Firman ALLAH SWT

Sabda Rasulullah SAW

Kalam Tinta Dari Ku

Tuesday, August 25, 2009

Awal Ramadhan & Surah Al Fath




Al-Imam al-'Allaamah asy-Sayyid asy-Syarif al-Muhaddits Muhammad bin 'Ali Khird al-'Alawi al-Husaini at-Tarimi rahimahumUllah dalam karya beliau "Al-Wasaailusy Syaafi`ah". Di halaman 474 dinyatakan:-



Daripada Sayyidina Ibnu 'Umar radiyAllahu `anhuma yang menyatakan bahawa Junjungan Nabi SAW bersabda: "Telah diturunkan kepadaku semalam akan satu surah yang ianya lebih kukasihi dari segala apa yang terbit matahari atasnya (yakni dunia dan segala isinya), dan disukai agar ianya dibaca pada awal malam bulan Ramadhan, maka kamu bacakanlah ia dan ajarkanlah ia kepada anak-anak kamu, insya-Allah mereka tidak akan menjadi papa.




Syaikh 'Abdul Rauf bin 'Ali al-Fanshuri al-Jawi rahimahUllah dalam terjemahannya bagi Tafsir al-Baidhawi menulis sebagai berikut:

Ini surah al-Fath turunnya di Madinah iaitu 29 ayat, maka tersebut di dalam Baidhawi hadits: "Barangsiapa mengaji surah al-Fath, maka adalah ia seperti keadaan orang yang hadir serta Rasulullah tatkala mengalahkan Makkah.



Almarhum Syaikh Husin Kudri Martapura rahimahUllah pula dalam karya himpunan doa-doanya "Senjata Mukmin" pada halaman 92 menulis:-



Surah al-Fath: (Khasiatnya) barangsiapa membaca akan dia 3 kali pada malam permulaan timbul bulan Ramadhan, insya-Allah terpelihara ia di dalam setahunan itu daripada marabahaya dan diluaskan rezekinya.


Aku teringat sewaktu kecil ku, tatkala masuk Ramadhan, arwah atok ku akan sibuk mengumpulkan cucu-cucunya. Seusai solat tarawikh malam pertama, arwah atok ku dengan suaranya yang lunak akan memperdengarkan bacaan surah Al Fath kepada kaum keluarganya.

Setelah arwah atok ku kembali ke rahmatullah, tradisi ini diteruskan oleh arwah ayah ku. Setiap kali 1 Ramadhan menjelma, kami adik beradik akan membawa keluarga masing-masing dan berkumpul di rumah ayah. Seperti biasa, seusai solat terawikh, ayah ku akan menghimpunkna cucu-cucunya dan memperdengarkan bacaan Surah Al Fath dengan suaranya yang lunak.

Waktu itu aku tidak tahu apakah fadhilatnya. Setelah ayah ku kembali ke rahmatullah, kami berada di ambang Ramdhan. Ibu ku yang ku kasihi bersuara dan bertanya... "Siapakah yang akan membacakan Surah Al Fath setiap kali Ramadhan menjelma ?"

Waktu itulah aku berusaha mencari akan kelebihan Surah Al Fath dan Ramadhan. Akhirnya aku temui juga.

Sepemergian ayah ku mengadap ALLAH, tanggungjawabnya digalas oleh abang ku yang pertama. Kini kami adik beradik bergilir-gilir setiap tahun membacakan surah Al Fath setiap kali Ramadhan tiba kepada anak-anak kami dalam perhimpunan malam 1 Ramadhan keluarga.

Kita sudah pun berada pada fasa pertama di madrasah Ramadhan 1430H. Ayuhlah kita bersama berusaha merebut rahmat yang dicurahkan ALLAH kepada hamba-hamba NYA di awal ramadhan. Jangan di sia-siakan peluang yang ada.

Semoga roh Ramadhan yang penuh rahmat, keampunan dan pembebasan dari api neraka akan menjadi penguat fadhilat Surah Al Fath lebih lebih lagi memberi kekuatan kepada keluarga kami dalam mengamalkan intipati AL Quran dalam mencari keredhaan & keampunan ALLAH SWT.


2 comments:

  1. alhamdullillah..dapat juga sya temui fadilat surah ini...sya pernah mendengar ceramah seorg ustaz tentang kelebihn surah ini beberapa minggu yg lalu..tapi saya sudah lupa apa nama surah itu...mula nya sya teringat ustaz itu mengatakan al fath ttpi sy confius samada al fath atau al faj..terima kasih pada tuan kerana menyampaikan maklumat yg sngt berguna ini...semoga Allah memberkati tuan sekeluarga...InsyaAllah..

    ReplyDelete
  2. Terima kasih krn berkongsi ilmu yg sgt berguna ini. Insya Allah akn diamalkn.

    ReplyDelete