Firman ALLAH SWT

Sabda Rasulullah SAW

Kalam Tinta Dari Ku

Tuesday, August 17, 2010

Rahsia Iman .... Kunci Cinta Sejati


Dalam kedamaian sahur, dan kedinginan sepertiga malam, setelah selesai melabuhkan tahajjud dan kini tenang menjamah makanan ..., di sebalik semua nikmat berugama ini, tidak terhitung banyaknya telah mengalir akan air mata dan darah para kekasih Allah....


Mungkin kita terlupa pada pengorbanan Abu Talib, pamannya kepada baginda Rasulullah SAW. Tatkala datang kafir Quraisy hendak membunuh Rasulullah SAW, berdirilah Abu Talib antara mereka menghalang.... "Andainya engkau menyentuh tubuh anak saudara ku, akan ku isytiharkan perang dengan kalian dan zuriat kalian. Seluruh Bani Hasyim akan akan memerangi diri kalian." .... ujarnya. Tatkala kafir Quraisy memulaukan Rasulullah SAW, Abu Talib membuka gudang kekayaan miliknya untuk dicurahkan kepada Rasululah SAW. Walau banyak pengorbanannya untuk nabi kita, namun Allah tidak merezkikannya dengan nikmat iman dan Islam. Maka matilah dirinya dalam keadaan yang tidak beriman kepada Allah.

Dalam kedamaian sahur, dan kedinginan sepertiga malam, setelah selesai melabuhkan tahajjud dan kini tenang menjamah makanan ..., di sebalik semua nikmat berugama ini, tidak terhitung banyaknya telah mengalir akan air mata dan darah para kekasih Allah....

Mungkin juga kita terlupa akan kisah sejarah Saidina Umar Al Khattab. Sebelum beriman, arak menjadi togokkan. Membunuh bagaikan mainan. Anak gadisnya ditanam hidup-hidup di tengah padang pasir walau pun anaknya itu membantu mengesat peluhnya tatkala sedang menggali lubang. Hidupnya ketika itu hanya bercita-cita untuk membunuh Muhammad Bin Abdullah Bin Abdul Mutalib, pemuda yang membawa ajaran yang bertentangan dengan agama nenek moyangnya. Namun dalam kejelikan akhlak dan keganasan peribadi, Allah rezkikannya dengan iman dan Islam. Surah Taha yang dibaca adik perempuannya mengundang hidayah. Maka berimanlah Saidina Umar Al Khattab di tangan Rasulullah SAW. Sejak itu peribadinya berubah. Dari pembengis kepada penyantun. Lantas jadilah dia salah seorang sahabat Rasulullah SAW yg utama. Inilah kekuatan nikmat iman dan Islam anugerah ILAHI.

Dalam kedamaian sahur, dan kedinginan sepertiga malam, setelah selesai melabuhkan tahajjud dan kini tenang menjamah makanan ..., di sebalik semua nikmat berugama ini, tidak terhitung banyaknya telah mengalir akan air mata dan darah para kekasih Allah....

Mungkin juga kita terlupa akan kisah sejarah Saidina Hamzah Bin Abd Mutalib. Seorang yang menyendiri. Yang tika matanya tercelik di pagi hari, urusannya hanya di padang pasir yang gersang. Berbekalkan sebilah pedang dan sebusur panah, dia memburu singa di adang pasir sebagai mata pencarian. Sekembalinya ke kota Mekah, sesudah menjual hasil buruannya di pasar, dia kembali ke rumah untuk beristirehat. Dia tidak ambil peduli tentang perjuangan dan seruan tauhid anak saudaranya. Dia juga tidak ambil pusing akan ancaman dan tekanan kafir Quraisy Mekah terhadap anak saudaranya. Dunianya hanyalah memburu singa, menjual hasil buruan di pasar, balik ke rumah, dan istirehat seblum rutin yang sama berulang keesokan harinya. Namun Allah telah merezkikannya dengan iman dan Islam. Hanya disebabkan menerima khabaran, Rasulullah SAW dicela dan dipukul di depan Kaabah oleh Abu Jahal, Saidina Hamzah yang baru kembali dari perburuan telah menerima Islam. Berimanlah Saidina Hamzah dan menjadi barisan hadapan pejuang Islam di sisi Rasulullah SAW. Lantas ALLAH muliakannya sebagai penghulu para syuhada.

Begitulah bukti Maha Kudrat dan Maha Iradat nya ALLAH. DIA memberikan nikmat iman dan Islam kepada hamba-hamba NYA yang terpilih. Maka syukurilah nikmat iman dan Islam ini. Agar nikmat iman dan Islam ini akan ALLAH tambah dengan nikmat-nikmat yang lain. Jangan pula kita kufur, kerana kekukufuran menjadi penyebab nikmat iman dan Islam ditarik kembali. Andainya nikmat iman dan Islam ini ditarik, maka rugilah kita di dunia dan akhirat.

Aku sering menasihati student ku .... antara ungkapan-ungkapan nasihat ku :

Iman adalah harta yang paling berharga ... iman walau sebesar zarah mampu menyelamatkan dari api neraka ... begitulah nilai iman ..

JANGANLAH kita gadaikan iman & islam kita hanya semata2 nak kaya....

Sebab majoriti kita bercinta atas dasar nafsu ... bila bercinta atas dasar nafsu , bukan atas dasar iman ... maka berlakulah krisis demi krisis .. akhirnya mengakibatkan perpecahan, perbalahan dan perseteruan ... Cinta atas dasar nafsu hanya melihat wajah fizikal yang bersifat sementara. Sedangkan cinta berdasarkan iman akan menilai sejauh mana quality seseorang sehingga mampu membawa orang lain untuk hampir kepada Allah.

Orang yang bercinta atas dasar iman ... dia akan mencintai seseorang kerana orang yang dicintainya itu mencintai Allah & Rasul-Nya. Dia tidak akan mencintai seseorang atas dasar pangkat, harta, kehenseman, kejelitaan. Kerana cinta berlandaskan iman ini akan menjamin kebahagiaan & ketenangan di dunia dan di akhirat. Inilah yang terjadi dalam kehidupan Handzalah sahabat Rasulullah SAW.

Kita beruntung menjadi orang Islam yang beriman, sebab bila kita menerima nikmat kita akan bersyukur. Bersyukur itu menghampirkan diri kita kepada Allah. Sebagai orang Islam yang beriman kita juga beruntung kerana apabila kita ditimpa musibah, kita sabar dan redha. Sabar dan redha itu juga menghampirkan diri kepada Allah.

Biarlah yg cacat itu anggota tubuh badan. Asalkan yang cacat itu bukan keimanan. Kalau cacat anggota tubuh badan, ko hanya tak dapat bergerak. Tapi kalau cacat keimanan, hilanglah kebahagiaan & ketenangan di dunia & akhirat.


Begitulah antara pesanan-pesanan yang pernah aku sampaikan kepada student ku.

Begitulah nilai iman .... Ianya harta yang amat berharga

Kerana IMAN ... si miskin boleh sabar dan redha dengan kemiskinannya

Kerana IMAN ... si kaya menjadi dermawan

Kerana IMAN ... hati menjadi aman, bahagia dan tenang bila ditimpa musibah

Tanpa IMAN ... si kaya jadi tidak bahagia ... lebih malang kalau dirinya papa ... dua kali malang ... malang didunia kerana kepapaan, malang di akhirat kerana diazab

Tanpa IMAN ... orang yang hidup senang, tapi hatinya tidak tenang .... takut kesenangan yang datang dirampas orang

Tanpa IMAN ... celebrity ramai yang jadi susah hati ....SEBAB APA ? ... sebab inginkan perhatian manusia BUKAN perhatian dari Allah ... maka Allah berlepas tangan darinya

IMAN ... perkataan yang ringkas ... TETAPI ... memberi kesan yang besar pada kehidupan manusia.

Soalan : Mengapa orang yang sudah beristeri/bersuami sanggup berzina ?

Jawapannya : Kerana tak ada iman.


Soalan : Mengapa orang yang kaya, diberi nikmat dunia berlagak sombong dan angkuh ?

Jawapannya : Kerana tak ada iman.


Soalan : Mengapa orang sanggup menjadikan kawannya sebagai pelacur ?

Jawapannya : Kerana tak ada iman


Soalan : Mengapa orang sanggup menjual maruah dan harga diri dengan nilai yang murah ?

Jawapannya : Kerana tak ada iman


Soalan : Mengapa si papa kedana, malas berusaha sebaliknya berjudi sambil berangan menjadi kaya ?

Jawapannya : Kerana tak ada iman.


Soalan : Mengapa si kaya masih rakus nak kaut harta dunia sampai melakukan rasuah ?

Jawapannya : Kerana tak ada iman.


Dan ajukanlah 1001 soalan tentang masalah dan kerosakan yang timbul di dunia ini .... jika diikut salur galur SUMBER MASALAH ... akhirnya jawapannya tetap sama ... KERANA TAK ADA IMAN.

Saidina Ali Karamallahuwajhah berkata :

Iman itu adalah dibenarkan dengan hati, dilafazkan dengan lidah dan diamalkan dengan perbuatan.

Hati kita meyakini dan membenarkan.

Lidah kita melafazkan apa yang kita yakin.

Amal perbuatan dan tindakan kita menzahirkan apa yang kita yakin di hati dan dilafazkan oleh lidah.

Kita yakin Allah itu ujud ... WALAU .... Allah tu tak kelihatan ... Lantas kita melafazkan syahadah .. mensaksikan bahawa Allah adalah Tuhan yang selayaknya disembah dan tiada tuhan selain Allah .... dan amal perbuatan kita hendaklah selaras dengan hukum syariat, kita laksanakan apa yang Allah perintahkan dan kita hindari dan tinggalkan apa yang Allah larang...... Inilah contoh termudah dari kata-kata Saidina Ali berkenaan iman.


Dan iman itu ada lima bahagian/peringkat



1. Iman taqlid ... orang yang mengaku percaya Allah tu ujud tapi tak ada dalil. Iman ikut-ikutan, prinsip islam nya, juga rukun imanya tidak kuat dan kukuh. iman yang selalu tertewas dengan nafsu. juga iman ini juga ia tidak tahu kenapa ia bersolat, ia tidak tahu dan mengerti kenapa ia beribadah dan yang lain-lain rukun itu ia tidak tahu, tidak tahu bila di tanya tentang dalil Allah itu ada dan lain-lain ia tidak tahu. Dia ikut cakap orang membuta tuli. Taqlid buta. Kalau orang kata Allah tu ujud, dia kata Allah tu ujud. Kalau orang kata Allah tu tak ujud, dia pun kata Allah tu tak ujud. Ciri-ciri orang yang beriman taqlid, macam lalang. Dia akan mengikut saja arah tiupan angin. Kalau dia beribadah, ibadahnya tak ikhlas. Ibadah yang dilakukan hanya untuk menunjuk-nunjuk kepada orang. Jika dia bersendirian, dia tak solat, dia minum arak. Dia boleh tunjuk pada orang ramai dia orang baik, bila dia bersendirian, dia buat dosa2 besar. Kalau dia berada di kalangan orang Islam, dia akan kata dia juga Islam. Tapi jika berada di kalangan orang kafir, dia akan melakukan perkara2 yang dilakukan oleh orang kafir. Orang yang beriman taqlid, hidupnya penuh dengan lakonan dan kepura-puraan. TETAPI ... ramai juga yang terpedaya dengan lakonan mereka. Orang yang beriman Taqlid, ialah imannya tak sah. Hakikatnya dia kafir.



2. Iman Ilmu ... orang yang beriman dengan tingkatan iman ilmu, dia sudah mempelajari tentang dalil-dalil perkara-perkara yang wajib diimani. Dia dah belajar sifat yang wajib bagi Allah (20sifat), sifat yang mustahil bagi Allah (20 sifat), sifat yang harus bagi Allah (satu sifat), sifat yang wajib bagi Nabi/Rasul (4 sifat), sifat yang mustahil bagi Nabi/Rasul (4 sifat) dan sifat yang harus bagi Nabi/Rasul (satu sifat) beserta dalil akal dan dalil dari Al Quran. Dia faham dan dia yakin akan perkara2 yang wajib diimani. Dia sudah mampu mendatangkan hujjah dan dalil. TETAPI keimanannya hanya bertunjang di otak bukan di hati. Iman yang bertunjangkan pada ilmu semata-mata.yang mana segala ilmu agama itu mereka tahu dan megerti dan kenal dan belajar secara rasmi tentang Allah dan rukun iman yang lain. Mereka juga tahu selok belok agama dengan baik dan sehingga sampai ke taraf ph.D, M.A. dan BA dalam agama. namun keyakinannya berasas kuat pada fikirannya sahaja. imannya belum berada dalam hati, segala yang dia yakini itu hanya dalam bentuk pengetahuan dan belum dalam bentuk kejiwaan. Hatinya belum ada hubungan dengan Allah dan belum lagi terpaut dengan Allah, hatinya belum merasai kebesaran Allah. kerna itu ia tidak kasih dan rindu pada Allah, andai ingat pun di waktu paksa-paksa dan di waktu di timpa kesakitan. Iman ini masih berani darhaka pada Allah dengan buat segala larangannya. walapun ia tahu dan sedar dosa yang dilakukan namun, kekuatan iman ilmu yang dimiliki belum mampu melawan nafsu dan syaitan yang merajai hati dan jiwa mereka. Iman yang ada tidak sekuat nafsu yang menggila, kerna itu sering tewas dalam kelemahan dosa. Iman ini tidak sabar ketika berdepan dengan ujian, tidak reda dengan ketentuan ketika ujian yang Allah beri dengan kesusahan dan kerumitan hidup itu buat mereka resah,cemas, gelisah juga hilang pertimbangan dan bertindak di luar syariat. Sebaliknya bila Allah uji dengan kesenangan dan keseronokan hidup mereka akan lupa daratan juga hilang pertimbangan serta hilang pertimbangan serta mudah terjebak dalam tipuan nafsu dan syaitan.Sebab itu ramai orang boleh cerita dan syarah bab agama, tetapi masih lagi bergelumang dengan dosa ... sebab ... imannya pada ilmu ... bukannya pada amal .... lebih kepada teori, kurang di segi praktikal.



Ciri-ciri Orang yang beriman pada tahap ilmu ini, WALAU pada zahirnya nampak dia orang yang beragama, tapi jika ditimpa musibah dan masalah atau kesedihan, mereka akan lalai dan melakukan perkara-perkara yang negatif. Mereka tidak sabar dengan musibah yang melanda. Mereka lupa untuk sandarkan masalah mereka pada Allah dengan muhasabah diri dan munajat. Bila mereka menerima nikmat pula, mereka berasa sombong dan angkuh. Ini jelas kita boleh saksikan dalam hidup kita seharian. Baru Allah beri rupa paras lebih sikit dari orang lain, kita dah perasan kitalah yang terhensem atau tercantik, lalu kita mempamerkan aurat kita. Baru diberi gaji lebih sikit dari orang lain, kita dah berlagak sombong, tayangkan cek yang enam angka kat orang lain dengan rasa bangga. Orang yang beriman Ilmu ini, walaupun mereka berilmu, tetapi mereka masih tidak mampu berhadapan dengan godaan nafsu dan syaitan. Mereka masih BELUM SELAMAT dari neraka. Mereka masih belum benar2 rasa takut kepada Allah. Mereka masih buat dosa dan mereka masih belum rasa berdosa bila buat dosa. Mereka buat fitnah, mereka ubah istilah fitnah kepada "gossip" agar kurang sikit rasa berdosa. Padahal sama aje besar dosanya. Inilah sifat orang iman ilmu. Iman orang beriman ilmu sah di sisi Islam, tetapi masih belum dapat menyelamatkan dari api neraka.



3. Iman 'iyaan ... orang yang beriman ilmu, jika dia berusaha sungguh2 memperbaiki diri, banyak tafakur, banyak mujahadah melawan nafsu, banyak ibadah, banyak berdoa munajat pada Allah .... dia akan merasa kebesaran Allah dalam hatinya. Ilmu yang dipelajarinya bukan saja ada di akal, tetapi sudah meresap ke dalam hati dan jiwa. Mereka sentiasa merasai kebesaran Allah dan mereka sentiasa ingat kepada Allah. Waktu itu, mereka tak ada masa dah nak buat gossip, tak ada masa dah nak melaga2kan orang, tak ada masa dah nak perasan jadi orang besar, orang berkuasa, orang selebriti, orang hebat.... SEBAB .... mereka tahu yang selayaknya mempunyai kuasa, kehebatan dan keselebritian adalah Allah. Iman ini keyakinannya bertempat di hati, dengan selalu memikirkan kebesaran Allah iman mula meresap dalam hatinya, mula merasai akan kewujudan Allah dalam hatinya, punyai hubungan hati dengan Allah dan sentiasa mengingati Allah. Setiap kali iman ini merenung segala kejadian bumi juga ciptaan Allah hatinya kagum dan memuji-muji kebijaksanaan Allah lalu terasa lah gagah akan Allah dan menjadikan mereka sedar yang mereka itu hanya hamba yang lemah dan berbisiklah hati mereka dengan mengajak diri menyembah, menyerah dan mengabdikan diri pada Allah tanpa syak dan ragu lagi. Iman ini taat segala perintah Allah sama ada kecil atau besar semua larangan itu ditinggalkan dengan penuh rela. di iman ini terasa berbuat sedikit dosa itu terasa seperti gunung yang besar hendak menimpa mereka. Di iman ini ia mula rasa takut dengan Allah. Golongan ini golongan orang-orang soleh, abrar, muflihuun, al –faizuun, ashabul yamiin. Golongan ini sangat berhati-hati dalam buat dosa. walupun ada kala mereka terlalai dan terbuat dosa kecil tapi mereka segera menyesal dan bertaubah memohon ampun.Orang yang beriman 'iyaan ini, akan mujahadah menahan nafsu dan perasaan dalam meninggalkan dosa. Dia tau kalau dia dedah aurat, dia nampak cantik, TAPI ... disebabkan dia tahu dedah aurat tu berdosa, dia kawal nafsu dia untuk tidak mendedahkan aurat. Orang byang beriman 'iyaan ni, kalau dia buat dosa, dia rasakan bagai gunung hempap diri dia. Dia rasa resah dan gelisah bila wat dosa. TAK MACAM KITA ... kita buat macam2 dosa besar pun boleh perasan kita baik. Kita togok arak kat ZOUQ sambil joget tergedik-gedik dengan betina pun kita rasa kita orang baik.



Ciri-ciri orang beriman 'iyaan. Orang yang beriman dengan tingkatan 'iyaan, akan meletakkan dirinya sebagai seorang hamba walau di dunia dia memiliki pangkat dan jawatan yang tinggi pada kaca mata manusia. Hatinya sentiasa ingat pada Allah. Ketika bersendirian, dia mampu mengalirkan air mata kerana ingat kepada Allah. Ibadahnya khusyuk, tak leka dalam solat. Hati mereka sensitif dengan Allah. Mereka akan bersifat zuhud. Mereka mampu mendidik diri, ahli keluarga dan masyarakat untuk mengamalkan Islam. Mereka sentiasa dibantu oleh Allah jika berdepan dengan masalah. Jika berlaku musibah dia bersabar dan redha. Jika diberi nikmat, dia bersyukur dan tidak sombong. Mereka sentiasa merasakan diri mereka hina dan berdosa sambil terus memohon dan bermunajat pada Allah tanpa rasa putus asa. Jika berlaku masalah atau ditimpa musibah, dia akan muhasabah diri untuk menilai kejahatan diri sendiri. Jika dia melakukan dosa, dia akan segera bertaubat tanpa lengah. Mereka inilah yang DIPERMUDAHKAN hitungan amal mereka di akhirat dan dipermudahkan bagi mereka untuk memasuki syurga Allah.



4. Iman hak ialah ialah tingkatan iman yang dimiliki oleh wali-wali Allah. Orang yang berada pada tingkatan iman hak, setiap lontaran pandangannya akan melihat kebesaran dan keagungan Allah. Kerana setiap makhluk adalah ciptaan Allah. Maka penglihatannya hanya menampakkan kebesaran dan kekuasaan Allah. Hatinya tak lekang dari mengingati Allah. Tak macam kita, kita dalam solat yang sepatutnya wajib ingat kat Allah pun, kita boleh fikir nak makan apa malam ni. Kengkadang dalam solat, sambil baca fatihah, kita boleh plan lepas solat nak gi tengok wayang. Lagi malang ada di antara kita yang solat hanya untuk ditontonkan kat orang. Kat khalayak ramai, dia tunjuk kat orang ramai dia bersolat. TAPI ... Kat rumah tak solat langsung. Kalau solat subuh tu, rasanya gajah pun solat awal lagi dari dia. Ciri-ciri Orang yang berada pada tingkatan iman ini, sentiasa tenang, gembira dan bahagia di dunia. Sebab dia yakin setiap yang berlaku adalah percaturan dari Allah. Dia zuhud, warak, tawadduk, mampu melaksanakan APA YANG ALLAH SURUH dan mampu menghindarkan APA YANG ALLAH LARANG. Hati mereka tidak berbunga bila dipuji. Juga hati mereka tidak merasa hina bila dicaci. Bagi mereka kebahagiaan hati lebih diutamakan dari kemewahan duniawi. Hati mereka dihiasi oleh sifat2 terpuji seperti ikhlas, tawadduk.Malah hati mereka tidak terjejas oleh sebarang perubahan emosi dan suasana sekeliling. tetap tenang, aman, damai dan sejahtera. Mereka lebih mencintai akhirat berbanding mencintai dunia yang fana ini.



5. Iman hakikat ... ialah tingkatan iman milik para Nabi dan Rasul. Orang yang memiliki tingkatan iman ini akan mewarisi sifat Siddiq, Tabligh, Amanah dan Fatanah. Inilah iman kemuncak dalam kehidupan yang mungkin di capai oleh manusia ia iman yang teragung dan tertinggi. Iman yang paling sempurna ini milik rasul-rasul, nabi-nabi, khulafa-ur rashidin dan wali-wali besar. Iman yang akan Allah tempatkan mereka di syurga tertinggi tanpa melalui sebarang hisab atau perkiraan. Kehidupan seharian mereka iman ini mereka tenggelam dalam kerinduan, asyik dan mabuk dengan Allah. 24 jam mereka isi sepenuhnya dengan kerinduan dan kecintaan pada Allah. Hati mereka kekal dengan Allah dalam tidur atau jaga. Gerak geri mereka, tutur kata, makan minum, senyum tawa dan seluruh perbuatan mereka semuanya dalam ibadah dan bakti kepada Allah. Budi mereka dan akhlak mereka adalah terbaik dan termulia, budi bicara dan pergaulan mereka dengan orang ramai sangatlah menjadi contoh ikutan ramai bicara dan pergaulan mereka dengan orang ramai sangatlah menjadi contoh ikutan ramai. Kewaraqkan mereka juga ibadah mereka sehingga bengkak-bengkak kaki kerana lamanya berdiri, makannya sedikit, kehidupanya sederhana. Iman ini menjadikan mereka betul-betul mabuk dengan Allah. Hati yang penuh rindu dan cintakan Allah menjadikan mereka lupa diri, lupa makan minum dan tidak pedulikan orang lain selain Allah. Kadang-kadang mereka di lebel gila dan sebagainya dan kerna tidak tahan menanggung rindu itu sampai mereka mati, maka bertemulah dengan Allah kekasih yang dirinduinya. Di akhirat, Allah tempatkan orang ini di syurga tertinggi. Merekalah "super scale"akhirat. Hidup dalam syurga yang maha indah dan maha lazat. Allah kurniakan Sebagai membalas cinta dan pengorbanan mereka yang sungguh besar.



Cuba kita bermuhasabah diri masing-masing .... antara ciri-ciri yang disebutkan berdasarkan kitab Jauhar Al Mauhub ni ... apakah tingkatan iman kita?



Kalau iman Taqlid... cepat-cepatlah bertaubat dan berusaha mempelajari ilmu tentang iman agar aqidah dan iman kita sah disisi Allah dan kita tak mati sebagai kafir.



Kalau iman Ilmu .. banyak-banyaklah ibadah, muhasabah, mujahadah lawan kehendak nafsu dan berdoa kepada Allah agar ditingkatkan iman kita ke tingkatan yang lebih tinggi dan lebih kuat.



Kalau iman 'iyaan ... banyak-banyaklah bersyukur kepada Allah kerana mendamaikan kita didunia dengan kasih sayang-NYA sehingga kita merasakan kita ini HAMBA walau kita seorang yang merdeka dan berjawatan tinggi.



Nanti orang tanya lak .... BAGAIMANA NAK TINGKATKAN IMAN ? Kalau nak upgred iman bagaimana ? Nak naikkan darjat dari iman taqlid ke iman ilmu. Dari iman ilmu ke iman 'iyaan. Darti iman 'iyaan ke iman hak. Dari iman hak ke iman hakikat ....



Bagaimana nak dapatkan iman ... atau bagimana nak kuatkan iman .... atau bagaimana nak tingkatkan iman ?



Untuk meningkatkan iman .... ialah dengan melaksanakan apa yang Allah suruh dan meninggalkan apa yang Allah larang. Allah suruh kita solat, kita tunaikan solat walau pun kengkadang waktu solat tu laa kita nak ke pasar malam, kita nak gi tengok wayang, kita nak gi sukan etc. Allah suruh kita bayar zakat, kita bayar zakat. Allah larang kita dedah aurat, kita tak dedah aurat. Allah larang kita berzina, kita tak zina. Dan lain-lain lagi.



Dan kena ingat ... iman ni boleh meningkat dan menurun. Adalah penting kita kita mempastikan iman kita tidak menurun sebab andainya iman kita menurun, bila-bila masa aje amal kebajikan yang kita lakukan boleh musnah dan rosak. Dan kita terpaksa memulakan semula amal ibadah kita bagi meraih kasih sayang Allah. Iman yang dibina masih boleh diruntuhkan. Musuh-musuh Islam khasnya syaitan dan nafsu akan berusaha agar iman yang dibina roboh dan musnah. Oleh itu amatlah perlu iman yang dibaja, dipupuk dan dibina dilindungi, dibenteng dan dan diperisai dari segala ancaman yang boleh memusnahkannya. Cara untuk melindungi iman dari musnah ialah :



1. Beramal dengan ilmu Fardhu Ain yang dimiliki. Setiap muslim wajib mempelajari ilmu fardhu ain iaitu ilmu Tauhid, ilmu Feqah dan ilmu Tasauf. Ilmu yang diplejari hendaklah diamalkan.

2. Banyakkan ibadah sunat

3. Banyakkan zikir dan doa munajat kepada Allah

4. Banyakkan bertafakur tentang kebesaran Allah melalui makhluk ciptaan Allah

5. Bermujahadah melawan nafsu. Nafsu ajak buat maksiat, kita lawan perasaan untuk tidak membuat maksiat. Dan sebagainya.



Setelah kekuatan iman dimiliki dan terbina, maka Allah akan permudahkan segala urusan kita dunia dan akhirat. Allah akan hilangkan rasa sedih dan gantikan dengan ketenangan. Dan di akhirat Allah akan menilai segala usaha dilakukan untuk membina iman dengan pandangan-NYA yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang. Akhirnya, Allah menjadikan syurga sebagai tempat rehat kita.



Waktu itulah barulah kita akan temui cinta sejati kita iaitu Allah SWT.



Sepi benar senja ini
Bayunya semilir, menganak ombak kecil
Jalur ufuk pula mengemas terang
Kapal dan layar terkapar
Mengapa nantikan senja
Barukan terdetik, pulang ke pengkalan
Gusar malam menghampiri
Ku tewas di lautan


Tuhan layarkanku ke arah cintaMu
Tuntuniku menggapai redhaMu
Rimbunan kasihMu ku berteduh
KepadaMu ya Tuhan
Berikan secebis keinsafan
Bekalan sepanjang perjalanan
Mencari ketenangan

Biar Kau menjadi saksi
Tulus tangisku kala dini hari
Kesempatan yang hanya sebentar
Moga keikhlasanku terlakar
Berikanlah ku hidayah
Agar dikuatkan iman yang lemah
Moga diberkati hidup ini
Menuju bahagia yang kekal abadi

PadaMu Tuhan
Kan kuserahkan cinta kepadaMu
Tuhan layarkanku ke arah cintaMu
Tuntuniku menggapai redhaMu
Rimbunan kasihMu ku berteduh
KepadaMu ya Tuhan

Berikan secebis keinsafan
Bekalan sepanjang perjalanan
Mencari ketenangan
Harapanku moga dikurniakan
Manisnya iman berpanjangan
Moga lautan hilang gelora



Madrasah Darus Syifa
Tampin
4.52am
12 Ogos 2010


No comments:

Post a Comment