Firman ALLAH SWT

Sabda Rasulullah SAW

Kalam Tinta Dari Ku

Tuesday, August 11, 2009

Imbasan Di Ambang Ramadhan 1430H


Ramadhan 1430H, bakal menjelma. Setiap kali Ramadhan muncul, setiap kali aku akan terkenang seorang chatter yang aku pernah kenal di alam chatting di internet. Walaupun perkenalan kami tak sampai setahun, namun perkenalan ini amat bermakna dan meninggalkan kesan yang mendalam dalam kotak fikiran aku. Perkenalan ku dengan chatter tersebut telah mendorong aku untuk menjadikan oncology sebagai priority dalam research ku.

Kisahnya .......

Pernah satu ketika di chat room, telah masuk seorang chatter baru. Sambil speaking orang putih dia memperkenalkan dirinya sebagai seorang pemuda Melayu, usia sekitar belasan tahun. Berasal dari Malaysia, tetapi sejak usia 8 tahun telah mengikut ibu dan ayahnya berhijrah ke Ireland. Sejak berhijrah itulah dia terputus hubungan dengan ajaran Islam. Dia hanya tahu bahawa dia mempunyai darah Melayu dan beragama Islam. Tetapi sembahyang dia tak tahu, syahadah dia tak tahu, puasa dia tak tahu, bahasa Melayu pun dia tak tahu, malah Allah dan Rasul pun dia tak tahu.



Sewaktu dia introduce diri dia di chat room, ramai chatters yang sangsi dengan dia. Sampai yang ada menuduh dia penipu, kaki kelentong dan lain lain lagi. Tapi nasib baiklah dia tak faham bahasa Melayu, sebab kalau dia faham bahasa Melayu tentu dia terasa hati dengan kutukan dan hinaan dalam bahasa Melayu yang dilemparkan oleh "ustaz" dan "ustazah" di chat room.

Bila aku tengok dia macam tak ambil kisah chatters kutuk dia, aku pun menghantar Private Message di kotak chatting dia, dan tanya dia macamana dia boleh tersesat masuk kat chat room. Dia jawab dia nak belajar pasal Islam.

Aku tanya lagi apesal masuk chat room ? Dia tegaskan sekali lagi, bahawa dia sejak kecil tak pernah diajar pasal Islam. Dia hanyalah seorang Islam baka yang dilahirkan sebagai Melayu di Malaysia. Dia dah tak faham bahasa Melayu sebab speaking orang putih sokmo. Jadi dia masuk ke room kategori REGION, lepas tu masuk ke MALAYSIA barulah dia cari chat room yang ada bunyi2 cam Islamic sikit utk belajar tentang Islam.

Kemudia dia forwardkan kat aku PM-PM chatters yang mengutuk dia. Dia mintak aku terjemahkan PM tu dari bahsa Melayu ke bahasa orang putih sebab dia tak faham. Aku tak sampai hati nak terjemah, sebab budak tu confident jerk yang room tu Islamic, tapi dari aku tengok bahasa PM yang budak tu dapat, tak lak nampak chatters yang hantar PM tu Islamic. Budak tu introduce aje diri dia kat chat room, tak ada lak dia buat benda luar batasan syariat. Tapi PM yang dia dapat dan dia mintak aku translate, tak lak aku nampak cam chat room dan ahlinya Islamic. Jadi aku pun kata kat dia, tak yah layan PM tu. PM tu nak melawak aje dengan dia. Kalau aku translatekan pun lom tentu dia faham. Aku pun tak translatekan PM tu. Aku cakap kat dia, room yang dia masuk tu bukan room untuk belajar pasal Islam, room tu lebih kepada merapu. Tapi kalau dia nak belajar tentang Islam, aku & member2 aku boleh bantu. Dari riak tulisan dia, nampak yang dia betul2 happy dengan jawapan aku. Kendian dia ADD id aku dan aku pun ADD id dia dalam senarai rakan chatting.

Sejak hari itu, kami selalu berPM.Dia banyak cerita pasal diri dia pada aku. Dia sendiri mengaku dia tak pernah sembahyang, tak pernah puasa, tak kenal Allah dan Rasul. Masa yang sama aku susun program Fardhu Ain khususi untuk dia. Alhamdulillah dengan bantuan sahabat2 seperjuangan. Hampir setiap malam ada program Fardhu Ain untuk dia. Ajar sifat 20, taharah, bab pembahagian air, pembahagian najis, sembahyang, puasa, zakat. Siap ajar baca Fatihah guna tulisan rumi. Pasang webcam & voice chat. Tunjuk macam mana nak angkat takbir, ruku', sujud dan lain-lain lagi. Aku & sahabat2 yang lain yg mengisi program fardhu ain khususi, kalau terjumpa website yang berunsur Islam dengan penyampaian yang mudah dalam bahasa Inggeris, kami akan forwardkan kepada dia.

Satu hari dia PM aku. Dia kata kat aku "Bang Mat plz online tonite 8pm Dublin" ("Bang Mat tolong online waktu 8pm Dublin hari ni" (translation) )

Jadi aku pun online. Bila dah PM. Dia cakap kat aku.

adam : Bg Mat, plz make me a muslim (translation - Bg Mat tolong jadikan saya seorang muslim)

aku : u r a muslim ( ko kan dah jadi muslim )

adam : no i havn't. i havn't recite the syahadah (saya lom lagi Islam, saya belum ucap syahadah)

aku : ok I'm here lets do it ( oklerr aku kat sini, ko ucapler)

dia pun mengucapkan syahadah bersama terjemahannya dalm omputih

aku : alhamdulillah, now u r a true muslim ( alhamdulillah , ko seorang muslim sejati)

adam : i feel great ( saya rasa worldddddddddd )

adam : fr now on , i am ADAM ABDULLAH ( mulai dari sekrg saya ialah ADAM bin ABDULLAH )

selang beberapa minggu, sebaik selesai fardhu ain khususi. Dia PM aku lagi.

adam : Bang Mat, this ramadhan will be a masterpiece to me. This is the first ramadhan i'm gonna fast in my life. ( Bg mat, ramadahn thn ni akan menjadi sejarah kat saya sebab inilah kali pertama saya akan berpuasa dalam hidup saya )

lepas PM tu, aku lak terbusy dgn kerja. tak dpt nak online hampir 2 minggu. Sampailerr satu ari, aku dapat emel dari sahabat yg yang conduct fardhu ain khususi utk budak tu. Sahabat tu cite dah seminggu budak tu tak online. Aku terus PM dia tinggal offline mesej. Tak ada reply.

Akhirnya, setelah agak lama tak online, lepas kerja aku beres, ada masa nak online. Aku pun seperti biasa masuklah chat room. Ada sorg chatter PM aku. Dia kata ada seorang perempuan menggunakan id chat adam cari aku di chat room. Perempuan tu ibu kepadd adam. Perempuan tu tinggalkan pesan bahawa anak dia baru saja meninggal dunia sebab brain cancer. Anak dia tu dah lama kena brain cancer, dan sebelum mati dia minta ibunya utk sampaikan pesan kat aku yg dia tak sempat nak berpuasa tahun tu.

Bila aku dapat berita tu, kepala otak aku jadi blank. tak tahu nak kata amender. Biasanya aku kalau masuk chat room, memang aku lerr yg paling kuat merapu, aku lerr yang paling jahat kat chat room. Tapi hari tu, lepas dapt berita tu memang jamm otak aku.

Macam2 perasaan timbul dalam kepala otak aku. Aku terkilan sebab aku baru tahu dia tu pesakit brain cancer. Yang paling aku rasa terkilan sebab dia seorang yg benar rasa gembira dengan kedatangan Ramadhan telah pergi dan tidak berkesempatan untuk berpuasa sambil meraikan bulan yang penuh berkat. Itulah yang aku terkilan. Dia berusaha utk menyambut Ramadhan dengan hati gembira. Kerana dia ingin menjadi seorang Muslim yang sejati, dia ingin menunaikan ibadah puasa dan berzakat bagi membuktikan bahawa dirinya seorang muslim yang ingin menjadi hamba Allah, yang ingin menjadi umat kepada Rasulullah SAW.

Namun Allah lebih sayangkan dia, dan menjemput dia kembali ke sisi-NYA. Semoga Allah menempatkan dia di tempat orang yang muqarrabin.

Saudara/i sekelian. Seandainya seorang pemuda yang berusia belasan tahun. Yang hanya kenal Islam di saat kubur menggamit dirinya. Begitu berselera dan bergembira untuk menyambut Ramadhan ? Mengapakah kita yang sudah matang dan berusia ini tidak terasa akan keselamatan, keamanan dan keberkatan Ramadhan yang telah dijanjikan Allah & Rasul-NYA kepada kita ?

Seandainya seorang pemuda yang berusia belasan tahun, yang hanya pandai melafazkan Al Fatihah berdasarkan tulisan rumi yang di emelkan kepadanya, begitu bersungguh untuk membuktikan keIslamannya kepada Allah dan Rasul, mengapakah kita masih berpura-pura sebagai seorang Islam sambil enak2 melakukan dosa dan kemungkaran sedangkan Allah telah memberikan kita nikmat iman dan Islam sejak kita lahir lagi.

Seandainya seorang yang diberikan ujian kesakitan barah otak, mampu mensyukuri nikmat Allah lantas berusaha menjadikan dirinya seorang muslim yang sejati, mengapakah kita yang dililit dan disirami nikmat kemewahan hidup dan kesenangan duniawi tidak mahu mensyukuri nikmat iman dan Islam yang telah Allah anugerahkan kepada kita ?

Seandainya seorang yang sudah tahu, bahwa saat ajalnya hanya tinggal beberapa detik masa sahaja, dia berusaha memperkemaskan dirinya dengan amal ibadah buat bekalan di akhirat, mengapakah kita yang sihat segar bugar ini masih lalai untuk mentaati perintah Allah sedangkan ada diantara kita umur pun sudah di ufuk senja ?

Kadang-kadang aku sendiri merasa malu atas diri sendiri. Sebab perasaan dan jiwa aku sendiri masih belum segembira dan se excited Adam dalam menghadapi ketibaan Ramadhan. Dan seperti selalu, setiap kali kedatangan Ramadhan, ingatan aku kepada Adam Bin Abdullah subur kembali.

Oleh itu, marilah kita bersama-sama, membuka hati dan minda dan raihlah keberkatan di bulan Ramadhan yang bakal menjelma nanti. Perbanyakkanlah ibadah fardhu & sunat. Didiklah diri untuk meninggalkan yang haram. Didiklah diri dan jiwa kita untuk benar2 memahami, menghayati dan mengamalkan titah perintah Allah. rebutlah peluang menikmati keberkatan Ramadhan yang didalamnya dijanjikan rahmat, keampunan dan pembebasan dari api neraka. Rebutlah peluang keemasan ini, kerana belum tentu kita akan bertemu lagi di Ramadhan yang akan datang.

Akhir kata, salam Ramadhan buat semua. Semoga Madrasah Ramadhan tahun ini, mampu menjadikan kita hamba Allah yang lebih hampir dan dekat dengan Allah dan Rasulullah SAW.

Al Fatihah kepada Adam bin Abdullah. Semoga roh mu berada di sisi para anbiya wal mursalin, para auliya' was solihin.



1 comment:

  1. Saya sebagai ahli dan warga ABJAD MALAYSIA.P.K.2090 di bawah pimpinan Ustaz Haji Ahmad mengucapkan ta'ziah kepada keluarga Adam Abdullah. Moga beliau dicucuri rahmat-Nya. Al-Fatihah...

    ReplyDelete