Firman ALLAH SWT

Sabda Rasulullah SAW

Kalam Tinta Dari Ku

Friday, August 28, 2009

Munajat Ku Di Bulan Mujahadah : 7 Ramadhan 1430H


ALLAH SWT menjanjikan melalui lidah Rasul-NYA :

Awal bulan Ramadhan adalah rahmat , pertengahannya keampunan dan akhirnya ialah pembebasan dari Neraka.

Hari ini genaplah 7 Ramadhan 1430H. Telah 7 hari kita lalui bersama-sama di bulan yang penuh rahmat dan maghfirah. Fasa pertama dibulan Ramadhan dijanjikan limpahan rahmat dari Allah SWT.

Wahai sahabat seperjuangan ku sekelian,

Sempena bulan Ramadhan yang merupakan bulan ibadah dan bulan mujahadah. Aku ingin mengajak anda semua untuk bersama-sama bermuhasabah di Madrasah Ramadhan kali ini.



Allah menjanjikan melalui kekasihnya Rasulullah SAW, bahawa 10 hari pertama di Ramadhan yang mulia ini, Allah melimpahkan rahmat-NYA Yang Maha Agung. Ayuh, marilah kita bersama-sama melihat di dalam diri sendiri, apakah tujuh hari yang telah kita sama-sama lalui ini, telah kita gunakan untuk meraih rahmat dan kasih sayang Ilahi, Tuhan yang menjadikan diri ku, menjadikan diri mu dan juga menjadikan setiap mahkluk di alam ini.

Apakah tujuh hari yang telah kita lalui bersama-sama ini, kita pergun
akan untuk meraih kasih sayang dan kecintaan Allah SWT ? Lihatlah ke dalam diri. Terutama tatkala kita bersendirian bersama kesunyian malam, tanyailah diri kita apakah mutu ibadah kita sebelum dan setelah kedatangan Ramadhan ada menampakkan peningkatan ?

Tanyailah diri kita, apakah kita masih merasa berat dalam melaksanakan titah perintah Allah walau kita sudah melalui 7 hari di bulan Ramadhan ?

Tanyai lagi diri kita, apakah sewaktu kita merasakan kelaparan di siang hari, apakah kita terbayang wajah insan yang kurang bernasib baik dari kita, yang hidup mereka bagaikan kais pagi makan pagi, kais petang makan petang ?

Apakah kita mampu berlaku sabar dan menahan marah ketika kita berhadapan dengan anasir yang mencetus api kemarahan kita ?

Tanyailah diri kita, apakah kita msih berselera dan terus-terusan melakukan dosa dan kemungkaran di Ramadhan ini?

Tanyailah diri kita, apakah kita msih berhasad dengki dan menjadikan ujub dan riyak sebagai pakaian diri ?

Tanyailah diri kita apakah kita masih belum mahu taat kepada perintah Allah SWT serta menjauhi larangan-NYA ?

Dan 1001 soalan lagi yang boleh kita tanya kepada diri kita demi memuhasabah diri kita, apakah 7 hari yang telah kita tempohi bersama benar-benar meraih rahmat dari Allah. Simpanlah jawapan kepada setiap persoalan tersebut dalam diri kita dan analisalah. Analisalah diri kita berdasarkan jawapan ke atas setiap persoalan yang telah kita timbulkan. Di situ dapat dilihat dan dinilai, apakah kita semakin taatkah kepada Allah SWT atau apakah semakin durhakakah kita kepada Allah SWT.

Wahai sahabat seperjuangan yang dikasihi sekelian.

Allah menjadikan kita di mukabumi ini bukan untuk suka-suka sahaja. Dijadikan kita di muka bumi ini tidak lain dan tidak bukan adalah untuk menjadi hamba-NYA yang mentaati titah perintah-NYA serta menjauhi segala larangan-NYA. Untuk itu, marilah kita tanya kepada diri kita, sejauhmanakah kita telah berusaha untuk memenuhi tanggungjawab tersebut.

Dengan limpah kurnia dan kasih sayang Allah SWT, di ciptanya Ramadhan yang penuh berkat. Bulan yang didalamnya syaitan-syaitan dirantai dan dibelenggu, pintu-pintu neraka ditutup, pintu-pintu syurga dibuka seluas-luasnya, hawa nafsu dikekang, agar dapat kita selaku hamba yang lemah dan hina untuk berusaha mengabdikan diri kita kepada Allah serta memperbaiki mutu keimanan kita tanpa gangguan dari musuh-musuh Allah. Sejauhmanakah kita serius dalam mengambil kesempatan yang hanya datang sebulan dalam setahun ?

Andainya, hasil muhasabah kita selama 7 hari di bulan Ramadhan ini masih jauh dari rahmat Allah, maka masih belum terlambat untuk kita mengejar dalam perlumbaan ini. Gunakanlah dua hari yang tinggal ini untuk membuktikan bahawa kita adalah hamba Allah yang lemah dan hina, tetapi jauh di lubuk hati kita ingin menjadi hamba-NYA yang dikasihi dan mendapat kasih sayang-NYA. Jangan disia-siakan dua hari yang tinggal ini untuk meraih rahmat Allah di Ramadhan yang penuh berkat.

Wahai diri ku dan sahabat seperjuangan ku,

Aku berseru kepada diri ku dan diri mu. Semaikanlah rasa berdosa dalam hati mu, agar engkau takut untuk melakukan kemungkaran. Bajai rasa pengharapan kepada Allah agar hilang rasa putus asa mu ke atas rahmat-NYA. Rasailah kemanisan iman dalam sujud mu agar engkau sedar bahwa engkau hanyalah seorang hamba walau apa jua pangkat jawatan mu didunia. Alirkanlah air mata taubat dalam tahajud mu agar engkau tahu hanya air mata taubat itu yang mampu memadam bahang api neraka. Laungkanlah rintihan hati kehambaan dalam munajatmu agar engkau sedar bahwa kudrah dan iradah bukan milikmu. Hayatilah keindahan bahasa syurga dalam tadarus Al Quran mu agar bersemarak keinginan mu untuk beristirehat di syurga. Suburkanlah kecintaan buat junjungan mulia Saiyidina Muhammad Bin Abdullah SAW dalam selawat mu agar kamu mendampingi baginda di syurga. Usahakanlah dengan keikhlasan dan bersungguh hati agar rahmat di 10 hari pertama Ramadhan diperolehi. Kerana rahmat Allah di 10 hari pertama Ramadhan terlalu istimewa berbanding rahmat Allah di hari-hari yang lain. Semoga usaha kita itu nanti, di nilai Allah SWT sebagai amal taqwa kita buat menebus daki-daki dosa kita selama hidup di dunia ini.

Ayuh usahakanlah yang terbaik di Ramadhan ini, kerana kita tidak pernah berjanji dengan Allah SWT untuk hidup sehingga Ramadhan yang akan datang.

Wahai sahabat seperjuangan ku,

Andainya Ramadhan di kali ini merupakan Ramadhan yang terakhir buat aku dan diri mu, jadikanlah Ramadhan ini sebagai medan pertempuran yang maha hebat dan dahsyat ke atas hawa nafsu, buat meraih kasih sayang dan keampunan Allah SWT. Aku berdoa untuk diri ku dan diri mu, semoga kita akan bersama-sama menikmati sakinah dan saadah di sisi Allah dan rasul-NYA di syurga Allah yang penuh kemanisan nikmat kurniaan Ilahi. Amin Ya Rabbal A'lamin.

No comments:

Post a Comment