang dengan sendiri. Orang yang terlalu sombong, ego, ujub itu adalah disebabkan tidak ada rasa kehambaan.



Menghidupkan rasa bertuhan

Hati sentiasa sedar Allah melihat, mengetahui dan Allah sentiasa ada bersama kita. Inilah kunci kita tidak melakukan dosa.



Contohnya dalam majlis raja, kita tidak akan buat salah sekalipun menguap. Kita amat jaga tingkah laku kerana kita sedar raja yang berkuasa sedang melihat kita. Maka di hadapan Raja segala raja sepatutnya lebih-lebih lagilah kita malu hendak buat dosa. Rasa bertuhan mesti bertapak di hati, barulah rasa kehambaan itu diperolehi.



Ilmu tasawuf adalah ilmu tentang rohaniah. Ilmu rohaniah ertinya ilmu yang berkait rapat dengan roh (hati nurani manusia). Al Quran menganjurkan ilmu ini yaitu:



Maksudnya: “Beruntunglah orang yang mensucikan hatinya dan rugilah orang-orang yang mengotorinya.” (Asy Syam: 9 - 10)



Ilmu tasawuf adalah salah satu ilmu dasar dalam Islam, selain dari Aqidah dan Syariat.


Ilmu tasawuf/rohani adalah ilmu yang mempelajari perilaku tabiat roh atau hati baik yang baik (mahmudahnya ) maupun buruk (mazmumah). Bukan untuk mengetahui hakikat zat roh itu sendiri. Hakikat roh itu sendiri tidak akan dapat dijangkau oleh mata kepala atau tidak akan dapat dibahaskan. Tetapi apa yang hendak dibahaskan adalah sifat-sifatnya sahaja supaya kita dapat mengenal sifat-sifat roh atau hati kita yang semula jadi itu. Mana-mana yang mahmudahnya (positif) hendak dipersuburkan dan dipertajamkan. Kita pertahankannya kerana itu adalah diperintah oleh syariat, diperintah oleh Allah dan Rasul dan digemari oleh manusia. Mana-mana yang mazmumahnya (negatif) hendaklah ditumpaskan kerana sifat-sifat negatif itu dimurkai oleh Allah dan Rasul serta juga dibenci oleh manusia.

Link ke notes berhubung Ilmu Tasawuf

1. Rahsia Mendidik Hati ( http://musafirseoranghamba.blogspot.com/2009/04/rahsia-mendidik-hati.html )

2. Pengertian Syariat, Tarikat, Hakikat & Makrifat Part 1 ( http://musafirseoranghamba.blogspot.com/2009/05/pengertian-syariat-tarikat-hakikat_20.html )

3. Pengertian Syariat, Tarikat, Hakikat & Makrifat Part 2 ( http://musafirseoranghamba.blogspot.com/2009/05/pengertian-syariat-tarikat-hakikat_9978.html )

4. Pengertian Syariat, Tarikat, Hakikat & Makrifat Part 3 ( http://musafirseoranghamba.blogspot.com/2009/05/pengertian-syariat-tarikat-hakikat_118.html )

5. Rahsia Nafsu ( http://musafirseoranghamba.blogspot.com/2009/06/rahsia-nafsu.html )

6. Berjiwa Besar Dan Bercita-cita Besar ( http://musafirseoranghamba.blogspot.com/2009/10/berjiwa-besar-bercita-cita-besar.html )

7. Raja Bersifat Hamba ( http://musafirseoranghamba.blogspot.com/2009/10/raja-bersifat-hamba_30.html )

8. Rahsia Aku Adalah Seorang Hamba ( http://musafirseoranghamba.blogspot.com/2009/06/rahsia-aku-adalah-seorang-hamba.html )

No comments:

Post a Comment