Firman ALLAH SWT

Sabda Rasulullah SAW

Kalam Tinta Dari Ku

Friday, July 16, 2010

Bisikkan Cinta Buat Kekasih



Sayang,

Maghrib tadi, Haji Ramli minta abang untuk melaungkan azan. Dah lama tak dengar suara abang azan pintanya. Kata-katanya terus meruntun hati abang. Memori silam waktu kita bersama bertandang.

Abang masih ingat, 10 Januari 2009 sewaktu kita dalam perjalanan pulang dari Taman Seri Empangan, Putrajaya, sayang pernah buat permintaan yang sama pada abang :

“Dah lama tak dengar abang azan. Rindulah nak dengar suara abang azan.”




Abang hanya tersenyum…… Dan Maghrib itu abang melaungkan azan. Selepas itu abang lihat sayang tersenyum manis bersama air mata yang bergenang. Abang harap rindu sayang terubat dengan laungan azan abang.

Dan sebelum tirai malam dilabuhkan, kisah cinta Saidina Bilal ra menjadi halwa telinga sayang sambil abang menggengam erat tangan sayang dan tubuh sayang didakap. Begitulah rutin tatkala kita bersama. Hikayat dan kisah yang pernah arwah atok hidangkan kepada abang sementara menanti mata terpejam lena, abang olah bersama imaginasi dan abang hidangkan kepada sayang sebagai santapan cinta kita. Agar matlamat kita disatukan tak lari dari meraih keredhaan Allah. Agar zuriat yang bakal kita lahirkan nanti punya keimanan yang mantap yang berjuang bagaikan abid di malam hari dan singa di siang hari.

Sayang,

Abang masih ingat lagi permintaan sayang pada tanggal 29 April 2010, tujuh hari sebelum sayang meninggalkan abang. Sayang kata :

“Abang dah lama tak menuliskan ? Rindulah nak baca tulisan abang. Kawan-kawan tempat kerja pun selalu tanya, mengapa abang dah tak menulis ? Blog tak update?”

Insya-Allah sayang. Abang sudah mula menulis kembali. Blog abang pun sudah di update. Cuma bezanya ….. andai dulu abang menulis sambil bertemankan kertas dan pena …. Tetapi kali ini abang menulis bertemankan air mata ………………………………………….

Sayang,

Kali ini abang akan menulis kisah cinta seorang insan yang hodoh, tidak tampan, miskin dan hina pada pandangan ahli dunia. Kisah yang pernah abang bisikkan ke telinga sayang pada tanggal 10 Januari 2009 ………….

***********************************************

Lokasi : Di sebuah rumah di Rasah Kemayan
Tarikh : 10 Januari 2009
Masa : melewati tengah malam
Event : Bisikan Cinta


Pernahkah engkau terfikir akan kisah cinta seorang hodoh, tidak tampan di kaca mata manusia, hitam legam dan miskin ?

Pernahkah engkau terfikir cinta seorang yanghodoh, tidak tampan, hitam legam dan miskin itu berbalas dari insan yang cantik mengalahkan sinaran purnama yang dipagari bintang ?

Cintanya berbalas dari dari insan mulia mengatasi kemuliaan seorang bangsawan dan kenamaan?

Cintanya berbalas dari insan yang hakikatnya kaya mengatasi kekayaan seorang hartawan dan jutawan ?

Dan hikayat ini pun bermula ......
.......................................................................................................................

Lewat dinihari itu, seorang lelaki terjaga dari tidurnya. Keringat peluh tampak membasahi tubuhnya. Dengan wajah yang cemas, tasbih, tahlil dan tahmid terlafaz dari lidahnya. Kedua telapak tangannya ditekup ke muka, menyembunyikan air mata yang mengalir deras. Kerinduan menggamit hatinya. Rasa ingin sahaja diteriakkan sekuat-kuat hatinya …..

“MUHAMMAD , AKU MERINDUI MU !!!!!!”

Teresak-esak si lelaki menangis sambil duduk tunduk bersimpuh di tempat yang pernah menjadi tempat pembaringannya sebentar tadi. Perasaan rindunya sudah tidak tertahan lagi. Bagai duri-duri yang menikam-nikam hati sanubarinya. Perit, pedih dan hancur luluh hatinya dimamah kerinduan. Mimpi yang bertandang sebentar tadi, lebih menambah pilu dan hiba hati yang lara.

“Apakah hati mu sudah keras wahai kekasih ku ? Apakah saatnya belum tiba untuk kau menziarahi ku bagi mengubat rindu di hati mu ?”

Terngiang-ngiang di telinga si lelaki, kata-kata Rasulullah SAW yang menutur dengan suara yang lemah lembut, penuh kemesraan dan kasih sayang di dalam mimpinya tadi.

“ Wahai Rasulullah. Bukan aku tidak merindui mu. Namun kenangan suka dan derita saat kita bersama menyiksa hati dan minda ku. Lantas ku tinggalkan Kota Madinah bersama-sama kenangan pahit manis kita untuk bermukim di Syam, agar sepi hati ku dari kepedihan menahan rindu sambil lidah perjuangan mu dapat ku sambung dan wariskan kepada umat mu nanti.”

Bisik rintihan si lelaki dalam nada sayu dan sendu , bersendirian di kamar usang, bersama kegelapan yang menyelubungi malam.

Lantas dia bangkit.

Selepas melaksanakan solat malam, kudanya dipecut pantas meninggalkan desa Badariaan, Syam menuju ke Madinah. Sepanjang perjalanan, memori saat berjuang bersama Rasulullah tergambar satu persatu. Hanya bertemankan air mata dan selawat, tanpa kenal letih dan lesu, dia terus memacu kudanya menuju Kota Madinah, kota yang menjadi saksi bersatunya persaudaraan sesama Islam atas dasar kalimah Tauhid, serta memori yang terindah bersama Kekasih Allah teragung, Muhammad Bin Abdullah SAW.

******* KOTA MADINAH *******

Tika insan lain masih sedang enak di ulit mimpi indah, kelihatan seorang lelaki turun dari kudanya. Nyata, ianya baru tiba dari suatu perjalanan yang jauh.

Perlahan langkahnya di atur, setapak demi setapak ....berjalan menuju ke Masjid Nabawi tempat bersemadinya jasad insan yang dirinduinya, Muhammad Bin Abdullah SAW.

Semakin hampir dirinya dengan pusara sang kekasih, semakin lemah-longlai langkahnya, semakin deras aliran air matanya. Semakin dekat dirinya dengan pusara Rasulullah SAW, semakin kuat kesedihan dan rindu melanda. Kisah pahit manis perjuangan bersama insan termulia telah meletakkan cintanya kepada Rasulullah SAW melebihi segala-galanya. Memori suka duka yang terpahat di hatinya semakin jelas terbayang …… semakin sayu hatinya … semakin sebak dadanya …. semakin deras aliran air matanya…

Di pusara Rasulullah SAW …. tubuh lesu si musafir jatuh berlutut, tertunduk … menahan sebak. Tangan kirinya melekap di dada menahan sebak ....Tangan kanannya mendakap nesan milik insan termulia bagaikan menjabat tangan. Perlahan, dikucup nesan yang terpacak sepi bagai mengucup tangan insan teragung. Semakin sayu hatinya … lalu beliau berbisik di pusara itu …

“Wahai kekasih yang ku rindu … betapa aku merindui saat kita bersama . Hingga kini masih terdengar lunaknya suara mu berbicara mentarbiah diri ku, membelai roh dan jiwa ku. Di kala aku di hina, engkau datang memberi kemuliaan. Di kala aku miskin engkau hadir memberi kekayaan iman. Di kala aku luka berdarah engkau hadir merawat duka. Di kala aku kesempitan engkau hadir memberi kelapangan. Di kala aku terancam engkau hadir memberi perlindungan. Di kala aku kecewa engkau hadir memberi harapan. Di kala aku berduka engkau hadir untuk menangis bersama. Sungguh, aku merindui mu. Rindukan senyuman mu. Rindukan kasih sayang mu. Rindukan belaian mu. Rindukan perjuangan mu. Rindu untuk bertemu dengan mu. Kerana segala yang datang dari mu tiada lain melainkan keikhlasan yang mendamaikan hati setiap insan.”


Suara tangis teresak-esak kedengaran dari si musafir. Di belai pusara tersebut penuh kasih sayang bak membelai tubuh sang kekasih lantaran rindu dan cinta yang mendalam. Amat berat penderitaan yang di alaminya selama ini lantaran rindu kasih yang menghimpit. Hatinya hancur luluh bak di hiris sembilu.Sedih pilu yang ditanggung hanya Allah yang tahu ......

Tanpa di sedari, sepasang tangan mendakapnya dari belakang. Si lelaki berpaling. Tampaklah olehnya akan dua insan yang memang tidak asing baginya. Dua insan kecil yang merenungnya bersama linangan air mata sambil tersenyum manis. Saidina Hasan dan Saidina Hussin.

Lantas dipeluk kedua-duanya sambil menangis. Di cium dan dikucup pipi dan dahi kedua anak-anak kecil tersebut sebagai ganti kepada insan mulia yang bersemadi di pusara. Mereka inilah yang menjadi kegembiraan Rasulullah SAW, sehingga dapat beliau melihat raut wajah Rasulullah yang tersenyum bermain dengan cucu-cucunya ini. Pertemuan syahdu ini membangkitkan kerinduan yang tak dapat dibendung terhadap Rasulullah SAW.

Maka berkatalah Hasan dan Husin :

“Wahai Bilal, manusia teguh aqidah. Manusia yang lisannya tetap dengan kalimah Ahad saat diseksa dan maut menjelma. Sungguh kami merindui suara azanmu di sini. Suara yang pernah dikumandangkan pada zaman datuk kami. Wahai Bilal, kami mohon, atas dasar kerinduan diri mu dan kami, serta seluruh penduduk Madinah, gemakanlah Kota Cahaya ini dengan suara azanmu.”

Tersentak si musafir atas permintaan dua anak kecil tersebut. Sejak kewafatan kekasih tercinta, sejak itulah dia tidak melaungkan azan disebab sayu hatinya mengenang kekasih yang sudah tiada.

Namun, permintaan iu datangnya dari cucu insan tercinta. Cahaya hati dan sumber keceriaan Rasulullah SAW di kala berduka. Tidak pernah Rasulullah SAW menghampakan mereka bila mereka meminta. Hatta Rasulullah SAW bisa memanjangkan sujud dalam solatnya agar cucu-cucunya enak bermain di atas belakangnya. Walau permintaan mereka amat berat untuk di tunai, tapi digagahinya jua. Tidak sanggup beliau melukakan hati permata kesayangan Rasulullah SAW, anak kepada Fatimah, mutiara yang paling di kasihi baginda. Menolak permintaan Hasan dan Husin samalah menolak permintaan Rasulullah SAW.

Perlahan dia melangkah lemah mendaki tangga-tangga menuju ke menara Masjid Nabi.

Dengan seluruh jiwanya, menguatkan hatinya yang lembut untuk berdiri di tempat yang pernah menjadi kenangannya melaungkan azan pada zaman Rasulullah. Terlalu sebak hatinya untuk memulakan laungan azan ini. Namun digagahi dirinya sambil air mata mengalir berjurai-juraian membasahi pipi dan janggutnya menahan syahdu. Nafas ditarik perlahan-lahan …………..

ALLAHU AKBAR ALLAHU AKBAR

Bergema Kota Madinah di subuh itu dek suara seorang insan yang pernah melaungkan azan buat Rasulullah SAW suatu masa dahulu …… sayu dan syahdu ………. sambil bersulamkan suara esak tangisan si musafir …….

Tergamam dan terpegun seluruh penduduk Madinah. Bagaikan masa terhenti seketika. Terpegun hiba.

Inilah suara yang pernah berkumandang di Masjid Nabi suatu ketika dahulu, ketika Rasulullah masih hidup.

Suara inilah yang telah membangkitkan semangat seluruh manusia yang beriman menuju kepada kejayaan, berkumpul di Masjid Nabi, solat bersama-sama dengan Rasulullah SAW. Alangkah bahagianya pada waktu itu, Rasulullah sebagai imam kaum muslim, memimpin solat jemaah, dan mendengar bacaan ayat Al-Quran daripada suara Rasul yang mulia itu, pemberi syafaat kepada umatnya. Nostlagia bersama Rasulullah SAW hadir satu per satu dari lubuk nurani seluruh penduduk Madinah. Sayu …… pilu ….. hiba ….dalam kerinduan ….. kehilangan insan tercinta …. selawat dan salam ke atas junjungan besar Rasulullah SAW ……………

Satu per satu penduduk Madinah mengalirkan air mata kerinduan. Sedih dan hiba datang melanda. Baru semalam mereka bergurau senda di jalan-jalan di kota dengan ceria. Subuh ini keceriaan bertukar kerinduan. Rindu yang tidak mungkin terubat kerana sumber kerinduan sudah tiada.

ASYHADU ANNA MUHAMMADAR RASULULLAH

Suara si musafir berkumandang di langit Kota Madinah. Suara yang semakin sebak ... menyayat hati dan meruntun jiwa ....

Makin deras air mata penduduk Madinah mengalir. Batin mereka menjerit seolah-olah melaungkan:

WAHAI RASULULLAH
AKU MERINDUI MU
AKU MENYAYANGI MU
AKU MENCINTAI MU ………………

Suasana kepiluan itu menyelubungi Madinah. Tiada lagi hilai tawa anak-anak muda. Tiada lagi senda gurau menghias jenaka. Si musafir terus jatuh terduduk dek tangisan dan kesedihan yang membungkam jiwanya. Tidak mampu meneruskan laungan azan kerana dirinya sudah tidak tertanggung rasa rindu di hati bagai jiwanya dilanda badai gelora.

Di subuh yang hening lagi syahdu itu …. yang ada cuma sedih .... pilu .... dan hiba.


Terkenangkan nostalgia lama dan detik-detik manis bersama-sama insan teragung dan termulia, Rasulullah SAW.

...........................................................................................................

Wahai Rasulullah ...
Aku rindukan mu
Aku sayangkan mu
Aku cintakan mu .......................

******************** END *************************

Ku lihat diri mu tersenyum manja. Diri ku kau dakap sambil pipi ku kau kucup.

“Terima kasih abang” …. itulah kata mu

Lantas ku tatap wajah mu yang ayu sambil membelai rambut mu ..... dan ku alunkan nasyid kegemaran mu, mendodoikan diri mu hingga diri mu terlena …………..

Alangkah indahnya hidup ini
Andai dapat kutatap wajahmu
Kan pasti mengalir air mataku
Kerna pancaran ketenanganmu

Alangkah indahnya hidup ini
Andai dapat kukucup tanganmu
Moga mengalir keberkatan dalam diriku
Untuk mengikut jejak langkahmu

Ya Rasulullah Ya Habiballah
Tak pernah kutatap wajahmu
Ya Rasulullah Ya Habiballah
Kami rindu padamu

Allahumma Solli Ala Muhammad
Ya Rabbi Solli Alaihi Wasallim

Alangkah indahnya hidup ini
Andai dapat kudakap dirimu
Tiada kata yang dapat aku ucapkan
Hanya tuhan saja yang tahu

Ya Rasulullah Ya Habiballah
Tak pernah kutatap wajahmu
Ya Rasulullah Ya Habiballah
Kami rindu padamu

Kutahu cintamu kepada umat
Ummati, ummati
Kutahu bimbangnya kau tentang kami
Syafaatkan kami

Alangkah indahnya hidup ini
Andai dapat kutatap wajahmu
Kan pasti mengalir air mataku
Kerna pancaran ketenanganmu

Ya Rasulullah Ya Habiballah
Tak pernah kutatap wajahmu
Ya Rasulullah Ya Habiballah
Kami rindu padamu
Ya Rasulullah Ya Habiballah
Terimalah kami sebagai umatmu
Ya Rasulullah Ya Habiballah
Kurniakanlah syafaatmu…


Sayang ku , semoga syafat Rasulullah SAW buat diri mu


*************** Wahai Rasulullah SAW***************
***************** Aku rindu diri mu******************
*****************Aku sayang diri mu****************
******************Aku cinta diri mu*****************




MUTIARA DAMANSARA
14 Julai 2010
4.40 am

1 comment:

  1. salam penghayatan..
    entry yang cukup mengharukan..
    teruskan dakwah seiring dengan masa..

    ReplyDelete