Firman ALLAH SWT

Sabda Rasulullah SAW

Kalam Tinta Dari Ku

Monday, May 9, 2011

XPDC Wonosobo : Menyingkap Tabir Qalbu ... Part 4



Perjalanan di Alas Ketonggo diteruskan … merentasi denai dan belukar. Mengharungi arus jeram. Sambil fikiran ku masih melayang dan mengelamun akan pesanan-pesanan arwah datuk ku …

Apakah perasaan mu tatkala kamu berada di dalam istana sebagai seorang tetamu yang amat dihormati oleh ahli istana ?

Apa pula perasaan mu tatkala ketibaan mu di sambut penuh meriah bersama pukulan kompang, sambil direnjis air mawar dan kamu berjalan di atas permaidani merah yang dihamparkan buat mu oleh ahli-ahli istana ?

Apa pula perasaan mu tatkala kamu dihidangkan dengan juadah hidangan yang lazat dan diri mu bersantap bersama barisan orang kenamaan di dalam istana ?



Pasti ianya suatu pengalaman yang tak kan luput dari ingatan mu .....

Apakah perasaan mu tatkala kamu bertamu ke tempat guru mu sedangkan guru mu amat merindui untuk bertemu dengan mu ?

Apakah perasaan mu pula pabila ketibaan mu disambut oleh guru mu dengan tasbih dan tahmid sambil haruman ambar kasturi yang semerbak harum sejahtera menyelubungi diri mu ?

Apakah pula perasaan mu bila diri mu disajikan dengan santapan rohani penguat iman agar diri mu terus kekal atas kalimah tauhid agar diri mu terus menjadi hamba ALLAH yang mengabdikan diri kepada ALLAH sebagaimana diajar oleh guru mu ?

Pastinya ia merupakan satu rezki buat hati nurani mu. Rezki berkat yang mengundang rahmat dan maghfirah ALLAH SWT ......

Arwah datuk ku pernah berpesan ........


********************************************

Ketahuilah oleh mu ... bahawa karomah yang agung itu bukanlah seperti karomah Barsyisa yang mampu berjalan di udara. Bukan juga karomah yang agung itu seperti karomah Rijalul Ma' yang sujud kepada ALLAH bertahun-tahun di dasar lautan. Bukan juga karomah yang agung itu seperti karomah Imam Taqiyudiin yang mampu berjalan dan bersolat di atas air. Bukan juga karomah yang agung itu seperti karomah Ibrahim Adham yang mampu berbicara dengan pepohon dan haiwan.

Tetapi ... karomah yang agung itu adalah bila engkau mampu mendidik orang-orang jahat yang fasiq untuk menjadi orang yang beriman iyyan, kerana ianya mampu menyelamatkan umat manusia dari menjadi bahan bakaran api neraka ........

Oleh itu janganlah engkau terpesona dan tertipu dengan keajaiban atau pun keanehan. Lebih-lebih lagi yang terjadi dari golongan mutaakhirin yang peribadi mereka masih jauh dari peribadi salafussoleh. Kerana sesungguhnya nilai manusia di sisi ALLAH ialah sejauh mana manusia itu mampu melaksanakan yang wajib dan sunat serta meninggalkan yang haram dan makruh. Oleh itu tetaplah diri mu atas jalan iman, menjadikan Al Quran dan Sunnah sebagai panduan. Semoga engkau terhindar dari terjerumus ke lembah ghurur (tertipu) yang hina.


*********************************

Alam kerohanian merupakan alam yang luas. Ramai para salik yang tertewas akibat persiapan ilmu dan amal syariat yang tidak sempurna. Sebagai panduan dan jalan keselamatan, Imam Al Ghazali menulis dalam kitabnya Minhajul Abidin akan panduan yang perlu ditempuh oleh seseorang salik untuk menuju kepada ALLAH. Ringkasan intipati Minhajul Abidin adalah dihidangkan di notes JALAN IMAN (http://musafirseoranghamba.blogspot.com/2010/08/jalan-iman.html)

Antara sebab musabab kegagalan seseorang dalam menuju kepada ALLAH adalah disebabkan NIAT. Ramai yang beramal, tetapi niatnya semata-mata bukan untuk ALLAH, tetapi mempunyai cabang-cabang niat yang lain. Ada yang ingin mendapatkan pengalaman kerohanian. Ada yang ingin mendapatkan kemahsyuran. Ada yang ingin mendapatkan pangkat dan pujian. Ada yang memasang niat untuk beroleh keajaiban (karomah). Malah tidak kurang juga yang menyimpan niat untuk bersifat ujub dan riya’.

Sifat ujub dan riya’ pernah dihuraikan berdasarkan Kitab Siiras Salikin oleh Sheikh Abdus Samad Al Falembani di notes The Ultimate Destroyer (http://musafirseoranghamba.blogspot.com/2010/11/ultimate-destroyer.html)

Hakikatnya, keajaiban, kekeramatan, kemahsyuran, kekayaan, pangkat, pujian, kemuliaan nasab keturunan dan sebagainya bukanlah kayu ukuran sebenar dalam urusan mentaati ALLAH. Sebaliknya kesemua itu adalah ujian dari ALLAH, sama ada kita mampu menjadi hamba-NYA yang bersyukur. Seandainya kita mampu bersyukur, pastinya ALLAH akan menambahkan nikmat yang ada pada kita dengan nikmat-nikmat yang lain. Dan nikmat ALLAH yang terbesar yang pernah ALLAH anugerahkan kepada makhluk ciptaan-NYA adalah nikmat iman dan Islam. Iman mempunyai pelbagai tingkatan. Tingkatan yang mula menjamin keselamatan adalah tingkatan Iman ‘Iyyan.

Orang yang beriman dengan tingkatan 'iyaan, akan meletakkan dirinya sebagai seorang hamba walau di dunia dia memiliki pangkat dan jawatan yang tinggi pada kaca mata manusia. Hatinya sentiasa ingat pada Allah. Ketika bersendirian, dia mampu mengalirkan air mata kerana ingat kepada Allah. Ibadahnya khusyuk, tak leka dalam solat. Hati mereka sensitif dengan Allah. Mereka akan bersifat zuhud. Mereka mampu mendidik diri, ahli keluarga dan masyarakat untuk mengamalkan Islam. Mereka sentiasa dibantu oleh Allah jika berdepan dengan masalah. Jika berlaku musibah dia bersabar dan redha. Jika diberi nikmat, dia bersyukur dan tidak sombong. Mereka sentiasa merasakan diri mereka hina dan berdosa sambil terus memohon dan bermunajat pada Allah tanpa rasa putus asa. Jika berlaku masalah atau ditimpa musibah, dia akan muhasabah diri untuk menilai kejahatan diri sendiri. Jika dia melakukan dosa, dia akan segera bertaubat tanpa lengah. Mereka inilah yang DIPERMUDAHKAN hitungan amal mereka di akhirat dan dipermudahkan bagi mereka untuk memasuki syurga Allah.

Huraian lanjut berkenaan persoalan iman ini saya pernah bahaskan berdasarkan Kitab Al Jauhar Al Mauhub Wa Munabbihat Al Qulub oleh Sheikh Ali Bin Abdul Rahman Al Kelantani dalam notes Rahsia Iman … Kunci Cinta Sejati (http://musafirseoranghamba.blogspot.com/2010/08/rahsia-iman-kunci-cinta-sejati.html)

Maka sebab itu ALLAH hanya akan menilai sejauh mana kasih dan sayangnya ALLAH kepada seseorang insan adalah berdasarkan sejauh mana taqwanya kepada ALLAH. Dan sesungguhnya taqwa itu adalah melaksanakan apa yang ALLAH suruh sama ada yang wajib dan sunat serta meninggalkan segala yang ALLAH larang sama ada yang haram mahu pun yang makruh. Huraian atas nilai taqwa saya pernah bincangkan berdasarkan Kitab Faridatul Faraid oleh Sheikh Ahmad Ibnu Muhammad Al Fatani di notes TAQWA : Nilai Manusia Di Sisi ALLAH (http://musafirseoranghamba.blogspot.com/2010/10/taqwa-nilai-manusia-di-sisi-allah.html)

Ayuhlah kita bersama-sama berusaha atas iman dan taqwa, kerana sebaik-baik bekalan untuk kita kembali ke rahmat ALLAH di akhirat kelak adalah bekalan iman dan taqwa. Dan ingatlah .... Lembah yang rendah yang mampu menakung curahan air hujan yang banyak berbanding kolam air di puncak gunung. Begitu jugalah ilmu ALLAH yang dianugerahkan kepada hamba-hamba NYA. Hanya hati yang merendah diri dengan rasa tawadduk penuh kehambaan yang mampu menakung curahan ilmu menjadi lautan, bukan hati yang sombong dan takabbur ....

9 May 2011
5.25 am


No comments:

Post a Comment