Firman ALLAH SWT

Sabda Rasulullah SAW

Kalam Tinta Dari Ku

Saturday, November 20, 2010

XPDC Dakwah Kemboja (via Phnom Penh)


XPDC DAKWAH KEMBOJA (via Phnom Penh)
Venue : Kemboja
Date : 14 January 2011 to 16 January 2011



Kemboja adalah negara minoriti umat Islam. Keseluruhan rakyat muslim Kemboja berada di bawah paras kemiskinan. Oleh itu suatu XPDC dakwah dirancang pada 14 Januari 2011 hingga 16 Januari 2011. Antara objektif program ini adalah :

a. Mengumpul dana sebanyak RM 80,000.00 bagi tujuan membangunkan madrasah yang mampu manampung 500 orang pelajar anak yatim dan fakir miskin.
b. Mengagih-agihkan mushaf Al Quran kepada umat Islam Kemboja....
c. Mengagih-agihkan telekong solat kepada muslimah Kemboja
d. Mendidik guru-guru Al Quran dalam menghasilkan para pelapis yang bakal menyambung usaha mengajar AL Quran kepada rakyat setempat.
e. Membangunkan sistem kehidupan Islam terutamanya pendidikan Islam, ekonomi Islam dan kesihatan Islam.
f. Membina kemudahan awak terutamanya perigi/telaga.

Oleh itu sebarang sumbangan dan bantuan sama ada dalam bentuk wang ringgit, mushaf Al Quran dan telekong amat dialu-alukan. Pihak kami juga menjemput Tuan/Puan/Dato'/Datin/Tan Sri/Tengku untuk turut serta bersama dalam XPDC ini.

Andainya ada 1800 orang yang mebantu, seorang mendermakan senaskah Al Quran dan sepasang telekung. Seramai 1800 umat Islam Kemboja dapat menjalani ibadah yang bakal menjadi jariah kepada kita di akhirat kelak.

Andainya ada 1800 orang dan seorang menyumbang RM 10.00 akan terkumpul RM 18,000.00 bagi mendirikan madrasah yang melahirkan para hafiz Al Quran dan pendidik. Selagi ilmu dari madrasah itu diamalkan dan ajarkan, selama itulah amal jariah kita berterusanhingga hari kiamat. Inilah amal jariah kita.

Maka saya menyeru kita menyumbanglah dengan keikhlasan demi memartabatkan Islam.

Sebarang usahasama dengan mana-mana badan NGO, politik, persatuan dan sebagainya amat dialu-alukan.

Semoga kita semua mendapat ampunan dan kasih sayang ALLAH, dan amalan kita dinilai sebagai amal taqwa yang bakal menyelamatkan diri kita dari menjadi bahan bakar api neraka.

Wassalam

Urusetia boleh dihubungi di :

Telefon :
+60-16-6478255
+60-12-7410048
+44-20-32399574

Email :

rx888@tm.net.my
rph@tm.net.my
eagrorx@streamyx.com

XPDC ini saya yg anjurkan. Bukan mana-mana badan, pertubuhan, persatuan. Jadi saya telah mengosongkan akaun Bank Islam saya bagi mengumpul dana khas ini.

Sumbangan boleh disalurkan ke akaun urusetia sementara Bank Islam Malaysia Berhad di no : 05058010006479

Sila emailkan nama dan jumlah sumbangan ke :

eagrorx@streamyx.com

Saya banyak menerima message untuk turut serta dalam XPDC ini. Sila buat tempahan tiket Air Asia sendiri. Bertolak pada 14 Januari 2011 ...dari KLIA dan kembali pada 16 Januari 2011. Penginapan hotel di sana murah, cuma USD 5 satu malam. Makan minum juga murah. Transportation juga murah. Jika ada yang hendak membawa pakaian-pakaian lama untuk di infaqkan juga amat di alu-alukan. Kepada yang ingin turut seta di dalam XPDC, harap dapat emailkan ke

eagrorx@streamyx.com

maklumat berikut :

1. Nama penuh

2. No passport

3. Tempat issue passport

4. Tarikh luput passport

5. Tarikh lahir

6. No Booking tiket Air Asia

7. No handphone

Sunday, November 14, 2010

KEM GENERASI ULUL QURAN SIRI 2


Kem Generasi Ulul Quran Siri 2



Program : Jom Bina Generasi Al Quran
Venue : Masjid Jamek Tun ku Besar Tampin, Negeri Sembilan
Date : 22 November 2010 to 27 November 2010
Time : 8.00 am to 12.00 noon


HIKAYAT RM 50




Duit seringgit telah bertemu dengan lima puluh ringgit dan bertanya:



RM1 - Ellooo bro, lama tak nampak, kau pergi mana ?

RM50 - Alaaa bro .. wa cakap sama lu. Merata tempat wa sudah pergi wooo. Baru-baru ni pergi stadium Bukit Jalil ... Tengok bolaaa... Kelantan lawan Nogori Sembilan. Sebelum tu tengok konsert AF. Tiap hujung minggu wa shopping complex Alamanda, Curve, Jusco, KLCC. Pergi Cathay Cineplex tengok wayang. Pergi Mc D, KFC, Starbucks, KLCC macam -macam tempat wa merayau. Beeeessstttttttttttt. Lu pergi mana bro ?

RM1 - Hmm aku macam biasa lah..Balik-balik tempat yg sama......SURAU...MASJID...SURAU...MASJID...





Tipah ... Tipah ... Tipah TERTIPU


GHURUR: TERPEDAYA ATAU TERTIPU

Kitab Siyarus Salikin juz3 oleh Syeikh Abdus Samad Al-Jawi Al-Palembani

Hakikat Ghurur: iaitu seseorang menyangka baik sesuatu yang kelihatan baik, sedangkan pada hakikatnya bertentangan dengan sangkaannya.

Firman Allah:“Janganlah kehidupan dunia itu memperdayakan kamu dan janganlah perasaan ghurur itu memperdayakan kamu terhadap Allah Taala.” -Surah Luqman ayat 33.

Barangsiapa yang beriktiqad dirinya beroleh kebajikan bererti ia telah terpedaya. Yang lebih terpedaya lagi ialah orang kafir, orang yang melakukan maksiat dan orang fasik kerana menyangka diri mereka berada di dalam kebajikan dan mereka lupa akan kejahatan diri mereka.




Orang yang terpedaya dengan Ghurur itu banyak dan terdiri daripada empat golongan:


1. PARA ULAMA

Kata imam Malik r.a:“Barangsiapa menuntut ilmu Feqah yang Zahir dan tidak menuntut ilmu Tasawuf yang batin maka sesungguhnya ia menjadi Fasik.”

Imam Ghazali rahimahullahu taala telah menyebut secara terperinci mengenai ulama yang terpedaya di dalam Kitab Ihya Ulumuddin di dalam bab ini.

Barangsiapa yang tidak mengetahui akan Ilmu yang mengetahui tentang keaiban dirinya iaitulah Ilmu Tasawuf yang batin atau mengetahui akan keaiban diri tetapi tidak pula bersungguh-sungguh menghapuskan keaiban diri yang di dalam batin, maka ia adalah seorang yang terpedaya.

Notes : Sedutan dari Al Jauhar Al Mauhub Wa Munabbihat Al Qulub

Sabda Rasulullah SAW : Seorang yang alim faqih yang memberati dengan wara', terlebih payah atas syaitan menipudayanya dari seribu abid yang bersungguh-sungguh pada yang jahil lagi wara'.

Orang yang wara' tetapi alim itu lebih baik dari seorang ahli ibadah tetapi jahil. Pengertian wara' dalam qamus cthnya aqrabul Mawarid Warak bermaksud meninggalkan sebarang bentuk maksiat dan perkara syubhat kerana Allah swt, ataupun meninggalkan perkara2 yg dianggap biasa kerana takut ia dinilai sebagai dosa, ini termasuk kata2 yg tidak berfaedah 2/1444.

Ulama bertanggungjawab beramal dengan ilmunya serta menyampaikan ilmu kepada masyarakat justeru mendidik mereka ke jalan iman. Agar masyarakat akan kembali kepada ALLAH dalam keadaan hati yang tenang sejahtera.

Golongan ulama terjerumus ke lembah tipu daya apabila mereka tidak menjadikan manfaat atas ilmu yang mereka miliki. Ilmunya tidak bermanfaat kepada diri. Ilmunya tidak bermanfaat kepada keluarga. Ilmunya tidak bermanfaat kepada masyarakat.

Lantaran ilmu tidak dimanfaati oleh dirinya, maka ilmu miliknya digunakan untuk menyuburkan mazmumah. Ilmu yang ada digunakan untuk melahirkan rasa sombong, takabbur, riyak dan ujub. Tidak kurang juga ilmu yang ada dijual dengan harga yang mahal kepada masyarakat. Hasilnya terbina benteng antara ilmu dan masyarakat. Lantas rosaklah masyarakat kerana kegagalan memiliki ilmu. Paling malang, ilmu yang ada digunakan bagi mempertikaikan isu-isu remeh di tengah masyarakat agar orang ramai melihatnya bagai seorang alim yang mampu membicarakan hal-hal khilafiah. Hasilnya, bukan masyarakat semakin terdidik dengan iman, sebaliknya semakin berpecah dan bergaduh.

Sabda Rasulullah SAW : Bahawasanya manusia yang sangat terseksa pada hari qiamat ialah orang alim yang tidak memberi manfaat dia akan ilmunya. ( Thabarani & Baihaqi )



2. GOLONGAN YANG BERIBADAT

Berbuat ibadat yang zahir seperti solat, puasa, berzakat, bersedeqah, menunaikan haji, membaca quran dan sebagainya sedangkan ia tidak membersihkan hatinya daripada maksiat-maksiat yang batin seperti riya’, ujub, sum’ah, kibir, hasad dengki, dan lain-lain lagi, maka ia telah terpedaya kerana ibadat yang zahir itu sahnya bergantung kepada pemulihan hati daripada sifat-sifat jahat yang ada di dalamnya.

Diantara orang yang terpedaya di dalam ibadat ialah orang-orang yang mensia-sia ibadat-ibadat yang difardhukan ke atasnya tetapi bersungguh-sungguh membanyakkan perkara-perkara sunat dan syarat-syaratnya. Melakukan solat tahajud malam, tetapi solat subuh diabaikan.

Manusia diciptakan bersama roh dan jasad. Ibadah juga ada ibadah yang zahir dan ibadah yang bathin (rohani). Orang yang hanya mengutamakan ibadah yang zahir tetapi mengabaikan ibadah yang bathin , adalah orang yang terpedaya.Banyak solat, banyak puasa, banyak baca Al Quran, banyak zikir tetapi sombong, ujub, riya', mengadu domba, iri hati dan lain-lain sifat mazmumah bertapak di hati.

Termasuk juga ahli ibadah yang terpedaya ialah abid yang mempersempitkan ibadah sekitar amalan-amalan sunat di masjid sehingga mengabaikan pembangunan perkara fardhu kifayah seperti pendidikan Islam, ekonomi Islam, siasah Islam, perubatan Islam dan lain-lain lagi. Sibuk berwirid zikir, tetapi lupakan dakwah. Sibuk berceramah di masjid tetapi tidak berdakwah kepada masyarakat yang rosak. Sibuk puasa sunat tetapi tidak menutup aurat. Dan lain-lain lagi.



3. AHLI-AHLI SUFI DAN ORANG-ORANG YANG BELAJAR ILMU TASAWUF.(As-Sufiyah wal-Mutasawwifah)


Antara sufi yang terpedaya itu lagi ialah orang yang belajar ilmu Hakikat seperti martabat tujuh dan segala yang ada kaitan dengannya tetapi tidak mempelajari Ilmu Syariat iaitu ilmu Usuluddin dan ilmu Feqah, seperti mana kata Imam Malik r.a:


“Barangsiapa yang mempelajari ilmu Tasawuf (yang membicarakan mengenai ilmu Hakikat) dan tidak mempelajari ilmu Feqah dan ilmu Ushuluddin, maka sesungguhnya ia menjadi Zindiq.”


Ahli-ahli sufi yang mengabaikan ilmu Usuluddin dan ilmu Feqah semata-mata mengejar makrifat, mereka sebenarnya tidak memahami tuntutan dalam menjalani hidup sebagai seorang muslim. Mereka tidak tahu matlamat hidup di dunia, mereka tidak tahu apa itu ibadah kepada ALLAH. Kebanyakan yang berlaku, orang yang terpedaya adalah orang yang hanya mementingkan hal-hal pelik kerohanian, hal-hala karomah, hal-hal khawariqul addah tanpa berpandukan ilmu syariat. Bagi golongan ini, perkara pelik dan aneh itulah kebenaran.


Bukanlah karomah yang hebat itu adalah keupayaan terbang diudara seperti burung atau berjalan di atas air seperti ikan. Tetapi karomah yang hebat dan mulia itu ialah apabila boleh mendidik orang-orang jahil dan jahat untuk menjadi orang yang beriman bertaqwa. Kerana mendidik orang dari zulumat ke arah nur iman, menyelamatkannya dari api neraka.


Akibat orang yang mengaku sufi tetapi enggan mempelajari ilmu syariat dan mengamalkannya, maka tidak hairanlah jemaah sufi yang haq difitnah oleh manusia-manusia yang jahil.

Sementara orang yang mempelajari ilmu Syariat yang zahir iaitu ilmu Usuluddin dan ilmu Feqah beserta dengan mempelajari ilmu Tasawuf dan bersungguh-sungguh mengikutinya iaitu bersungguh-sungguh mengamalkannya, ia memperolehi ilmu Hakikat iaitu ilmu Makrifatullahi Taala dengan sebenar-benar makrifat. Orang seperti ini tidak terpedaya, seperti mana kata imam Malik r.a:

“Barangsiapa menghimpunkan kedua-dua ilmu Feqah dan ilmu Tasawuf dengan mempelajari kedua-duanya maka sesungguhnya ia telah memperolehi ilmu Hakikat (iaitu ilmu Makrifatullahi Taala secara yakin dan muktamad.”


Maulana As-Saiyid Abdullah Al-’Aidarus r.a berkata:“Hendaklah kamu wahai saudara-saudaraku,mengikuti Al-Kitab iaitu Al-Quran dan mengikuti As-Sunnah atau Hadits nabi s.a.w iaitu Ilmu Syariat yang disyarahkan dalam kitab-kitab Imam Ghazali terutama yang terdapat dalam Kitabut Zikril-Maut, Kitabil-Faqri, Kitabut-Taubati dan Kitabu Riyadhatin-Nafsi, yang mana semuanya itu tersebut di dalam kitab Ihya Ulumiddin.”

“Kitab Ihya Ulumiddin di dalamnya terdapat rahsia ilmu Syariat dan ilmu Tariqat. Kitab Bidayatul Hidayah di dalamnya terdapat ilmu Taqwa iaitu ilmu yang membawa kepada ketaqwaan terhadap Allah Taala. Kitab Al-Arba’in Fi Usuluddin di dalamnya terdapat keterangan mengenai jalan yang lurus. Kitab Minhajul Abidin di dalamnya terdapat jalan yang menyampaikan kepada Allah dan Kitab Al-Khulashah Fil-Fiqhi di dalamnya terdapat ilmu dan amalan yang menerangi hati.”



4. MEREKA YANG PUNYAI HARTA DAN MEMBELANJAKANNYA


Mereka yang mempunyai harta dan membelanjakannya dalam kerja-kerja kebajikan dengan disertai Riya’ (menunjuk-nunjuk) atau Ujub’ (berbangga diri) atau Sum’ah atau kerana mahukan kemegahan atau mencari kemashuran dan supaya manusia menyebutnya sebagai pemurah hati yang mahukan pujian.



Diantaranya:


a. menyumbangkan harta untuk kerja kebajikan dari harta diperolehi secara haram seperti merampas atau menganiaya atau menipu harta orang sedangkan ia tamakkan mendapat pahalanya atau tamakkan dosanya diampuni.

b. Jika kerja-kerja kebajikan itu tanpa dituliskan nama mereka sebagai pihak yang mengeluarkan belanja nescaya enggan menyumbangkan harta itu.-ini riya’ atau sum’ah.

c. memberi harta untuk dibelanja menghiasi masjid atau madrasah daripada dibelanja untuk faqir miskin atau selainnya yang memerlukan kepada perbelanjaan untuk hidup di kawasannya.

d. Hiasan-hisan di masjid atau di madrasah itu mengganggu hati orang-orang yang solat.


Nota:Maksud Syariat yang zahir ialah ilmu Usuluddin dan ilmu Feqah.Maksud ilmu Syariat yang batin iailah ilmu Tasawuf.Ilmu Tasawuf iaitu ilmu Tariqat dan ilmu Hakikat.


Orang yang mengikuti jalan ilmu Tasawuf yang mengandungi ilmu Syariat yang zahir dan ilmu Syariat yang batin dinamakan Sufi yang Muhaqqiq.


10 November 2010
4.45am

THE ULTIMATE DESTROYER


PEMUSNAH IBADAH


1. Muqaddimah Perkara Mencacatkan Ibadah

2. Riyak

3. Ujub

4. Perkara Yang Mendorong Kepada Ujub dan Riyak

5. Kesan Sifat Riyak & Ujub Ke Atas Diri dan Masyarakat

6. Jalan Penyelesaian : Ubat Kepada Penyakit Riyak & Ujub



1. Muqaddimah Perkara Yang Mencacatkan Ibadah



Dalam menyelusuri perjalanan menghampirkan diri kepada Allah SWT, seseorang muslim yang telah berjaya melalui 5 halangan yang menagih pertempuran, terpaksa pula melalui dan menempuh halangan yang ke-6. Halangan yang ke-6 ini juga terpaksa ditempuhi dengan usaha yang gigih bagai seorang tentera bertempur di medan perang. Malah halangan yang ke-6 inilah yang menjadi titik tolak, sama ada, 5 pertempuran yang pernah di menangi sebelum ini, dapat digunakan dalam mentaati Allah SWT serta menjauhi larangan Nya. Kegagalan dan kekalahan dalam pertempuran yang ke-6 ini menyebabkan si pejuang terpaksa berundur semula ke titik permulaan. Dan mendaki semula tangga pertempuran dari awal satu per satu. Inilah kesan kekalahan dalam pertempuran yang ke-6. Halangannya tidak banyak. Hanya dua. Namun impak yang berlaku amat besar, mendalam serta merugikan individu. Maka dengan itu pertempuran yang ke-6 ini dinamakan sebagai pertempuran berhadapan dengan perkara yang mencacatkan ibadah. Ada dua perkara yang menyebabkan ibadah seseorang menjadi cacat. Yang pertama ialah riyak dan yang kedua ialah ujub.



2. RIYAK



Wahai orang-orang yang beriman! Jangan rosakkan (pahala amal) sedekah kamu dengan perkataan membangkit-bangkit dan (kelakuan yang) menyakiti, seperti (rosaknya pahala amal sedekah) orang yang membelanjakan hartanya kerana hendak menunjuk-nunjuk kepada manusia (riak) dan dia pula tidak beriman kepada Allah dan hari akhirat. Maka bandingan orang itu ialah seperti batu licin yang ada tanah di atasnya, kemudian batu itu ditimpa hujan lebat, lalu ditinggalkannya bersih licin (tidak bertanah lagi). (Demikianlah juga halnya orang-orang yang kafir dan riak itu) mereka tidak akan mendapat sesuatu (pahala) pun dari apa yang mereka usahakan dan (ingatlah), Allah tidak akan memberi petunjuk kepada kaum yang kafir. (Al Baqarah ayat 264)



Apakah makna riyak ? Riyak ialah ungkapan atau pekerjaan yang dilakukan dengan niat selain dari mengharapkan keredaan Allah. Membuat sesuatu kerana ingin dipuji atau takut dikeji. Setiap amal dilakukan demi mengharap penghargaan dari makhluk dan bukan Al Khaliq Yang Maha Agung. Lebih malang, sifat riyak ini sanggup menafikan kebenaran, walaupun dirinya tahu apa yang dilakukan itu suatu kemungkaran. Dan yang paling hina dan malang, bukan setakat sanggup menafikan kebenaran dan mendewakan kemungkaran, Mereka yang mempunyai sifat riyak ini kerana kerakusan sanggup menentang kebenaran walaupun dirinya tahu, kebenaran itu adalah hakiki. Inilah yang berlaku kepada Azazil.



Dan (ingatlah) ketika kami berfirman kepada malaikat: Tunduklah (beri hormat) kepada Nabi Adam. Lalu mereka sekamunya tunduk memberi hormat melainkan Iblis; dia enggan dan takbur dan menjadilah dia dari golongan yang kafir. (Al Baqarah 34)



Rasulullah SAW juga telah bersabda: "Sesungguhnya yang paling saya takutkan pada kamu adalah syirik paling kecil" Para sahabat bertanya: "Apa yang dimaksudkan syirik paling kecil itu?" Baginda menjawab: "Riyak." Sesungguhnya Allah SWT berfirman pada hari semua amal hamba dibalas (hari kiamat): "Datangilah orang yang dulu kamu tunjukkan amal kamu padanya di dunia, lihatlah apakah kamu mendapatkan balasan daripada mereka." (Hadis riwayat Ahmad dan Al Baghawi )



Azazil tahu bahawa Adam AS adalah sebaik-baik makhluk ciptaan Allah, dan Azazil juga tahu bahwa hanyasanya Allah Yang Maha Agung Lagi Maha Berkuasa, namun Azazil sanggup menjadikan dirinya Iblis laknatullah. Iblis menentang kebenaran yang sememangnya diketahui olehnya, semata-mata kerana riyak dan merasakan diri sempurna. Apa yang dilakukan oleh Iblis ialah kerana ingin mengharapkan penghargaan makhluk, kerana dulu dia merupakan Tok Guru kepada para malaikat. Mana mungkin Tok Guru kepada para Malaikat mesti tunduk menghormati seorang manusia yang dibuat dari tanah yang hina bernama Adam ? Seandainya penghargaan makhluk yang dicari, nah inilah natijahnya, kemurkaan Allah yang diperolehi. Oleh itu marilah kita berusaha untuk mengikhlaskan hati. Kerana lawan kepada sifat riyak adalah ikhlas.



3. UJUB



Rasulullah SAW bersabda :



Sekairanya kamu tidak pernah berdosa, tentulah aku takut kalau kamu ditimpa dosa yang lebih besar iaitu ujub (rasa kagum dengan diri sendiri = syok sendiri) (Riwayat Al Bukhari)



Apakah makna ujub ? Ujub ialah suatu perasaan yang menjadikan seseorang itu rasa hairan dengan dirinya. Rasa dirnya amat istimewa lain dari yang lain. Atau dalam istilah kasar Melayu, syok sendiri atau perasan. Akhirnya sifat ini akan menjadikan yang empunya diri terlalu membesar-besarkan diri hingga melupakan hak Allah SWT. Sifat ujub inilah juga yang menjadi sifat Azazil. Disebabkan diri Azazil yang menjadi Tok Guru kepada para Malaikat, maka Azazil merasakan dirnya sudah hebat. Maka dia engkar kepada kebenaran, walaupun dia tahu kebenaran itu adalah hakiki yang dating dari Allah SWT. Azazil sanggup menjadi Iblis laknatullah semata-mata kerana merasakan dirinya Maha Hebat dan Maha Pandai.



Maka wajib ke atas setiap muslim untuk mengabdikan diri kepada Allah menjauhi sifat ujub kerana :



Ujub menghalang taufik dan rahmat Allah. Apabila tiada taufik dan rahmat dari Allah, maka hinalah manusia dan binasalah hidupnya dunia dan akhirat.Ujub merosakkan amal soleh.



Sebab itu, dalam kitab-kitab kuning, ada disebut ; Ketahuilah olehmu, bahawasanya ujub itu ialah menganggap agung atas amal soleh, ilmu yang diperbuat oleh dirinya sendiri. Contohnya dengan mengatakan "Akulah yang paling soleh, tidak ada orang lain yang melebihi kesolehanku". Menurut perkiraan si hamba bahawa yang menjadi sebab berhasilnya kemuliaan amal soleh itu ialah dengan sebab adanya suatu perkara, bukan dengan pengantaraan Allah, atau dengan sebab manusia itu sendiri.



Imam Al Ghazali dalam Minhajul Abidin menyatakan. Walaupun ada factor-faktor lain yang boleh mencacatkan ibadah, tetapi pokok kepada factor-faktor yang lain adalah riyak dan ujub.





4. Perkara-perkara Yang Boleh Mendorong Kepada Sifat Ujub & Riyak



Sifat riyak dan ujub ini ada dalam diri setiap manusia. Dan kedatangannya bagai angin bayu tanpa kesedaran kita. Setiap kelebihan dan nikmat anugerah Allah yang ada dalam diri kita walaupun sedikit, mampu mencetus rasa riyak. Lebih-lebih lagi jika kelebihan dan nikmat yang menjadi milik kita bukan sedikit. Antara nikmat dan kelebihan yang boleh menjadi asbab ke arah sifat riyak ialah :

1.Darah keturunan
2.Jawatan pangkat kebesaran
3.Harta yang menggunung
4.Ilmu yang banyak
5.Wajah dan paras rupa yang indah dan cantik
6.Pengikut yang ramai
7.Kelebihan-kelebihan yang pada kebiasaan yang tidak terdapat pada orang lain



5. Kesan Ujub Dan Riyak Kepada Diri dan Masyarakat.



Sabda Rasulullah SAW;


Tiga perkara yang membinasakan manusia(Pertama) Kikir yang diikuti(dan Kedua) Hawa nafsu yang diikuti yakni mengikut perbuatan yang disukai oleh nafsunya(dan Ketiga) rasa ujub seorang akan dirinya.Kesan dua sifat mazmumah ini terhadap diri pemiliknya ada dua jenis kerosakan yang akan menimpa dirinya.


Pertama ialah pembuat ujub dan riyak akan menerima 2 keaiban. Kedua ialah pembuat riyak akan menerima 2 musibah.


Dua keaiban itu ialah :Keaiban secara samar iaitu diaibkan Allah di hadapan para malaikat. Amal ibadahnya tidak diterima oleh Allah SWT. Malah Allah memerintahkan para malaikat mencampakkan amal ibadah tersebut ke muka si pembuat ujub dan riyak.Keaiban di hadapan seluruh manusia di Padang Mahsyar, dari manusia pertama yang hidup dimukabumi iaitu Nabi Adam AS, hinggalah manusia yang terakhir hidup di kala Israfil meniup semboyan sangkakala. Maka tidak hairanlah ada juga berlaku manusia yang ujub dab riyak, diaibkan Allah di dunia lagi sebelum diaibkan di akhirat.





Dua musibah ialah :Syurga haram ke atasnya, kerana pembuat ujub dan riyak menanggung akibat buruk dari perlakuannya sehingga terjerumus ke dalam kekafiran sebagaimana yang berlaku kepada Azazil. Lantas tercabutlah iman dan terjerumus ke dalam neraka.Neraka tempat perhentiannya. Inilah tempat perhentian yang sewajarnya buat manusia yang ujub dan riyak.




Seandainya hati tidak dididik dengan iman, maka kelebihan yang dianugerahkan Allah kepada kita akan menjadi asbab untuk seseorang manusia berlaku riyak.



Apabila seseorang berlaku ujub dan riyak, maka wujudlah jurang perbezaan antara orang yang menerima nikmat Allah dan orang yang kurang beroleh nikmat. Yang menerima nikmat akan memandang rendah kepada yang hidup dalam kekurangan. Maka jurang perbezaan dan jurang perpecahan semakin besar. Hancurlah ukhwah, justeru itu memberi ruang kepada musuh Islam untuk menakluki umat Islam.



Hakikatnya, kelebihan dan nikmat yang dianugerahkan Allah buat kita di dunia ini, bukanlah wasilah untuk kita menunjuk-nunjuk dan berlakuujub atau pun riyak, sebaliknya adalah ujian dari Allah sama ada kita mampu mensyukuri nikmat tersebut dan berkongsi kelebihan yang kita miliki bersama-sama dengan orang yang kurang bernasib baik. Agar nantinya, berputik bunga ukhwah dan kasih sayang, serta hubungan sesama manusia saling lengkap-melengkapi.



Ingin ditegaskan, sifat ujub dan riyak ini mampu menyerang sesiapa sahaja. Orang yang tidak mempunyai sebarang kelebihan juga mampu menjadi ujub dan riyak. Tetapi malang dan bodohlah dirinya kerana berlaku ujub dan riyak dalam keadaan serba kekurangan. Bak kata pepatah melayu, menjadi seorang yang bodoh sombong. Dan sifat ujub dan riyak yang paling hina ialah apabila telah nyata akan kebenaran, maka kita memalingkan diri dari kebenaran, malah kita menentang dan memusuhi kebenaran. Di kala ini, martabat kita saling tidak tumpah sifat si iblis yang dilaknati Allah. Maka memang sewajarnyalah, manusia yang bersifat ujub dan riyak ini, dijerumuskan ke lembah penghinaan di dunia dan dibakar di neraka.


Seandainya seseorang Muslim benar-benar yakin dengan akhirat dan rukun iman yang lain, pastinya mereka tidak akan celupar untuk berlaku riyak. Kerana mereka sedar hakikat kejadian manusia adalah dari setitis air mani yang hina lalu dijadikan batang tubuh jasad manusia. Dan kejadian manusia itu sendiri adalah sebagai seorang HAMBA. Tidak lebih dari itu. Maka sewajarnyalah setiap perlakuan si Hamba, adalah untuk mendapat keredhaan dari Tuhannya dan bukan untuk hidangan hamba-hamba yang lain. Maka dengan sebab itulah, untuk mengatasi sifat riyak, hendaklah seseorang itu berlaku ikhlas.


6. Ubat Riyak dan Ujub serta Cara Membersihkan Hati Daripada Riyak dan ujub Kita telah mengetahui bahawa riyak dan ujub menghapuskan amal, mendatangkan kemurkaan Allah SWT dan merupakan pembinasa yang paling besar. Kalau memang begitu keadaannya, maka sudah sepatutnya kita sungguh-sungguh mengatasinya. Untuk mencabut akar umbi riyak dan ujub, maka hendaklah seseorang muslim mempunyai sifat ikhlas. Ikhlas adalah lawan kepada sifat riyak sementara tawadduk adalah lawan kepada sifat ujub. Ada beberapa peringkat untuk memperolehi sifat ikhlas dan tawadduk.


Pertama: Memotong akar atau asal-usul datangnya penyakit ini iaitu suka dipuji, terasa amat pahit sekiranya dicela dan sangat tamak untuk dimiliki apa yang dimiliki orang lain. Tiga perkara inilah yang menggerakkan seseorang bersifat riyak dan ujub. Cara mengatasinya: Kita perlu sedar bahaya riyak dan ujub dan akibat yang ditimbulkannya seperti menghalang seseorang memperoleh hati yang baik (bersih), mendapatkan taufik di dunia, tidak mendapatkan kedudukan di sisi Allah SWT di akhirat nanti, balasan yang akan diterima berupa seksaan kemurkaan yang dahsyat dan kehinaan yang nampak. Bagaimanapun, jika seorang hamba memikirkan kehinaan tersebut, kemudian membandingkan apa yang didapatkannya berbanding akibat yang diperoleh, ia dengan mudah akan menghilangkan keinginan tersebut. Seperti seseorang yang mengetahui bahawa madu itu lazat, tetapi sekiranya di dalamnya terdapat racun yang boleh mendatangkan keburukan, ia akan meninggalkan madu tersebut.


Kedua: Menghilangkan pelbagai (bisikan) yang datang mengganggunya ketika melakukan ibadah. Orang yang inginkan kebaikan akan memerangi penyakit di dalarn jiwanya dengan memotong punca-punca riyak dan ujub, menghilangkan rasa tamak dan menganggap hina pujian dan celaan orang. Jika terbetik dalam benaknya bahawa orang-orang sedang melihatnya, ia akan melawannya dengan mengatakan pada dirinya: Apa keperluan mu dengan orang-orang itu, sama ada mereka tahu. atau tidak keadaan dirimu, yang pasti Allah SWT mengetahui keadaan dirimu. Apa faedahnya orang mengetahui amal kita? Jika keinginan untuk mendapatkan pujian sedang bergejolak, ingatlah akan penyakit riyak dan ujub yang ada dalam hati yang akan menyebabkan seseorang mendapatkan murka Allah SWT dan kerugian yang besar di akhirat nanti.


Oleh itu, untuk memotong akar asal usul ujub dan riyak, serta untuk menghilangkan bisikan yang datang, seseorang muslim hendaklah :

1.Memperkemaskan ilmu Fadhu Ain dan beramal dengannya. Dengan itu seseorang muslim akan sedar bahwa dirinya adalah hamba Allah yang hina. Hanya Allah tempat dipersembahkan segala amalan, bukan kepada makhluk. Hanya kepada Allah seseorang mengharapkan balasan dan bukannya mengharap anugerah pemberian makhluk.
2.Apabila menerima nikmat, segeralah mengingati Allah dan ucapkan kesyukuran atas nikmat yang diperolehi. Lantas segeralah beristighfar kepada Allah kerana takut nikmat yang bakal diperolehi menjadikan kita lupa bahawa nikmat itu merupakan ujian bujat diri kita. Bersegeralah mengucapkan la haula wala quwata illa billah sebagai tanda kelemahan kita sebagai makhluk Allah.
3.Apabila menerima nikmat, segeralah juga kita bandingkan nikmat yang kita perolehi itu dengan nikmat orang lain yang lebih besar dan berharga. Agar kita sedar bahwa nikmat yang kita perolehi itu tidak seberapa dan bila-bila masa sahaja Allah mampu menariknya semula. Dengan itu kita mampu bersyukur.
4.Apabila ditimpa musibah, segeralah kita membandingkan musibah tersebut dengan musibah orang yang lebih teruk dari kita. Agar nantinya kita akan bersabar dan redha dengan ketentuan Allah atas kita.
5.Sentiasalah menggauli orang yang kurang bernasib baik seperti fakir miskin dan anak-anak yatim. Kerana ianya menjadikan kita insaf akan kedudukan kita sebagai makhluk Allah yang lemah. Maka tidak hairanlah ulamak-ulamak sufi dalam mendidik murid mereka agar tidak berlaku riyak dan ujub, anak-anak murid mereka dihina oleh mereka di khalayak ramai. Ini jelas diceritakan dalam kisah Sheikh Abu Yazid Al Bustami dan Sheikh Hassan Al Basri, mereka menghina dan mengaibkan orang-orang yang ujub dan riyak yang sedar mereka berbuat kemungkaran tetapi tidak mahu tunduk dan patuh kepada kebenaran. Maka AL Imam Al Ghazali dalam kitabnya Mukasyafatul Qulub menegaskan, harus mengaibkan orang yang ujub dan riyak di khalayak ramai sebagaimana harus seorang yang zalim diumpat, agar tindak tanduk mazmumahnya tidak diikuti oleh orang lain.
6.Bermujahadatunnafsi melalui tiga peringkat yang pernah dibincang dalam pertempuran yang lalu iaitu Takhalli, Tahalli dan Tajalli. Bertafakur. Memikir akan kebesaran Allah SWT.Semoga syarahan yang ringkas ini mampu kita jadikan panduan untuk terus menghampirkan diri kepada Allah SWT.
Salah Meninggalkan Ketaatan kerana Takut Riyak dan ujub



Ada orang yang meninggalkan amal kebajikan kerana takut riyak dan ujub. Ini satu sikap yang salah, sesuai dengan keinginan syaitan untuk mengajak manusia malas (beramal) dan meninggalkan kebaikan. Jika dorongan hati untuk beramalnya adalah benar dan sesuai dengan tuntunan syariat, maka jangan meninggalkan amal kerana ada bisikan yang takutkan jika beramal kerana riyak dan ujub. Yang baiknya, seseorang itu berusaha mengatasi bisikan tersebut dan menanamkan dalam dirinya malu terhadap Allah SWT dan mengganti harapan mendapat pujian manusia dengan harapan kerana Allah SWT, Fudhail bin Iyadl berkata: "Beramal kerana manusia adalah syirik, meninggalkan amal kerana manusia adalah riyak dan ujub dan ikhlas adalah ubat yang akan menyelamatkan manusia daripada kedua penyakit tersebut. "


Hukamak juga ada berkata: "Barang siapa yang meninggalkan amal kerana takut tidak ikhlas maka ia telah meninggalkan ikhlas dan amal."



Mutiara Damansara

7 Oktober 2010

4 :57 am