Firman ALLAH SWT

Sabda Rasulullah SAW

Kalam Tinta Dari Ku

Saturday, August 15, 2009

Perginya Seorang Sahabat : Allahyarham Ustaz Asri Bin Ibrahim Dalam Kenangan


Aku dilahirkan dalam keluarga yang miskin dan serba kekurangan. Begitulah yang telah tertulis dalam suratan takdir ku. Tidak aku nafikan, sebagai manusia yang dijadikan dengan sifat serba kekurangan, aku pernah mengeluh akan kesukaran hidup dalam kemiskinan. Tapi arwah atok aku selalu berpesan kepada ku tatkala lafaz keluhan itu sampai ke telinganya. Antara pesanan arwah tok ku yang masih ku ingat :

Biarlah menjadi miskin yang bersyukur dari menjadi kaya tetapi kufur dengan nikmat ALLAH.

Biarlah miskin, asal hidup jujur.

Apa guna jadi kaya, kalau hati tak bahagia. Apa guna jadi senang, kalau hati tidak tenang.

Dan beribu-ribu nasihat yang keluar dari mulut arwah atok ku, bila cucunya terlibat dalam pelbagai masalah di kampung.

Berkat nasihat dari seorang tua kepada cucunya, kemiskinan dalam hidup ku telah mengajar aku lebih berdikari sejak kecil lagi. Sehingga terjebak dengan gejala2 negatif.



Masih basah di kotak fikiran ku. 1984, aku diterima masuk ke MRSM Jasin. Seperti biasa, aktiviti bergaduh ku masih ku teruskan sejak dari kampung hinggalah ke asrama penuh. Aku masih teringat, dua orang cikgu yang tidak putus asa memberi nasihat kepada ku, Cikgu Yosri Abdul Ghani dan Cikgu Norziah. Kedua-duanya adalah cikgu disiplin di MRSM Jasin. Aku sering bertemu mereka disebabkan aku merupakan pelajar yang bermasalah sewaktu di MRSM. Pernah Cikgu Yosri menasihatkan aku untuk keluar bersama jemaah Tabligh waktu cuti agar aku dapat belajar usaha agama dan dapat didik diri agar berdisiplin. Cikgu Norziah pula selalu nasihatkan aku agar pergi ke Kursus Kefahaman Islam anjuran Yayasan Al Arqam di Kampung Sungai Penchala sewaktu cuti akhir tahun.

UUUUHHHHH pening kepala aku waktu itu. Aku seorang student yang bermasalah. Pantang ditegur oleh student lain, yang selalunya berakhir dengan student tersebut tersembam ke tanah, dengan kaki ku memijak kepalanya. Disebabkan selalu bermasalah, maka aku disuruh join jemaah Tabligh dan Al Arqam.

Aku pernah terbayang .... bila aku jadi orang Tabligh atau Al Arqam, dengan pakai jubah dan serban ..... aku membelasah musuh-musuh ku sampai separuh mati ..... perrrghhhh ..... brutal sungguh aku.

Cuti hujung tahun 1985 .... seminggu sebelum cuti, Cikgu Norziah memanggil aku ke bilik Lembaga Disiplin Pelajar. Aku terkejut. Apa pula yang aku dah lakukan sehingga terpaksa mengadap cikgu disiplin ? Denagn berat hati aku pergi juga mengadap cikgu Norziah. Setelah berdepan denagn Cikgu Norziah, aku dimaklumkan bahawa, dia dah daftarkan aku ke Kursus Kefahaman Islam anjuran Al Arqam cuti sekolah nanti. Dia nak aku ikuti kursus terebut sampai habis. Pesanan terakhirnya sebelum aku keluar dari bilik disiplin ..... JANGAN BERTUMBUK DENGAN ORANG AL ARQAM.

Cuti menjelang. Student lain semua dah balik kampung masing2 dari asrama. Tetapi .... aku dari asrama terus dibawa ke Sungai Penchala untuk berkursus..... HANYA AKU SEORANG SAJA ...... dalam hati aku tertanya2 .... JAHAT SANGATKAH AKU NI ?

Sesampai di perkampungan Al Arqam Sungai Penchala, adalah beberapa siri ceramah selama 4 atau 5 hari berkursus. Aku dengar sajalah. Setiap sessi ceramah akan diselang-selikan dengan nyanyian nasyid. Vokalis nasyid itu tak lain dan tidak bukan ialah ASRI BIN IBRAHIM yang kita kenali sebagai Ustaz Asri Ibrahim Kumpulan Nasyid Rabbani.

Pada malamnya, peserta kursus akan tidur bersepah di surau dan ruangan ceramah. Dari situ aku berkenalan rapat dengan Asri Bin Ibrahim dan rakannya Fadhil Hanafi. Sebabnya kami tidur dalam satu ruangan yang sama.

Selepas kursus tersebut, tidak ada apa2 perubahan pun pada aku. Aktiviti bertumbuk dan bergaduh masih lagi ku teruskan. Bezanya cuma aku ada dua kawan baru orang Al Arqam hehehe. Mereka selalu tulis surat pada aku, bagi nasihat. Kengkadang mereka datang ziarah aku.
Bila aku belajar di USM, mereka lebih kerap datang ziarah aku. Bila mereka datang ziarah di USM, aku agak cuak gak. Mana tidaknya, aku di USM rambut ikal mayang mengurai mencecah paras bahu. Pakai jeans ketat sendat bertampung. Di kenali sebagai Taiko di kalangan studnt USM sebab pantang dicabar, memang akan turun padang untuk bertumbuk. Tetapi diziarahi oleh orang yang memakai jubah dan serban.

Pernah Ustaz Asri meminta aku menguruskan tempat untuk dia dan kumpulannya iaitu Nadamurni membuat persembahan di Penang bagi mempromosikan album nasyid MUNAJAT Kumpulan Nadamurni. Dan sebagai seorang sahabat, aku uruskan dengan jaya. Siapa sangka, orang yang menguruskan persembahan nasyid Ustaz Asri dan Nadamurni di Penang pada tahun 1991 dan 1992 adalah seorang gedebey hehehehe. Terus terang aku nyatakan, orang Al Arqam ni bukannya baik sangat. Tapi Ustaz Asri Ibrahim is exceptional. Dia memang baik.


1994, Al Arqam diharamkan. Nadamurni dibubarkan. Ustaz Asri menyatakan bahawa dia sudah bertaubat dari ajaran sesat yang dibawa oleh Asaari Mohamad yang menjadi dajjal dalam jemaah Al Arqam. Aku ucap syukur atas tindakan Ustaz Asri Ibrahim. Aku maklumkan padanya, kalau dia bermasalah dengan orang Al Arqam, just inform aku. Aku boleh tolong belasah. Selepas Al Arqam di haramkan, kami masih lagi mengirim khabar berita.
1997 Ustaz Asri Ibrahim menubuhkan kumpulan Rabbani. Aku masih ingat waktu bulan Ramadhan 1998, waktu tu aku bekerja dengan Zuellig Pharma Sdn. Bhd. Aku bawa staff2 aku tak kira melayu, cina & india untuk berbuka bersama-sama di Hotel Singgahsana. Ustaz Asri & Rabbani membuat persembahan.
Sepanjang perkenalan aku dengan Ustaz Asri Ibrahim, dia seorang yang lemah lembut. Sentiasa tersenyum. Tak pernah meninggikan suaranya kepada orang lain.Berhemah dan amat menjaga disiplin dalam beribadah. Kehebatan yang amat ketara yang aku nampak, dia boleh berkawan dengan pelbagai peringkat manusia termasuklah orang yang jahat seperti aku tanpa membezakan taraf dirinya sebagai seorang yang soleh dan beragama. Sebabnya dalam dunia realiti, tak ramai orang yang nak berkawan dengan orang-orang jahat. Kalau dia mat surau, dia nak berkawan dengan mat-mat surau saja. Tapi Ustaz Asri Ibrahim is exceptional. Dia berkawan dengan semua orang, menasihati orang-orang yang jahat macam aku, agar kembali ke jalan kebenaran. Tak aku nafikan, kalau disuruh berceramah, Ustaz Asri agak skema dan kekok. Tapi dalam usaha menyampaikan dakwahnya, Ustaz Asri menggunakan saluran nasyid. Aku yakin, pasinya ada di kalangan pembaca blog aku ini menitiskan air mata sewaktu mendengar alunan zikir Ustaz Asri.



Pada tanggal 13 Ogos 2009, aku mendapat panggilan telefon dari seorang sahabat mengatakan Ustaz Asri Ibrahim telah meninggal dunia jam 11.00 pagi akibat serangan jantung. Berita itu menjadikan otak aku blank seketika. Hati ku terdetik dan berkata .... Seorang lagi sahabat ku telah kembali ke rahmat ALLAH.

Dari blog Allayarham Ustaz Asri Bin Ibrahim tercatat :

“Aku adalah pengejar syurga akhirat,bagiku dunia ini adalah tempat mempersiapkan segala sesuatu untuk meraih syurga akhirat;aku yakin bahawa syurga akhirat tidak akan pernah dapat aku raih kecuali aku boleh menikmati syurga dunia terlebih dahulu.Maka rumah dan keluargaku adalah syurga dunia paling indah buatku. Tempat kerja syurga dunia harianku. Tetangga, masyarakat, dan bangsa adalah syurga duniaku yang lebih luas.Ke manapun dan sampai bila-bila pun syurgaku selalu bersamaku…“- Asri Ibrahim-

Ya ALLAH Ya Tuhan Ku
Kau tempatkanlah sahabat ku Asri Bin Ibrahim
di kalangan kekasih MU
KAU rahmatilah dirinya
KAU kasihilah dirinya
KAU bahagiakanlah dirinya
KAU ceriakanlah dirinya
Sebagaimana dia mengasihi,
membahagiakan
dan menceriakan
diri kami dengan alunan zikir dan nasyidnya

AL FATIHAH buat Ustaz Asri Bin Ibrahim

PERGI TAK KEMBALI


Setiap insan pastikan merasa


Saat perpisahan terakhir
Dunia yang fana akan ditinggalkan
Hanya amalan yang akan dibawa

Terdengar sayup surah dibaca
Sayu alunan suara
Cemas di dada lemah tak bermaya
Terbuka hijab di depan mata

Selamat tinggal pada semua
Berpisah kita selamanya
Kita tak sama nasib di sana
Baiklah atau sebaliknya

Amalan dan taqwa jadi bekalan
Sejahtera, bahagia pulang…kesana

Sekujur badan berselimut putih
Rebah bersemadi sendiri
Mengharap kasih anak dan isteri
Apa mungkin pahala dikirim

Terbaring sempit seluas pusara
Soal bicara terus bermula
Sesal dan insaf tak berguna lagi
Hancurlah jasad dimamah bumi
Berpisah sudah segalanya
Yang tinggal hanyalah kanangan
Diiringi doa dan air mata
Yang pergi takkan kembali lagi

Sumber lain yang berkaitan boleh dibaca di sini :

Ketua kumpulan Rabbani, Asri meninggal dunia
Asri Rabbani jatuh dan meninnggal dunia

Asri Rabbani mati mengejut
Asri Rabbani meninggal dunia

Rahsia Sebuah Kematian

Selangkah ke Alam Batin

3 comments:

  1. Assalamualaikum dan Salam Persahabatan dihulurkan.
    Terharu sekali bila membaca kisah perjalanan hidup saudara bersama dengan Ustaz Asri. Terima kasih kerana memberi saya peluang mengenali dan menyelami kisah perjalanan hidup saudara dan Ustaz Asri. Yang pergi tetapkan pergi- maka marilah kita sama-sama mendoakanagar rohnya dicucuri rahmatdan di tempatkan bersama-sama orang yang soleh. Amin Ya Rabbal 'Alamin

    ReplyDelete
  2. Salam Takziah.... lawat la blog saya http://www.aliefedzwan79.blogspot.com

    ReplyDelete
  3. Salam. Terima kasih kerana sudi ziarah blog saya. Sama-sama kita usaha ke arah ketaqwaan.

    ReplyDelete