Firman ALLAH SWT

Sabda Rasulullah SAW

Kalam Tinta Dari Ku

Tuesday, October 26, 2010

Bicara Cinta




At Taharum ( Kasih Sayang )


Rasulullah SAW bersabda : Tidak akan masuk syurga kecuali rahim (orang yang memiliki sifat kasih sayang). Para sahabat berkata, Kami semua orang yang memiliki sifat kasih sayang. Baginda SAW menerangkan : Yang disebut Al Rahim (orang yang memiliki sifat kasih sayang)itu bukan rahmatuhu linafsihi (orang yang menyayangi diri sendiri) semata-mata, tetapi yang rahmatuhu linafsihi (menyayangi diri sendiri) dan juga rahmatuhu lighainihi (menyayangi orang lain).




Makna rahmatuhu linafsihi (menyayangi diri sendiri) adalah menyayangi diri dari seksaan ALLAH. Caranya ialah dengan meninggalkan kemaksiatan dan bertaubat. Selari dengan itu, dia melakukan dan melakukan amal-amal ketaatan dengan ikhlas. Makna rahmatuhu lighainihi (menyayangi orang lain) adalah tidak melakukan sesuatu tindakan yang dapat menyakiti Muslim yang lain serta mengajak mereka meninggalkan maksiat dan mungkar serta membimbing mereka untuk berlaku taat kepada perintah ALLAH.



Rasulullah SAW bersabda : Orang-orang yang sayang-menyayangi, mereka akan dikasihi oleh ALLAH. Berkasih sayanglah kamu dengan orang-orang yang ada di bumi, nescaya kamu akan di kasih sayangi oleh para malaikat.



Malik Bin Anas berkata , Rasulullah SAW bersabda : Empat perkara yang wajib kamu laksanakan sebagai hak seroang muslim ialah : membantu mereka menjadi baik, memohonkan keampunan atas kesalahan dan dosa mereka, menziarahi orang yang sakit di kalangan mereka dan mencintai orang yang bertaubat di antara mereka.



Tatkala Nabi Musa AS berkata-kata kepada ALLAH, Musa AS bertanya : Wahai Tuhan, dengan alasan apa ENGKAU mengambil aku menjadi orang yang terpilih ? Lalu ALLAH menjawab : Kerana engkau berkasih sayang sesama makhluk.



Rasulullah SAW pernah menegaskan : Perumpamaan orang mukmin dalam berkasih sayang, saling mengasihani dan saling menjalin hubungan, tiada bezanya seperti satu jasad. Apabila salah satu bahagian anggota tubuh merasa sakit, maka seluruh anggota bahagian tubuh yang lain turut merasa sakit dan sukar untuk tidur.



###########################


Al Mahabbah ( Cinta )


Rasulullah SAW bersabda : Membaca selawat kepada ku menjadi asbab terbinanya cahaya di atas titian sirat. Barangsiapa membaca selawat kepada ku sebanyak 80 kali, maka ALLAH mengampuni dosa-dosanya selama 80 tahun.



Ketika Rasulullah SAW berdakwah kepada Ka'ab Al Asyraf dan para pengkutnya untuk memeluk Islam, Ka'ab dan pengikutnya menjawab : Kami ini sudah mempunyai kedudukan bagaikan anak-anak ALLAH. Sudah pasti kami mencintai ALLAH"



Atas kata-kata sindiran Ka'ab dan pengikutnya, maka ALLAH mengutuskan firman-NYA kepada Rasulullah SAW :



Katakanlah (wahai Muhammmad ) ; Kalau kamu benar-benar mencintai ALLAH, maka ikutlah aku. Nescaya ALLAH akan mencintai mu dan mengampuni dosa-dosa mu. Sesungguhnya ALLAH Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. (Ali Imran : 31)



Bukti kecintaan seorang mukmin kepada ALLAH ialah dengan mentaati perintah-perintah NYA, mendahulukan ketaatan dan mencari keredhaan-NYA.



Imam Ghazali pernah berkata : Barangsiapa mengaku berada dalam empat perkara, tetapi tidak berada padanya, jelas ia telah berdusta.



1. Orang yang mengaku mencintai syurga, tetapi nyata dia tidak menjalani ketaatan kepada ALLAH.



2. Orang yang mengaku cintakan Rasulullah SAW tetapi nyata tidak mencintai ulamak dan orang-orang miskin.



3. Orang yang mengaku takut kepada neraka ALLAH tetapi masih suka melakukan kemaksiatan.



Antara tanda-tanda orang yang mencintai adalah mengikuti apa yang menjadi kecintaannya dan menjauhi apa yang tidak berkenan di hatinya. Lantas mampukah engkau meninggalkan kehendak nafsu dan bujukan syaitan kerana menuruti rasa cinta kepada ALLAH & Rasulullah SAW ?



Saidina Ali karamallahuwajhah berkata : Barangsiapa merindui syurga maka ia mencurahkan perbuatannya kepada kebajikan. Barangsiapa takut akan neraka, maka nafsunya di kekang. Barangsiapa meyakini datangnya kematian, maka tidak keberatan ia meninggalkan segala jenis kelazatan dunia.



#################################


Al Asyq ( Asyik Masyuk )


Lantaran kecintaan Zulaikha yang amat mendalam terhadap Yusuf AS, Zulaikha sanggup menghabiskan segala kekayaan dan harta benda serta kecantikan miliknya. Andainya ada orang yang berkata kepada Zulaikha "Hari ini aku melihat Yusof." .. pasti orang tersebut menerima hadiah yang mahal dari Zulaikha. Setiap barang milik Zulaikha, akan diukir nama Yusof di atasnya. Kesemua barang yang berharga tersebut dilupakan oleh Zulaikha kerana ingatan dan asyik masyuknya hanya dengan Yusof. Cinta Zulaikha terhadap Yusof begitu mendalam hinggakan setiap kali ia mengangkat kepala ke langit, seolah-olah bintang-bintang nan indah mengukir nama Yusof dai langit malam. Namun akibat tidak dididik dengan iman, Zulaikha menurut nafsu ammarah. Maruah diri dan nama baiknya tercemar. Sesalan tak sudah.



Sebaliknya, setelah Zulaikha menjadi isteri kepada Yusof. Ia sering menyendiri dan menyepi keseorangan untuk beribadah kepada ALLAH. Apabila Yusof mengajak untuk bersama di waktu siang, Zulaikha minta agar mereka menunda ke waktu malam. Tatkala malam menjelma, Zulaikha meminta untuk masa mereka bersama ditunda ke waktu siang. Begitulah kisah cinta Zulaikha dan Yusof AS yang dinukilkan dalam Al Quran.



Suatu ketika Zulaikha berbicara kepada Yusof : Wahai suami ku Yusof. Kecintaan ku kepada mu suatu ketika dulu telah meragut maruah dan kehormatan ku sendiri kerana ketika itu aku belum mengenal ALLAH. Tetapi setelah aku mengenal ALLAH, tidak ada kecintaan lain yang tersisa melainkan untuk mencintai-NYA. Aku tidak ingin menggantikan cinta ku pada yang lain. Maafkan aku kerana ALLAH lebih ku cinta berbanding diri mu."



Kebenaran dan kemuliaan cinta (mahabbah) terletak dala tiga keadaan.



1. Pertama, memilih bicara dengan kekasihnya daripada berbicara dengan yang lain.

2. Kedua memilih bermesra dengan kekasihnya daripada duduk dengan yang lain.

3. Ketiga memilih redha terhadap kekasihnya daripaada meredhai yang lain.



Al Asyq (cinta yang amat mendalam) ialah terkoyaknya penutup dan tersingkapnya rahsia. Al Wajdu pula ialah lemahnya roh menanggung kerinduan yang begitu mendalam, tatkala terbentuk kemanisan berzikir. Hingga sekiranya ada sebahagian anggota tubuh dipotong, ianya tidak terasa.



Barangsiapa mengakui terhadap tiga perkara tetapi tidak suci dari tiga perkara, jelas dirinya telah terpedaya.



1. Orang yang mengaku kemanisan zikrullah sedangkan dirinya mencintai dunia.



2. Orang yang mengaku ikhlas beramal, tetapi sebenarnya suka disanjung oleh manusia.



3. Orang yang mengaku cinta kepada Pencipta-nya, tetapi tidak disertai dengan tawaddhuk.



Rasulullah SAW bersabda : Akan datang suatu masa kepada umat ku, meeka mencintai lima perkara dan melupakan lima perkara yang lain.



1. Mereka mencintai dunia dan melupakan akhirat.



2. Mereka mencintai harta dan melupakan zakat.



3. Mereka mencintai makhluk dan melupakan Al Khaliq.



4. Mereka mencintai dosa dan melupakan taubat.



5. Mereka mencintai bangunan-bangunan dan melupakan kubur.



Oleh itu dalam mencintai ALLAH dan Asyq dengan kecintaan-NYA hendaklah dilazimkan bertaubat kerana firman ALLAH :



Pada hari ini tidak ada kemanfaatan bagi harta, anak-anak, kecuali mereka yang datang kepada ALLAH dengan membawa hati yang tunduk. ( Asy Syuaraa : 88 - 89 )



Madrasah Darus Syifa

26 Oktober 2010

1.45 pm


No comments:

Post a Comment