Firman ALLAH SWT

Sabda Rasulullah SAW

Kalam Tinta Dari Ku

Monday, June 15, 2009

Rahsia Air Mutlak : Bab Taharah Ringkas


" Dan (ingatlah ketika) Dia menurunkan kepada kamu hujan daripada langit untuk mensucikan kamu dengannya... "

Surah Al Anfal Ayat ke 11



Aku teringat sebuah kisah sewaktu Rasulullah SAW berhijrah dari Mekah ke Madinah.

Waktu tu Rasulullah SAW berada di Mekah. Lalu telah datang wakil dari Madinah untuk menjemput Rasulullah SAW untuk berhijrah ke Yathrib (nama lama Madinah).

INFO

Nama lama Madinah adalah Yathrib. Yathrib dihuni oleh dua kaum iaitu Kaum Auz & Hazraj. Dua kaum itulah yang menjadi majoriti penduduk Madinah. Kaum minoriti di Madinah adalah kaum Yahudi dari suku Nadir, Quraizah & Qainukak.

WALAUpun yahudi adalah kaum minoriti, tetapi kaum Yahudilah yang memonopoli ekonomi dan mencatur pentadbiran Madinah.

Bukan setakat ekonomi, sistem pengairan pun dikuasai oleh kaum Yahudi.

Bila Rasulullah SAW berhijrah ke Madinah, para sahabat yang berhijrah digelar kaum MUHAJIRIN sementara kaum Auz & Khazraj digelar golongan ANSAR. Rasulullah SAW berasa sedih kerana keperluan asas yang utama iaitu air dikuasai oleh Yahudi. Yahudi menjual air kepada umat Islam pada harga yang mahal.

Antara langkah awal Rasulullah SAW dalam memperbaiki mutu kehidupan umat Islam ialah menyediakan kemudahan asas kepada umat Islam di Madinah. Oleh itu Rasulullah SAW telah mengarahkan Saidina Osman mencari Yahudi yang memiliki telaga yang paling sengkek. Dan Saidina Osman diarahkan untuk membeli telaga tersebut. Setelah telaga tersebut dibeli, seluruh umat Islam diarahkan untuk mendapatkan bekalan air dan membeli air dari telaga yang dibeli oleh Saidina Osman. Telaga air Yahudi yang lain dipulaukan oleh umat Islam. Akhirnya perniagaan telaga Yahudi bankrupt. Satu persatu telaga milik Yahudi dibeli oleh umat Islam.

Begitulah nilai rasa ukhwah dan kasih sayang sesama umat Islam di zaman Rasulullah SAW.

Mereka sanggup bersusah payah memulaukan telaga milik Yahudi semata2 untuk mendapatkan bekalan air dari telaga milik umat Islam.

Cuba kita muhasabah diri kita. Kita camana ?

Sanggup ker kita memulaukan produk2 kafir semata2 kepentingan umat Islam ?

Aku pernah terbaca dalam majalah Far Eastern Economic Review pada tahun 1998. World Tobacco Organisation (WTO) membuat deklarasi, cukai yang dikutip hasil dari penjualan produk tembakau (termasuklah ROKOK), 15% akan disalurkan kepada Majlis Gereja Sedunia di Vatican dan 8% disalurkan untuk pembinaan semula negara Israel Zionis.

Sanggup ker para pejuang Islam meninggalkan rokok kerana tindakan mereka menghisap rokok itu menyumbang kepada pemurtadan umat Islam kepada kristian ?

Sanggup ker para pejuang Islam meninggalkan rokok kerana tindakan mereka menghisap rokok itu menyumbang kepada pembelian senjata oleh Yahudi untuk menembak umat Islam di Palestine ?

Tepuk dada .... tanyalah iman.

Sejarah membuktikan, Rasulullah SAW menitikberatkan keperluan asas iaitu air.

Dengan air kita boleh minum. Kita boleh basuh baju. Boleh berwuduk. Boleh mandi wajib. Dan lainlain lagi.

BILA disebut tentang mandi wajib .... aku nak sentuh sikit tentang cara mandi wajib yang betul.

Mandi wajib, satu perkataan yang ringkas dan sempoi utk disebut, nampak senang. Tapi jangan terkejut kalau aku kata, RAMAI UMAT ISLAM di tanahair kita yang TAK SAH MANDI WAJIB.

Mandi wajib, satu perkataan yang ringkas dan sempoi utk disebut, nampak senang. Tapi jangan terkejut kalau aku kata, RAMAI UMAT ISLAM di tanahair kita yang TAK SAH MANDI WAJIB.

Nak mandi wajib cara yg betul, kita tak boleh lakukannya dengan HANYA berdiri atau duduk ( mencangkung ) sahaja, SEBALIKNYA kena lakukan dengan berdiri DAN mencangkung. Ini adalah agar air dapat diratakan keseluruh tubuh badan.

Ko orang nak tau tak ?

Bila ko orang berak, ko orang akan meneran. Bila ko orang meneran, kulit bahagian DALAM dubur tu akan terkeluar bersama najis sewaktu meneran. Kulit yang terzahir keluar sewaktu meneran termasuk kulit tubuh yang WAJIB disampaikan air sewaktu mandi wajib. Dan kulit tersebut hanya dapat disampaikan air waktu ko orang duduk mencangkung SAMBIL meneran.

Berapa ramai orang kita yang mengaku Islam mandi wajib tapi tak menyampaikan air ke kulit dalam dubur yang terzahir sewaktu meneran ? RAMAI.

Ada gak orang Islam kita yang mandi wajib, menggunakan air yang KURANG dari dua kolah. Untuk menyucikan hadas kecil (berwuduk) dan hadas besar (mandi wajib, mestilah menggunakan air yang SUCI LAGI MENYUCIKAN, iaitu air mutlak. Air yang suci tetapi TIDAK MENYUCIKAN ialah air mustakmal. Air mutlak ialah air yang sukatannya dua kolah, yang sifatnya tidak berubah (sifat air ialah bau, warna dan rasa). Air yang kurang dua kolah atau air yang lebih dua kolah tetapi berubah sifat ( warna, bau dan rasa) adalah air yang TIDAK MUTLAK.

DUA KOLAH tu sukatannya sebanyak ....

1. 230 liter air ..... ATAU

2. 52 gelen ..... ATAU

3. Dalam satu bekas empat segi sama yang ukuran panjang X lebar X tingginya ialah
1 1/4 hasta X 1 1/4 hasta X 1 1/4 hasta ..... ATAU

4. Kalau bekas selinder ....ukuran diameter ialah = 1 hasta ..... sementara ukuran tinggi selinder = dua hasta

Untuk makluman ko orang ... satu hasta bersamaan dengan 23 inci

Ramai orang Islam kita yang tak tahu pasal ni. Mandi wajib main taram jerk. Bila mandi wajib tak memenuhi rukun mandi wajib, mandi wajib tak sah. Bila mandi wajib tak sah ibadat yang dilakukan oleh seseorang juga jadi tak sah.

Mandi wajib yang juga dikenali sebagai mandi junub atau janabah tidak boleh dipandang ringan oleh umat islam. Setiap orang yang melakukannya mestilah mengetahui dan memenuhi rukun-rukunnya. Jika tidak mandi wajib seseorang itu tidak akan sah.
Aku nak ulang bab mandi wajib ni kat dalam posting merapu aku ni, walau pun aku tau ko orang semua dah tua bangka.

Mandi wajib ada dalam dibincangkan dalam juzuk pertama iaitu bab Taharah (bersuci) kitab Feqah dan merupakan perkara yang amat dititikberatkan kerana menyucikan diri dari hadas.

Rukun mandi wajib ada 3.

1. niat.
2. menghilangkan najis dibadan.
3. meratakan air keseluruh anggota badan yang zahir.

Rukun mandi wajib pertama ialah niat. Niat mandi wajib : Sahaja aku mengangkat hadas yang besar kerana Allah Taala. Ko orang tak tahu bahasa Arab, guna bahasa Melayu pun tak apa. Disunatkan melafazkan niat dengan lidah dan WAJIB berniat didalam hati ketika air mencecah tubuh. Bagi awekz yang baru habis haid, niat mandi ialah : Sahaja aku mengangkat hadas haid kerana Allah Taala. Bagi awekz yang baru habis nifas, niatnya ialah : Sahaja aku menganagkat hadas nifas kerana Allah Taala.

Kalau ko orang dah habis membasuh salah satu anggota badan, baru ko orang niat. Maknanya ko lambatkan niat sehingga ko habis membasuh satu anggota badan,ini juga menyebabkan mandi wajibnya tidak sah. Oleh itu dia mestilah memulakan kembali niatnya ketika dia mula menyampaikan air keseluruh anggota badannya.

Kalau dia berniat SEBELUM air sampai ke badan, niat juga tak sah. Bila niat tak sah, mandi wajib juga tak sah.

Sekiranya dia berniat sebelum air sampai kebadan, niat itu juga tidak sah. Oleh itu mandi wajibnya tidak sah.

Jadi niat di hati hendaklah dilakukan ketika kali pertama air mencecah ke tubuh badan.

JELAS ???

Rukun mandi wajib yang ke-2, iaitu menghilangkan najis yang ada pada badan, menurut Imam Nawawi, jika kita ada najis dibadan, najis itu boleh dibasuh serentak dengan mandi wajib. Ertinya sesambil ko orang mandi wajib, ko orang boleh membasuh najis dengan mandi itu boleh disekalikan.

Rukun mandi wajib yang ke-3, iaitu meratakan air keseluruh anggota badan yang zahir, meliputi kulit, rambut dan bulu yang ada dibadan, sama ada bulu2 yang jarang atau lebat. Orang yang bertocang, jika rambut seseorang itu ditocang atau disanggul, sekiranya tak sampai air kedalamnya, tocang atau sanggul itu wajib lah dibuka.

Bulu2 dalam lubang hidung pula, tidak wajib dibasuh kerana dianggap batin. Tetapi sekiranya, bulu2 di dalam hidung itu bernajis, ia wajiblah dibasuh.

Pasal kuku lak, kalau kuku panjang macam kuku pontianak, ada kekotoran yang lekat dicelah/bawah kuku, WAJIBLAH dibersihkan kekotoran itu agar sampai air. Sebab itu dalam Islam kita disunatkan memotong kuku pada hari Isnin, Khamis dan Jumaat. Agar kekotoran tak melekat bawah kuku.

Kat awekz yang tak ada kuku sebab asyik gigit kuku jerk kira orait lerr.

Kendian ... pasal rambut yang diwarna.

Dulu sebelum aku nak ke UK, ada sorang patient yang dah nazak kat ICU. Anak dia semua datang ziarah. Anak2 dia semua ada, baik yang balakz, baik yang awekz. Aku hulurkan Surah Yaasin kat mereka, aku kata kat dia orang, bacalah surah Yaasin tu dan sedekahkan kat mak, agar Allah permudahkan urusan mak. Seorang pun tak ambil Surah Yaasin tu. Semua tersengih2 macam kerang busuk. Sorang kata ..”Sorilah I tak reti nak baca” ..... Sorang kata ....”Nak buat apa baca Yaasin, mak belum mati” ...... Bila dia orang cakap cam tu, memang patutler patient tu kalau tengah sakit kat rumah, kol 2-3 pagi dia call aku mina nasihat. Anak pompuan dia yang datang ziarah. PERRGGHHHHH rambut perang siootttt.

Ko orang nak tau tak ?

Sebenarnya jika rambut seseorang itu diwarnakan dengan pewarna selain inai, mandi wajib seseorang itu tidak sah.

Jadi orang yang mewarnakan rambut dia dengan pewarna rambut selain inai, kalau dia nak mandi wajib, dia mestilah membuang pewarna rambutnya terlebih dahulu.

Nanti ko orang tanya lak .... nak buang camana ? Bukan senang nak buang warna rambut.
Maka aku jawab balik : YANG KO GI GATAL WARNAKAN RAMBUT TU PEHAL ? hehehehe

Ko orang nak tahu tak ?

Pewarna rambut SELAIN inai, dia mewarnakan rambut dengan MENYALUT rambut ko orang ?

Kalau pewarna tu menyalut rambut ko orang, air TAK SAMPAI ke rambut. Mandi wajib TAK SAH. Kalau mandi wajib tak sah, camana ko beribadat ?

Ini berbeza dengan inai. Inai sebenarnya akan meresap ke rambut, tetapi pewarna pula akan menyalut rambut menyebabkan air terhalang sampai ke rambut.

Nanti ko orang akan kata lak, TAK KAN MANDI TAK SAH, SEBAB KAT KOTAK PEWARNA RAMBUT TU ADA LOGO HALAL DARI JAKIM.

Maka aku jawab lak : Logo HALAL sebab pewarna tu ta dicampur najis. Tapi disebabkan pewarna tersebut menyalut rambut dan menghalang air sampai ke rambut, MAKA pewarna tersebut masih tetap HARAM hehehe

JADI janganlah disebabkan ko orang dilahirkan dalam keadaan TAK CUKUP MELANIN, kulit ko putih lepuh, rambut ko ala2 blonde, ko gi gatal perangkan rambut ko terus. Tak pepasal mandi wajib tak sah.


Gitu gak dalam usaha menyampaikan air keseluruh anggota tubuh. Ko orang sambil mandi berdiri, ko orang kena gak mandi mencangkung dan meneran, AGAR kulit bahagian dalam dubur yang terzahir sewaktu meneran sampai air.

Bagi awekz, aku tak segan silu untuk nyatakan, ko orang kena gak sampaikan air dicelah lipatan kulit faraj ko orang.

Gitu gak orang yang kulit dia berlipat2 macam orang obese. Make sure air sampai ke bahagian yang berlipat.

Ok sekian dulu .

Ko orang fikir2 kanler

Kita berubah ke arah yang lebih baik dari hari2 yang telah berlalu


No comments:

Post a Comment