Firman ALLAH SWT

Sabda Rasulullah SAW

Kalam Tinta Dari Ku

Wednesday, August 25, 2010

Permata Pemberian Yang Indah


Al Jauhar Al Mauhub Wa Munabbihat Al Qulub... maknanya Permata Pemberian Yang Indah Dan Menjaga Segala Hati Yang Lalai.... begitulah judul sebuah kitab kuning lama yang ku temui dalam almari buruk milik arwah datuk ku.

Untuk mendapatkan sebutir permata, bukanlah suatu usaha yang mudah. Lautan dalam perlu diselami. Jerung buas perlu dihadapi. Barulah sebutir permata dapat diperolehi. Permata yang diperolehi itu pula hanya tampak indah setelah dicanai dan ditempah oleh sang jauhari. Di jadikan batu cincin atau pun loket rantai. Barulah tampak indah dan menawan.



Begitu juga dengan ilmu Al Quran. Rahsia dan khasiatnya bukanlah sesuatu yang mudah untuk diperolehi. Hanya orang yang benar2 ikhlas dan dibantu oleh Allah yang mampu mengupas intipati dan kelebihannya. Maka tersuratlah rahsia dan khasiatnya dalam sebuah kitab tua berjudul Lubab Hadis oleh Imam As Sayuti dan di permudahkan oleh Sheikh Ali Bin Abd Rahman Al Kalantani di dalam Kitab Al Jauhar Al Mauhub. Rahsia dan khasiat dari amalan salafussoleh inilah yang dikiaskan sebagai permata. Tersuratnya ilmu rahsia ini dalam kitab ini pula kiasan permata yang telah dicanai indah. Pembentangan ilmu ini kepada umat Islam merupakan pemberian permata yang indah sebagai hadiah kepada kita. Mudah-mudahan ilmu yang mereka suratkan di atas lembaran kertas ini, dapat kita manfaatkan buat diri kita dan masyarakat.



NCI Cancer Hospital (formerly known as Nilai Cancer Institute) .... hospital yang merawat kanser.... dan aku pernah bekerja di situ

Kanser .... penyakit yang sukar untuk dirawat.



Sifat2nya ... bahagian yang kena kanser ni membengkak, bernanah, sakit ... boleh merebak dan membawa maut.



Rawatan kanser ... secara umumnya ada tiga cara :

1. Surgeri

2. Radioterapi

3. Chemotherapy

dan kadang kala ketiga-tiga corak rawatan itu di kombinasikan.



Nanti ada orang tanya .... Dalam Islam tak ada ke cara nak rawat kanser ? Kan ke ada satu hadis yang menyatakan setiap penyakit ada ubatnya kecuali TUA & MATI .....



Maka aku jawab ... ADA ... dalam kitab tak ada sebut perkataan KANSER tetapi ada menyebut tentang penyakit yang menyebabkan anggota tubuh manusia bengkak, berdarah dan bernanah serta sakit dalam satu masa dan penyakit itu boleh merebak ke anggota lain dan akhirnya membawa maut ... maka aku buat kesimpulan yang sakit berciri tersebut adalah kanser .... cara rawatannya berdasarkan apa yang tertulis dalam kitab ialah .....



1. Minum air yang dibacakan Al-Quran.

2. Mandi dengan menggunakan air yang dibacakan Al-Quran.

3. Mendengar bacaan Ayat2 Al-Quran.4. Menyapu ke tempat bengkak dengan minyak zaitun yang dibacakan Ayat2 Al-Quran.



Adapun Ayat2 yang dibacakan ialah dengan Surah Al-Fatihah tawasul kepada Rasulullah SAW dan diakhiri dengan Surah An-Nas, iaitu mengikut susunan berikut:



1. Surah Al-Fatihah.

2. Lima Ayat permulaan Surah Al-Baqarah.

3. Ayat 163, 164 dan 165 Al-Baqarah.

4. Ayat Al-Kursiy: 255 Al-Baqarah.

5. Ayat 256 Al-Baqarah.

6. Ayat 257 Al-Baqarah.

7. Akhiran Al-Baqarah: Ayat 284, 285 dan286.

8. Lima Ayat permulaan Surah Al-Imran.

9. Ayat 18 Al-Imran.

10. Ayat 26 dan 27 Al-Imran.

11. Ayat 54, 55 dan 56 Al-A'raaf.

12. Ayat 117, 118 dan 119 Al-A'raaf.

13. Ayat 80, 81 dan 82 Yunus.

14. Ayat 65, 66, 67, 68 dan 69 Taha.

15. Ayat 115, 116, 117 dan 118 Al-Mu'minun.

16. Ayat 21, 22, 23 dan 24 Al-Hasyr.

17. Lima Belas Ayat permulaan Ash-Shaafaat.

18. Ayat 31, 32, 33 dan 34 Ar-Rahman.

19. Ayat 3 dan 4 surah Al Mulk

20. Ayat 51 dan 52 Al-Qalam.

21. Ayat 3 Al-Jinn.

22. Surah Al-Kafirun, Al-Falaq dan An-Nas.



Kemudian dibacakan doa2 berikut dan ditiupkan ke atas air dan minyak, iaitu:




"Hilangkanlah kesakitan, wahai Tuhan bagi seluruh manusia dan sembuhkanlah wahai Engkau, Tuhan yang menyembuh, tiadalah sembuh melainkan dengan kesembuhan engkau, sebagai kesembuhan yang tiada dikhianati oleh kesakitan." (At-Tirmidzi)




Maka dengan izin Allah, penyakit itu akan sembuh.



Ingin dinyatakan, sebaik2 air untuk digunakan ialah Air Zam Zam. Kalau tak kedapatan air zam zam, maka gunakanlah air mutlak yang suci lagi menyucikan.



Pastikan bacaan Al Quran itu menuruti makhraj dan tajwid. Sebaik2nya bertaranum kerana keindahan lagu taranum akan membantu menjiwai ayat2 Al Quran.



Hebat dan beruntungkan menjadi umat Islam ... sehingga dalam hal ehwal merawat penyakit yang sukar disembuhkan, AL Quran memberi pedoman kaedah merawat.



Terpulang kepada keimanan umat Islam untuk mempercayai dan meyakininya.



Madrasah Darus Syifa

20 Ogos 2010

11.25pm


No comments:

Post a Comment