Firman ALLAH SWT

Sabda Rasulullah SAW

Kalam Tinta Dari Ku

Saturday, July 9, 2011

Mayat Dan Persoalannya


Mayat dan Persoalannya

Setiap yang hidup pasti menemui maut. Sakhir-akhir ini, aku kehilangan dua orang yang aku kenal. Pertama ialaj Jen (B) Tan Sri Zain Hashim, yang menjadi jiran serta ahli qariah Masjid Kuning di Kota Damansara. Kedua ialah Mohamad Haziri Zulkifli, murid ku di KPJ International College. Semoga ALLAH mencucuri rahmat-NYA ke atas roh mereka. Al fatihah.



Apabila sampainy ajal seseorang, lalu bertamulah Izrail kepadanya bagi menjemput rohnya kembali ke hadrat ALLAH. Maka terpisahlah roh dari jasad. Terbujur kaku jasad lesu, menanti diuruskan. Maka wajib atas yang hidup mengurskan empat perkara bagi mayat orang Islam yan tidak di dalam ihram, tidak mati syahid dan bukan bayi yang gugur. Empat perkara tersebut adalah :

Memandikannya.
Mengkafankannya.
Mensolat jenazahkannya.
Menanamkannya.


Bagi mayat kafir harbi ( kafir yang memusuhi Islam ), harus dimandikan tetapi haram disembahyangkan serta tidak wajib ditanam. Hukum menanam mayat kafir harbi adalah harus.



Bagi mayat kafir zimmi ( kafir yang membayar ufti ), harus dimandikan, wajib dikafankan, haram disembahyangkan, wajib ditanam. Demikian juga bagi mayat kafir mua’aman (kafir yang diberi perlindungan di bawah kerajaan islam) dan kafir mua’had ( kafir yang ada perjanjian persahabatan dengan umat Islam).



Bagi mayat orang Islam yang murtad, hukumnya sama seperti hokum mengurus mayat kafir harbi.



Bagi mayat orang Islam yang di dalam ihram, semasa mengkafankannya, tidak boleh menutup kepalanya jika lelaki dan tidak boleh menutup muka bagi mayat perempuan. Tidak harus digunakan benda-benda wangi-wangian.



Bagi mayat orang yang mati syahid, tidak wajib dimandikan dan tidak wajib disembahyangkan atasnya bahkan ianya HARAM lagi tidak sah. Yang wajib hanyalah mengkafankannya dan ditanam. Sebaik-baiknya dikafankan dengan pakainnya yang berlumuran darah.



Bagi mayat bayi yang gugur, sekiranya bayi itu gugur dalam kandungan berumur bawah dari enam bulan, yang tidak diketahuikan hidupnya dengan menjerit atau bergerak atau bernafas sedang rupanya pun belum ada, tiadalah wajib padanya sesuatu malahan haram disembahyangkan, Cuma sunat sahaja dibungkus dengan kain dan ditanam.



Sebaliknya jika diketahui hidupnya dengan adanya salah satu dar tanda-tanda yang tersebut di atas tadi, maka hukumnya sama seperti orang dewasa. Wajib dimandikan, wajib dikafankan, wajib di sembahyangkan dan wajib ditanam.



Tetapi jika diketahui bayi tersebut hanya ada rupa manusia, tidak ada tanda-tanda pernah hidup (iaitu mati dalam rahim kandungan) maka hukumnya wajib dimandikan, wajib dikafankan, wajib ditanam dengan tidak payah disembahyangkan.

Jika bayi yang gugur jika sudah sempurna umurnya enam bulan, hukumnya sama seperti hokum menguruskan mayat orang dewasa. Iaitu wajib dimandikan, wajib dikafankan, wajib disembahyangkan dan wajib ditanam.



Mandi Mayat



Sekurang-kurangnya memandikan mayat itu dengan menjiruskan air merata badannya denagn sekali jirus sekalipun ia berjunub dengan demikian cukup untuk junub dan mandi.



Sebaik-baik cara pengurusan mandi mayat ialah dimandikan di dalam bilik dengan dipakaikan kain basahan, diletakkan atas tempat yang tinggi seperti pangkin atau meja dan airnya air sejuk biasa. Kemudian didudukkan mayat itu melentik ke belakang sambil tangan kanan tukang mandi memeluk belikat si mayat, dan ibu jari pada tengkuknya dan tangan kiri menekan-nekan perut si mayat seberapa kuat dari atas ke bawah beberapa kali supaya habis keluar baki-baki najis di dalam perutnya.



Orang yang menolong tukang mandi sentiasa menjiruskan air di mana tempat yang dikehendaki. Kemudian mayat ditelentangkan. Tukang mandi menggunakan sarung tangan kain dan membasuh qubul dan dubur si mayat. Kemudian ambil perca kain yang bersih dan suci untuk dibuat alat untuk membersihkan gigi dan hidung si mayat. Kemudian ambilkan wudhuk untuk si mayat dengan niat :



Sahaja aku mengambilkan wudhuk yang sunat bagi mayat ini kerana ALLAH Ta’ala.



Setelah itu, barulah mandi mayat yang sebenar bermula. Mulakan mandi mayat ini dengan niat :



Sahaja aku memandikan mandi yang wajib bagi mayat ini kerana ALLAH Taala.



Semasa berniat sambil menjiruskan air ke kepala dan janggutnya dengan air sabun dan air bidara kemudian dihuraikan rambutnya yang kusut dengan sikat perlahan-lahan. Mana rambut yang gugur dan jatuh, dikumpulkan agar boleh dimasukkan ke dalam kafan.



Sekiranya sewaktu mandi, ada keluar najis, maka wajib dibasuh sehingga hilang ainnya.

HARAM melihat aurat si mati melainkan ada hajat. Sunat tukang mandi mayat memandang ke tempat lain sewaktu membasuh bahagian aurat si mati.

Wajib meratakan air hingga apa yang zahir pada faraj perempuan yang janda ketika mencangkung (kerana ianya akan menzahirkan tempat yang tersembunyi dalam lipatan faraj). Wajib juga meratakan air ke bawah kelopak kulub zakar dengan menselselkan supaya dapat dibasuh dan dibersihkan dibawahnya (bagi lelaki yang belum khatan atau yang terlalu gemuk).

Sekiranya tidak boleh kerana dharurat, hendaklah ditayammmkan, kemudian dikafankan, disembahyangkan dan ditanam.



Hendaklah yang memandikan mayat si mati itu seorang yang amanah. Jika ia ternampak apa yang baik pada mayat itu sunat iceritakan kepada orang lain dan jika ternampak sesuatu yang aib padanya haram disebut kepada orang lain kecuali ada muslihat seperti bida’ah yang terang lagi nyata.



Bagi mayat yang uzur, seperti terbakar dan lemas tenggelam dan tidak boleh dimandikan hendaklah ditayammumkan. dikafankan dan disembahyangkan dan ditanam.



Orang lelaki lebih utama memandikan mayat lelaki. Orang perempuan lebih utama memandikan mayat perempuan. Tetapi harus si suami memandikan mayat isterinya dengan tangan bersampul dan harus juga isteri memandikan mayat suaminya dengan tangan bersampul.



KAFAN

Sekurang-kurangnya sehelai kain yang boleh menutup seluruh badan mayat. Tetapi seelok-eloknya tiga lapis kain bagi lelaki, tiap-tiap selapis menutup seluruh badan. Inilah yang paling afdal. Harus juga ditambah baju dan serban. HARAM mayat lelaki dikafankan dnegan kain sutera.



Bagi mayat perempuan dan khunsa, seelok-eloknya kafannya terdiri dari lima lapis kain iaitu sehelai kain dari pinggang ke bawah, sehelai baju, sehelai tudung dan dua helai kain panjang yang meliputi seluruh badan. Cara inilah yang afdal.



SEMBAHYANG JENAZAH



Rukun solat jenazah ada tujuh.

Niat : Sahaja aku sembahyang atas mayat yang hadir ini fardhu kifayah, empat takbirkerana ALLAH Taala. AllahuAkbar.
Berdiri bagi orang yang berkuasa beriri.
EMpat takbir bersama takbiratul ihram.
Membaca Al fatihah pada takbir pertama, sunat membaca A’uzubillah… Tidak sunat membaca doa iftitah dan tidak sunat juga membaca surah.
Membaca selawat atas Nabi selepas takbir yang kedua, sekurang-kurangnya …. Allahumma salli alaihi Muhammad.
Membaca doa selepas takbir ketiga, sekurang-kurangnya ….. Allahummaghfirlahu.
Memberi salam selepas takbir keempat … Assalamu alaikum warahmatullah.


MENANAM MAYAT



Mayat ditanam di dalam kubur. Kubur ialah satu lubang yang boleh menegah baud dan menegah dari dibongkar oleh binatang buas. Diletakkan mayat berbaring di atas rusuknya yang kanan dengan perlahan-lahan sambil membaca :

Bismillahi wa a’la millati Rasulillahi Sallallahu a’laihi wa sallam

Wajib mengadapkan wajah mayat kea rah qiblat. Jika tertanam, wajahnya membelakangkan qiblat atau terlentang atau tertiarap, maka wajiblah digali semula dan membetulkan kedudukan wajah mayat.

HARAM ditanam dua mayat dalam satu kubur sama ada lelaki keduanya atau perempuan keduanya atau seorang lelaki dan seorang perempuan walaupun mahram, melainkan ada hajat seperti tanah perkuburan terhad, maka harus ditanam beberapa mayat dalam satu liang.



HARAM memindahkan mayat ke tempat yang lebih jauh dari tanah perkuburan di mana tempat mayat itu mati. Kecuali mereka yang mati di kampong-kampung yang berhampiran dengan Mekah, Madinah dan Baitul Maqdis.

Makruh diletakkan tikar atau hamparan atau bantal bersama mayat di dalam kubur. Makruh juga ditanam menggunakan keranda. Kubur tersebut hendaklah dikambus dan ditinggikan tanahnya. DIsunatkan ditanam pokok-pokok hijau yang hidup dan wangi. Disunatkan dijiruskan air sejuk dari arah kepala membawa ke kaki dan diletakkan batu atau kayu bertentang pada kepala si mayat.

Equatorial Penang
8 Julai 2011
3.00pm

Talqin Untuk Diri Ku


Wahai SAYA Bin IBU SAYA, wahai SAYA Bin IBU SAYA, wahai SAYA Bin IBU SAYA.


Hendaklah kamu ingat akan janji-janji Allah, yang mana kamu ada bawa bersama-sama dari dunia ini. Sekarang kamu telah menuju masuk ke negeri Akhirat. Kamu telah mengaku bahawa tiada Tuhan yang disembah dengan sebenar-benarnya melainkan Allah dan bahawasanya Nabi Muhammad itu pesuruh Allah.





Ingatlah wahai SAYA Bin IBU SAYA. Apabila datang kepada kamu dua malaikat yang serupa dengan kamu iaitu Munkar dan Nankir, maka janganlah berasa gentar dan takut. Janganlah kamu berduka cita dan risau serta janganlah kamu bersusah hati dan terkejut. Ketahuilah wahai SAYA Bin IBU SAYA bahawasanya Mungkar dan Nankir itu hamba Allah Ta’ala, sebagaimana kamu juga hamba Allah Ta’ala. Apabila mereka menyuruh kamu duduk, mereka juga akan menyoal kamu.


Mereka berkata:


■Siapakah Tuhan kamu?

■Siapakah Nabi kamu?

■Apakah agama kamu?

■Apakah kiblat kamu?

■Siapakah saudara kamu?

■Apakah pegangan iktikad kamu?

■Dan apakah kalimah yang kamu bawa bersama-sama kamu?

Di masa itu hendaklah kamu menjawab soalan-soalan mereka dengan cermat dan sehabis-habis terang, tepat dan betul. Janganlah berasa gementar, janganlah cuak dan janganlah bergopoh-gapah. Biarlah tenang dan berhati-hati.


Hendaklah kamu jawab begini:


■Allah Ta’ala Tuhanku.

■Muhammad Nabiku.

■Islam agamaku.

■Baitullah itu kiblatku.

■Semua orang Islam dan orang beriman adalah saudara aku.

■Kitab suci Al-Quran ikutanku, malahan solat lima waktu, puasa di bulan Ramadhan, mengeluarkan zakat dan mengerjakan haji diwajibkan ke atas aku.

■Dari masa hidup hingga aku mati aku mengucap, “La ila ha illallah Muhammaddur Rasulullah”.

Wahai SAYA Bin IBU SAYA tetapkanlah hatimu. Inilah dia suatu dugaan yang paling besar. Ingatlah bahawa kamu sekarang sedang tinggal di alam Barzakh sehingga sampai satu masa kelak. Kamu akan dibangunkan semula untuk berkumpul di Padang Mahsyar.

Insaflah wahai SAYA Bin IBU SAYA. Bahawasanya mati ini adalah benar. Soalan malaikat Munkar dan Nankir di dalam kubur ini adalah benar. Bangun dari kubur kemudian kita dihidupkan semula adalah benar. Berkumpul dan berhimpun di Padang Mahsyar adalah benar. Dihisab dan dikira segala amalan kamu adalah benar. Minum di kolam air Nabi adalah benar. Ada Syurga dan Neraka adalah benar. Bahawasanya Hari Kiamat tetap akan adanya, begitu juga Tuhan yang Maha Berkuasa akan membangkitkan semula orang-orang yang di dalam kubur.


Di akhirnya kami ucapkan selamat berpisah dan selamat tinggal pada kamu di sisi Allah Ta’ala. Semoga Tuhan akan memberi kesejahteraan kepada kamu. Tuhan jua yang menetapkan hati kamu. Kami sekalian berdoa mudah-mudahan Allah Ta’ala menjinakkan hati kamu yang liar dan Allah menaruh belas kasihan kepada kamu yang berdagang seorang diri di dalam kubur ini. Mudah-mudahan Tuhan akan memberi keampunan dan memaafkan kesalahan kamu serta menerima segala amal kebajikan kamu.


“Ya Allah Ya Tuhan, kami merayu dan bermohon kepada Mu supaya tidak diseksa mayat ini dengan kemegahan penghulu kami Muhammad SAW. Subhana rabbika rabbil izzati amma ya sifun wassalum alalmursalin walhamdulillahi rabbil alamin”.


Setiap yang bernafas, pasti akan merasai mati – “Kullu nafsin zaa iqatul maut”.

Firman Allah SWT: “Demi masa, sesungguhnya manusia itu benar-benar berada di dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, yang ingat-mengingati supaya mentaati kebenaran, dan yang ingat-mengingati dengan kesabaran.” – Surah Al-A’sr

Wahai sahabat dan murid ku sekelian.

Setiap yang bernyawa pasti akan menemui mati. Dan kita tidak pernah berjanji dengan ALLAH untuk hidup 1000 tahun lagi. Kita juga tidak pernah berjanji dengan ALLAH untuk hidup 100 tahun lagi. Kita juga tidak pernah berjanji dengan ALLAH untuk hidup setahun lagi. ..... MALAH ... kita juga tidak pernah berjanji dengan ALLAH untuk hidup hingga keesokan hari.

Lantas persiapkanlah bekalan untuk kita kembali ke hadrat ALLAH. Dan sebaik-baik bekalan adalah amal taqwa. Andainya banyak bekalan yang dibawa, maka berbahagialah kita kembali ke rahmat ALLAH. Tetapi andainya sedikit amal yang dibawa, amat celakalah diri kita. Justeru itu marilah kita bersama-sama berusaha ke arah ketaqwaan. perbanyakkan amal ibadah dan menjauhi larangan ALLAH kerana di situ letaknya kasih sayang dan ampunan ALLAH. Setiap kita akan kembali menyusul saudara/ sahabat/ kaum keluarga yang telah pergi mengadap ILAHI. Semoga kita akan bertemu dengan mereka di akhirat sana di dalam syurga ALLAH. Amieen Y Rabbal A'lamieen.

Nota: Selepas mati, seorang yang beragama Islam akan disebut namanya dan di’bin’kan kepada nama ibunya, yakni yang melahirkannya.



ENGLISH VERSION



O Myself who was born by my mother. O Myself who was born by my mother. O Myself who was born by my mother.



You shall remember the promises of ALLAH, which you have brought together from this world. Now you have entered the country of Hereafter. You have been admitted as there is no God that is to be worshiped in good faith EXCEPT ALLAH, and Prophet Muhammad is the messenger of ALLAH.





O myself who was born by my mother. Please remember. When it comes to you two angels that are similar to you specifically Munkar and Nankir, then do not feel afraid and scared. Do not you grieve and worry. And do not be surprised. O myself who was born by my mother, please know that Munkar and Nankir are the servants of ALLAH, as also you who serve and worship ALLAH. If they ask you to sit down, then they will also questioning you.





They say:





Who is your Lord?

Who is your Prophet?

What is your religion ?

What is your qiblah ?

Who is your brother?

What is your faith ?

And what is the kalimah that you brought with you ?





At the time ye ought to answer the questions given by them carefully and clearly, precise and correct. Do not tremble, and do not hastily. Please be calm and serene.





You shall answer this way:





ALLAH is the God Almighty.

Muhammad is my Prophet.

Islam my religion.

Baitullah is my qiblah.

All Muslims and believers are brothers to me.

Holy book Quran is my path to follow, even prayer five times, fasting during Ramadhan, alms and pilgrimage issue required upon me.

Of life until I die I say, "La ila ha illallah Muhammaddur Rasulullah".





O myself who’s was born by my mother, stick with your heart. This is the biggest challenge. Please remember you are now living in the in Barzakh the transition world. Until one period later, you will be raised again to gather at Mahsyar.





O myself who’s was born by my mother. Please realize. Indeed, die this is true. Interrogation by the angels, Munkar and Nankir in the tomb is true. Rising from the grave and then we live again in our original form is true. Gathered and assembled in Padang Mahsyar is true. Brought to account and thought all the deeds you have done is true. Drinking water in the pool of the Prophet is true. The Heaven and Hell are true. Indeed, Doomsday will still be there, as well as the Supreme Sovereign God, ALLAH who will resurrect the people from the graves.





In the end, we say farewell and goodbye to you in the sight of ALLAH Ta'ala. Hopefully ALLAH will give prosperity to you. Likewise ALLAH who sets your heart to calm and serene. We all prayed to ALLAH Almighty to tame your wild heart and have mercy on you who left alone in this tomb. Hopefully God will give you forgiveness and forgive mistakes and accept all your good deeds.

"O ALLAH, O Lord, we beg to YOU not to torture to this body with the grandeur of our prophet, Muhammad. Subhana rabbika rabbil izzati amma ya sifun wassalum alalmursalin walhamdulillahi rabbil alamin ".





All living things will face death - "Kullu nafsin zaa iqatul maut".





Allah SWT says: "For the future, the real man really is in loss, except those who believe with faith and do pious, who remember to obey the truth, remembrance, and the recall-remembrance with patience." - Surah Al- A'sr





O my friends and students





Every animate doomed to die. And we never promised ALLAH to live 1000 years. We also never promised ALLAH to live another 100 years. We also never promised ALLAH to live another year. ..... In fact ... we also never promised ALLAH to live until the next day.





Then prepare ourselves to return back to ALLAH. And best preparation is taqwa. If many taqwa deeds we prepared to return, then blessed are we back to the grace of ALLAH. But supposing that brought a little charity, so woe to us. Indeed, let us together seek the direction of faith. Increase our deeds and turning away from something prohibits by ALLAH. Because, there lies compassion and forgiveness of ALLAH. Each of us will return following a brother / friend / the family that has gone to be in the custody of ALLAH. Hopefully we will meet them in the afterlife there in the heaven of ALLAH. Amieen Ya Rabbal A'lamieen.


Rejab, Syaaban dan Ramadhan .... datang lagi ........;-)


Sabda Rasulullah SAW :



"Rejab itu bulan Allah, Sya`baan itu bulan aku dan Ramadhan itu bulan umatku."



Pejam celik …. Pejam celik …. Pejam celik …. Kelip pok …. Kelip pok … kelip pok ….Rejab sudah di penghujung. Syaaban menjelang lagi. Rejab muncul sewaktu aku bersama keluarga ku di Tanah Suci melakukan ibadah umrah dan ziarah. Jadi tak banyak yang dapat ku bicarakan tentang rejab kali ini.




Setiap kali kedatangan Rejab … hadis di atas akan dibacakan. Maka ramailah umat Islam yang memilih jalan Kitab Kuning bersiap-siap untuk menambah amal ibadah dan mengistiqamahkan amalan yang sedia ada bagi menjadikan hari-hari yang dilalui akan menjadi lebih baik dan lebih soleh dari hari-hari yang sudah berlalu.



Dan tidak kurang juga generasi muda yang cintakan agama tetapi tidak menurut disiplin dan adab menuntut ilmu, akan “bising-bising” dan tidak selesa dengan hadis berkenaan. Sambil marah-marah, mereka mengatakan hadis itu DAIF….. Yang menghairankan, mereka marah apabila ada orang beramal dengan hadis daif. Sedangkan hadis sahih yang diriwayatkan oleh Imam Tarmizi RH tidak pula mereka amalkan. Contohnya hadis yang menyatakan Rasulullah SAW memakai serban, generasi kaum muda ini tak pula berusaha mengamalkannya. Lebih-lebih pun, mereka pakai songkok tinggi. Hakikatnya, kebanyakan dari mereka solat pun kepala tak bertutup, sedangkan Rasulullah SAW bersabda solatlah sebagaimana baginda bersolat. Pastinya Rasulullah SAW bersolat sambil memakai serban …… hmmmmm …. Apa nak jadi budak-budak zaman sekarang ?



Sebenarnya mereka-mereka ini berjuang bukan atas dasar hati yang mencintai ALLAH dan Rasulullah SAW. Sebaliknya mereka berjuang atas dasar ingin meluahkan emosi dan escapism dari permasalahan dunia. Mungkin suatu masa dulu mereka jadi mufti, tetapi kontraknya tidak diperbaharui, dia tiada kerja tetap. Lantas mencari isu untuk mencuri perhatian pihak-pihak yang mampu menyara hidupnya. Tak mustahil, sebab kalau Mufti Mesir yang alim dan warak pun dibidasnya. Mengapa tidak kan ? Semuanya kerana hendakkan perhatian hehehe.

Salahkah kita berpegang dan beramal dengan hadis daif ?

Tak salah kita beramal dengan hadis daif. Yang salah ialah beramal dengan hadis maudu’ (hadis palsu).

Hadis yang daif ialah hadis yang mempunyai sanad yang tak bersambung kepada Rasulullah SAW, sama ada mursal, mua’llaq, mudallas, munqati’ atau mu’dal, serta diriwayatkan oleh seseorang yang tidak kuat ingatannya dan mengandungi kejanggalan hingga tidak dapat dikategorikan sebagai sahih ataupun hasan. Contohnya ialah hadis di atas.

Hadis Maudu', ialah hadis rekaan sendiri yang dinyatakan KONONNYA kata-kata dari Rasulullah SAW. Ianya tiada sanad hadis, tiada lafaz hadis, lebih-lebih lagi tiada integeriti hadis berdasarkan ilmu hadis. Contoh hadis palsu seperti dibawah :



Dari Saidina Ali: Pemuda bani Tamim itu:

a. berketurunan Arab, kabilah Quraisy dari bani Tamim tetapi Arabnya telah tipis sebab bercampur dengan orang Ajam,

b. badannya tidak tinggi dan tidak rendah

c. susuk tubuhnya tidak kurus dan tidak pula gemuk.

d. Janggutnya jarang, ciri-ciri bangsa Arab sudah tidak pekat lagi.

e. Ciri-ciri pengikutnya: wanita bagai gagak-gagak hitam, lelaki berserban dan berjubah hijau.

f. Jika berjalan, kumpulan ini menutup bumi dan menggerunkan hati memandang.

g. Panji-panji hitam yang dibawanya berkibar dari Khurasan. Bendera itu akan diserahkan kepada Imam Mahdi.

h. Dia dikatakan al-Mansur (pembantu).

i. Dia membentuk sebuah jemaah yang dipimpinnya sendiri dan mempunyai pengikut yang agak ramai.

j. Giginya macam kapak (sulah).



Hadis di atas adalah palsu kerana dari seorang wanita bernama Latifah Abdul Kahar terus kepada Saidina Ali terus kepada Rasulullah SAW. Persoalan yang boleh dibangkitkan, dari Latifah Abdul Kahar kepada Saidina Ali, siapa penutur hadis tersebut ?

Tiada lafaz hadis.

Tiada sanad yang bersambung hingga kepada Rasulullah SAW, sebagaimana ditetapkan oleh disiplin ilmu hadis, seperti illustrasi sanad seperti dibawah :

Pencatat Hadis kepada Penutur 4 kepadaPenutur 3 kepada Penutur 2 (Tabiin) kepada Penutur 1 (Sahabat) kepada Rasulullah SAW.

Jadi nyatalah hadis tersebut adalah hadis maudu’ atau hadis palsu.



Sabda Rasulullah SAW :

Dari Ali bin Abu Talib RA, Rasulullah SAW bersabda, “Janganlah kalian berdusta atas namaku. Sesungguhnya barangsiapa yang berdusta atas namaku, maka dia akan masuk neraka.” Dalam riwayat Bukhari, “Hendaknya dia masuk ke neraka.” (HR. Bukhari dalam Kitab al-’Ilm, dan Muslim dalam Mukaddimah Shahihnya, lihat al-Jam’u Baina ash-Shahihain, hal. 8 )



Berkenaan hadis :

Sabda Rasulullah SAW :



"Rejab itu bulan Allah, Sya`baan itu bulan aku dan Ramadhan itu bulan umatku."



Imam Sayuti RH telah memasukkan hadis tersebut dalam kitabnya Al Jamius Saghir Fi Ahadisil Basyiirin Naziir. Imam Sayuti RH menyatakan bahawa hadis berkenaan mempunyai sanad yang mursal kepada seorang tabiin iaitu Syeikh Hassan Al Basri. Kenyataan Imam Sayuti ini juga disokong oleh Imam Al Munawi yang mengarang kitab Faidhul Qadiir yang merupakan kitab syarah bagi Jamius Saghir oleh Imam Sayuti. Sementara Imam Ad Dailami dalam kitabnya Musnad Al Firdaus, meriwayatkan hadis yang sama dan bersambung kepada sahabat Rasulullah SAW iaiti Saidina Anas RA.

Jadi kepada generasi muda yang cintakan Islam tetapi tersasar landasan perjuangannya, kembalilah ke manhaj perjuangan yang sebenar.

Bulan Rejab juga menyaksikan peristiwa Isara’ dan mi’raj oleh Rasulullah SAW dari Mekah ke Baitul Maqdis dan seterusnya ke Sidratul Muntaha dalam satu malam.



Waktu aku melaksanakan umrah tempohari, dari Jeddah bertolak ke Madinah jam 2.30 am, kami sampai Madinah jam 9.00 am. Dari Madinah, bertolak jam 1.30pm, sampai Mekah jam 8.00pm. Tapi Rasulullah SAW, dari Mekah ke Masjidil Aqsa, seterusnya ke Sidratul Muntaha kemudian kembali ke Mekah, hanya berlaku dalam satu malam.



Maka orang-orang yang memusuhi iman pun berkata …. “Muhammad penipu” …. “Muhammad gila” …. “Muhammad majnun” …. Malah kesempatan ini juga diambil oleh golongan munafik di zaman kini untuk mengelirukan umat Islam. Golongan munafik ini mengatakan, Rasulullah SAW tidak isra’ dan mi’raj dengan jasad. Sebaliknya Rasulullah SAW hanya BERMIMPI di isra’ dan di mi’rajkan. Tidak kurang juga golongan yang sesat ini menukar istilah dalam peristiwa isra’ dan mi’raj. Golongan yang sesat ini menyatakan Saidina Abu Bakar TAKSUB kepada Rasulullah SAW sehingga membenarkan isra’ dan mi’rajnya Rasulullah SAW. Perkataan IMAN, diubah menjadi TAKSUB. Istilah iman dan istilah taksub itu dua istilah yang berbeda dan berlainan sifat. Iman dilandaskan ilmu. Taksub pula TIDAK berlandaskan ilmu. Jadi kepada umat Islam kini, berhti-hatilah. Terlalu banyak anasir yang cuba menyesatkan aqidah umat Islam secara halus.



Arwah atok aku bercerita … katanya WAJIB bagi setiap Muslim mempercayai dan meyakini bahawa Rasulullah SAW itu di isra’ dan di mi’rajkan dari Mekah ke Baitul Muqaddis seterusnya ke Sidratul Muntaha dan kembali ke Mekah dalam satu malam dalam keadaan jaga bersama jasad dan roh. Wajib juga kita mempercayai bahawa Saidina Abu Bakar As Siddiq menyokong dan membenarkan peristiwa Isra’ dan mi’raj kerana keimanannya yang berlandaskan ilmu hasil tarbiah Rasulullah SAW, bukan atas dasar taksub. Sebagaimana rukun iman menyatakan wajib beriman kepada Nabi dan Rasul, maka wajiblah bagi setiap umat Islam yang beraqidah Ahlu Sunnah Wal Jamaah meyakini bahawa wajib para Rasul dan Nabi bersifat Siddiq serta Sadiqul Masduq ( bersifat benar dan dibenarkan kata-katanya).



Walau ada segolongan manusia yang menuduh Rasulullah SAW boleh bersifat dusta dengan menjanjikan sesuatu yang tak pernah ditepati janjinya. Sesungguhnya golongan ini adalah sesat lagi menyesatkan kerana menafikan sifat Siddiq bagi Rasulullah SAW.



Arwah atok ku juga bercerita … tahun 619 Hijrah adalah tahun kesedihan bagi Rasulullah SAW. Pada tahun itu, isteri tercinta Rasulullah SAW iaitu Siti Khadijah RA dan paman baginda SAW, Abu Talib yang menjadi perisai kepada baginda atas ancaman kafir Quraisy telah meninggal dunia. Maka tentangan dan ancaman dari kafir Quraisy semakin memuncak. Pada tanggal 27 Rejab 620 Hijrah, ALLAH menjemput Rasulullah SAW dalam peristiwa isra’ dan mi’raj, untuk menerima amalan yang paling utama iaitu ibadah solat.



Dan Syaaban yang bakal menjelang, di dalamnya terkandung pesta ibadah Nisfu Syaaban juga bakal di kritik hebat oleh orang-orang yang mendakwa ingin menegakkan salaf dengan membasmi amalan hadis daif. Sedangkan orang yang sedemikian, hadis sahih pun mereka tak beramal.



Lantaran itu, aku senaraikan secara ringkas akan peristiwa-peristiwa penting yang berlaku sepanjang isra’ dan mi’raj Rasulullah SAW. Semoga kita mengambil iktibar dan menjadikan diri kita lebih baik dari hari-hari yang sudah berlalu.



Peristiwa Isra'



1. Orang yang bercucuk tanam mengeluarkan hasil yang banyak dan cepat.Gambaran orang yang membelanjakan harta di jalan Allah

2. Rasulullah SAW mencium bau yang wangi iaitu bau tukang sikat Firaun yang beriman kepada Allah bernama Masyitah.

3. Sekumpulan manusia menghempas kepala masing-masing ke batu berulangkali hingga pecah. Gambaran orang yang berat melakukan solat fardhu.

4. Kumpulan manusia telanjang memakan rumput berduri, buah zakkum yang sangat pahit dan makan bara api Jahannam. Balasan orang yang tidak suka menderma, bersedeqah dan tidak mengeluarkan zakat.

5. Orang yang mengguntingkan lidah tidak berhenti-henti. Balasan orang yang bercakap tetapi tidak mengamalkannya.

6. Sekumpulan manusia makan daging busuk sedangkan ada daging baik, balasan orang yang berzina sedangkan dirinya ada isteri yang sah.

7. Orang yang tenggelam timbul dalam lautan darah dan dilemparkan dengan batu. Balasan orang yang makan riba.

8. Kumpulan manusia mencakar-cakar muka dan dada dengan kuku yang tajam. Balasan orang yang suka mengumpat.

9. Orang yang membawa berkas kayu yang banyak tidak terangkat olehnya. Balasan oarang yang menerima amanah tetapi tidak sanggup melaksanakannya.

10. Seekor lembu keluar dari lubang kecil tetapi tidak dapat masuk semula ke dalam lubang tersebut. Gambaran orang yang suka bercakap besar.



Peristiwa Mi'raj



1. Wanita menangis sambil meminta pertolongan tetapi tiada yang sanggup membantu. Gambaran balasan wanita yang berhias bukan kerana suaminya.

2. Wanita tergantung pada rambutnya, otaknya menggelegak dalam periuk. Balasan wanita yang tidak menutup auratnya (rambut)

3. Wanita berkepala seperti babi, badannya seperti kaldai dan menerima berbagai balasan wanita yang suka membuat fitnah, bermusuh dengan jiran dan membuat dusta.

4. Wanita yang mukanya hitam dan memamah isi perutnya sendiri. Balasan wanita yang mengoda dan menghairahkan lelaki.

5. Lelaki dan wanita yang ditarik kemaluannya ke depan dan ke belakang serta dilontar mukanya ke api neraka. Kemudian ditarik dan dipukul hingga keluar api dari badannya. Balasan orang yang membesarkan diri dan takabur kepada orang ramai.

6. Lelaki dan wanita dimasukkan besi pembakar daging dari duburnya, keluar hingga ke mulutnya. Balasan orang yang membuat fitnah, mengejek dan mencaci.

7. Wanita tergantung rambutnya di pohon Zakkum, api neraka membakarnya lalu kering kecut dagingnya terbakar. Balasan wanita yang minum ubat untuk membunuh janin.

8. Wanita dibelenggu dengan api neraka, mulutnya terbuka luas, keluar api dari perutnya. Balasan wanita yang menjadi penyanyi tidak sempat bertaubat.

9. Lelaki dan wanita yang masuk api ke dalam perut dari duburnya lalu keluar dari mulut. Balasan orang yang makan harta anak yatim.

10. Lelaki dan wanita kepalanya terbenam dalam api, dituang pula air panas ke badannya lalu melecur seluruh tubuhnya. Balasan orang yang berusaha ke arah pergaduhan sesama manusia.



Wassalam.

.

Salam atas Mu Wahai Saidina Hamzah RA, Salam atas mu Wahai Penghulu Syuhada, Salam atas Mu wahai Para Syuhada



Salam sejahtera atas mu wahai Saidina Hamzah RA, ayah saudara kepada kekasih hatiku Saidina Muhammad Bin Abdullah SAW. Salam sejahtera ke atas mu wahai Penghulu bagi para syuhada. Salam sejahtera wahai Singa ALLAH dan Singa Rasulullah SAW. Salam sejahtera wahai sahabat yang ku rindu. Salam sejahtera wahai Abdullah Bin Jahsy. Salam sejahtera wahai Mus'ab Bin Umair. Salam sejahtera wahai para syuhada Uhud. Salam sejahtera atas kesabaran kamu menghadapi musuh Islam demi menegakkan kebenaran Islam. Sebaik-baik balasan akan engkau terima dari ALLAH SWT. Ya ALLAH. ENGKAU perbanyakkanlah pahala amalan mereka kerana pengorbanan mereka memperjuangkan kesucian agama Islam. Angkatkanlah pangkat dan darjat mreka dengan kemurahan MU wahai TUHAN Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mulia.




MAKAM SAIDINA HAMZAH




Peperangan ini dimulai oleh orang kafir untuk melakukan balas dendam terhadap kekalahan mereka di Perang Badar, dimana tujuh puluh orang pemimpin terkemuka mereka terbunuh dan tujuh puluh orang lainnya ditangkap, sementara hanya empat belas orang Muslim yang mati syahid.



Orang kafir terdiri dari tiga ribu orang tentera, tiga ribu ekor unta dan dua ratus ekor kuda. Juga terdapat lima belas orang wanita didalam angkatan perang ini yang bertindak sebagai jurusorak atau pemberi semangat.

Angkatan perang kaum Muslim pada awalnya hanya terdiri dari seribu orang tentara. Ketika pasukan Muslim mendekati gunung Uhud, Abdullah bin Ubai, ketua orang munafik, tiba-tiba meninggalkan angkatan perang kaum Muslim dan kembali ke Madinah dengan para pengikutnya seramai tiga ratus orang. Saidina Jaber RA mengingatkan mereka akan tugas mereka kepada Allah SWT tetapi mereka tidak mendengarkannya. Allah SWT menerangkan tentang orang munafik ini di dalam Ali Imran 167.



dan supaya Allah mengetahui siapa orang-orang yang munafik. Kepada mereka dikatakan: "Marilah berperang di jalan Allah atau pertahankanlah (dirimu)". Mereka berkata: "Sekiranya kami mengetahui akan terjadi peperangan, tentulah kami mengikuti kamu". Mereka pada hari itu lebih dekat kepada kekafiran daripada keimanan. Mereka mengatakan dengan mulutnya apa yang tidak terkandung dalam hatinya. Dan Allah lebih mengetahui apa yang mereka sembunyikan.



Akhirnya dua angkatan perang berhadapan satu sama lain di gunung Uhud. Rasulullah SAW mengatur strategi peperangan dengan sempurna dalam penempatan pasukannya. Beberapa orang pemanah ditempatkan pada suatu bukit kecil untuk menghalang majunya musuh. Pada awalnya musuh menderita kekalahan. Sehingga banyak dari para pemanah Muslim meninggalkan posisi-posisi mereka untuk mengumpulkan barang rampasan. Di kala itulah musuh mengambil kesempatan ini dan menyerang angkatan perang Muslim dari arah bukit ini. Banyak dari kaum Muslim yang mati syahid dan bahkan Rasulullah SAW mengalami luka yang sangat parah.



Marilah kita lihat kembali sedikit peristiwa peperangan ini ketika sekitar tujuh ratus kaum Muslim memerangi tiga ribu orang kafir yang jauh lebih banyak.



Pada awalnya Zubair bin Awwam RA, Saad bin Abi Waqas RA, Asim bin Tsabit RA, Ali RA dan Hamzah RA telah membunuh sepuluh orang dari keluarga yang sama dan tidak ada yang tinggal dari keluarga ini untuk membawa bendera orang kafir.



Pasukan pemanah pada awalnya melakukan tugas mereka dengan sangat baik sekali sehingga memperoleh tiga kali kemenangan dari pasukan musuh. Musuh mulai lari kabur. Seperti disebutkan didalam Bukhari dan yang diriwayatkan oleh Bra bin Azib RA, bahkan para pemandu sorak mereka pun lari bertempiaran tidak berkasut.



Wahshi, salah seorang hamba kepada Jubair bin Muttan bersembunyi sendirian di belakang sebuah batu dan menombak Saidina Hamzah RA dari belakang sehingga Hamzah RA mati syahid.



Pasukan pemanah diperintah oleh Rasulullah SAW untuk tidak meninggalkan posisi mereka dalam keadaan apapun juga.Kebanyakan para pemanah merasakan bahwa Allah SWT telah memberikan kemenangan kepada angkatan perang Muslim. Mereka tidak sabra untuk mengumpulkan barang rampasan musuh yang berharga tersebut. Lantas mengabaikan suruhan Rasulullah SAW. Abdullah bin Jubair RA, pemimpin pasukan pemanah mengingatkan mereka tentang arahan dari Rasulullah SAW. Namun teguran Abdullah Bin Jubair RA tidak diendahkan. Abdullah bin Jubair RA ditinggalkan di sana dengan hanya sembilan orang pemanah. Musuh mengambil kesempatan ini dan sekali lagi menyerang para pemanah ini. Kesembilan orang pemanah ini mati syahid. Pasukan berkuda musuh maju terus dan mengepung angkatan perang Muslim. Kaum Muslim menjadi panik dan kacau bilau, dan beberapa orang terpaksa melarikan diri untuk menyelamatkan diri. Kemenangan dengan cepat berubah menjadi suatu keadaan yang sangat membimbangkan.



Walaubagaimanapun, dalam situasi seperti ini masih ramai Sahabat yang bertempur dengan berani. Sebagai contoh, seperti disebutkan didalam Bukhari, Anas bin Nadar RA mati syahid dengan tujuh puluh tusukan/tikaman pada badannya. Adiknya dapat mengenal jasadnya hanya dengan tanda di hujung jarinya.



Rasulullah SAW ditinggalkan hanya dengan sembilan orang Sahabat di sekelilingnya. Suatu peperangan berdarah terjadi di sekitar Rasulullah SAW. Tujuh orang Sahabat mati syahid satu persatu dalam mempertahankan Rasulullah SAW. Seperti disebutkan didalam Bukhari, hanya Talha bin Ubaidullah RA dan Saad bin Abi Waqas RA yang tinggal bertahan bersama Rasulullah SAW.



Lemparan batu-batu musuh mengenai Rasulullah SAW. Baginda jatuh, dan salah satu dari gigi bahagian bawah patah dan bibir bawah juga terluka. Seorang musuh pula melukai dahi Baginda. Musuh ketiga memukul Rasulullah SAW dengan sangat keras dengan pedangnya. Akibatnya dua cincin pengikat topi besi Rasulullah SAW menembus ke dalam pipi Baginda. Darah bercucuran dari atas wajah Baginda.



Saad bin Abi Waqas RA dalam usaha mempertahankan Rasulullah SAW, dia melepaskan panah kepada musuh yang cuba menghampiri Rasulullah SAW. Lantas Rasulullah SAW mengucapkan doa yang unik untuknya, “Semoga Ibu dan Ayah ku berkorban untukmu.”



Talha RA dalam usaha mempertahankan Rasulullah SAW bertempur dengan musuh dengan berani hingga tangannya terluka dan jarinya terpotong. Sambil bertempur dengan musuh, ia juga melindungi Rasulullah SAW dengan dadanya pada saat genting tersebut. Seperti didituliskan didalam Tirmizi, Rasulullah SAW berkata, “Jika seseorang ingin melihat Syuhada berjalan di bumi ini, lihatlah Talha bin Ubaidullah.”



Seperti disebutkan didalam Bukhari, Saad bin Abi Waqas RA berkata, “Pada hari peperangan Uhud aku melihat dua orang berpakaian putih disekitar Rasulullah SAW. Mereka sedang bertempur dengan dahsyat atas nama Rasulullah SAW. Aku tidak pernah melihat mereka sebelum dan setelah kesempatan tersebut.” Dalam riwayat yang lain, mereka adalah malaikat-malaikat Jibril AS dan Mikail AS. Sementara itu tiga puluh orang Sahabat mendatangi dengan cepat tempat tersebut. Masing-masing mereka menunjukkan kepahlawanan yang luar biasa seperti yang tertulis didalam buku sejarah.



Musuh juga telah menggali beberapa parit sebagai perangkap. Sungguh sayang, Rasulullah SAW jatuh masuk ke salah satu dari parit tersebut. Lutut Rasulullah SAW terluka dengan sangat parah. Ali RA dan Talha bin Ubaidullah RA menarik beliau keluar dari parit tersebut.



Abu Ubaida bin Jarrah RA mencuba mencabut cincin pengikat topi besi dari pipi Rasulullah SAW dengan giginya. Didalam usaha pertamanya Abu Ubaida RA kehilangan gigi bawahnya. Dia kehilangan gigi bawah lainnya saat mencabut cincin pengikat topi besi kedua.



Contoh Kepahlawanan



(a) Musab bin Umair RA bertugas memegang bendera angkatan perang Muslim dan bertempur dengan sangat dahsyat. Selama bertempur tangan kanannya terpotong. Ia memegang bendera dengan tangan kirinya. Kemudian tangan kirinya juga dipotong oleh musuh. Ia berlutut dan menjepit bendera dengan dada dan dagunya. Musuh kemudiannya menombaknya dari belakang. Ia syahid dalam keadaan begitu. Kerana Musab RA sangat mirip dengan Rasulullah SAW, orang kafir mengumumkan bahwa Rasulullah SAW telah terbunuh. Ini melemahkan semangat orang-orang beriman.



(b) Abu Dajana RA berdiri di depan Rasulullah SAW dengan punggungnya ke arah musuh untuk melindungi Rasulullah SAW. Banyak panah musuh menancap di punggungnya tetapi ia tidak bergerak satu inci pun.



(c) Ummi Amara RA juga dikenali sebagai Nusaibah Binti Kaab, suami dan dua orang putranya juga berkumpul disekeliling Rasulullah SAW ketika hanya ada beberapa orang Sahabat saja di sekeliling beliau. Ummi Amara dengan pedang terhunus bertahan bersama Rasulullah SAW dari semua arah. Keseluruhan keluarga mempertunjukkan keberanian luar biasa. Rasulullah SAW mengatakan, “Ya Allah, sayangilah keluarga ini.” Rasulullah SAW juga mengucapkan doa berikut untuk keluarga ini, “Ya Allah jadikanlah mereka sekeluarga Sahabatku di Surga.”



Seperti disebutkan didalam Bukhari dan diriwayatkan oleh Anas RA, beberapa orang Muslimah datang ke medan perang diakhir peperangan. Mereka membawa bekalan air untuk memberi minum kepada tentara yang terluka. Diantara mereka yaitu Aisyah RA, Ummi Saleem RA, Ummi Saleeth RA, dan Umm Aiman RA.



Ketika Musab bin Omair RA terbunuh mati syahid, musuh mengumumkan bahwa Rasulullah SAW telah terbunuh karena ia sangat mirip dengan Rasulullah SAW. Orang kafir merasakan bahwa misi mereka telah terpenuhi. Karenanya orang kafir mulai merusak mayat para syuhada. Mereka memotong telinga, hidung, dan bagian-bagian pribadi mereka dan merangkainya sebagai bukti keberhasilan. Hindun binti Utba, isteri Abu Sufyan, membedah perut Hamzah RA dan mengeluarkan hatinya serta mengunyahnya untuk melepaskan kemarahannya. Para penyembah berhala memutuskan untuk kembali ke Makkah karena di dalam pandangan mereka, misi utama mereka telah tercapai.





ENGLISH VERSION



The battle was started by the pagans to take revenge against their defeat at the Battle of Badr, in which seventy prominent leaders were killed and seventy others were arrested, while only fourteen Muslims were martyred. Infidels consist of three thousand soldiers, three thousand camels, and two hundred horses. There are also fifteen women in the army is acting as cheerleaders for encouragement and nursing the wounded soldiers.



The army of the Muslims at first consisted only of a thousand soldiers. When Muslim armies approached the mountain of Uhud, Abdullah bin Ubai, the head of hypocrites, abruptly left the army and the Muslims returned to Madinah with his followers of the three hundred people. Saidina Jaber RA reminds them of their duty to Allah but they did not listen. Allah describes the hypocrites in the Al Imran : 167.



and so God knows who these people are hypocrites. Was said to them: "Come, fight in Allah's way or stick with (you)". They said: 'If only we knew the war would happen, we should certainly have followed you. " They were on that day nearer to disbelief than faith. They say with their mouths what is not in their hearts. And Allah knows best what they hide.



Eventually the two armies facing each other near the mountain of Uhud. Prophet Muhammad set the perfect battle strategy in the placement of troops. Some archers are placed on a small hill to block the enemy advance. At first the enemy suffered defeat. Unfortunately, so much of the Muslim archers neglect the command of Rasulullah SAW and left their posts to collect the booty and valueables from the death soldiers of the musyrikeen. The enemy took this opportunity and attack the Muslim army from the direction of this hill. Many of the Muslims who were martyred and even the Prophet Peace Be Upon Him, suffered severe injuries. Infidels destroy the corpses of Muslims and to Mecca with the feel of a success.





Let's look back a little incident of this war when about a hundred Muslims fighting three thousand pagans so much more. At first Zubair bin Awwam RA, Saad bin Abi Waqas RA, Asim bin Thabit RA, Ali RA and Saidina Hamzah RA had killed ten people from the same family and nothing is left of this family to carry the banner of the disbelievers. Archers forces initially did their job very well so as to obtain three times the victory of the enemy forces. The enemy started to run away. As mentioned in Bukhari and narrated by Bra bin Azib RA, even the enemy cheerleaders, they ran and remove their footwear (slippers / shoes) so they can run away quickly. Wahshi, a slave to Jubair bin Muttan, hid himself behind a rock and cowardly speared SaidinaHamzah RA from behind which led to Saidina Hamzah RA martyred.



The archery force was commanded by the Prophet Peace Be Upon Him, not to leave their positions under any circumstances. Unfortunately, most of the archers feel that Allah has given victory to the Muslim army. They can’t control their desires and lusts and leaves their positions to collect valuable loot the enemy. Abdullah bin Jubair RA, archers squad leader reminds them of the instructions of the Prophet SAW. Regrettably, Abdullah bin Jubair RA left there with only nine men archers. The enemy took this opportunity and once again attacked the archers. The nine archers were martyred.



Enemy horsemen went ahead and laid siege to the Muslim army. The Muslims panicked and chaotic and some people were forced to flee to save themselves. The victory quickly turned into a very worrying situation. Even in this situation many Companions fought the battle with courage, honour and dignity. For example, as mentioned in Bukhari, Anas ibn Nadar RA was martyred by the seventy-stab / stab wounds on his body. His sister could recognize his body only by a sign on his fingertips.



The wounded Prophet SAW left with only nine Companions around him. A bloody battle occurred in the vicinity of the Prophet SAW. Seven Companions were martyred one by one. As mentioned in Bukhari, only Talha bin Ubaidullah RA and Saad bin Abi Waqas RA who stayed with the Prophet SAW.





The enemies throwing stones to the Prophet SAW until he fell to the ground with a broken teeth and wounded lower lip. An enemy hit the Prophet SAW forehead till its bleed. The third enemy of the Prophet SAW hit very hard with his sword resulting the broken of two ring binder of the Prophet’s SAW helmet. The ring binders penetrate into the Prophet SAW cheek. Blood streaming down from his face.





Saad bin Abi Waqas RA is shooting the arrow to the enemy. Prophet is very pleased with him and saying prayers for him, "May my mother and my Father sacrificed for you."

Saidina Talha RA was fighting the enemy bravely until his hands hurt and his fingers cut off. While fighting with the enemy, it also protects the Prophet with his chest during the critical moment. As written in Tirmizi, the Prophet SAW said, "If someone wants to see Martyrs walked the earth, look at the Talha bin Ubaidullah."

As mentioned in Bukhari, Saad bin Abi Waqas RA said, "On the day of the battle of Uhud, I saw two people dressed in white around the Prophet SAW. They're fighting with a vengeance in the name of the Prophet SAW. I've never seen them before and after the occasion. "In another narration, they are the angels Gabriel and Michael AS.



Meanwhile, thirty Companions came quickly to the venue. Each of them showed extraordinary heroism as it is written in history books.



The enemy has also dug several trenches to trap him. Sadly, the Prophet Muhammad SAW fell into one of these trenches. Prophet's knees hurt very badly. Saidina Ali RA and Saidina Talha bin Ubaidullah RA pulled him out of the trench. Abu Ubaidah bin Jarrah RA tried to pull the helmet ring binder of the Prophet's cheek with his teeth. In his first attempt Abu Ubaidah RA lost his lower teeth. He lost another tooth under a helmet during his second attempt.





(a) Musab bin Umair RA on duty holding the banner of the Muslim army and fought with great vengeance. During the fight, his right hand was cut off. He holds a flag with his left hand. Then his left hand was also cut off by the enemy. He knelt down and pinning the flag with his chest and chin. The enemy speared him from behind. He was martyred in this condition. Because Saidina Musab RA is look alike the prophet, the disbelievers announced that the Prophet SAW had been killed. This undermines the spirit of the believers.

(b) Abu Dajana RA standing in front of the Prophet with his back toward the enemy to protect the Prophet SAW. Lots of enemy arrows sticking in his back but he did not move even an inch.

(c) Umm Amara RA also known as Nusaibah Binti Kaab, her husband and her two sons also gathered around the Prophet SAW when there are only a few people around the Prophet SAW. Umm Amara with a drawn sword stand with the Prophet from all directions. Entire families show tremendous courage. The Prophet SAW said, "O ALLAH, spare this family." The Prophet SAW also said the following prayer for this family, "O Allah make them the whole family my friends in Heaven."

Female Companions In The Battle : As mentioned in Bukhari and narrated by Anas RA, some female Companions came to the battlefield at the end of the war. They brought the bag to provide drinking water to the wounded soldiers. Among them were Saiyidatina Aisha RA, Umm Saleem RA, Umm Saleeth RA, Umm Ayman RA and Nusaibah Binti Kaab RA.





When Musab bin Umair RA killed and martyr, the enemy announced that the Prophet SAW had been killed because he was very look alike to the Prophet SAW. Pagans feel that their mission had been fulfilled. Hence the unbelievers began to destroy the corpses of the martyrs. They cut off ears, noses, and their private parts and they claimed as the evidence of their success. Hindun binti Utba, the wife of Abu Sufyan, dissected the chest and stomach of Saidina Hamzah RA, took out his heart and chewed it just to let go of his anger. The pagans decided to return to Makkah because in their view, their main mission has been accomplished.



.

Salam Atas Mu Wahai Nabi ALLAH. Salam Atas Mu Ya Kekasih ALLAH. Salam Atas Mu Ya Rasulullah SAW Part 3


Rasulullah SAW bersabda:


عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ أنَّ رَسُوْلَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ مَنْ صَلَّى فِيْ مَسْجِدِيْ أَرْبَعِيْنَ صَلَاةً لَا تَفُوْتُهُ صَلَاةٌ كُتِبَ لَهُ بَرَاءَةٌ مِنَ النَّارِ وَ بَرَاءَةٌ مِنَ الْعَذَابِ وَ بَرِيْءٌ مِنَ النِّفَاقِ –مسند أحمد بن حنبل


“Dari Anas bin Malik, bahawa Rasululliih SAW bersabda, “Barangsiapa solat di masjidku ini (masjid Nabawi) selama empat puluh waktu berturut-turut, maka dicatat baginya kebebasan dari neraka, selamat dari azab, serta terbebas dari kemunafikan.” (Musnad Ahmad bin Hanbal).




عَنْ جَابِرٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ أنَّ رَسُوْلَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ صَلاَةٌ فِيْ مَسْجِدِيْ هَذَا أَفْضَلُ مِنْ أَلْفِ صَلَاةٍ فِيْمَا سِوَاهُ إلاَّ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَ صَلاَةٌ فِيْ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ أفْضَلُ مِنْ مِائَةِ أَلْفٍ فِيْمَا سِوَاهُ –مسند أحمد بن حنبل



“Dari Jabir RA, bahwa Rasulullah SAW bersabda, “Melakukan solat satu kali di masjidku ini lebih utama dari solat seribu kali di tempat lain, kecuali Masjidil Haram. Dan melakukan solat satu kali di Masjidil Haram lebih utama dari pada melakukan solat seratus ribu kali di tempat lainnya.” (Musnad Ahmad bin Hanbal)


عَنْ أبِيْ هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ لَاتَشُدُّ الرِّحَالَ إلاَّ فِيْ ثَلَاثٍ: الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَمَسْجِدِيْ هَذَا

وَاْلمَسْجِدِ الْأقْصَى –صحيح البخاري


“Dari Abli. Hurairah RA dari Nabi Muhammad SAW beliau bersabda, ‘Janganlah kamu bersifat keras untuk berkunjung kecuali pada tiga tempat, yaitu Masjidil Haram, Masjidku ini (Masjid Nabawi), serta Masjidil Aqsa.’” (HR Bukhari)


Andainya diri mu dijemput ALLAH bertamu di dua Tanah Haram, gunalah kesempatan yang ada untuk melakukan ibadah di Raudhah milik Rasulullah SAW.

قَالَ رسول الله صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ :

مَا بَيْنَ بَيْتِي وَمِنْبَرِي رَوْضَةٌ مِنْ رِيَاضِ الْجَنَّةِ وَمِنْبَرِي عَلَى حَوْضِي (صحيح البخاري


Sabda Rasulullah saw :“Diantara rumahku dan mimbarku adalah taman-taman syurga, dan mimbarku diatas telaga Haudh” (Sahih Bukhari)






Al Imam Ibn Hajar Al Asqalani didalam kitabnya Fathul Bari yang merupakan kitab syarah bagi Sahih Bukhari menjelaskan bahawa makna dari hadis ini adalah pendapat mereka yang mengatakan bahwa raudhah yang ada di Masjid Nabawi antara mimbar dan kubur Rasulullah SAW itu lebih afdhal, dari Masjidil Haram di Mekkah Al Mukarramah. Begitulah sebagian pendapat yang mengatakan demikian tapi yang diluar dari Raudhah itu tentunya adalah Masjid Al Haram lebih afdhal. Kerana apa? Kerana ada hadis yang menjelaskan bahwa raudhah itu adalah taman taman syurga.


Al Imam Ibn Hajar mengatakan sebahagian ulama menjelaskan raudhah itu kelak akan dimunculkan oleh ALLAH dan dipindahkan ke dalam syurga ALLAH SWT. Dan mimbarku berada diatas telaga haudh. Namun kesimpulan daripada hadis ini bahawa perjuangan Rasulullah SAW tidak akan luput dan keberkanannya akan berterusan dan berpanjangan sehinggalah hari kiamat. Bagi mereka mereka yang ingin meneruskan perjuangan baginda SAW, ingatlah dan yakinlah bahawa kemenangan akan selalu menjelang..


Seseorang juga dianjurkan untuk berdoa di depan mimbar Rasulullah SAW. Sesuai dengan sabda Rasulullah SAW, “Mimbarku ini berada di atas telagaku.” (al-Hajj wa al-‘Umrah Fiqhuh wa Asraruh, 237)




Dengan pandangan yang berbeza, al-Imam ar-Rabbani Yahya bin Syarf al-Nawawi dalam kitabnya Kitab al-Idhah fi Manasik al-Hajj menjelaskan, dalam sahih Bukhari dan Muslim, dari Abu Hurairah, dari Rasulullah SAW bersabda, “Mimbarku ini berada di atas telagaku”. Imam al-Khathabi berkata, “Maksud hadis di atas adalah bahwa ‘orang yang selalu istiqamah melaksanakan ibadah di depan mimbarku, maka kelak di hari kiamat, ia akan minum air dari telagaku‘ ”. (al-Idhah fi Manasik al-Hajj wal ‘Umrah, 456)

Pada waktu permulaan Rasulullah SAW berkhutbah, baginda tidak berkhutbah di atas mimbar, sebaliknya baginda hanya bersandar pada sebatang pohon kurma. Keadaan demikian berpanjangan sehingga beberapa ketika. menurut riwayat dalam sahih Al Bukhari, seorang perempuan dari golongan Ansar datang menghadap Rasulullah dan berkata,


"wahai Rasulullah, adakah Rasulullah bersetuju kalau saya buatkan sesuatu yang dapat Rasulullah gunakan untuk duduk sewaktu berkhutbah, ketahuilah bahawa saya mempunyai seorang anak lelaki yang menjadi tukang kayu."



Jawab Rasulullah, bahawa baginda bersetuju . Lalu perempuan itu membuat sebuah mimbar yang sederhana besarnya untuk baginda menggunakannya.



Setelah mimbar tersebut siap dan digunakan oleh Rasulullah SAW, berlaku keajaiban mukjizat Rasulullah SAW yang disaksikan oleh para sahabat. Pohon kurma tempat Rasulullah SAW bersandar menangis terisak-isak. Bila Rasulullah SAW menghampiri pokok tersebut dan bertanya kepadanya. Pokok kurma tersebut berkata bahawa dirinya sedih kerana Rasulullah SAW tidak lagi menggunakannya untuk bersandar sewaktu memberi khutbah. Lantas Rasulullah SAW memujuk poohon kurma tersebut. Sejak itu pohon tersebut disapu dengan sejenis pewangi yang bernama Khaluq. Setelah pohon kurma tersbut mati. Tapak pohon tersebut dibina sebuah tiang kecil dinamakan Tiang Mukhallaqah. Kedudukannya benar-benar bersebelahan kanan mihrab Rasulullah SAW.






Menurut riwayat Al Waqidi bahawa Rasulullah mula menggunakan mimbar ketika berkhutbah ialah pada tahun ke 8 hijrah dan pada masa itu mimbar tersebut mempunyai dua anak tangga sahaja. Kemudian pada masa pemerintahan Mu'awiyah bin Abi SufianRA, beliau memerintah mimbar ini diperbaharui dan ditambah menjadi sembilan anak tangga. Adapun mimbar yang ada sekarang adalah hasil sumbangan Sultan Murad Al Othmani yang ketiga pada tahun 998 Hijrah.




Gambar-gambar lokasi tempat bersejarah di Masjid Nabawi.






Salam Atas Mu Wahai Nabi ALLAH. Salam Atas Mu Ya Kekasih ALLAH. Salam Atas Mu Ya Rasulullah SAW Part 2



Pintu ke Maqam Rasulullah SAW. Satu lubang besar di kiri itu lurus ke arah kepala Rasulullah SAW> Lubang kedua kecil lurus ke arah Saidina Abu Bakar ra dan lubang kedua kecil lurus ke arah Saidina Umar ra


Maqam Rasulullah SAW ... di situlah suatu ketika dahulu rumah kediaman Rasulullah SAW dan isterinya Aisyah RA. Rumah kediaman Rasulullah SAW yang bersambung dengan Masjid Nabawi. Keluasan asal Masjid Nabawi adalah sekitar 70 X 60 kaki. Aku rasa ukuran rumah baginda sekitar 20 X 20 kaki atau mungkin besar sedikit. Rumah Imam Masjid Negara pun aku rasa lebih besar dari rumah Rasulullah SAW. Malah aku rasa rumah tok bilal masjid di kampung ku juga lebih besar dari rumah baginda.





Terletak di dalam kawasan Masjid Nabawi dan bersambung dengan Raudah, rumah baginda Rasulullah SAW juga menempatkan rumah Siti Fatimah Az Zahra RA dibelakang rumah baginda. Di rumah itulah Siti Fatimah RA dan Saidina Ali ra membesarkan anak-anak mereka Saidina Hassan ra dan Saidina Hussain ra. Di ruangan tengah rumah Siti Fatimah Az Zahra RA terdapat sebuah mihrab yang digunakan oleh Rasulullah SAW untuk bertahajjud seorang diri. Sementara di belakang rumah Siti Fatimah terdapatnya sebuah pentas yang dikenali sehingga kini sebagai dewan ahli suffah.


Diceritakan oleh arwah datuk ku, tatkala di zaman Rasulullah SAW dewan ahlu suffah itu menempatkan 300 orang ahli suffah dan mereka bertahajjud bersama-sama Rasulullah SAW. Dan setiap kali semboyan jihad berkumandang, para ahlu suffah inilah merupakan kumpulan pertama yang memenuhi barisan hadapan dalam peperangan jihad fi sabilillah. Arwah datuk ku menceritakan, para ahlu suffah diketuai oleh Abu Huraitah ra. Setelah kewafatan Abu Hurairah ra, dewan ahlu suffah itu diletakkan dibawah penjagaan/pengurusan keturunan Saidina Bilal Bin Rabah ra sehinggalah ke hari ini.


Bersebelahan dewan ahlu suffah (sebelah kiri) adalah Pintu Jibrail. Dari pintu itulah Malaikat Jibrail AS memasuki Masjid Nabi dan mendatangi Rasulullah SAW untuk menyampaikan wahyu daripada ALLAH SWT. Dari pintu Jibrail, malaikat Jibrail AS akan bergerak ke ruangan sebelah bilik Aisyah RA di dalam rumah Rasulullah SAW. Untuk menyampaikan wahyu (Sila rujuk rajah floor plan Maqam rasulullah SAW di posting note terdahulu).


Ada sebuah riwayat dari Aisyah RA, “Ketika Nabi SAW pulang dari perang Khandaq (Ahzab), dan meletakkan senjata kemudian mandi, Jibrail AS telah datang menemui Rasulullah SAW (melalui pintu jibrail dan berdiri di ruangan Jibrail) seraya berkata, ‘Engkau meletakkan senjatamu?, demi Allah kita belum aman dari meletakkan senjata, pergilah menuju mereka’, Rasulullah SAW bertanya, ‘kemanakah?’, Jibrail AS menjawab, ‘ke sini’, dia menunjuk ke perkampungan Bani Quraizzah. Maka Nabi SAW keluar menuju perkampungan Bani Quraizah. Ada riwayat menceritakan Rasulullah SAW bersabda kepada para sahabat, "Jangan kamu solat asar pada hari ini melainkan di perkampungan Bani Quraizah"... Ini sebagai tanda agar tentera Islam segera ke perkampungan Bani Quraizah yang telah membeloti perjanjian di dalam Perang Ahzab (Khandaq). Menjurus kepada perlantikan Abu Lubabah sebagai jurucakap Rasulullah SAW. Yahudi Bani Quraizah di kepung selama 25 hari. Malah melalui pintu Jibrail itu juga Izrail AS datang bertamu untuk menjemput Rasulullah SAW kembali bertemu ALLAH SWT.


Andainya engkau menziarahi Rasulullah SAW, jangan engkau lepaskan peluang menziarahi dewan ahlu suffah dan bertemu dengan nasab Saidina Bilal Ibnu Rabah RA. InsyaALLAH engkau akan berpeluang bertahajjud di bekas mihrab tempat Rasulullah SAW bertahajjud. Untuk makluman, dewan ahlu suffah ini tidak termasuk dalam kawasan Raudhah.


Ada orang kata gambar di bawah adalah gambar Maqam Rasulullah SAW.



Ada juga yang kata gambar di bawah ini juga gambar Maqam Rasulullah SAW.






Tapi percayalah .... bahawa kedua-duanya BUKAN Maqam Rasulullah SAW hehehe


Alasan ku mudah saja .... kamera fungsinya adalah untuk menangkap perbedaan cahaya, lantas menghasilkan potret di atas kertas. Cuba halakan kamera anda ke matahari dan cuba snap gambar matahari ... ermmm anda takut dilabel sewel ?.... atau jika anda takut dilabel sebagai orang sewel yang cuba memotret gambar matahari .... anda boleh cuba snap sebuah spotlight yang sedang menyala secara terus/langsung. Pastinya yang akan anda perolehi adalah gambar yang putihhhhhh saja. Tiada imej.


Rasulullah SAW adalah cahaya di atas cahaya. Tidak akan ada siapa pun mampu memotret gambar baginda walaupun maqam baginda. Maqam baginda dijaga dan diuruskan oleh keturunan Zaid Bin Harithah RA sehingga kini. Jika anda beroleh rezki bertemu dengan nasab Zaid Bin Harithah yang menjaga maqam tersebut, mohon izinlah darinya untuk membantu dalam membersihkan Maqam Rasulullah SAW. InsyaALLAH anda akan berkesempatan memasuki ke dalam maqam tersebut dan melihat sendiri maqam Rasulullah SAW.



Kisah kewafatan Rasulullah SAW pernah aku coretkan di bawah tajuk note LINANGAN AIR MATA KEKASIH TERCINTA (DI LINK http://www.facebook.com/note.php?note_id=421456120768 )


Siapakah yang menjadi IMAM bagi solat jenazah baginda Rasulullah SAW ?

Jawapannya : TIADA .... keseluruhan para sahabat merasakan diri mereka tidak layak menjadi Imam dalam solat jenazah Rasulullah SAW. Lantas keseluruhan para sahabat yang berjumlah 124,000 orang itu solat jenazah secara tidak berjemaah. Diberitakan, para sahabat di kalangan lelaki mengambil masa 4 hari 4 malam untuk kesemuanya selesai mensolat jenazahkan baginda Rasulullah SAW.


Maka izinkan aku mencoret kisah kewafatan Abu Bakar As Siddiq RA.


Ada pendapat mengatakan Saidina Abu Bakar wafat akibat diracun musuh. Sebelum baginda wafat, Saidina Abu Bakar RA berpesan kepada Saiidina Umar Al Khattab akan satu wasiat agar jangan menghiraukan jenazahnya nanti bila beliau kembali ke rahmatullah, melainkan haruslah Saidina Umar RA segera mengirim bala tentera ke Iraq untuk membantu Al Muthanna yang sedang bertempur di Iraq. Saiidina Abu Bakar RA tidak lupa mengingatkan Saidina Umar RA apa yang pernah dilakukan tatkala Rasulullah SAW wafat dan bagaimana cintanya kepada Rasulullah SAW dan perhatiannya kepada jenazah baginda yang suci itu tidak mengabaikannya dari melaksanakan kewajipan biar pun yang demikian itu amat berat bagi jiwanya. Antara pesanannya kepada Saidina Umar Al Khattab RA :


“Dengarlah wahai Umar! Apa yang akan ku katakan ini dan laksanakanlah. Aku mengharap akan kembali ke hadrat ALLAH hari ini sebab itu sebelum matahari terbit pada keesokan hari engkau hendaklah telah mengirim bala tentera bantuan kepada Al Muthanna. Janganlah hendaknya sesuatu bencana bagaimana pun besarnya dapat melupakan kamu dan urusan agama dan wasiat Tuhan. Engkau telah melihat apa yang telah ku lakukan tatkala Rasulullah wafat sedang wafatnya Rasulullah itu adalah satu bencana yang belum pernah manusia ditimpa bencana yang sebesar itu. Demi Allah, andaikata di waktu itu aku melalaikan perintah Allah dan Rasul-NYA, tentu kita telah jatuh dan mendapat siksaan Allah, dan pasti pula kota Madinah ini telah menjadi lautan api."


Dalam masa pemerintahannya yang singkat Saidina Abu Bakar Al-Siddiq yang memerintah hanya dalam masa dua tahun sahaja itu telah meletakkan asas pembangunan sebuah pemenintahan Islam yang teguh dan kuat setelah berjaya mengatasi berbagai macam masalah dalam negeri dengan segala kebijaksanaan dan kewibawaannya. Baginda telah memenuhi segenap janji-janjinya dan dalam masa dua tahun pemerintahannya itu telah terbentuk rantai sejarah Islam yang merupakan lembaran-lembaran yang abadi.


Turut bersemadi bersama Rasulullah SAW dan Saidina Abu Bakar As Siddiq RA adalah Saidina Umar Al Khattab RA.

Saidina Umar bin Khattab RA adalah salah seorang pecinta Rasulullah SAW. Sejak memeluk Islam, beliau tak ingin berpisah dengan Rasulullah SAW walaupun di saat beliau berhadapan dengan sakaratulmaut.


Sewaktu menjadi imam dalam solat, telah tampil seorang munafik dan menikam Saidina Umar RA. Serangan dari munafik itu telah merobek perutnya dengan luka yang sangat lebar. Jasad utuhnya tersungkur roboh. Dalam menahan kesakitan beliau berkata : "Berikan aku susu" ... Saat susu dibawa kepadanya, dengan lafaz bismillahirrahmanirrahim, Saidina Umar RA meneguk sedikit demi sedikit sus berkenaan. Saat susu itu diminum, saat itu juga susu itu keluar mengalir dari luka di perutnya, bercampur darah. Maka fahamlah Saidina Umar Al Khattab RA bahawa dia sudah di ambang sakaratulmaut.

Lantas wajahnya dipalingkan kepada puteranya, Abdullah Bin Umar RA seraya berkata, "Pergilah kepada ummulmukminin, katakan padanya aku berkirim salam hormat padanya, dan kalau diizinkan aku ingin dimakamkan disebelah Maqam Rasulullah SAW dan Abu Bakar RA", maka ketika Ummulmukminin telah mengizinkannya maka berkatalah Umar RA : "Tidak ada yang lebih ku pentingkan daripada mendapat tempat di pembaringan itu (dimaqamkan disamping maqam Rasulllah SAW), maka bila aku wafat, usunglah aku ke sana, dan ucapkan lagi salam, dan mohonkan izin lagi pada Ummulmukminin, bila beliau mengizinkan maka kuburkan aku, kalau beliau menolak maka tolaklah aku ke pekuburan muslimin" (Sahih Bukhari hadis no.1328).


Mustahil Umar RA meminta berkali-kali untuk diizinkan dimaqamkan di sebelah maqam Rasulullah SAW dan Abu Bakar RA, melainkan ianya menjadi bukti bahawa Maqam Rasulullah SAW mempunyai kemuliaan, demikian pula Maqam Abu Bakar As Siddiq RA. Kerana kepentingan itulah maka Umar RA dalam sakaratulmautnya masih sempat mengucapkan kalimat bahwa tak ada yang lebih diperdulikannya selain pembaringan disebelah mereka.


Demikianlah Mahabbah (cinta) kepada Rasulullah SAW, dan setelah Rasulullah SAW wafat, diriwayatkan bahawa peninggalan-peninggalan pakaian Rasulullah SAW disimpan oleh para sahabat, sebagaimana cincin baginda yang dipakai oleh Anas bin Malik RA, lalu berpindah ke tangan Abu Bakar RA, lalu pindah ke tangan Umar bin Khattab RA, lalu pindah ketangan Usman bin Affan RA, lalu terjatuh ke telaga Aris, dan berkata Anas bin Malik RA: Aku mencarinya bersama Usman bin Affan selama 3 hari dan kami tak juga menemukannya (Sahih Bukhari hadis no.5540). Betapa mereka menjaga barang barang peninggalan Rasulullah SAW. Seandainya cincin itu tak ada nilai mahabbah, maka tak perlulah Usman bin Affan mencarinya hingga 3 hari, ini menunjukkan barang peninggalan Rasulullah SAW dimuliakan dan dicintai oleh para sahabat besar, radhiyallahu 'anhum.


Rasulullah SAW bersabda : "Orang yang dahsyat Cintanya padaku di umat ini, adalah mereka yang hidup setelah aku wafat, namun hati mereka lebih condong untuk melihatku lebih daripada harta dan keluarga mereka" (Sahih Muslim hadis no.2832)


Wahai diri yang sudi bersahabat dengan diri ku yang hina lagi banyak dosa ini,

Tidak cintakah engkau kepada Rasulullah SAW ?

Di akhir kalam baginda, hanya melafazkan UMAT KU, UMAT KU, UMAT KU

Hatta baginda amat merindui umat baginda di akhir zaman. Umat yang berjuang dan berkorban demi mendaulatkan Islam. Walau sosok tubuh dan wajah baginda tidak pernah di lihat mereka.

Apakah kita yang dicintai dan dirindui oleh Rasulullah SAW ?


Genentech Ltd

28 June 2011





Friday, July 8, 2011

Salam Atas Mu Wahai Nabi ALLAH. Salam Atas Mu Ya Kekasih ALLAH. Salam Atas Mu Ya Rasulullah SAW



Indikator Pelan Lantai Raudah dan Maqam Rasulullah SAW

1. Pentas tempat muazzin melaungkan azan.
2. Mimbar Rasulullah SAW.
3. Mihrab tempat Rasulullah SAW solat.
4. Tiang Al Mukhallaqah
5. Tiang Aisyah
6. Tiang Taubat
7. Maqam Rasulullah SAW
8. Maqam Saiyidina Abu Bakar As Siddiq ra
9. Maqam Saiyidina Omar Al Khattab ra
10. Ada dua ruang maqam yang dikosongkan. Ada pendapat ianya untuk Nabi Isa AS. Ada pendapat ianya untuk Imam Mahdi rh.
11. Dinding bilik Siti Aisyah yang dibina sendiri oleh Rasulullah SAW.
12. Tempat Malaikat Jibrail datang membawa wahyu.
13. Rumah Siti Fatimah Az Zahra.
14. Mehrab tempat Rasulullah SAW bersolat tahajjud seorang diri.
15. Ruang ahli suffah bersolat tahajjud bersama Rasulullah SAW.
16. Mehrab tempat Rasulullah SAW bersolat tahajjud bersama ahli suffah.
17. Ruang tempat memberi salam kepada Rasulullah SAW, Saiyidina Abu bakar As Siddiq dan Saiyidina Omar Al Khattab.
18. Ruangan berwarna hijau adalah kawasan Raudah.



Alhamdulillah .... baru-baru ini aku telah direzkikan untuk menjadi tetamu ALLAH.



30 May 2011 - Aku bertolak dari KLIA menuju ke Jeddah. Pesawat kami transit di Jakarta. Aku, isteri ku, ibu ku bersama-sama 16 orang ahli jemaah dengan rasa sayu dan sebak kerana terpilih untuk menjadi tetamu Tanah Haram.



12-30 tengahmalam. 31 May 2011 - Jemaah kami menjejakkan kami di Jeddah. Tepat jam 2.30am kami berlepas dari lapangan terbang Jeddah menuju ke Madinah. Sepanjang perjalanan, hati ku semakin sayu. Tak tahu mengapa.



Selepas solat Subuh di sebuah masjid, perjalanan diteruskan menuju Madinah.



Selepas Check In hotel. Destinasi pertama ku ...menziarahi Rasulullah SAW.



Aku berjalan sendirian menuju Masjid Nabawi. Kubah Hijau yang tersergam menjadi panduan hala tuju ku. Nun dari jauh ... ku lihat Pintu Baqi' tempat keluar para jemaah sebaik sahaja menziarahi Rasulullah SAW. Perlahan aku melangkah menuju ke pintu Baqi'. Sejurus ternampak maqam Rasulullah SAW dari luar, tangan ku lambai kepada baginda sambil mengucapkan salam.... "Assalamu a'laika Ya Rasulullah. Assalamu a'laika Ya Nabiyallah. Assalamu a'laika Ya Habiballah. Umat mu yang banyak dosa ini berdatang ingin menziarahi mu. Izinkanlah umat mu yang hina ini memasuki masjid mu. Izinkanlah umat mu yg daif ini menziarahi taman Raudah mu. Izinkanlah umat mu yang sedang merindui mu ini manatap wajah mu. Dengan Izin ALLAH ......."



Masjid Nabawi, di dalam menyaksikan penghijrahan Rasulullah SAW ke Madinah. Malah didalamnya juga tersimpan 1001 kisah suka dan duka perjuangan Rasulullah SAW dalam menyebarkan nikmat iman dan Islam kepada umat manusia. Rata-rata di kalangan kita hanya tahu akan kewujudan maqam Rasulullah SAW, maqam Saidina Abu Bakar ra dan maqam Saidina Omar Al Khattab ra serta kewujudan Raudah (Taman Syurga) di dalam Masjid Nabawi.




Secara bahasa “raudhah” berarti kebun atau taman. Sedangkan yang dimaksud Raudhah di sini adalah suatu tempat yang berada di antara mimbar dan makam Muhammad SAW. Tempat ini selalu digunakan oleh Nabi SAW untuk melakukan solat sampai akhir hayat beliau. Nabi SAW bersabda :


عن أبي سعيد الخذري قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم مَا بَيْنَ قَبْرِي وَمِنْبَرِي هَذَا رَوْضَةٌ مِنْ رِيَاضِ الْجِنَانِ



“Dari Abi Sa’id al-Khurdri ia berkata, “Rasulullah SAW bersabda, “Tempat di antara kubur dan mimbarku ini adalah Raudhah (kebun) di antara beberapa kebun surga”. (Musnad Ahmad bin Hanbal)

Amat dianjurkan untuk mendatangi Raudhah guna memperbanyak solat dan doa di sana kerana ada hadis yang diriwayatkan oleh imam Bukhari dan Muslim dari Rasulullah SAW, bahwa beliau bersabda, “Tempat yang diantara kuburku dan mimbarku ini adalah Raudhah (kebun) diantara beberapa kebun syurga”. Seseoarang juga dianjurkan untuk berdo’a di depan mimbar Nabi SAW. Sesuai dengan sabda Nabi SAW, “Mimbarku ini berada di atas telagaku.” (al-Hajj wa al-‘Umrah Fiqhuh wa Asraruh, 237)



Dengan pandangan yang berbeza, al-Imam ar-Rabbani Yahya bin Syarf al-Nawawi dalam kitabnya Kitab al-Idhah fi Manasik al-Hajj menjelaskan, dalam sahih Bukhari dan Muslim, dari Abu Hurairah, dari Rasulullah SAW bersabda, “Mimbarku ini berada di atas telagaku”. Imam al-Khathabi berkata, “Maksud hadis di atas adalah bahawa ‘orang yang selalu istiqamah melaksanakan ibadah di depan mimbarku, maka kelak di hari kiamat, ia akan minum air dari telagaku‘ ”. (al-Idhah fi Manasik al-Hajj wal ‘Umrah, 456)




(السلام عليك يا رسول الله, السلام عليك يا نبي الله السلام عليك يا حبيب الله, السلام عليك يا خيرة خلق الله, السلام عليك يا صفوة الله, السلام عليك يا سيد المرسلين وخاتم النبيين, السلام عليك يا قائد الغر المحجلين, السلام عليك وعلى أهل بيتك الطيبين الطاهرين, السلام عليك وعلى أزواجك الطاهرات أمهات المؤمنين, السلام عليك وعلى أصحابك أجمعين, السلام عليك وعلى سائر عباد الله الصالحين, جزاك الله يا رسول الله أفضل ما جزى نبياً ورسولاً عن أمته, وصلى الله عليك كلما ذكرك الذاكرون, وغفل عن ذكرك الغافلون. أشهد أن لا إله إلا الله, وأشهد أنك عبده ورسوله, وأمينه وخيرته من خلقه, وأشهد أنك قد بلغت الرسالة, وأديت الأمانة, ونصحت الأمة, وجاهدت في الله حق حهاده).

Selain Raudah, di dalam Masjid Nabawi ini juga bersemadinya jasad Rasulullah SAW, Saidina Abu Bakar ra dan Saidina Omar Al Khattab ra.



Maqam (pusara) Rasullullah SAW terletak di sebelah Timur Masjid Nabawi. Di tempat ini dahulu terdapat dua rumah, yaitu rumah Rasulullah SAW bersama Aisyah dan rumah Ali dengan Fatimah.





Sejak Rasulullah SAW wafat pada tahun 11 H (632 M), rumah Rasullullah `SAW terbahagi dua. Bagian arah kiblat (Selatan) utk makam Rasulullah SAW dan bagian Utara utk tempat tinggal Aisyah.



Sejak tahun 678 H. (1279 M) di atasnya dipasang Kubah Hijau (Green Dome). Dan sampai sekarang Kubah Hijau tersebut tetap ada. Jadi tepat di bawah Kubah Hijau itulah jasad Rasullullah SAW dimakamkan. Di situ juga dimakamkan kedua sahabat , Abu Bakar ra (Khalifah Pertama) dan Umar ra (Khalifah Kedua) yang dimakamkan di bawah kubah, berdampingan dengan makam Rasulullah SAW.



Kedudukan maqam Rasulullah SAW dan kedua sahabat baginda adalah bagaikan kedudukan Imam dan Makmum. Rasulullah SAW menjadi imam bagi Saidina Abu Bakar ra. Saidina Abu Bakar menjadi imam kepada Saidina Umar ra. Namun tidak ramai yang tahu bahawa di dalam maqam itu juga terdapat ruangan kosong. Satu ruangan sebaris dengan jasad maqam Rasulullah SAW terletak di kaki Rasulullah SAW. Dan satu lagi terletak di belakang maqam Saidina Umar Al Khattab ra.



Namun, tidak ramai yang tahu akan sejarah yang lebih banyak tersimpan di Masjid Nabawi. Terlalu banyak petanda-petanda yang telah dihapuskan oleh puak Wahabi. Lantas kisah-kisah yang mampu menambahkan keyakinan umat Islam akan mukjizat Rasulullah SAW terus terpadam dari hati nurani umat Islam.



Antaranya ialah Tiang Mukhallaqah. Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari disebutkan sebuah kisah:


عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ يَقُومُ يَوْمَ الْجُمُعَةِ إِلَى شَجَرَةٍ أَوْ نَخْلَةٍ فَقَالَتْ امْرَأَةٌ مِنْ الْأَنْصَارِ أَوْ رَجُلٌ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَلَا نَجْعَلُ لَكَ مِنْبَرًا قَالَ إِنْ شِئْتُمْ فَجَعَلُوا لَهُ مِنْبَرًا فَلَمَّا كَانَ يَوْمَ الْجُمُعَةِ دُفِعَ إِلَى الْمِنْبَرِ فَصَاحَتْ النَّخْلَةُ صِيَاحَ الصَّبِيِّ ثُمَّ نَزَلَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَضَمَّهُ إِلَيْهِ تَئِنُّ أَنِينَ الصَّبِيِّ الَّذِي يُسَكَّنُ قَالَ كَانَتْ تَبْكِي عَلَى مَا كَانَتْ تَسْمَعُ مِنْ الذِّكْرِ عِنْدَهَا

( صحيح البخارى )

Dari Jabir ibn Abdillah RA, ia berkata : Rasulullah SAW ketika berkhutbah, Beliau bersandar pada pelepah kurma yang menjadi tiang masjid. Ketika dibuatkan mimbar, lalu itu digunakan tiba-tiba terdengar suara tangisan seperti rengekan unta sehingga semua orang yang ada di masjid mendengar. Sampai akhirnya Rasulullah datang dan menghampirinya,



Beliau meyakinkannya dan akhirnya pelepah ini diam.



Hadis ini juga diriwayatkan oleh An Nasai dan Ahmad. (lihat Sahih Mukjizat al Nabi, Hal 149-161)



Jabir RA meriwayatkan seperti disebutkan dalam hadith Bukhari, “Nabi SAW selalu bersandar pada sebatang pohon tamar, ketika menyampaikan khutbah Jumat, Sayyidina Abu Bakar mencadangkan agar dibina mimbar yang baru. Nabi SAW bersetuju dan sebuah mimbar yang terdiri dari 3 anak tangga dibangun. Ketika Nabi SAW duduk di atas mimbar yang baru untuk berkhutbah, para Sahabat mendengar pelepah tamar itu menangis seperti anak kecil. Nabi SAW mendekati pelepah kurma yang sedang menangis ini dan bertanya kenapa ia menangis. Pelepah tamar tersebut mengatakan dia menangis kerana ia tidak digunakan lagi untuk mengingat ALLAH SWT. Rasulullah SAW kemudian menyuruh agar dikafankan pelepah tamar dan mengatakan bahawa ia akan dibangkitkan di dalam syurga. Inilah satu-satunya pokok tamar di syurga yang berasal dari dunia. Tempat tumbuh pohon tamar tersebut didirikan sebuah tiang dan dinamakan tiang Mukhallaqah. Kerana sejak Rasulullah SAW memujuk pohon tamar tersebut, pewangi bernama Khaluq sering disapukan kepadanya. Setelah pohon tamar tersebut mati. Sebatang tiang didirikan sebagai penanda kewujudan pohon tamar yang dijamin syurga oleh Rasulullah SAW.





Selain Tiang Mukhallaqah, juga terdapat Tiang Abu Lubabah atau lebih dikenali sebagai Tiang Taubat.




Tertulis padanya. Seperti disebutkan dalam tafsir Ibnu Katsir, Rasulullah SAW bersabda untuk menghukum bani Quraizah (sebuah suku Yahudi) atas pengkhianatannya kepada Rasulullah SAW dalam Perang Ahzab. Abu Lubabah bin Mundzir ra dilantik sebagai orang tengah perundingan antara Rasulullah SAW dan Yahudi Bani Quraizah.



Abu Lubabah, adalah salah seorang sahabat yang turut serta dalam peperangan Badar. Rasulullah SAW melantik beliau untuk mewakili baginda bagi mendengar permintaan keturunan Quraizah. Dalam pertemuan antara Abu Lubabah dan Bani Quraizah, mereka bertanya kepada Abu Lubabah apakah perkara yang perlu mereka buat.



Abu Lubabah berkata, "Tidak ada jalan lain melainkan kamu semua menyerah diri kepada Muhammad."



Mereka bertanya lagi, "Wahai Abu Lubabah, kalau kami menyerah, apa yang Muhammad akan buat kepada kami."



Secara tidak sedar, Abu Lubabah mengisyaratkan jarinya ke lehernya. la bermaksud kamu semua akan dihukum mati. Pada masa itu, baru Abu Lubabah teringat yang dia telah membuka rahsia Nabi. Terus dia meninggalkan orang-orang Yahudi dan pergi ke masjid Nabawi.



Dia meminta isterinya mengikatnya di tiang masjid Nabawi kerana mengkhianati Allah dan rasulnya. Dengan tangisan dan rasa insaf bersalah, Abu Lubabah berkata ... Jangan ada siapa yang melepaskan aku sehingga Rasulullah mengampunkan aku ..... Abu Lubabah juga berkata bahawa dia tidak akan meninggalkan tempat dia diikat sehinggalah Allah mengampuninya dan tidak akan berpijak di bumi Bani Quraizah yang merupakan tempat dia melakukan pengkhianatan kepada Allah dan Rasul-NYA.



Apabila berita ini sampai kepada Nabi Nabi dengan turunnya Surah Al-Anfal : 27 yang bermaksudnya: "Wahai orang-orang yang beriman!Janganlah kamu mengkhianati amanah-amanah kamu, sedang kamu mengetahui (salahnya)".



Ianya merupakan teguran Allah terhadap perbuatan Abu Lubabah dan Nabi berkata berkata "Aku tidak akan maafkan Abu Lubabah sehinggalah Allah mengampunkan dia. Jadi, Abu Lubabah terus diikat selama enam hari. Sepanjang masa itu, dia merintih dan bertaubat hinggalah Allah menurunkan wahyu mengampunkan Abu Lubabah dengan turunnya ayat 102 surah At-Taubah.



Dia secara tidak sengaja membocorkan rahasia Nabi SAW kepada suku Yahudi itu. Abu Lubabah segera menyadari kesalahannya dan mengikat dirinya sendiri pada tiang ini, hingga Allah SWT menerima taubatnya. Setelah tujuh hari, Nabi SAW menerima wahyu mengenai diterimanya taubat Abu Lubabah. Berita keampunan ALLAH atasnya dimaklumkan kepada Abu Lubabah, tetapi Abu Lubabah hanya ingin Rasulullah SAW yang melepaskan dirinya. Selepas solat Subuh, Rasulullah SAW mendatangi Abu Lubabah dan melepaskan ikatanya dengan tangan beliau sendiri. Tiang tempat Abu Lubabah terikat, dikenali sebagai Tiang Taubat.



TIANG AISYAH



Imam Tabrani menyebutkan Aisyah RA meriwayatkan bahwa Rasulullah SAW bersabda, “Ada tempat yang sangat penting di dalam Masjid Nabawi yang mulia, jika seorang mengetahuinya, mereka akan mengadakan undian untuk mendapatkan kesempatan agar dapat bersolat di sana”.





Suatu hari para Sahabat bertanya kepada Aisyah RA tentang tempat ini. Beliau menolak untuk memberitahukan tempat tersebut. Akhirnya para Sahabat pergi, sedangkan Aisyah RA masih bersama dengan anak saudaranya Abdullah bin Zubair RA. Dari jauh para Sahabat memperhatikan bahwa Abdullah bin Zubair RA melakukan solat dekat dengan tiang Aisyah. Para Sahabat meyakini bahwa Aisyah RA memberitahukan tempat tersebut secara rahsia kepada Abdullah Bin Zubair RA.



Rasulullah SAW pernah mengimami solat dari titik ini selama beberapa hari setelah perubahan qiblat dari Masjid Al Aqsa ke Ka’bah di Makkah. Kemudian, beliau selalu mengimami solat dari titik yang sekarang dikenal sebagai Mihrab Nabawi As Syarif.



To Be Continue

Genentech Ltd

27 June 2011

Akulah Ar Raihul Ahmar


Arwah atok ku dan dua orang sahabatnya pernah menceritakan kepada ku satu kisah …. Akan hukuman dan seksaan yang ALLAH datangkan kepada manusia yang merampas hak-NYA … Kisahnya bermula di zaman Nabi Sulaiman AS ……………



Suatu ketika …. Tatkala Nabi Sulaiman AS sedang bersedia untuk menerima hamba rakyat dibawah jajahannya mengadap. Telah terdetik di hatinya …. Apakah ada makhluk lain yang mampu merajai segala makhluk, sama ada manusia, jin, haiwan, angin, api, air dan tumbuh-tumbuhan seperti aku ? … Sebaik sahaja detik hatinya berkahir …. Seketika itu juga muncul satu lembaga seperti manusia yang besar, gagah, hebat dan garang di hadapannya. Terkejut Nabi Sulaiman AS dengan kemunculan makhluk itu yang merenung tajam ke arahnya … Menggeletar seluruh anggota dan gementar hati Nabi Sulaiman AS. Lalu Nabi Sulaiman AS bertanya … Siapakah kamu ?



Pertanyaan Nabi Sulaiman AS itu dijawab dengan tegas dan kasar sambil renungan matanya yang tajam tepat kea rah Nabi Sulaiman AS …. AKULAH AR RAIHUL AHMAR. Akulah ibu kepada segala penyakit yang mudarat. Aku ditugaskan untuk mendatangkan penyakit yang mudarat dan sukar disembuhkan. Hampir-hampir saja aku menjangkiti mu atas lintasan hati mu yang menyuruh mu bersifat ujub dan riya’. Aku diberi kuasa oleh ALLAH untuk mendatangkan penyakit yang sukar ditemui penawarnya. Aku mampu meresap ke dalam urat saraf dan aliran darah. Aku juga mampu meresap ke dalam otak hingga menyebabkan seseorang itu gila …………..



Nabi Sulaiman AS segera memerintahkan segala bala tenteranya dari golongan manusia dan jin untuk memerangi dan memusnahkan Ar Raihul Ahmar. Namun usaha Nabi Sulaiman AS itu hanyalah sia-sia. Segala bala tentera Nabi Sulaiman AS dari golngan jin dan amnesia tertewas dengan mudah oleh Ar Raihul Ahmar. Dek kerana kemenangannya ke atas bala tentera Nabi Sulaiman AS, Ar Raihul Ahmar berpaling kepada Nabi Sulaiman AS sambil memijak jasad-jasad tentera yang terkorban seraya berkata …. Tiada siapa makhlk yang mampu membunuh ku. Aku diutus sebagai menghukum manusia yang ujub, riya’ dan takabbur. Hampir-hampir sahaja aku meragut keistimewaan mu kerana lintasan sifat ujub di hati mu. Andainya engkau berlaku ujub, riya’ dan takbur, ingatlah bahawa engkau pastinya menjadi habuan ku ………. Sejurus itu Ar Raihul Ahmar hilang dari pandangan. Nabi Sulaiman AS terus sujud syukur kerana terselamat dari lintasan mazmumah yang mendorongnya untuk berlaku ujub, riya’ dan takabbur.



Ulas arwah atok ku dan dua sahabatnya … jauhilah sifat ujub, riya’ dan takabbur kerana Al Raihul Ahmar ditugaskan untuk mendatangkan seksaan di dunia sebelum menerima azab di akhirat.



Di zaman Rasulullah SAW, Saidina Hassan Bin Ali pernah hampir-hampir diserang oleh Ar Raihul Ahmar yang mengakibatkan segala rongga-rongganya berdarah. Pada saat itu Jibril muncul di hadapan Rasulullah SAW dan Rasulullah SAW bertanya sama ada terdapat penawar bagi penyakit Saiyidina Hassan ? Lalu Jibril ghaib dan muncul semula bersama satu doa yang amat mustajab dalam merawat Ar Raihul Ahmar…..



Sebagai menuruti sunnah Rasulullah SAW, marilah kita berusaha membaca dan mengamalkan doa bagi mengelakkan angin ahmar walau sekali seumur hidup. Sesungguhnya penyakit angina ahmar (Ar Raihul Ahmar) adalah penyakit yang amat sukar diubati.



Semoga kita berusaha menjauhi sifat ujub, riya’ dan takabbur agar kita terhindar dari penyakit angin ahmar …………..