Firman ALLAH SWT

Sabda Rasulullah SAW

Kalam Tinta Dari Ku

Friday, October 29, 2010

Bicara Cinta 2


CINTA DUNIA
Rasulullah SAW bersama para sahabat pernah melewati bangkai seekor kambing lalu berkata ;

Rasulullah SAW : Kamu lihat bangkai kambing ini tidak berharga pada pemiliknya.

Para Sahabat : Orang yang melihatnya tidak berharga pasti akan membuangnya.

Rasulullah SAW : Demi zat yang diri ku berada di dalam kekuasaan-NYA, bagi ALLAH dunia ini jauh lebih hina dari bangkai kambing di mata pemiliknya. Seandainya nilai dunia ini sama dengan sebelah sayap nyamuk bagi ALLAH, nescaya orang-orang kafir tidak beroleh kesempatan untuk meminum seteguk air pun.



Hati ku berbisik .... malangnya walau dunia ini lebih hina dari bangkai, tapi terlalu ramai yang memburunya dan mencintainya. Cinta dunia bagaikan mencintai bangkai yang busuk dan hina ......

Tegas Rasulullah SAW : Cinta dunia menjadi muqaddimah kepada segala kejahatan.

Rasulullah SAW juga pernah berpesan : Akan datang kelak selepas kewafatan ku, dunia akan memusnahkan keimanan kamu seperti api membakar kayu.

Menurut Rasulullah SAW, dunia ini adalah penjara bagi orang yang beriman dan syurga bagi orang kafir. Dunia adalah tempat yang sementara bagi orang mukmin. Akhirat tempat yang kekal abadi. Dunia tempat melabur dan bercucuk tanam, hasilnya akan dituai di akhirat. Alangkah hairan sekali, meeka yang meyakini adanya tempat tinggal yang kekal abadi bersama lilitan nikmat yang hakiki, masih tertarik mencari tempat tingal yang sering menipu manusia iaitu dunia.

Nabi Isa AS berkata : Janganlah kamu menjadikan dunia sebagai tuhan, Akibatnya kamu akan diperhambakan. Simpanlah harta simpanan mu di sisi Zat yang tidak mensia-siakan. Kerana pemilik simpanan harta dunia diliputi ketakutan akan kebinasaannya. Orang-orang yang memiliki simpanan kekayaan di sisi ALLAH tidak diliputi ketakutan oleh datangnya bencana.

Nabi Sulaiman bin Daud AS adalah seorang nabi yang ALLAH berikan kekuasaan dan kekayaan dunia. Kerajaannya meliputi langit dan bumi, lautan dan daratan, manusia, tumbuh-tumbuhan, haiwan dan jin. Namun Nabi Sulaiman AS berkata dengan rasa tawadduk dan bersama linangan air mata kepada perhimpunan rakyat-rakyatnya : Membaca tasbih sekali di dalam catatan orang yang beriman adalah jauh lebih baik berbanding kekuasaan yang diberikan kepada putera Daud AS. Sebab kekuasaan yang diberikan kepada putera Daud AS akan mengalami masa akhir, tetapi tasbih akan tetap kekal abadi.

Suatu hari Nabi Musa AS terlihat seorang lelaki yang menagis tanpa henti-henti Lantas Nabi Musa As bertanya kepada ALLAH : Tuhan ku, apakah lelaki itu menangis tanpa henti-henti kerana takut kepad MU ? ALLAH menjawab : Hai putera Imran, seandainya otak lelaki tersebut cair dan meleleh keluar melalui matanya dan ia mengangkat tinggi kedua-dua belah tangannya sehingga jatuh kembali, nescaya AKU tidak akan mengampuninya. Orang itu terlalu mencintai dunia.

Saidina Ali karamallahu wajhah berkata : Barangsiapa memiliki enam perkara yang mengisi jiwanya, maka tidak akan dijauhkan syurga darinya dan tidak akan didekatkan neraka dengannya. Enam perkara itu adalah :

1. Barangsiapa mengenal ALLAH lalu mentaati NYA.

2. Barangsiapa mengenal syaitan lalu menentangnya.

3. Barangsiapa mengetahui kebenaran lalu mengikutinya.

4. Barangsiapa mengerti kebathilan lalu menghindarinya.

5. Barangsiapa mengenal dunia lalu meninggalkannya.

6. Barangsiapa mengenal akhirat lalu bersiap untuk kembali kepadanya.


Sewaktu Saidina Ali karamallahu wajhah menjadi khalifah, beliau pernah di tanya " Wahai amirul mukminin. Terangkan kami mengenai dunia ? Saidina Ali karamalllahu wajhah menjawab : Apa lagi ang dapat aku jelaskan kepada mu tentang dunia ? Orang yang sihat di dunia akan sakit. Orang yang selamat di dunia akan menyesal. Orang yang hidup miskin di dunia akan bersedih. Orang yang hidup senang di dunia akan dirundung fitnah. Halalnya di hisab dan haramnya di seksa. Bahagian yang meragukan akan di cela.

Inilah DUNA !!!

Cucu Rasulullah SAW, Saidina Hassan Bin Ali ra, mengatakan, Rasulullah SAW pernah bersabda : Ingatlah barangsiapa yang mencintai dunia dan panjang angan-angan, maka ALLAH jadikan hatinya buta sebuta kecintaannya kepada dunia. Barangsiapa berzuhud di dunia dan memendekkan angan-angan, maka ALLAH berikannya ilmu tanpa perlu belajar (ilham) dan diberi petunjuk tanpa perlukan bimbingan (hidayah & taufik). Ingatlah kelak akan lahir satu umat sesudah kamu di mana kekuasaan tidak mampu berdiri kecuali dengan jalan peperangan dan paksaan. Tidak ada orang kaya kecuali disertai dengan kesombongan dan kebakhilan. Tidak ada kecintaan kecuali diiringi dengan hawa nafsu. Ingatlah barangsiapa yang menjumpai zaman itu lalu bersabar menerima kefakiran (kemiskinan), sedangkan dia mempunyai kesempatan untuk menjadi kaya dan sikapnya itu adalah atas dasar untuk memperoleh redha ALLAH, maka ALLAH memberinya pahala seperti pahala 50 orang sadiq.

Luqman Al Hakim berpesan kepada anaknya : Anakku, dunia ini bagaikan sebuah lautan yang luas lagi dalam. Sudah ramai orang yang tewas dan tenggelam ke dasarnya. Maka jadikanlah ketaqwaan kepada ALLAH sebagai bahtera mu dan isikanlah bahtera mu itu dengan keimanan kepada ALLAH, dan jalannya bertawakal kepada ALLAH supaya kamu selamat. Ingatlah, engkau jangan sesekali menyangka engkau boleh selamat dari godaan dunia.

Wahai diri ku.

Cinta dunia hanya menjanjikan kesengsaraan di dunia yang berpanjangan. Lahir sifat tamak, sombong, rakus dan takbur. Zuhud lah diri mu dengan dunia atau kelak diri mu akan binasa di akhirat sana ............

Madrasah Darus Syifa
28 Oktober 2010
4.22am


No comments:

Post a Comment