Firman ALLAH SWT

Sabda Rasulullah SAW

Kalam Tinta Dari Ku

Tuesday, September 28, 2010

Lima Musuh Orang Beriman Part 3


Musuh orang beriman yang kelima ialah nafsu. Islam menganggap nafsu itu sebagai musuh. Allah SWT telah menegaskan yang maksudnya :

"Sesungguhnya nafsu itu sangat mengajak kepada kejahatan" [Yusuf:53]

Nafsu adalah musuh dalam diri. Bahkan ia sebahagian daripada diri manusia. Ia adalah jismullatif (jisim yang tidak dapat dilihat). Ia sebahagian daripada badan tetapi ia perlu dibuang.Jika tidak dibuang ia musuh, hendak dibuang ia sebahagian daripada diri. Oleh kerana itu sangat sulit untuk melawan hawa nafsu. Nafsu adalah jalan atau high way bagi syaitan. Ini diterangkan oleh hadis Rasulullah SAW SAW yang maksudnya :



"Sesungguhnya syaitan itu bergerak mengikuti aliran darah, maka persempitkan jalan syaitan melalui lapar dan dahaga"



Ini menunjukkan syaitan dapat dilawan dengan melawan hawa nafsu secara mengurangi makan atau berpuasa. Jika nafsu tidak terdidik, jalan syaitan adalah besar. Sedangkan syaitanitu juga adalah musuh. Firman Allah yang maksudnya :



"Sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang nyata" [Yusuf:5]



Penegasan tentang syaitan sebagai musuh hanya sekali berbanding dengan tiga kali pada nafsu. Ini menunjukkan nafsu lebih jahat daripada syaitan. Syaitan dapat lorong (peluang)yang amat luas untuk merosak manusia jika nafsu tidak terdidik.Menghalau (mengalahkan) syaitan tidak dapat ditiup atau dijampi-jampi. Tetapi didiklah hawa nafsu, nescaya syaitan akan sukar untuk mempengaruhi diri. Jika nafsu terdidik, jalan syaitan akan terputus. Yang boleh dijampi dengan ayat-ayat Quran ini ialah bila syaitan merosak jasad lahir manusia. Jika ini terjadi, syaitan boleh dilawan dengan ayat Kursi, surah An Naas atau lain-lain. Memang ada nas yang menyatakan demikian. Tetapi jika syaitan merosak hati,jampi-jampi itu tidak dapat digunakan lagi tetapi hendaknya didiklah hawa nafsu.



Sedangkan bila hati rosak, rosaklah seluruh anggota badan. Oleh kerana itu, pada syaitan tidak usah ambil pusing sangat tetapi didiklah nafsu, bermujahadahlah. Jika nafsu tidak terdidik maka mudahlah jalan syaitan mempengaruhi kita. Oleh kerana itu perangilah nafsu nescaya secara otomatik akan terperanglah syaitan.



Nafsu diperlukan untuk manusia. Dengan nafsu manusia boleh menjadi kecewa, celaka dan dapat masuk Neraka. Tetapi nafsu juga boleh menjadi alat untuk sampai kepada kebahagiaandi dunia sebelum sampai ke Akhirat. Ketika Allah menciptakan akal, Allah bertanya kepada akal, "Siapakah kamu, siapakah Aku ?" Jawab akal, "Saya hamba, Engkau Tuhan". Kemudian Allah arahkan akal agar maju ke depan dan mundur ke belakang. Akal turut perintah Allah, ini menunjukkan akal begitu taat.Kemudian Allah iringkan dengan mencipta nafsu, ketika Allah tanya nafsu "Hai nafsu, siapa engkau, siapa Aku ?" jawab nafsu dengan sikap membantah, "Engkau-Engkau, aku-aku" Allah murka dengan nafsu. Allah berikan didikan supaya insaf pada nafsu. Allah masukkan ke Neraka selama 100 tahun, dipukul, dibakar hingga tinggal arang dan hangus. Bila diangkat Allah tanya lagi "Siapa engkau, siapa Aku ?" baru dia kenal Tuhan, "Engkau Tuhan, aku hamba"



Bila Allah ciptakan Nabi Adam as, Allah masukkan akal dan nafsu dalam tubuhnya. Ketika Adam datang ke bumi, zuriat manusia bertambah, maka nafsu dan akal tidak dapat dipisahkan. Kemungkaran yang terjadi di atas muka bumi ini adalah dari nafsu, bukan dari akal.



Bila akal dan nafsu ada dalam tubuh manusia, maka terjadilah pertentangan di antara satu sama lain. Peperangan nafsu dan akal tidak pernah henti-henti, kadang-kadang menang nafsu, kadang-kadang menang akal. Buktinya bila berhadapan dengan kebaikan, nafsu ajak kepada kejahatan, akal ajak kepada kebaikan. Kalau kita ikut nafsu, kita kalah, ikut akal kita menang. Namun bagaimana pun nafsu perlu untuk manusia. Bila nafsu tiada, manusia akan pupus. Contohnya nafsu seks, kalau tidak ada, maka zuriat manusia tidak akan berkembang.Begitu juga dengan nafsu makan, tidak akan habis ia merupakan semula jadi. Kalau nafsu makan tidak ada, orang itu akan mati. Tentang nafsu kelamin ini pernah datang seorang sahabat kepada Rasulullah SAW SAW dan memberitahu untuk membunuh nafsu kelaminnya agar ia dapat berjuang sungguh-sungguh, tetapi Rasulullah SAW SAW melarang, sebab Rasulullah SAW SAW juga berumahtangga dan suka dengan zuriat ramai.



Pernah suatu masa ada seorang sahabat mengadu kepada Rasulullah SAW untuk berpuasa terus menerus, agar dapat lebih berbakti kepada Allah. Itupun Rasulullah SAW larang kerana Bagindajuga berpuasa dan juga berbuka. Rasulullah SAW juga bermasyarakat dan berjuang untuk menegakkan dunia dan Akhirat. Jadi Rasulullah SAW memberi jalan tengah, bahwa nafsu ini adalah perlu untuk manusia. Cuma jangan tersalah langkah, kerana jika tersalah langkah, ianya akan menjerumus kita ke Neraka. Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya "Ada dua lubang yang dapat menyebabkan seseorang masuk Neraka, Iaitu lubang faraj dan lubang mulut, dua lubang ini juga dapat menyebabkan seseorang masuk Syurga". Nafsu ini dapat kita jadikan kuda untuk ke Syurga.



Ada setengah orang bila dengar nafsu,terbayang perkara-perkara jahat saja. Nafsu itu adakalanya jahat, adakalanya baik. Nafsu akan jadi baik bila dilatih. Al Imam Al Ghazali mengibaratkan nafsu itu sebagai anjing, bila dilatih dia akan dapat jadi baik.





Ulamak-ulamak Islam telah membagikan nafsu kepada 7 peringkat :



1. Ammarah

2. Lauwamah

3. Mulhamah

4. Muthmainnah

5. Radhiah

6. Mardhiah

7. Kamilah



Huraiannya ada pada notes RAHSIA NAFSU di link ( http://musafirseoranghamba.blogspot.com/2010/08/rahsia-nafsu.html )



Cara mendidik nafsu ialah :



MUJAHADATUNNAFSI



Bagi berhadapan dengan nafsu yang buruk iaitu Ammarah, Lauwamah dan mulhamah serta mempertingkatkan quality nafsu ke tingkatan yang lebih tinggi, maka seseorang itu hendaklah bermujahadatunnafsi melalui proses mujahadatunnafsi. Proses mujahadatunnafsi ini melibatkan 3 perkara.



Yang pertama takhalli, iaitu mengikis/membuang sifat mazmumah(sifat terkeji) dalam diri.



Kedua ialah tahalli, iaitu mengisi/menggantikan sifat mazmumah dengan sifat mahmudah (sifat terpuji).



Dan yang ketiga tajalli, setelah seseorang telah berusaha mengungkai sifat mazmumah dan bersabar mengisi hatinya dengan sifat mahmudah, maka kemanisan dalam beribadah akan hadir, inilah yang dinamakan tajalli.



Contohnya ; tatkala nafsu hendak menzahirkan rasa bangga diri, maka bertakhallilah. Iaitu lawan perasaan tersebut, jangan sampai sifat bangga diri terzahir. Masa yang sama kita bertahalli iaitu kita gantikan sifat bangga diri dengan sifat tawaddhuk, rendah diri. Paksa hati untuk menjadi tawadduk/rendah diri. Ingatkan tentang siksaan neraka ke atas orang yang bangga diri. Ingatkan kisah Azazil yang terlaknat kerana rasa bangga diri kerana dicipta oleh api. Amalkan dan latih hati.Lama-kelamaan, akan lahir tajalli iaitu rasa indah kerana bersifat rendah diri.



Untuk melalui ketiga-tiga proses mujahadatunnafsi ini, maka seseorang itu hendaklah :

1. Melengkapkan dengan ilmu Fardhu Ain dan beramal dengannya

2. Mengekang sifat mazmumah dan memaksa diri menerima sifat-sifat mahmudah dengan sabar.

3. Kekang bisikan hati, tindakan perbuatan dan percakapan dengan sifat taqwa.

4. Berdoa kepada Allah.





Orang yang hendak mendidik manusia mesti faham peringkat-peringkat nafsu ini. Kemudian perlu faham bagaimana pula hendak mendidik setiap peringkat-peringkat nafsu tersebut supaya manusia menjadi manusia.



Hari ini nafsu sudah tidak diperangi dan tidak dianggap musuh yang wajib diperangi. Sebab itu, tanyalah ulama mana sekalipun, tidak ada seorang pun yang memasukkan pendidikan nafsu dalam bidang pelajaran. Ayat Al Quran dan Hadis yang dibaca dan dipelajari di sekolah pun tidak ada ayat-ayat yang berkaitan dengan nafsu dan kejahatannya. Usaha memerangi nafsu tidak diaplikasikan dalam tindakan. Bila sebut musuh, yang mula-mula nampak ialah Yahudi dan Amerika saja. Sedangkan Yahudi dan Amerika itu budak mainan nafsu. Orang jahat itu hanyalah hamba mainan nafsu. Bertambah aneh lagi, manusia hendak membaiki buah yang pahit, dia potong buahnya. Sedangkan buah datang dari pokok. Buah pahit itu ibarat perangai jahat. Pokok itu nafsu. Jalan paling mujarab hendak menyelesaikan buah yang pahit ialah dengan memotong atau menebang pokoknya. Ulama pun sudah tidak faham bagaimana hendak menebang pokok nafsu. Ulama yang hafaz Al Quran dan Hadis pun tidak mampu memahaminya.



Contoh lain, polis yang menjaga keamanan apabila hendak menyelesaikan masalah perompak dan pencuri, cara yang lazim dilakukan ialah menangkap dan mengurungkan mereka dalam penjara. Tetapi sebenarnya, yang paling berkesan untuk jangka waktu panjang ialah dengan menukar sistem pendidikan. Itulah cara terbaik memerangi dan membendung kejahatan merompak dan mencuri. Nafsu itu dididik. Bila ini berlaku, nafsu menjadi jinak. Nafsu yang jahat menjadi baik. Nafsu kalau dididik akan jadi pemurah, akan membesarkan Tuhan, tawaduk, tawakal, redha, berkasih sayang dan boleh berlapang dada. Maka lahirlah buah-buah yang manis walaupun di atas pokok yang pahit. Allah berfirman:



Maksudnya: “Adapun orang yang takut pada kebesaran Tuhannya dan menahan diri dari keinginan hawa nafsunya, maka sesungguhnya Syurgalah tempat tinggalnya.” (An Naziyat: 40-41)



END



USIM, Nilai

28 September 2010

5.22 pm

No comments:

Post a Comment