Firman ALLAH SWT

Sabda Rasulullah SAW

Kalam Tinta Dari Ku

Wednesday, March 4, 2009

Kaedah Menemui Kekasih




Semakin jauh ku dari-Mu
Semakin dekat pula Kau menghampiri daku
Oh, Tuhan Yang Maha Pengasih
Siapalah diriku di pandangan-Mu
Semakin cuba ku dekati
Semakin kuat pula Kau mendugai aku

Oh, Tuhan Yang Maha Sempurna
Kerdilnya diriku di hadapan-Mu
Bagaimanakah nantinya tika berhadapan dengan-Mu
Sudikah Kau menerima hamba-Mu yang hina ini
Ya Allah Kau Maha Pengampun
Di bayangan mentari aku kealpaan
Dusta dunia penuh kepura-puraan
Di kala dini hari aku kepasrahan
Mendamba jernih embun kasih sayang-Mu Oh Tuhan
Andainya dihitung amalanku
Belum pasti dapat ku hampiri gerbang syurga-Mu
Oh Tuhan Yang Maha Pemurah
Hindari diriku dari siksa-Mu…
Oh Tuhan
Kasih sayang-Mu Tuhan Itu yang ku dambakan
Dengan rahmat-Mu ampunilah diriku..
@@@@@@@@@@@@

Waktu aku kecil, aku masih ingat yang abang ku pernah mengambil upah untuk menggali liang lahad setiap kali dia cuti sekolah dan tidak berada di asrama. Setiap kali ada kematian, orang kampung akan mencari sama ada Pak Uda .... atau .... abang aku. Tetapi orang kampung lebih suka menggunakan perkhidmatan abang aku .... sebab .... abang aku tak menetapkan nilai upah. Berapa nak kasi, kasi ajelaaa. Kengkadang orang tak beri upah langsung. Dan satu lagi antara sebab orang kampung suka perkhidmatan abang aku ... sebab kerja dia menggali liang lahad cukup cepat dan pantas berbanding kerja Pak Uda. Antara rahsia kepantasan kerja abang aku menggali liang ..... sebab adik2nya menolong menggali bersama.

Bila bercerita tentang kubur .... apa yang dapat dibayangkan ialah ... kematian ... mayat .... kesugulan .... perpisahan antara yang hidup dan yang mati .... dan ... tak kurang juga orang melayu kita akan menghubungkaitkan dengan HANTU.

Amat jarang di antara kita ini, membayangkan kubur itu sebagai jalan penghubung untuk menemui KEKASIH. Iaitu Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyanyang.

Sebab apa ?

Sebab kita banyak menyandarkan kasih, sayang dan cinta kita kepada makhluk. lebih malang, makhluk tempat sandaran cinta kita itu BUKANLAH seorang yang mencintai Allah dan Rasul-Nya.

Coretan merapu aku kali ini ... aku nak menceritakan rahsia-rahsia alam kubur seperti yang pernah diceritakan oleh arwah atok aku. Sengaja aku pilih tajuk KAEDAH MENEMUI KEKASIH, kerana kematian adalah jambatan yang menghubungkan setiap insan dengan kekasihnya iaitu ALLAH SWT.

Dulu di kampung ... sewaktu aku dalam usia belasan tahun (sebelum SRP) ... pernah seorang lelaki orang Kampung Seberang Kastam mati .... Selepas mayatnya dikebumikan, pada malamnya ibunya datang menemui datuk ku dan menceritakan yang dia terdengar anaknya yang mati meraung minta tolong dari kubur. Yang peliknya, hanya si ibu yang mendengarnya. Si ibu pula amat takut untuk melihat dan menziarahi kubur anaknya. Setelah satu sessi soal jawab dilakukan antara atok aku dan si ibu, barulah diketahui yang lelaki tersebut banyak melakukan dosa dan kemungkaran. Antaranya :

1. Tak solat
2. Tak puasa
3. Minum arak
4. Bapak ayam
5. Zina
6. Derhaka kepada ibu dan bapanya.
7. Samseng

Dan aku pernah mengikut arwah atok aku menziarahi ke maqam ayah kepada Almarhum Sheikh Muhammad Fadlullah Suhaimi. Sheikh Muhammad Fadlullah Suhaimi adalah Pengasas Maahad Muhammadi, Kota Baru Kelantan. Maahad Muhamamdi di Kota Baru, masih lagi tertegak dan menjadi salah sebuah sekolah yang berwibawa di Kelantan. Ayah kepada Sheikh Muhammad Fadlullah Suhaimi ialah Sheikh Muhammad Abdullah As Suhaime Ba Syaiban dan dia adalah seorang wali Allah besar di Tanah Melayu. Nama dan ajarannya banyak di quote dalam kitab2 Tauhid antaranya Risalah Tauhid dan Faridah Al Faraid, juga diquote dalam kitab Feqah antaranya Matlaal Badrin dan Tasauf antaranya Siiras Salikin dan Jauhar Al Mauhub. Maqamnya terletak di Kampung Teluk Pulai, Kelang. Malah nama aku yang diberikan oleh atok aku adalah sempena nama keluarga wali Allah tersebut. Setibanya aku ke maqam tersebut, aku dapat mencium keharuman bunga-bungaan. Terasa ketenangan, aman dan damai. Aku sendiri menitiskan air mata ku di maqam tersebut kerana ... entah aku pun tak tahu apesal .....

Telah ku bentangkan dua scenario ... scenario pertama, kubur seorang lelaki ahli maksiat, yang menjadi tempat azab lelaki tersebut. Malah kuburnya menjadikan kaum keluarganya sendiri takut untuk berziarah.

Scenario kedua, kubur seorang wali Allah yang dapat dirasai keamanan dan ketenangan walau jasadnya tiada didepan mata. Walau yang menziarahinya tidak pernah bertemu mata dengan yang berada didalam pusara.

Aku pernah mendengar cerita Israk & Mikraj .... tentang Rasulullah SAW bertemu dengan para Nabi2 sedang beribadah di dalam pusara mereka sewaktu Rasulullah. Sewaktu Israk & Mikraj juga Rasulullah SAW melihat orang-orang yang banyak melakukan dosa di azab di dalam kubur. Lantas aku bertanya kepada atok aku :

Aku : Apakah kubur ini tempat pembalasan ?

Atok aku menjawab : Setiap manusia akan menempuh empat alam. Alam rahim, Alam Dunia. Alam barzakh dan Alam Darul Qarar (Hari Pembalasan Yaang Hakiki)

Alam rahim, alam kita dikandungkan oleh si ibu. Selama 9 bulan kita berada di rahim ibu. Dalam keadaan yang sempit, gelap, sunyi. Si ibu walau tahu, tatkala tiba harinya untuk melahirkan, nyawanya bisa melayang. Namun demi kasih sayang seorang ibu kepada anak yang bakal dilahirkannya, dilayan kandungannya dengan baik selama 9 bulan. Malah si ibu masih bisa tersebyum apabila hari kelahiran anaknya semakin hampir. Dan tatkala tiba saat kelahiran, bertarung nyawalah si ibu demi melihat anaknya dilahirkan dengan selamat. Kesusahan sewaktu kehamilan 9 bulan dilupakan. Kesakitan melahirkan dijadikan alat untuk berhibur. Berhibur kerana lahir anaknya dengan harapan menjadi insan yang berguna kepada agama. Teriakan tangis kelahiran si anak, disambut dengan senyuman di wajah ibu. Si Ayah mengazankan di telinga kanan anak dengan nada yang sayu terharu. Di iqamahkan pula di telinga kiri si anak agar besarnya anak itu nanti menjadi penyejuk hati buat ibu dan bapanya. Lantas ditalqinkan si anak dengan surah Al Qadr dan surah Al Ikhlas agar terhindar si anak dari gangguan Ummu As Syibyan (nama jin yang sentiasa mengganggu anak2 ketika tidur malam).

Lahirnya anak ke alam dunia. Maka bermulalah tanggungjawab ibu dan ayah, mendidik dan membesarkannya dengan ilmu fardhu ain dan fardhu kifayah. Agar besarnya anak itu nanti mampu menjalankan tanggungjawabnya untuk menghubungkan diri dengan Allah serta berbakti kepada masyarakat. Setelah mencapai usia baligh, maka bersendirianlah si anak untuk mencatur hala tuju hidupnya berpandukan bekalan ilmu yang dididik oleh ayah dan ibu. Berkeluargalah si anak. Alam dunia tempat bagi si anak membuat persiapan untuk kembali ke negara asalnya iaitu ke akhirat. Dunia adalah ladang akhirat. Bercucuk tanam di dunia, hasil tanamannya dituai di akhirat. Andainya yang ditanam, buah yang manis, maka tuaiannya di akhirat adalah hasilan yang manis. Andainya yang ditanam di dunia pohon berduri yang pahit, maka hasil tuainnya nanti juga menjanjikan perjalanan yang pahit dan berdurti. Di alam inilah tempat si anak berusaha untuk mengumpulkan amal kebajikan atau pun amal kejahatan. Dan setelah sampai ketentuan Allah, kembalilah anak mengadap Allah. Bertukarlah alamnya dari alam dunia ke alam barzakh.

Alam barzakh ... alam kubur ... alam menjadi jambatan penghubung antara alam dunia dan alam akhirat. Walaupun alam kubur atau alam barzakh BUKANLAH alam akhirat, namun pembalasan yang baik atau buruk dapat digambarkan dan dirasai bila sudah di alam barzakh. MALAH sesetengah peristiwa ... pembalasan yang bakal diterima di akhirat, Allah datangkan sewaktu di dunia lagi. Cuma bezanya, pembalasan di dunia didatangkan sebagai peringatan dari Allah agar segera bertaubat sebelum terlambat. Inilah kasih sayang Allah. Namun pembalasan di alam barzakh, merupakan muqaddimah kepada pembalasan yang kekal abadi di akhirat. Dan akhirat hanya mempunyai dua tempat perhentian, sama ada ke syurga atau pun ke neraka. Jadi bayangan balasan di akhirat dapat diketahui dengan keadaan di alam barzakh.

Begitu juga sewaktu hidup di dunia. Walaupun kita tak tahu sama ada seseorang itu akan masuk ke syurga atau ke neraka ... TETAPI ... secara ilmiah, berdasarkan ilmu yang disabdakan oleh Nabi SAW dalam hadis baginda, kita boleh tahu sama ada seseorang itu ke neraka kah atau pun ke syurga.

Setelah sangkakala ditiup oleh Malaikat Israfil, bermulalah alam akhirat. Hari pembalasan. Kesmua umat manusia dari Nabi Adam AS hinggalah ke manusia yang terakhir hidup di dunia ini dihimpunkan di Padang Mahsyar. Di mana amalan mereka didunia dihisab. Apakah banyak pahala atau pun banyak dosa. Maka jika menerima suratan hisab di tangan kanan, berbahagialah dirinya. Jika menerima suratan hisab di tangan kiri, menderitalah di akhirat dengan azab yang kekal abadi.

Nabi SAW pernah bersabda :

Kubur itu satu kebun daripada beberapa kebun syurga atau satu lubang daripada beberapa lubang neraka.

Andainya baik amalan insan di dunia, maka kubur menjadi taman syurga baginya. Andainya buruk amalan insan di dunia, maka jadilah kubur sebagai salah satu lubang dari lubang neraka.

Sewaktu mak sedara aku kembali ke rahmatullah tempohari, aku agak terkilan. terkilan kerana dia menghembuskan nafasnya tanpa aku ada disisinya sedangkan aku lebih dimanjakannya berbanding anak2nya walau aku hanyalah anak susuannya. Aku juga terkilan kerana aku tidak turut sama menguruskan jenazahnya. Aku juga terkilan kerana tidak berada di dalam liang lahad untuk menyambut jasadnya sedangkan sepupu ku yang cacat pun mampu berada didalamnya. Aku juga terkilan kerana aku penyebab dukacitanya. Walaupun ajal dan mautnya sudah menjadi ketentuan dari Allah. Tapi TAK SALAH kita menyesali asbab kepada kematiannya agar ianya menjadi iktibar kepada kita. Sebagaimana hadis Nabi SAW :




Memadailah mati itu pengajaran.

Ko orang tahu tak ? Saat2 ajal menjelma ... datang empat malaikat dan berseru kepada orang yang sudah nazak dengan beberapa seruan :

Malaikat Pertama : Salam sejahtera wahai Abdullah, telah puas aku berulang dari masyrik (barat) dan maghrib (timur), namun tidak aku temui satu langkah pun untuk engkau melangkah.

Malaikat Kedua : Salam sejahtera wahai Abdullah, telah puas aku cari kepada segala sungai dan lautan di dunia ini, namun tidak aku temui walau seteguk minuman untuk kau minum.

Malaikat Ketiga : Salam sejahtera wahai Abdullah, telah puas aku berulang dari masyrik (barat) dan maghrib (timur), namun tidak aku temui walau satu suapan untuk kau makan.

Malaikat Keempat : Salam sejahtera wahai Abdullah, telah puas aku berulang dari masyrik (barat) dan maghrib (timur), namun tidak aku temui walau satu nafas untuk kau bernafas dengannya.

Agak2nya begitulah seruan yang diterima oleh mak sedara ku.

Kemudian hadirlah Izrail dan mencabut nyawanya. Andainya manusia tersebut seorang yang abid dan soleh, maka dicabut nyawanya dengan perlahan2 dan aman damai. Andainya manusia itu seorang yang fasiq dan ahli maksiat, maka direntap nyawanya dengan kasar oleh Izrail agar keperitan sakaratul maut terasa bagaikan libasan ribuan pedang menetak daging tubuh.

Ada hadis yang menyatakan antara sebab yang membawa kepada kematian yang buruk ialah :

1. Mempermudah2kan solat dan meringan-ringankannya. Nak solat boleh tak mo solat pun boleh. Kerja, sukan, rekreasi, kawan2, hiburan dan hal2 dunia lebih diutamakan dari solat.
2. Minum arak
3. Menderhaka kepada dua ibu bapa
4. Menyakiti akan orang Muslim

Apabila matinya anak Adam, maka terputuslah amalnya. Waktu itu tidak berguna lagi wang berjuta. Tiada makna rumah banglo mewah. Tidak berguna kecantikan dan ketampanan. Melainkan .... sedeqah jariyah .... ilmu yang bermanfaat .... dan .... anak yang soleh.

Matinya anak Adam, maka berkatalah si mati kepada orang yang tinggal sewaktu kerandanya diusung tiga langkah meninggalkan rumahnya : Wahai saudara ku dan orang yang mengusung ku, JANGAN TERTIPU dengan pesona kehidupan dunia yang sementara seperti diri ku tertipu olehnya.

Dan setelah keranda diusung ke perkuburan, dan setelah jasad disemadikan ... maka bermulalah alam kubur bagi si mati.

Andainya soleh dan makruf amalannya di dunia, maka jadilah pusaranya bagai taman syurga. Merasa aman dan bahagia di alam kubur. Nabi SAW pernah bersabda :

Tiga orang yang dipeliharakan mereka oleh Allah dari siksa kubur ialah .... orang yang mati syahid ... tukang azan .... dan ... orang yang mati pada hari Jumaat atau malam Jumaat.

Maka bertuahlah kepada mereka yang menjadi tukang azan.

Andainya fasad dan mungkar amalannya di dunia, maka malanglah nasibnya kerana kuburnya menjadi salah satu lubang neraka. Ada hadis yang menyebut tentang 10 orang yang dimurka oleh Allah dan menerima azab sejak masuk ke kubur. Dan bila hari pembalasan Allah menghalau mereka ke neraka. Sepuluh golongan itu ialah :

1. Orang tua yang berzina
2. Imam (pemimpin) yang memimpin ke arah kesesatan dan mungkar
3. Orang yang minum arak
4. Orang yang derhaka kepada ibu bapa
5. Orang yang menemui orang ramai sambil mengadu-ngadu (gossip) dan melaga2kan orang
6. Menjadi saksi dusta
7. Orang yang tidak membayar zakat
8. Orang yang makan riba
9. Orang yang zalim
10. Orang yang meninggalkan solat.

Begitulah yang telah Allah tetapkan. Walau kita tidak tahu, untung nasib kita di alam barzakh dan alam akhirat. Namun melalui hadis2 Nabi SAW, secara ilmiah berdasarkan amal perbuatan kita didunia ini, kita mampu mengetahui untung nasib kita di alam barzakh dan alam akhirat. Sama ada berbahagiakah atau menemui celakakah di alam yang baru sana.

Fikir-fikirkanler mudah-mudahan kita beroleh keinsafan.

2 comments:

  1. Assalamu'alaikum.
    How are you brother.
    my name is Indah, i'm from Jakarta-Indonesia.
    and i'm Quite touch with your writting. it makes me thinking of death n what should we bring for the day after. kalu boleh bilang, tulisan Brother membawa sebuah keinsyafan pada diri saya dan bahan perenungan lebih jaoh, thanks a lot. keep up the good work.

    ReplyDelete
  2. Wassalam. Alhamdulillah. Semoga kita sama-sama mengambil manfaat bersama untuk bersama mentaati Allah & Rasul-Nya

    ReplyDelete