Firman ALLAH SWT

Sabda Rasulullah SAW

Kalam Tinta Dari Ku

Thursday, March 12, 2009

Rahsia Tangisan & Harapan




Arwah tok aku pernah berpesan :

Allah mensilihgantikan antara kegembiraan dan kesedihan dalam kehidupan hamba-hamba NYA. Agar manisnya senyuman kesyukuran tika menerima nikmat di imbangi oleh linangan air mata taubat. Begitulah resam hidup hamba yang dikasihi Allah.

Kenalkah engkau dengan AZAZIL ?



@@@@@@@@

Kisah

Azazil adalah Tok Guru kepada kepada seluruh malaikat. Ibadahnya kepada Allah banyak. Ada riwayat yang menyatakan Azazil beribadah kepada Allah selama 80,000 tahun dan tiada tempat di dunia ini yang tidak dijadikan tempat sujudnya ke hadrat Allah.

Dalam satu riwayat menceritakan, akan malaikat Israfil melihat yang tersurat di Loh Mahfuz ada tercatat satu suratan berkenaan : Adanya satu hamba Allah yang beribadah selama 80,000 tahun tetapi hanya kerana satu kesalahan, maka ibadah hamba itu tidak diterima Allah dan hamba itu terlaknat sehingga hari Kiamat.

Maka menangislah Israfil kerana khuatir, makhluk yang tersurat di Loh Mahfuz itu adalah dirinya. Maka diceritakanlah Israfil kepada segala malaikat pengalamannya melihat apa yang tersurat di Loh Mahfuz. Maka menangislah sekelian malaikat kerana takut dan bimbang untung nasib mereka.

Lalu kesemua malaikat datang menemui Azazil yang menjadi tok guru kepada para malaikat, agar Azazil akan mendoakan keselamatan dunia dan akhirat kepada seluruh malaikat. Azazil pun mendoakan keselamatan di dunia dan akhirat kepada seluruh malaikat dengan doa :

Ya Allah, Janganlah ENGKAU murka terhadap mereka (para malaikat)

Malangnya, kerana ego dan sombong, serta merasakan dirinya sudah selamat, Azazil lupa untuk mendoakan keselamatan untuk dirinya. Selepas mendoakan kesemua para malaikat, Azazil terus menuju ke syurga. Di atas pintu syurga, Azazil terlihat suratan yang menyatakan :

Ada satu hamba dari kalangan hamba-hamba Allah yang muqarrabin yang telah diperintahkan Allah untuk membuat satu tugasan, tapi hamba tersebut mengengkari perintah Allah. Lalu dia tergolong dalam golongan yang sesat dan terlaknat.


Berkatalah Azazil kepada Allah dalam keadaan tak sedar, hamba yang dimaksudkan itu adalah dirinya. Kata Azazil : Ya Rabbi ! Izinkanlah aku melaknat hamba mu itu.

Dan Azazil melaknat dirinya tanpa disedarinya selama 1000 tahun.

Dan tatkala Allah menciptakan Adam dari segumpal tanah, lalu Allah memerintahkan seluruh makhluk untuk tunduk menghormati Adam, maka tunduklah segala makhluk menuruti perintah Allah KECUALI Azazil. Azazil rasa maruahnya tercabar kerana dirinya yang dicipta dari api sangkaannya lebih mulia dari Adam yang dicipta dari tanah. Maka terhalaulah Azazil dari syurga. Namanya diubah kepada Iblis.

Apabila Iblis diturunkan ke bumi, berkata Iblis kepada Allah :

Iblis : Demi kemuliaaItalicn Engkau dan kebesaran Engkau Ya Allah, akan aku sesatkan seluruh anak Adam selagi ada roh di jasad mereka.

Dan Allah berfirman : Demi kemuliaan Ku dan Kebesaran Ku, tidak aku halang mereka yang engkau sesatkan dari melakukan taubat selagi tiada nafasnya di ghargharah (suara orang ketika nazak) iaitu tiada nyawanya di halkum.

@@@@@ END @@@@@

Rasa takut dan rasa harap. Dalam bahasa kitabnya ialah khauf & raja'.

Khauf ialah takut.

Raja' ialah harap.

Rasa takut yang menjadikan diri seseorang sentiasa mengawasi segala amal perbuatan agar tidak terlibat dengan dosa dan kemungkaran.

Rasa harap yang menjadikan diri seseorang sentiasa berusaha melaksanakan ibadah tanpa rasa putus asa atas kesalahan2 silam yang pernah dilakukannya.

Rasa takut perlu ada dalam diri manusia atas dua sebab :

1. Agar dapat mencegah perbuatan keji dan mungkar yang mengundang dosa. Kerana takutnya kepada Allah. Kerana takutnya kepada azab Allah.

2. Agar tidak ujub dengan amal kebajikan dan ibadah yang dilakukannya. Nanti ko orang tanya, ujub ni apa ? Ujub ialah perasaan syok sendiri. Ujub ni rasa diri hebat dengan kelebihan dan yang ada pada diri.

Rasa harap pula perlu ada dalam diri manusia atas dua sebab :

1.Agar bersemangat dalam melakukan ketaatan kepada Allah.Sebab jalan menuju ke syurga itu penuh kepayahan dan kesukaran, penuh ranjau onak dan duri, kerana dihujung perjalanan itu adalah syurga yang manis.

2. Agar merasa ringan apabila menanggung kesulitan dan kesukaran. Kalau seseorang menyukai sesuatu, pastinya dia sanggup memikul beban sebagai syarat untuk memiliki apa yang dihajatinya. Contohnya, seorang pencari madu lebah tahu, madu yang diingininya sungguh berharga, maka dia sanggup berdepan dengan sengatan lebah bagi memperolehi madu.

Kedua-dua sifat takut dan harap ini perlu di imbangi. Tidak boleh takut saja.Nanti akan menjadikan insan yang jumud dan putus asa. Tidak boleh harap saja, kerana akan menghasilkan manusia yang over-confident, ujub dan riak. Azazil diubah menjadi Iblis kerana tidak ada rasa takut dan terlalu over-confident dengan amal perbuatannya.

Bagaimana nak dapat sifat khauf ?

1. Selalu mengingati dosa2 yang pernah dilakukan.
2. Selalu mengingati azab siksa dari Allah.
3. Selalu ingat yang diri kita terlalu lemah untuk menerima siksa di akhirat.
4. Selalu ingat yang Allah Maha Berkuasa dan mampu melakukan apa saja kepada kita.

Pernah tak kita buat keempat2 perkara di atas ?

Aku rasa kalau kita ada buat perkara kat atas, tak ada masa dah kita nak skandal. tak ada masa dah kita nak menggosip. Tak ada masa kita nak buat fitnah.

Aku rasa surau akan sentiasa penuh bila masuk waktu solat.

Untuk memiliki sifat raja' lakukanlah :

1. Ingatlah nikmat2 Allah yang telah dan sedang kita kecapi. Terlalu banyak nikmat Allah. Walau gaji kita sedikit, tak ada increment yang banyak, tapi kita masih mampu membina dan menyara hidup keluarga.
2. Mengingati janji Allah akan anugerah pahala dan manisnya syurga.
3.Mengingati kurniaan Allah yang kita terima watu tak disangka. Mungkin kita pernah ditimpa musibah dan masalah, tetapi dengan takdir Allah, kita ditemukan jalan untuk menyelesaikannya atau meringankannya tanpa kita sangka. Ingatilah ia sebagai kaedah memiliki rasa harap.
4. Mengingati betapa luasnya rahmat Allah untuk hamba NYA kerana pintu taubat sentiasa dibuka selagi nyawa belum sampai ke ghargharah.

Jadi imbangilah rasa takut dan harap dalam diri mu sebagaimana engkau mengimbangi manisnya senyuman ketika beroleh nikmat dengan linangan air mata taubat.

Tanyalah diri kita ... Apakah kedua-dua sifat takut dan harap ini ada dalam diri kita ?

Andainya ada sifat takut kepada Allah, mengapa kita masih melakukan perbuatan yang berdosa ?
Andainya ada sifat takut kepada neraka Allah, mengapa kita masih tidak menunaikan solat ?
Andainya ada sifat takut kepada azab siksaan Allah, mengapa kita masih berzina ?

Andainya ada sifat harap kepada ampunan Allah, mengapa kita tidak bertaubat dan melaksanakan tanggungjawab sebagai seorang hamba Allah ?
Andainya ada sifat harap kepada rahmat Allah, mengapa kita berusaha dan berikhtiar bagi memperbaiki mutu kehidupan dan mutu ibadah kita ?
Andainya ada sifat harap kepada kasih sayang Allah, mengapa kita boleh berputus asa dalam hidup ini ?

Di bumi Inggeris ini, aku lihat umat Islam pelbagai warna kulit sujud di atas jalanraya menunaikan solat Jumaat pada jam 11.50am tadi dan sementara menanti Asar pada jam 1.38pm aku ambil kesempatan ini mencoretkan pengalaman musafir ku sambil ditemani kitab Al Jauhar Al Mauhub milik almarhum Makcik ku.

Di bumi Inggeris ini juga aku lihat, umat Islam begitu prihatin status halal makanan yang mereka makan.

Di bumi Inggeris ini juga aku lihat, wanita2 Islam sanggup dibaling dengan tomato, telur sambil dicaci semata-mata wanita tersebut bertudung dan menutup aurat.

Di Al Ansar Foundation London, aku lihat anak-anak gadis Islam yang dihalang ke sekolah kerajaan kerana bertudung, datang belajar bersama-sama saudara Islamnya yang lain dalam keadaan gembira.

Di bumi Inggeris inilah juga, aku sekeluarga ditahan oleh pihak Immigration Heathrow Airport kerana disyaki pengganas Al Qaeeda kerana aku & anak lelaki ku berserban manakala isteri ku berpurdah dan anak perempuan bertudung.

Tetapi dalam kepayahan hidup di bumi Inggeris, umat Islam di sana masih mampu mempertahankan solat, mempertahankan aurat, mempertahankan syariat.

Mengapakah kita yang hidup aman damai di bumi Malaysia masih buat endah tak endah dengan amal ibadah ?

Apakah kita sudah over-confident kerana hidup dibumi majority umatnya mengaku Islam ? Lantas kita sudah mampu mengubah hukum Allah dengan tidak bersolat dan melakukan pelbagai dosa dan kemungkaran ?

Atau

Rasa takut sudah pudar dari jiwa kita ?

Fikir-fikirkanlerr

Ehsan Ostrich (UK) Private Ltd
226 Coldharbour La,London, Brixton SW9 8SD,
UNITED KINGDOM
Tel 1 : 020 - 8144 - 9574
Tel 2 : 020 -7326 - 0500
Fax : 020 - 8144 - 9575
2.02pm, 30 November 2007

No comments:

Post a Comment