Firman ALLAH SWT

Sabda Rasulullah SAW

Kalam Tinta Dari Ku

Saturday, May 23, 2009

Rahsia Hantu (Edisi Histeria)



Anda pernah jumpa hantu ?

Anda takut hantu ?

Dalam Islam, kalau disebut aje pasal makhluk ghaib, maka orang yang beriman dan bertaqwa akan menggambarkan tentang jin, syaitan, iblis (sambil memohon perlindungan dengan Allah dari bencana dan godaan mereka) dan malaikat (sambil berdoa kepada Allah agar diberi izin agar berdampingan dengan makhluk yang kerjanya HANYA beribadah kepada Allah)

TETAPI ...

Di alam Melayu, bila disebut aje tentang makhluk ghaib, yang terlintas adalah hantu, jerangkung, bunian, toyol, pontianak, hantu raya, pocong, langsuir, jenglot, CEPLUS dan macam-macam lagi.



Begitulah mentaliti orang Melayu yang sebelum dimuliakan dengan iman dan Islam, berpegang kepada agama pagan yang memuja pokok, busut, batu dan lain-lain lagi.

Kedatangan Islam telah merobah MAJORITY cara hidup orang Melayu, tapi tidak dinafikan masih ada yang menganut agama pagan dengan memuja batu demi mendapat nombor ekor.

Kadang2 ... kita lihat seorang melayu yang mengaku Islam, tapi dia gi puja batu, dia main judi, dia tak solat, dia tak bayar zakat, dia minum arak, dia zina. .... kita jumpa dia dan kita cakap kat dia ... ENGKAU NI NAMA AJE MUSLIM, TAPI SEBENARNYA KAU NI KAFIR SEBAB KAU BUAT AMALAN ORANG KAFIR YANG TAK DI BUAT AMALAN OLEH ORANG ISLAM ..... aku jamin, dia mesti marah tahap gaban .... WALAU ... dia memang berjudi, berzina, tak solat, dan sebagainya.

Waktu aku di zaman kanak-kanak, aku pernah tanya arwah atok aku, .... "PONTIANAK NI ADA KE?" ... atok aku senyum jer ... kemudian dia kata ... "ADA YANG LEBIH BAHAYA DARI HANTU, IAITU ORANG YANG MELAKUKAN DOSA2 BESAR" ....aku termenung lama dengan jawapan atok aku.

Tapi bila aku fikir-fikir balik ..... memang betul kata atok aku.

Dulu di kampung ku, ada seorang ibu yang kematian anak lelakinya. Kemudian selepas dikebumikan si ibu terdengar suara anaknya menjerit2 minta tolong. Kemudian si ibu bercerita kepada atok aku, yang "arwah anak"nya setiap malam mengetuk pintu rumahnya sambil menangis dan meminta tolong. Lepas di "soal siasat" ibu tersebut, rupa-rupanya anak dia tu RAJA segala maksiat. Tak solat, main judi, minum arak, zina, derhaka kat mak ayah dia dan lain-lain lagi.

Lepas tu aku fikir-fikir balik .... orang lain mati gak, apesal tak jadi hantu macam anak ibu tua tadi ?


Kemudian aku terjumpa satu hadis (maaf aku tak ingat hadis tu bunyi camana) yang maksudnya lebih kurang .... ORANG YANG MELAKUKAN DOSA BESAR, BUMI TAK TERIMA JASAD DIA. ....bab dia kena belasah dan balun dengan malaikat waku di alam kubur tu, tak payah ler aku nak cakap.

Jadi aku buat kesimpulan, bila orang yang buat dosa besar ni mati, bila masuk aje kat dalam kubur dia akan terus disiksa. Bumi akan himpit jasad dia sampai jasad dia hancur. Kemudian bumi dah tak mahu terima jasad orang yang buat dosa yang berlambak2 ni, maka tu agaknya "jasad" dia yang dah berubah rupa fizikal merayau2 waktu malam jadi hantu (agak-agak aku ajelaa).... hehehehe

Aku nak senaraikan dosa2 besar yang tertulis dalam kitab seperti yang disebutkan oleh seorang ulamak ahlul bait iaitu Imam Jaafar as Sadiq antaranya :

1. Syirik
2. Berputus asa dari rahmat Allah
3. Merasa aman dari ancaman siksaan Allah
4. Derhaka kepada ibu bapa.
5. Membunuh
6. Menuduh wanita yang beriman berzina
7. Makan riba
8. Lari dari medan perang
9. Makan harta anak yatim
10. Berzina
11. Menymebunyikan persaksian
12. Bersumpah dengan sumpah palsu.
13. Khianat
14. Minum arak
15. Tak solat
16. Melanggar janji dan memutuskan silaturrahim.

Kemudian dalam satu kitab lagi menyusun dosa-dosa besar ni seperti berikut :

1. Syirik
2. Meninggalkan solat
3. Berzina
4. Minum arak
5. Berjudi
6. Derhaka kepada ibu bapa
7. Derhaka kepada suami


HAH ... kat sesapa yang ada buat dosa besar yang aku senaraikan ini, cepat2 TAUBAT. Kalau tak bila kau mati, kau akan kena belasah dalam kubur, lepas tu bumi tak terima jasad kau, dan jasad kau akan merayau jad hantu. hehehehe

Tak lama dulu kecoh di kampung Labu, ada pasangan kembar perempuan. Salah seorangnya berkahwin, tetapi bila suami dia tak ada di rumah, dia berzina dengan lelaki lain. Akhirnya dia membuntingkan anak zina. Suaminya tahu lalu bunuh isterinya yang curang. Suami tu kena tangkap. Kemudian kecoh kat Labu, perempuan yang kena bunuh tu jadi pontianak. Waktu aku & kawan ku, Budin berenti bersarapan kat sebuah gerai makan kat Labu, dia orang cerita pasal pontianak ni. Muka tukang cerita punyalerr real takut. Yang mendengar pun aku tengok, meremang bulu roma. Aku rasa bulu ketiak dia pun meremang gak.

Habis dia cerita aku menyampuk ...." Tak yah ler nak takut dengan "pontianak" tu. Memangler muka dia hodoh, gigi bertaring, lidah terjelir sebab dalam kubur tak ada Revlon, kemudian dia dah kena belasah oleh bumi. Memang ler rambut dia mengerbang, sebab dalam kubur tak ada sikat kuang3". .....

kemudian adalak sorang tu marah aku .. "Sedara jangan cakap besar. Ekau tak jumpo lagi"....

Aku jawab balik "Bukan cakap besar. Kalau jumpa pontianak, JANGAN lari. Sebaliknya marah pontianak tu balik.... "PADAN MUKA. DAH ADA LAKI MASIH CARI JANTAN LAIN. DAH ADA CARA HALAL, PERGI BUAT BENDA HARAM, BERZINA" ....... Perempuan lain ada gak mati kena bunuh, tak jadi pontianak pun ..... hehehehe

OK aku dah jauh melalut dari tajuk asal ni hehehehe

Kau orang tau tak, bila kita lahir ke dunia ni, kita dilahirkan bersama-sama jin pendamping ?

Hah ???? Tak tau ????

OK lerr bab jin pendamping ni aku akan cerita lain kali hehehe

Dari Kitab Permata Pemberian Yang Indah kali ini aku nak ceritakan pasal hantu/setan.

Aku mulakan dengan memperkenalkan BAPAK KEPADA SEGALA SETAN, iaitu IBLIS.

AZAZIL adalah salah satu dari malaikat ciptaan Allah. Azazil dijadikan dari api sedangkan malaikat dari cahaya. Azazil yang dijadikan dari api yang akhirnya memancarkan cahaya, maka Azazil telah dilantik menjadi penghulu kepada segala malaikat. Azazil juga adalah Tok Guru kepada segala malaikat. Azazil mengajar segala malaikat dalam tempoh 40 ribu tahun. Azazil-lah yang mengajar malaikat setelah ALLAH menciptakan malaikat dari cahaya. Sejak diciptakan, Azazil telah beribadah kepada Allah selama 80 ribu tahun. Tidak ada tempat di bumi ini yang tidak menjadi tempat sujud Azazil kepada Allah.

Suatu hari malaikat Israfil telah terbaca suratan di Loh Mahfuz, "Ada satu hamba yang beribadah selama 80 ribu tahun, tetapi disebabkan dia engkar kepada SATU suruhan Allah, maka Allah menolak segala ibadahnya dan Allah melaknatkan dia" Maka menangislah Israfil kerana takut "hamba" yang dimaksudkan adalah dirinya.

Para malaikat yang lain kehairanan bila melihat Israfil menangis. Bila ditanya, Israfil menceritakan pengalamannya melihat suratan di Loh Mahfuz, maka menangislah sekelian malaikat kerana takut merekalah yang menjadi "hamba yang derhaka" tersebut. Berkatalah malaikat, " Marilah kita bertemu Tuan Guru Azazil kerana doanya mustajab. Kita minta dia mendoakan keselamatan kita". Seluruh malaikat pergi bertemu Azazil. Mereka menceritakan pengalaman Israfil di Loh Mahfuz, dan meminta Azazil mendoakan keselamatan mereka. Lalu Azazil pun mendoakan keseluruhan malaikat :

YA ALAH , JANGANLAH ENGKAU MURKA TERHADAP MEREKA

Malangnya Azazil lupa untuk mendoakan dirinya. Sejurus selepas dia mendoakan keseluruhan malaikat, Azazil telah pergi menemui Allah dan berkata :

"Ya Rabbi !! Izinkan oleh mu untuk aku melaknat akan hamba mu yang derhaka itu"


Maka Azazil pun melaknat hamba tersebut tanpa disedari bahawa hamba itu adalah dirinya.

Ketika Allah memerintahkan segala makhluk untuk tunduk hormat kepada Nabi Adam AS, seluruh makhluk tunduk hormat KECUALI Azazil.

Azazil merasakan dirinya lebih mulia kerana diciptakan dari api, sedangkan Nabi Adam AS dicipta dari tanah yang kotor. Maka Allah melaknat Azazil dan mengubah nama Azazil kepada Iblis dan tertolak Iblis dari segala pintu rahmat Allah selama2nya.

Namun Iblis bersumpah untuk menyesatkan anak Adam AS sehingga hari kiamat.

Dan itulah yang terjadi sejak Nabi Adam AS di syurga, kemudian dikeluarkan dari syurga turun ke bumi, kemudian sehinggalah zaman kita ini. Iblis dan kuncu-kuncunya tidak habis2 berusaha untuk menyesatkan anak2 Adam AS.

Iblis yang dibuat dari api, kemudian mencari jalan untuk melahirkan zuriat iblisnya agar senang menyesatkan umat manusia. Iblis mencari jin kafir betina yang juga dibuat dari api. Disetubuhinya, lalu melahirkan jin/setan. Maka jin/setan inilah yang menjadi musuh kepada umat Islam yang beriman.

Dalam kitab Permata pemberian Yang Indah ada disebutkan nama setan-setan yang dilahirkan dari keturunan Iblis serta tugasnya. Kitab tersebut memetik kata-kata Saidina Omar Al Khattab. Rasulullah SAW pernah bersabda, bahawa Omar Al Khattab adalah orang yang amat ditakuti oleh setan. Jalan yang dilalui oleh Saidina Omar Al Khattab, tidak akan dilalui oleh setan.

Antara setan2 yang tertulis dalam kitab tersebut serta yang disebut oleh Saidina Omar Al Khattab ialah :

1. Tsabar : kerjanya mendekati orang yang ditimpa musibah, kemudian menghasud orang tersebut untuk menyalahkan ketentuan (takdir) Allah. Orang yang menerima bisikan dan godaan Tsabar, akan melakukan maksiat dan dosa atas alasan "NAK RELEASE TENSION" apabila ditimpa musibah.Sebab itu kadang2 kita boleh lihat, pasangan suami isteri atau pasangan kekasih. Apabila ditimpa musibah, suami atau isteri atau pasangan kekasih tersebut berlaku CURANG pada pasangannya. Banyak kita lihat. Aku sendiri pernah terbabit dalam satu tangkapan khalwat yang melibatkan isteri VVIP. Bila ditanya mengapa si isteri berlaku curang pada suaminya ? Isteri menjawab, suaminya lambat datang menjemputnya shopping, lalu ditelefon "teman lelakinya" lalu berlakulah perzinaan di sebuah hotel terkemuka. Musibahnya HANYA lewat dijemput oleh Tan Sri untuk bershopping. Astaghfirullahalazim.

2. Dasim : tugasnya memporak-perandakan isi rumah. Tak kiralah rumah orang dah kahwen ke atau rumah orang bujang. kalau dia kacau rumah orang dah kahwen, rumahtangga yang dibina sampai suami & isteri bercerai-berai. Kalau dia kacau rumah orang bujang, seisi rumah tu boleh gaduh dan berselisih faham. Macam-macam dibuatnya oleh si Dasim. Tempat dia paling suka lepak ialah kat pintu rumah. Dasim akan menyuburkan rasa cemburu buta, curiga dan perasaan benci dalam hati suami dan isteri. Maka berlakulah krisis rumahtangga yang akhirnya membawa perceraian. Robohlah masjid yang dibina. Maka tertawalah setan dan iblis. Jadi sebelum masuk ke rumah, BERILAH SALAM, walau pun rumah tersebut tak ada orang. Sebab malaikat rahmat dan jin Islam akan menjawab salam ko orang.

3. Al A'war : bertanggungjawab menyuburkan perzinaan. Ia menjadikan kemaluan wanita nampak indah lebih2 lagi apabila wanita itu mendedahkan aurat ATAU wanita yang menutup aurat tetapi tidak pandai menjaga akhlak dan maruah diri. Al Awar mampu memasuki mimpi seseorang untuk merangsang nafsu seseorang agar melakukan perzinaan. Pernah berlaku Al Awar memasuki mimpi seorang wanita dan menyebabkan wanita tersebut bermimpi sedang bersetubuh dengan kekasihnya, kemudian Al Awar memasuki mimpi kekasih wanita tersebut dan menampakkan seluruh tubuh wanita tersebut tanpa seurat benang agar wanita dan kekasihnya terjebak dalam perzinaan. Al A'war cukup suka berada di dalam rumah yang memiliki bahan2 lucah yang boleh menjurus kepada perzinaan. HAH ... ko orang yang ada simpan VCD atau DVD Chua Soi Lek atau seumpamanya (Wan Nor Azlin, Peramugara Terlampau) etc. Kat penyimpan VCD 18SX ni, AKU JAMIN, antara benda yang bertenggek kat bumbung dapur rumah ko orang tu adalah Al Awar kuang3

4. Maswath : Setan ni di train oleh Iblis untuk menggoda orang agar buat pendustaan. Orang yang termakan godaan Maswath akan reka pelbagai cerita kelentong dan menabur fitnah agar masyarakat rosak dan bergaduh. Orang yang menjadikan bisikan Maswath inilah yang menjadi punca perselisihan dan pergaduhan sesama kawan2. Kawan jadi lawan etc.

5. Masuud : Iblis train setan ni untuk bersosial. Masuud ni akan lepak kat tepi mulut orang agar orang tu akan selalu buat kelentong, buat fitnah, buat gossip. Masuud ni akan bisikkan ke dalam hati orang yang berhubung dengan masyarakat agar KHIANAT kepada amanah yang masyarakat harapkan dari dirinya. Masuud juga akan membisikkan agar timbul perasaan hasad dengki sesama manusia. Tak boleh tengok orang dapat nikmat, yang tak dapat nikmat ada aje yang nak di songelkan.

6. Zalituun : Iblis train setan ni untuk membisikkan dihati manusia agar membazir. Dia selalu lepak kat pasar/kedai/hypermarket. Kalau dia dah goda manusia, manusia akan berbelanja atas perkara yang TIDAK diperlukan.

7. Wathiin : Tugas dia lebih kurang tugas Tsabar, cuma cara dia menyesatkan orang lagi kaw kaw dari Tsabar. Wathiin akan menghasud orang yang ditimpa musibah agar terus keluar dari jalan iman dan Islam iaitu menjadi kafir. Kalau Tsabar membisikkan orang yang ditimpa musibah agar menyalahkan takdir Allah, lalu mendorong mangsanya melakukan maksiat seperti zina, curang dan sebagainya. Tugasnya disambung pula oleh Wathiin agar mangsanya terus kufur dan murtad sama ada disedari atau tidak kerana menyalahkan takdir Allah.

8. A'awan : Iblis train dia agar menghasud golongan pemimpin. Tak kiralah sama ada Manager ke, HOU ke, Line leader ke atau apa saja. A'awan akan menghasud golongan boss2 agar eksyen tahap gaban dengan orang bawahan. Boss2 akan rasa syok dan perasan best dengan kedudukannya sampai lupa menjaga kebajikan orang bawahan. Lantas boss2 akan berlaku zalim dengan orang bawahan.

9. Haffaf : Inilah member kamceng kaki minum arak dan judi. Orang yang suka minum arak dan berjudi, Haffaf akan bertenggek atas kepala dia dan Haffaf akan membisikkan pelbagai alasan di hati orang tu untuk terus minum arak dan berjudi. Minum arak untuk enjoy dan lupakan masalah yang dihadapi. Main judi untuk jadi kaya dan bayar hutang.

10. Murrah : Iblis train setan ini agar menjadikan orang syok giler dengan muzik. Bila syok giler dengan muzik, tu yang sanggup buat apa saja untuk dapat kahwen dengan artis kuang3. Sanggup buat apa saja agar jadi celebrity atau sanggup buat apa saja asal dapat lepak dengan celebrity. Rasa diri glamour. Kalau nak cari suami, suami kena pandai karaoke, bukannya pandai mengaji Quran. Lepas tu bila dah kahwen dengan celebrity, lalu timbul krisis sebab kahwen atas dasar nafsu bukannya atas dasar iman. Lalu bercerai. Ketawalah iblis.

11. Walahaan : kerja dia ialah untuk timbulkan rasa was was khususnya dalam berwudhuk dan solat. Kadang-kadang dalam soal urusan hidup dan perhubungan pun Walahaan akan meniupkan rasa was-was. Contohnya, katakanlah ko orang ada awekz/balakz dan ko orang plan nak bertunang, tapi Walahaan yang tak mahu lihat wujudnya rumahtangga Islam akan menghalang berlakunya pernikahan yang HALAL. Ditiupnya rasa was was dalam hati awekz/ balakz tu lalu timbullah rasa curiga, tidak yakin, tak setia kepada pasangannya. Lalu berlakulah kecurangan. Awekz/balakz dalam diam mencari orang lain. Kemudian setelah awekz/balakz mengetahui dirinya dicurangi, timbul krisis, putuslah perhubungan dan terbengkalai proses pernikahan yang diibaratkan bagai membina masjid.

12. Lakhuus : Iblis ni menjadikan setan ni member kamceng orang Majusi yang menyembah api. Tapi dia juga berperanan untuk menyesatkan orang dengan membisikkan keraguan kepada kekuasaan Allah. Dia bisikkan dalam hati agar menyembah selain Allah. Contohnya, dibisikkan agar orang memuja batu agar dapat nombor ekor secara tak langsung menafikan kekuasaan Allah. Inilah tugas Lakhuus

13. Ummu As Syibyan : Iblis train setan ni untuk mengganggu dan memberi mudarat kepada kanak2 khususnya bayi yang baru lahir. Sebab itu kadang2 kanak2 atau baby akan meraung sebaik aje maghrib menjelma. Sebab Ummu As Syibyan tengah menyakat dia. Kadang2 sampai kol 3pagi mak & ayah tak dapat tidur sebab anak dia menangis meraung. Lebih malang anak/baby nya jadi public toilet Ummu As Syibyan. Ummu As Syibyan kencing, berak dan ludahkan baby dia. Sebab itu dalam Islam, bila menyambut kelahiran bayi, disunatkan untuk azan ke telinga kanan bayi, di qamatkan di telinga kiri bayi, kemudian dibacakan Surah Al Qadr dan Surah Al Ikhlas ke telinga bayi. Ini adalah sebagai pendinding bayi tersebut dari terkena gangguan Ummu As Syibyan.

Kadang2, setan2 ni melakukan kerja secara berjemaah bukan sendirian.

Sebagai contoh.

Dasim tugasnya untuk memporakperandakan isi rumah. Tsabar dan Wathiin lak tugasnya menjadikan orang melakukan maksiat bila ditimpa musibah lalu menjadi kufur kepada Allah. Tsabar, Wathiin dan Dasim lepak kat sebuah rumah bujang. Kebetulan ada orang yang nak kahwen sedang bertunang, maka setan2 ni curi dan sembunyikan cincin tunang (inikan sejenis musibah). Kemudian Tsabar dan Wathin akan membisikkan ... "Isshhh aku dah bertunang, tapi cincin tunang aku hilang. Ini alamat tak baik ni" ..... kendian Dasim akan menjalankan peranannya agar seisi rumah rasa risau, tak aman lalu berlaku tekanan dan berkrisis.

Begitulah yang aku ingat cerita dari arwah atok aku berdasarkan kitab Permata Pemberian Yang Indah.

Jadi kalau ko orang bawak cerita hantu jerangkung ke, hantu pontianak ke, jenglot ke ..... TAK YAH lerrr ko orang takut tu semua sebab tu semua mainan dan bisikan dari ke-13 setan yang aku sebutkan tadi.

Elok kita sibukkan diri dengan menguatkan iman agar kita tidak menjadi mangsa tipu daya dan godaan ke-13 setan tu.

Kegagalan kita menguatkan iman, menyebabkan kita sentiasa diekori dan tubuh kita ditumpangi oleh setan2 ni. Lalu mereka akan membisikkan perkara-perkara yang menyebabkan kita lupa akan keagungan ALLAH dan tanggungjawab kita untuk menjadi hamba ALLAH.

Sama2 fikirkan

Madrasah Darus Syifa, Repah
21 january 2008
12.30 tengahmalam

1 comment: