Firman ALLAH SWT

Sabda Rasulullah SAW

Kalam Tinta Dari Ku

Monday, September 28, 2009

Mengimbas Malam Raya 2007


Sewaktu aku kecil, aku pernah menadah kitab Faridatul Faraid dengan arwah atok. Aku teringat satu lagi pesanan atok aku sewaktu membahaskan persoalan Qadha & Qadar, katanya :

Kita beruntung menjadi orang Islam yang beriman, sebab bila kita menerima nikmat kita akan bersyukur. Bersyukur itu menghampirkan diri kita kepada Allah. Sebagai orang Islam yang beriman kita juga beruntung kerana apabila kita ditimpa musibah, kita sabar dan redha. Sabar dan redha itu juga menghampirkan diri kepada Allah.



Pernah orang tanya aku : Apasal kau ni lorat sangat nak buka sekolah & asrama untuk anak yatim ?

Dan aku menjawab : Sebab aku orang jahat. Aku tak ada jaminan masuk syurga macam Saidina Abu Bakar, Khadijah, Saidina Abdul Rahman bin Auf. Jadi aku buka sekolah anak yatim, dengan harapan dia orang jadi orang baik-baik lagi soleh, dia orang akan doakan aku, insyaAllah ringan sikit siksaan aku kat alam barzakh dan akhirat nanti ..... he he he

Pernah juga aku ditanya sewaktu peringkat awal perancangan nak buka Madrasah anak yatim : Kau nak cari budak-budak untuk madrasah ni yang macam mana? Apa qualification dia ?

Dan aku menjawab : Aku nak cari budak yang miskin, papa kedana & yatim..... SEBAB ..... dia orang dah biasa susah .... kalau syoru miss .... dia orang tak komplen ... tak macam budak sekolah MRSM atau Sekolah Teknik ..... kuang kuang kuang

Sempena Syawal 1430H, aku ingin mengimbas kembali, satu pengalaman di malam Hari Raya Idilfitri yang aku lalui bersama-sama anak yatim ..........

Hikayat ….

Pada petang terakhir Ramadhan 2007 ...

Selepas Isyak ... aku dan sahabat2 yang lain bersama 18 anak-anak yatim dah berkumpul di masjid berhampiran madrasah tu. Secara tak langsung .. aku dapatlah tau ... antara 84 pelajar anak yatim & piatu ... 18 orang darinya MEMANG TAK ADA SEDARA MARA yang lain ....Semoga Allah merahmati mereka .... dan semoga Allah merahmati anak-anak yatim ini ... AMIEEN

Selepas solat Isyak .... kami pun start round satu kampung untuk bertakbir dari rumah ke rumah .... murah juga rezeki anak-anak yatim tu ... hampir setiap rumah yang kami pergi ... ada saja buah tangan untuk mereka ... ada yang bagi envelope ijau ... ada yang bagi baju raya ... ada yang bagi kopiah ... ada yang bagi kuih raya di bungkus cantik2 ... ada yang bagi ketupat & lemang ... dan lain-lain lagi

SEHINGGALAH .... jemaah takbir kami tiba di sebuah rumah yang besar ... cantik ... terang benderang .... milik seorang businessman yang selalu menziarahi rumah anak yatim ... TAPI ... Tuan Rumah yang menunggu kami di pintu pagar tu nampak tak ceria ... gerak hati aku dapat merasakan ... senyuman yang dibuat oleh Tuan Rumah tu adalah senyuman yang dibuat-buat .... aku memberikan salam ... kami bersalaman ... dan Tuan Rumah terus menjemput kami masuk ... setelah semua ahli jemaah duduk ... kami mula bertakbir ... selesai takbir ... doa dibacakan .... seterusnya Tuan Rumah menjemput anak-anak yatim menjamu makanan .... Tuan Rumah hanya melayan tanpa banyak kata ... sewaktu anak2 yatim mengambil tempat untuk makan ... aku menghampiri Tuan Rumah dan ajak dia bersembang berdua di luar rumah ...

Aku : bila balik beraya ke kampung ?

Tuan Rumah : insyaAllah esok lepas solat raya ustaz ............... (*** nota kaki : aku bukan ustaz ya ... tapi dia orang ni asyik panggil aku ustaz .... elok jangan ... sebab aku tak layak)

Aku : maaf kalau saya tanya .... abang ni nampak tak cerialah ... nak kata abang sedih sebab Ramadhan dah berakhir ... gerak hati saya kata ... abang ada masalah .... ada apa2 yang saya boleh bantu ?

Tuan Rumah tunduk .... senyap aje .... riak muka dia dah berubah menampakkan kesedihannya .... Aku menepuk belakangnya perlahan-lahan bagi meredakan kesedihannya

Aku : Sabarlah bang ... kita dah lama kenal .... sejak saya hijrah ke pekan ni tahun 2004 ... kalau ada apa2 masalah ceritalah ... insyaAllah kalau saya boleh bantu, saya bantu ...

Tuan Rumah : Ustaz ... (dia mulakan ayatnya dengan nada perlahan) .... tahun 2004 ... business saya mula nak idup balik .... pada Ramadhan 2004 .... saya tukar duit RM 300 sebagai duit raya untuk disedeqahkan kat budak2 waktu malam takbir ... TAPI ... entah camana ... Allah gerakkan hati saya untuk simpan RM 100 dari RM 300 dalam bag buruk saya ... jadi pada malam takbir 2004.... saya hanya bersedeqah RM 200 saja pada budak2 ... rupa-rupanya .... Allah nak suruh saya bersedeqah baki RM 100 tu pada malam raya 2007 .... ( air mata dia mengalir )

Aku : Apa maksud abang ?

Tuan Rumah : Business saya taklah sebaik yang saya jangka ... banyak hutang ... terus terang saya kata .... tahun 2007 .... saya tak ada apa nak diberikan pada budak2 terutamanya anak yatim .... jadi saya ada tanya kepada isteri saya ... "ADA TAK DUIT RAYA UTK DIBERIKAN SEDEQAH KEPADA ANAK YATIM ? " ... ustaz tahu apa isteri saya jawab ?

Aku : apa dia jawab ?

Tuan Rumah : isteri saya jawab dengan nada menghina ... "DUIT RAYA PUN NAK MINTAK KAT AKU ?" .... (dia terus menangis)

Tuan Rumah : sudah 30 hari kita berpuasa .... nampak sangat puasa ramadhan tu tak datangkan kesan sedikit pun pada isteri saya ... sia-sia saja dia berpuasa ... sia-sia saja dia berterawikh ... sia-sia saja dia sembahyang tahajud... Tak sampai seminggu .... Pada malam raya, ibadah Ramadhan dia dah hancur musnah ... dia tak hormat kat saya sebagai suami .... dia tak rasai masalah dan beban yang saya tanggung ..... paling saya sedih, dia tak rasa yang duit raya yang diberikan pada anak yatim itu adalah SEDEQAH ... itulah yang saya sedih ..

Dia terus menangis ... dan aku memeluk dia bagi menenangkan hatinya yang sedih ....

Tuan Rumah : Mujur saya teringat duit RM 100 yang saya simpan pada tahun 2004 .... saya pergi ke bilik store ... saya cari bag tersebut .. Alhamdulillah saya jumpa ... dan duit RM 100 tulah saya gunakan untuk memberi sedeqah kepada anak2 yatim malam ni...

*** Nota : isteri abang tu seorang pegawai atasan kerajaan

************************ END *************************

Begitulah sedikit coretan yang mampu ku tulis dalam blog merapu ku kali ini.

Dan begitu jugalah hebatnya nafsu.

Hebatnya nafsu sehingga mampu memusnahkan amal ibadah di bulan Ramadhan. Hebatnya nafsu sehingga si isteri sanggup memilih jalan ke neraka dengan menghina suaminya semata-mata kerana ada kelebihan wang ringgit. Hebatnya nafsu sehingga hiburan duniawi dan makanan enak dan lazat di hotel tampak lebih manis dan lebih nikmat berbanding imbuhan syurga. Maka tidak hairanlah ALLAH SWT menjanjikan neraka kepada manusia yang menuruti nafsu amarah dalam dirinya.

Muhasabahlah diri kita.

Andainya kita masih merasai kelazatan dalam beribadah di bulan Ramadhan WALAUPUN Ramadhan telah berlalu, bersyukurlah. Sujudlah kepada Allah tanda kesyukuran .... KERANA .... ada dikalangan kita yang ibadah mereka telah hancur dan musnah bersama perginya Ramadhan.

Insiden tersebut di malam raya menginsafkan aku .... sebaik saja selesai round dari rumah ke rumah bertakbir .... aku balik ke rumah ku ... aku pergi ke store rumah ku dan aku cari baju yang selalu aku gunakan sewaktu tahun 1992 ... dan baju itulah yang aku gunakan sewaktu solat Idilfitri 1 Syawal 1428H hinggalah 1430H.... kerana baju itu mengingatkan aku bahawa suatu ketika dulu aku pernah susah .............

Kepada isteri-isteri dan bakal isteri serta suami dan bakal suami .... ingatlah .... apabila kau orang semua SAH diijabkabulkan ... maka bermulalah perkongsian hidup kau orang bersama suami/isteri kau orang ... kalau susah ... maka sama2lah menanggung kesusahan ... kalau senang ... maka sama2lah menanggung kesusahan ... Berlakunya krisis dalam rumahtangga sehingga berlaku perceraian adalah disebabkan TIDAK MENJADIKAN Rasulullah SAW sebagai contoh ikutan .... Kalau menjadikan Rasulullah & keluarga baginda sebagai contoh ikutan .... insyaAllah keluarga akan kekal harmoni ... isteri akan menghormati suami .... suami akan melindungi isteri ..... suami mendidik isteri .... isteri taat pada suami ... TETAPI ... jika faktor iman diabaikan ... godaaan nafsu dan hasutan syaitan dijadikan ikutan ... maka hilanglah rasa hormat isteri pada suami ... LEBIH-LEBIH LAGI ketika suami ditimpa masalah .... isteri yang tidak bermasalah akan menghina suami WALAU dia tahu bahawa suami itu patut dihormati ....

Kepada diri ku dan anda semua .... pesanan ku ...

Apakah Ramadhan yang pergi benar-benar berjaya mendidik kita untuk menjadi lebih baik dari hari-hari yang telah berlalu ?

Atau apakah puasa Ramadhan hanyalah routine tahunan yang dilaksanakan atas dasar terpaksa, lantas amalan tersebut dimuntahkan semula tatkala berakhirnya Ramadhan ?

Jawablah tatkala anda sedang sendirian ........



Madrasah

29 September 2009
01.03 am

Link Info :
Isteri Derhaka
Isteri Derhaka 2
Isteri Derhaka 3
Balasan Isteri Derhaka

No comments:

Post a Comment