Firman ALLAH SWT

Sabda Rasulullah SAW

Kalam Tinta Dari Ku

Sunday, November 28, 2010

Pengalaman Di Komuniti Chatting Part 2


Posting notes kali ini mengandungi unsur 18SX dan ditulis dalam mode MERAPU hehehe. Mereka yang dibawah 18 tahun disarankan mendapat pengawasan ibu bapa untuk membaca posting notes ini.

Pada tahun 2007, komuniti chat YM yang aku menjadi ahli dilanda satu "sindrom kerohanian". Tak tahu mengapa, pada waktu itu ramai pula ahli-ahli chatting yang bercerita tentang hal-hal kerohanian. Berpunca dari cerita pontianak, membawa kepada alam bunian, membawa kepada alam jin membawa kepada cerita-cerita kasyaf dan pengalaman kerohanian yang entah betul ke tidak



Tatkala tiba giliran aku untuk memberi komen dan nasihat .... aku hanya berkata ..... JANGAN MEMBIARKAN DIRI ANDA DI BELENGGU DENGAN MISTERI (sorry Zainal Misteri Nusantara, saya pinjam motto awak tanpa izin) .... kemudian aku kata ... Apasal nak stresskan otak dengan perkara yang kita tak nampak ? Perkara lahiriah yang sudah jelas boleh dilihat pun kita masih abaikan ... Aku bebel lagi .... tumpukan dulu kepada perkara yang zahir .. JANGAN sibuk nak tumpukan kepada perkara yang batin/rohani/ghaib ...



Antara perkara yang zahir yang WAJIB ditumpukan ialah perkara-perkara asas Fardhu Ain macam solat, puasa, etc .... SEBAB ... aku tengok ramai orang Islam tak solat ....masih ramai lagi orang Islam yang dedah aurat .... masih ramai lagi orang Islam yang mengaku pejuang, mengaku ahli zikir, mengaku ahli ibadah tapi masih riya', ujub, takbur.





DAN





Aku juga ada tengok ... ada umat Islam yang solat lak ... tapi TAK TAHU syarat sah & batal solat, rukun solat .... solat main hentam keromo jerk.







Sebagai contoh .... antara rukun solat ialah membaca Fatihah ... ada orang .... tajwid Al Quran tak reti, baca Fatihah main hentam ... tak mahu belajar lak tu ..... secara tak langsung, baca Fatihah tak betul, bila Fatihah baca tak betul, rukun solat tak dilaksanakan, secara tak langsung SOLAT TAK SAH...







Begitu juga dengan solat muslimah .... muslimah nak solat, dia pakai telekong .... TAPI waktu sujud ... dia sujud ATAS TELEKONG .... solat TAK SAH gak ... anggota sujud ada tujuh ... dua perut jari kaki , dua lutut, dua tapak tangan dan dahi ... Kalau dahi dah sujud atas telekong .. macam mana nak penuhi tuntutan anggota sujud ?







Gitu gak dalam bab Taharah iaitu bersuci .... bersuci merupakan bab pertama dalam beribadah ... kalau nak beribadah , kita kena bersuci. Untuk bersuci, kita kena belajar alat2 bersuci iaitu air. dan kena tahu syarat2 sah bersuci.







Air ada banyak jenis ... air yang boleh digunakan untuk bersuci iaitu menyucikan najis dan mengambil air sembahyang serta mandi wajib ialah air MUTLAK. Iaitu air yang SUCI LAGI MENYUCIKAN. Tetapi, aku pernah tengok orang cuci sayur yang dibeli dipasar yang sememangnya disembur dengan baja bersumberkan najis menggunakan air mustakmal. Cucian sayur TAK BETUL. Najis yang ada pada sayur TAK DISUCIKAN. Kira ramai surirumah atau tukang masak, memasak sayur yang bernajis.







Air mutlak ialah air yang suci lagi menyucikan, iaitu air yang tidak berubah sifatnya iaitu tidak berubah rasa, warna & bau serta sukatannya sekurang-kurangnya dua kolah. Sumber air mutlak ialah :



Untuk makluman ko orang ... satu hasta bersamaan dengan 20 inci







HAH JELAS ????







Nantilah .. kalau aku free aku tulis satu persatu bab Fardhu Ain dalam emel merapu aku nanti ....







Gitu gak bab basuh sayur. Sayur yang ditanam petani biasanya disemburkan dengan baja. Baja biasanya baja urea yang sourcenya dari najis. Bila makcik atau awekz gi beli sayur kat pasar ... nak basuh sayur, semua main rendam dalam sinki air yang tak sampai dua kolah. Jadi air tersebut BUKAN air mutlak. Air yang tak cukup dua kolah, dimasukkan sayur bernajis, jadilah air tersebut AIR MUTANAJIS iaitu air yang bercampur najis. Sayur bernajis, sebab tak dicuci dengan air mutlak. Kemudian sayur di potong, terus masuk ke dalam periuk untuk masak lemak cili padi... Orang makan ... SEDAP .... sebab ada perasa najis.







Gitu gak dengan telur ayam ... telur ayam, keluar dari saluran najis ayam ....kengkadang, kita masih boleh nampak najis ayam terpalit kat kulit telur ayam tu ... Kita pergi Restoran Mamak ... kita order ... "MAMAK, ROTI TELUR SATU" ... mamak pun amik sebiji telur yang TAK BERBASUH ... dengan taik ayam masih melekat kat kulit telur ... mamak tu pegang "taik ayam" .... dia pecahkan telur dan start menguli-uli tepung roti canai .... tercemarlah tepung roti itu dengan najis ..... maka jadilah ROTI TELUR BERPERASA TAIK AYAM CANDU....







Sepatutnya ... cucilah telur ayam tu dulu kalau nak digunakan atau nak dimasak. Bila kita sentuh telur ayam yang diselaputi najis ayam, tangan kita bernajis. Lepas tu kita sentuh lak makanan kita yang lain, makanan tersebut gak tercemar dengan najis.







Sebab tu ... nasihat aku .... setakat ni ... tak yahlah nak tanya pasal benda tareqat atau benda kerohanian atau benda ghaib ... WALAU kengkadang , bila kita tahu pasal alam rohani ni best ... mana tak bestnya .. kita leh tahu memacam pasal alam ghaib ... gerak ati kita dipimpin dengan ilham2 ..... kita leh dapat rasa mana & apa yang boleh datangkan rezki ... kita leh dpt tahu & rasa, apa yang akan membahayakan kita .... kita leh tau rupa, sifat & watak seseorang camana ... malah kengkadang kita leh tahu apa yang ada dalam ati orang kuang kuang kuang ... TAPI .. itu bukanlah sesuatu yang dituntut oleh Islam .. benda2 cenggitu hanyalah BONUS yang Allah anugerahkan kat hamba-hamba NYA yg berusaha mendekatkan diri pada NYA.







KESIMPULANNYA .... Tumpukan dulu dengan perkara yang zahir iaitu asas-asas Fardhu Ain. Dah lulus Fardhu Ain barulerrr leh upgred ke ilmu yang lain.







kali ni aku nak cut & paste text chatting aku yang mungkin boleh kita jadikan iktibar .....



************************

**********************************

cikgu ain (10/11/2007 11:01:09 AM): ain ade ikut kelas kitab2... agak kepartian sket

cikgu ain (10/11/2007 11:01:20 AM): aduh selalu kena marah

cikgu ain (10/11/2007 11:01:59 AM): ainkan dlm bdg sains dan teknologi nie

cikgu ain (10/11/2007 11:02:14 AM): ain selalu kena sound



mat taiko (10/11/2007 11:02:19 AM): sound camana?



cikgu ain (10/11/2007 11:02:27 AM): belajar dan bercakap bhs inggeris

cikgu ain (10/11/2007 11:02:41 AM): mereka kata ain menyokong yahudi

cikgu ain (10/11/2007 11:02:52 AM): ain pulak terus terkelu



mat taiko (10/11/2007 11:03:05 AM): itu fikiran cetek tu



cikgu ain (10/11/2007 11:03:11 AM): bagi mereka perempuan sepatutnya duk di rumah

cikgu ain (10/11/2007 11:03:16 AM): asal habis spm je kena kawen

cikgu ain (10/11/2007 11:03:21 AM): adui laa minda



mat taiko (10/11/2007 11:03:35 AM): tu tanda fikiran mereka tertutup



cikgu ain (10/11/2007 11:03:24 AM): jadiknya

cikgu ain (10/11/2007 11:03:32 AM): mak2nye kalau waktu lepas kelas

cikgu ain (10/11/2007 11:03:38 AM): asyik dok ngeluh

cikgu ain (10/11/2007 11:03:46 AM): bilalah

cikgu ain (10/11/2007 11:03:51 AM): anak mereka nak dipinang org

cikgu ain (10/11/2007 11:03:58 AM): ain tanyalah umur berapa

cikgu ain (10/11/2007 11:04:04 AM): dia jawab 19

cikgu ain (10/11/2007 11:04:22 AM): ain cakap belajarlah dulu, umur masih muda

cikgu ain (10/11/2007 11:04:31 AM): mereka nak jugak kawen

cikgu ain (10/11/2007 11:04:33 AM): ishhhhhhhhh



mat taiko (10/11/2007 11:04:37 AM): mudanya



cikgu ain (10/11/2007 11:04:42 AM): tu lah

cikgu ain (10/11/2007 11:04:53 AM): ainyg dah tua >> 24 nie pun tak terfikir nak kawen



mat taiko (10/11/2007 11:05:01 AM): tapi

mat taiko (10/11/2007 11:05:08 AM): kalau ada jodoh, segerakan kawen



cikgu ain (10/11/2007 11:05:22 AM): hm blum jumpa yg memuaskan hatilah ustaz



mat taiko (10/11/2007 11:05:30 AM): ELOK disegerakan kawen bila dah bertemu jodoh, sebab, ibadah org yg dah kawen ni berganda ganjaran nya



cikgu ain (10/11/2007 11:05:37 AM): hmm yer ker

cikgu ain (10/11/2007 11:05:38 AM): alamak

cikgu ain (10/11/2007 11:05:44 AM): esok juga ain nak kawenlah

cikgu ain (10/11/2007 11:05:49 AM): tapi, ain blom jumpa yg memuaskan hati



mat taiko (10/11/2007 11:05:50 AM): lom jumpa yg memuaskan hati ?



cikgu ain (10/11/2007 11:05:55 AM): iya



mat taiko (10/11/2007 11:06:01 AM): SH Muszaphar, ain nak tak ? hehehehe

mat taiko (10/11/2007 11:06:08 AM): angkasawan tu



cikgu ain (10/11/2007 11:06:10 AM): ain pernah jumpa lelaki yg pada pakaiannya mcm bagus, jawatan pun tinggi, gaji besar, kacak

cikgu ain (10/11/2007 11:06:27 AM): tapi ya Allah, gatal juga rupanya, kaki mabuk, tak sembahyang, kalau ada email lucah, mesti dia fwd kpd saya

cikgu ain (10/11/2007 11:06:28 AM): Allah dah beri rupa kacak, jawatan eksekutif, gaji besar tapi masih minum arak, kaki perempuan



mat taiko (10/11/2007 11:06:38 AM): hehehehe kacak, exec, gaji besar, minum arak, womanizer ... TAPI kan

mat taiko (10/11/2007 11:07:03 AM): carilah pasangan hidup yg boleh membawa kita hampir dengan Allah dan Rasul NYA



cikgu ain (10/11/2007 11:07:13 AM): ya ustaz tu pointnye

cikgu ain (10/11/2007 11:07:16 AM): saye belum jumpa

cikgu ain (10/11/2007 11:07:20 AM): dan malas nak fikir



mat taiko (10/11/2007 11:07:30 AM): nak tau tak camana nak jumpa org yg cenggitu ?



cikgu ain (10/11/2007 11:07:38 AM): ok bagi tips



mat taiko (10/11/2007 11:07:46 AM): senang aje



cikgu ain (10/11/2007 11:07:49 AM): ok



mat taiko (10/11/2007 11:08:34 AM): kita jadikan diri kita org yg benar2 ingin hampirkan diri kita kpd Allah & Rasul, nnt Allah akan datangkan jodoh yg boleh bimbing kita utk hampirkan diri kpd Allah & Rasul



cikgu ain (10/11/2007 11:08:46 AM): insya allah

cikgu ain (10/11/2007 11:08:47 AM): amin



mat taiko (10/11/2007 11:09:02 AM): kalau nak bersuamikan seperti Saidina Ali, diri kenalah jadi cam Fatimah Az Zahra



cikgu ain (10/11/2007 11:09:28 AM): kite kena ubah diri kite

cikgu ain (10/11/2007 11:09:35 AM): oh tu pasal ain blum jupa agaknya

cikgu ain (10/11/2007 11:09:47 AM): nak tergelak ain



mat taiko (10/11/2007 11:11:39 AM): sebab tu, kenalah kita banyak muhasabah diri sendiri

mat taiko (10/11/2007 11:12:05 AM): bila muhasabah diri, kita kenal keburukan diri sendiri, kita boleh usahakan ke arah yg lebih baik



cikgu ain (10/11/2007 11:11:47 AM): hmm yee

cikgu ain (10/11/2007 11:11:53 AM): ustaz nasihat mcm nie

cikgu ain (10/11/2007 11:11:55 AM): alhamdulillah

cikgu ain (10/11/2007 11:12:00 AM): tapi ustaz, kalau mak ain pulak sebaliknya



mat taiko (10/11/2007 11:12:25 AM): mak nasihat cara dia, sebab dia sayangkan anaknya



cikgu ain (10/11/2007 11:12:32 AM): dia cakap

cikgu ain (10/11/2007 11:12:38 AM): mak kasik ko tak nak

cikgu ain (10/11/2007 11:12:53 AM): manalah ain nak..rock kapak semacam je lelaki tu

cikgu ain (10/11/2007 11:13:20 AM): mm lagipun mak ain tak suka ain mcm nie

cikgu ain (10/11/2007 11:13:26 AM): mak nak suami ain mesti banyak harta, kacak & tampan



mat taiko (10/11/2007 11:13:47 AM): cakap kat mak .... bila mak meninggal dunia nanti .. mak nak tak yang uruskan jenazah mak nanti ... menantu yg rambut panjang, tak reti solat, ibadah kurang ?

mat taiko (10/11/2007 11:14:48 AM): tanya mak, dia nak ke bila dia meninggal dunia, menantu dia yang kaya, tampan, kacak tu hanya jadi penonton kpd orang2 yang solatkan jenazah dia ?

mat taiko (10/11/2007 11:14:50 AM): atau pun ... mak nak tak bila mak meninggal dunia, yg jadi IMAM solat jenazah nanti menantu yg beriman, pandai baca Quran dan mahir menguruskan jenazah ? yang mana satu mak nak ?

mat taiko (10/11/2007 11:15:44 AM): semua org kalau boleh, bila dia mati, dia nak anak menantu dia yg uruskan jenazah dia



cikgu ain (10/11/2007 11:14:56 AM): aaaaaaaa hujjah yang bagus



mat taiko (10/11/2007 11:14:58 AM): mesti mak ain suka tahap gaban



cikgu ain (10/11/2007 11:15:03 AM): aa ustaz ni kelakarlah

cikgu ain (10/11/2007 11:15:06 AM): kelakar



mat taiko (10/11/2007 11:15:13 AM): kelakar apanya



cikgu ain (10/11/2007 11:15:18 AM): gaban



mat taiko (10/11/2007 11:15:19 AM): realiti



cikgu ain (10/11/2007 11:15:40 AM): tu lah kalau anak ustaz dah besar boleh ain jadik menantu ustaz



mat taiko (10/11/2007 11:16:09 AM): jadia menantu wat mender ... jadi bini muda terus laa kuang3



cikgu ain (10/11/2007 11:16:18 AM): ustaz ni bestlah. pandai buat lawak



mat taiko (10/11/2007 11:16:26 AM): ain



cikgu ain (10/11/2007 11:16:40 AM): ya ustaz?



mat taiko (10/11/2007 11:17:09 AM): jangan panggil saya ustaz ya, saya org jahil tak ada ilmu. wat malu jerk hehehe



############

################### END



Air mutlak ialah air yang suci lagi menyucikan. Ianya terbahagi kepada beberapa jenis iaitu :



1. Air hujan





2. air laut



3. air sungai



4. air perigi/telaga



5. air mata air



6. air salji



7. air embun







Air mustakmal pulak ialah air yang suci (boleh digunakan untuk basuh kereta, minum) TETAPI tidak menyucikan (tak boleh digunakan untuk membasuh /menyucikan najis, angkat air sembahyang & mandi wajib) ...







Kat ko orang ... cuba tanya ... ko orang mandi wajib ( tak kira ler sama ada lepas bersetubuh, atau lepas period atau lepas mimpi basah) ... air kolah kat rumah ko yang ko gunakan tu, cukup tak sukatan dua kolah ? Kalau tak cukup dua kolah, TAK SAH... melainkan ko gunakan air yang keluar direct dari pili air ... Air direct dari pili air .. dia bersambung dengan tangki air yang sukatannya melebihi dua kolah.







Nanti ada lak orang tanya, DUA KOLAH TU BANYAK MANA ?







Jadi terpaksalah aku jawab .... DUA KOLAH tu sukatannya sebanyak ....







1. 230 liter air ..... ATAU







2. 52 gelen ..... ATAU







3. Dalam satu bekas empat segi sama yang ukuran panjang X lebar X tingginya ialah



1 1/4 hasta X 1 1/4 hasta X 1 1/4 hasta ..... ATAU







4. Kalau bekas selinder ....ukuran diameter ialah = 1 hasta ..... sementara ukuran tinggi selinder = dua hasta











Begituler antara sembang chatting aku dengan Cikgu Ain ... dia begitu prihatin tentang soal jodoh ... TAPI baguslah ... sebab spesifikasi dia ialah lelaki yang beriman dan boleh mendidik dia ke arah keimanan.







Ada hadis menyatakan ... bila Allah ciptakan kita dari setitik air mani yang HINA ... Allah bentukkan daging kita dalam rahim ibu ... kendian Allah tiupkan roh ke dalam janin tersebut ... sewaktu roh ditiupkan, Allah telah tetapkan 4 perkara untuk kita dan ditulis dalam Loh Mahfuz .....







Apakah 4 perkara tu ?







1. Rezeki



2. Jodoh



3. Ajal



4. Maut







Jadi ... 4 perkara di atas .. TAK PAYAH lerr kita nak risaukan ... TETAPI ... kita kena usaha agar keempat-empat perkara tersebut dipermudahkan bagi kita agar tenang kita untuk beribadah.







Rezeki ni tak yah ler aku nak hurai panjang-panjang, aku yakin semua tau apa makna rezeki. Allah telah tetapkan banyak mana rezeki kita sewaktu idup kat dunia ni. DAN kita tak tahu berapa banyak rezeki yang Allah telah tetapkan ... TETAPI ... kita boleh meminta kepada Allah agar rezeki kita dipermudahkan ... mudah kita memperolehinya. Bukan setakt mudah diperolehi, tetapi juga mendapat rezeki yang BERKAT. Rezeki yang berkat mampu menampung kehidupan ramai orang walau pun sedikit. DAN dalam kitab2 tulisan ulamak salafussoleh, ada disebutkan amalan2 yang boleh memurahkan rezeki ... atau erti kata lain mempermudahkan dan mempercepatkan rezeki diterima oleh kita sebagaimana ditakdirkan Allah.







Jodoh ni pun merupakan pasangan hidup ko orang kat dunia ni dan INSYAALLAH kat akhirat gak ... ada gak orang, mereka berjodoh di dunia .. TETAPI tidak berjodoh di akhirat .... SEBAB ... salah seorang mengkhianati seorang yang lain sewaktu alam perkahwinan di dunia ... maka Allah pisahkan mereka di akhirat ... WAL IYA ZUBILLAH ... semoga kita bersama2 berdoa, jodoh kita nanti akan berkeekalan dari dunia sampai akhirat Walau kita tak tahu, dengan siapa kita akan dijodohkan ... TETAPI kita juga dituntut untuk berdoa agar dipermudahkan jodoh itu datang keapda kita. Ada banyak ayat2 Al Quran yang boleh diamalkan untuk mempercepatkan jodoh.







Ajal ni lak ... Allah telah tetapkan berapa lama umur kita kat dunia ni. Kita tak tahu umur kita berapa. Kita tak tau berapa lama kita akan hidup. NAMUN kita dituntut untuk berdoa kepada Allah agar umur kita berkat. Berkat sebab lagi panjang umur, lagi banyak ibadat.







Maut, Allah juga telah menetapkan bila kita akan mati dan bagaimana kita nak mati. TAK SEMESTINYA umur 25 tahun mereka boleh idup lama. Kenghkadang, ari ni celeberate birthday 25 trahun, esok dah mati eksiden sebab mabuk todi ...Allah juga telah tetapkan camana kita akan mati, sama ada heart attack ke, cancer ke, kena pulas tengkuk sampai patah leher ke, kena AIDS ke dan sebagainya.







JADI ... kita JANGANLAH RISAU tentang empat perkara ni ... sebaliknya berusaha lah yang terbaik untuk kehidupan beragama atas jalan iman



16 November 2010

3.18am

.

2 comments:

  1. mmmmmmmmm...barulah bloq untuk kebaikan..

    ReplyDelete
  2. mmmmmmmmm..barulah buat bloq untuk kebaikan..

    ReplyDelete