Firman ALLAH SWT

Sabda Rasulullah SAW

Kalam Tinta Dari Ku

Tuesday, March 30, 2010

Ibadah Menurut Islam Part 1


Dalam coretan terdahulu, telah dibahaskan tentang matlamat hidup manusia dijadikan Allah SWT, tidak lain dan tidak bukan adalah untuk menjadi hamba kepada NYA yang sentiasa beribadah kepada NYA. Bersesuaian dengan firman Allah :

وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ


Tidak aku jadikan jin dan manusia melainkan untuk beribadah kepada KU (Adz Dzariyat : 56)




Sebagai makhluk ciptaan Allah SWT, maka memang sewajarnyalah setiap saat, setiap turun dan naiknya nafas kita dalam beribadah kepada Allah SWT sebagaimana firman Allah SWT :



يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً

Wahai orang-orang yang beriman, masuklah kamu di dalam agama Islam semuanya sekali. ” - Al Baqarah: 208

Apakah ini bermakna, hidup sebagai seorang muslim hanyalah tunduk rukuk dan sujud 24 jam sehari dalam solat demi menunaikan tanggungjawab sebagai hamba Allah ? Allah tidak sekejam itu ke atas makhluknya dan tidak sesempit itu ibadah di dalam Islam.
Dalam mengutus manusia di muka bumi ini, Allah telah memberi panduan untuk beribadah dalam segala aspek kehidupan, agar setiap tindak-tanduk manusia itu akan terarah dalam menghasilkan pahala-pahala ibadah. Ibadah kepada Allah tidak terbatas kepada solat, puasa, zakat, zikir, baca Al Quran dan lain-lain sahaja. Malah aspek ibadah menurut Islam ini terlalu luas dan terlalu mudah untuk digapai oleh insan yang benar-benar ingin mengabdikan diri kepada Allah SWT.

Firman Allah SWT : Surah Ibrahim ayat ke 24 hingga 25 yang bermaksud :

أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ ﴿14:24﴾
تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ ﴿14:25﴾

Tidakkah kamu perhatikan bagaimana ALLAH telah membuat perumpamaan kalimat yang baik (kalimah Tauhid) seperti pohon yang baik, akarnya teguh dan cabangnya (menjulang) ke langit, pohon itu memberikan buahnya pada setiap musim dengan seizin Tuhannya. ALLAH membuat perumpamaan-perumpamaan itu untuk manusia supaya mereka selalu ingat.

Ayat di atas telah membuat suatu perumpamaan bahawa Islam ini bagaikan sebatang pokok yang sempurna. Pokok yang sempurna yang akar tunjangnya kuat mencengkam ke bumi yang takkan rebah bila ditiup badai. Mempunyai batang yang kuat bagi menyokong dahan-dahan, ranting-ranting dan daun-daun. Mempunyai dahan-dahan dan ranting-ranting buat daun-daun tumbuh. Mempunyai daun-daun yang rimbun agar orang yang bermusafir boleh tumpang berteduh. Mempunyai bunga yang harum dan buah yang lazat dan ranum.

Begitulah ibadah di dalam Islam. Ianya pasti sesempurna sebatang pokok yang sempurna yang memberi manfaat kepada orang yang beramal ibadah.

Sebenarnya ibadah mencakup seluruh aspek kehidupan manusia sebagaimana yang disyariatkan dalam Islam. Itulah yang kita amalkan dalam hidup kita sehari-hari asalkan tidak bertentangan dengan Al Quran dan Sunnah. ALLAH menginginkan segala yang kita lakukan dalam hidup menjadi ibadah, yaitu cara kita berpakaian, cara kita mengatur rumah tangga, bentuk perjuangan kita, pergaulan kita, percakapan dan perbincangan kita, semuanya menjadi ibadah, sekalipun kita berdiam diri juga dapat berbentuk ibadah. Di samping itu aspek-aspek lain seperti pendidikan dan pelajaran, perekonomian dan cara-cara menjalankan ekonomi, soal-soal kenegaraan dan perhubungan antar bangsa pun, semua itu mesti menjadi ibadah kita kepada ALLAH. Itulah yang dikatakan ibadah dalam seluruh aspek kehidupan kita baik yang lahir maupun yang batin.

Ibadah-ibadah ini dapat dihuraikan menjadi tiga peringkat ibadah yang mencakup seluruh aspek kehidupan manusia, yaitu : Ibadah asas, Ibadah cabang-cabang dan ibadah yang lebih umum

lbadah yang asas merangkumi soal-soal aqidah dan keyakinan kita kepada Allah, para malaikat, kitab-kitab,Rasul-Rasul, hari pembalasan dan untung baik untung jahat. lnilah apa yang kita namakan rukun iman yang enam. Termasuk juga dalam huraian ibadah yang asas ini ialah rukun Islam yang lima iaitu syahadat, sembahyang lima waktu, puasa, zakat fitrah dan rukun haji (bagi mereka yang berkemampuan). Kedua bentuk ibadah yang asas ini iaitu rukun iman dan rukun Islam adalah wajib ain atau fardhu ain bagi setiap mukallaf. Bererti bahawa sebelum kita dapat melaksanakan ibadah-ibadah yang lain, kedua perkara ini perlu ada pada diri kita yang mana telah dapat kita tanamkan dalam jiwa kita.

lbadah yang menjadi cabang-cabang kepada asas tadi iaitu yang bertalian rapat dengan ibadah asas meliputi perkara mentajhizkan mayat, menegakkan jihad, membangunkan pendidikan dan pelajaran, mewujudkan perancangan ekonomi Islam seperti perusahaan-perusahaan asas yang menjadi keperluan setiap umat Islam. Ini termasuklah perusahaan yang boleh menghasilkan makanan wajib seperti gula, tepung, garam, kicap dan perusahaan minuman seperti susu, kopi, teh dan lain-lain bentuk minuman ringan. Selain dari itu di bidang ini termasuk juga penggalakan usaha-usaha pertanian dan perikanan yang mana ini akan menghasilkan beberapa makanan asas bagi umat Islam seperti beras, gandum, ubi dan sebagainya, manakala perikanan pula boleh menghasilkan kita makanan ikan basah atau ikan kering. Lantas umat Islam tidak perlu bergantung hidup dengan orang kafir.

Kalau kita tilik dari satu sudut, pasti kita akan merasakan bahawa ini juga merupakan soal asas dalam perjuangan kita menegakkan ibadah kepada Allah. Tentulah kita tidak mahu darah daging kita di selirat dengan zat yang bertentangan dengan syariat Allah yang pasti mungkin boleh merosakkan ibadah asas kita. Dalam menegakkan bentuk pendidikan dan pelajaran, kita semestinya menitik-beratkan hasil mutlak dari acuan pendidikan kita iaitu rupa jiwa kanak-kanak yang di acu dari peringkat tadika, menengah dan universiti. Apakah hasil yang keluar itu nanti dapat menyambung perjuangan menegakkan lagi syariat Allah. Selain dari itu tergolong dalam ibadah yang menjadicabang-cabang ini ialah soal-soal membangunkan klinik dan hospital-hospital Islam, soal-soal siasah dan pembentukandan penubuhan sistem pentadbiran dalam negara Islam.

Perkara-perkara yang bertakrif dalam jenis ibadah yang kedua ini adalah perkara-perkara yang kita namakan fardhu kifayah. Kita tentu lebih maklum akan apa sebenarnya fardhu kifayah ini iaitu fardhu yang menitik-beratkan soal kemasyarakatan Islam yang mana juga merupakan urat saraf dan nadi penghubung antara sesama Islam. Perkara ini amat besar ertinya kepada seluruh individu Islam kerana tanpa perlaksanaan secara total dari satu-satu pihak maka seluruh masyarakat itu akan menerima bebanan dosa dari Allah. Namun seandainya terdapat satu pihak melaksanakan tuntutan fardhu ini, maka pihak itu telah melepaskan tanggungan dosa bagi seluruh masyarakat Islam. Kerana itulah fardhu kifayah merupakan salur nadi penghubung antara sesama Islam cuma peranan fardhu ini saja yang tidak did fahami benar oleh masyarakat Islam kini dan kerana itu hubungan ukhwah lslamiah tidak begitu menonjol di zaman ini.
Seandainya hal ini dapat memberi makna, sudah pasti kita dapat merasakan kesyukurannya sekiranya ada di kalangan pihak kita yang telah melepaskan tanggungan dosa umum dan sudah pasti sokongan kuat diberikan kepadanya. Maka tidak adalah mereka-mereka yang gagal dalam melaksanakan fardhu ini. Sebagaimana firman Allah :
ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ أَيْنَ مَا ثُقِفُوا إِلَّا بِحَبْلٍ مِنَ اللَّهِ وَحَ
بْلٍ مِنَ النَّاسِ وَبَاءُو بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ وَضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الْمَسْكَنَةُ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ كَانُوا يَكْفُرُونَ بِآَيَاتِ اللَّهِ وَيَقْتُلُونَ الْأَنْبِيَاءَ بِغَيْرِ حَقٍّ ذَلِكَ بِمَا عَصَواْ وَكَانُوا يَعْتَدُونَ ﴿3:112﴾

Mereka ditimpakan kehinaan (dari segala jurusan) di mana sahaja mereka berada, kecuali dengan adanya hubungan dengan Allah dan adanya hubungan dengan manusia. Dan sudah sepatutnya mereka beroleh kemurkaan dari Allah ,dan mereka ditimpakan kemiskinan (dari segala jurusan). Yang demikian itu, disebabkan mereka sentiasa kufur dan ingkar akan ayat-ayat Allah (perintah-perintahNya) dan mereka membunuh nabi-nabi dengan tiada alasan yang benar. Semuanya itu disebabkan mereka derhaka dan mereka sentiasa mencerobohi (hukum-hukum Allah).

Kecil pertimbangannya tetapi besar maknanya. Ini ialah apa yang dinamakan sunat ain. Tergolong dalam kategori ibadah kedua ini ialah perkara-perkara sunat rawatib, sembahyang witir, sembahyang tahajud, sembahyang dhuha, puasa syawal, puasa lsnin dan Khamis, bersedekah dan membaca Al,Quran. Perlaksanaan ibadah ini mendatangkan pahala manakala jika tidak di lakukan tidak pula mendatangkan dosa. Namun kerana urusan ini memberikan manfaat maka ada lebih baik jika ia di kerjakan.

Dan ibadah ketiga iaitu peringkat ibadah yang lebih umum iaitu perkara-perkara yang merupakan perlaksanaan harus tetapi boleh menjadi ibadah dan mendatangkan pahala. Amalan seperti ini dapat menambahkan lagi bakti kita kepada Allah agar setiap perlakuan hidup kita ini tidak menjadi sia-sia. Tergolong dalam amalan- amalan ini ialah seperti makan, minum, tidur, baring, berjalan-jalan rehat-rehat dan sebagainya.

Semua kegiatan-kegiatan tersebut dapat bernilai ibadah asal memenuhi 5 syarat berikut :

1. Niat yang benar
2. Pelaksanaannya benar, tidak melanggar syariat atau peraturan Tuhan
3. Perkara (subyek) kegiatan tersebut dibenarkan oleh syariat dan mendapat keredhaan ALLAH, misalnya berdagang makanan, minuman dsb.
4. Natijah (Hasil) mesti baik kerana merupakan pemberian ALLAH ataupun nikmat-Nya kepada hamba-Nya. Dan setelah itu, hamba-hamba yang dikaruniakan rahmat itu wajib bersyukur kepada ALLAH. Bagaimanakah seseorang itu menunjukkan tanda bersyukur kepada ALLAH? Di antaranya dengan berzakat, melakukan korban, serta
membuat amal bakti seperti bersedekah dan sebagainya
5. Tidak meninggalkan atau melalaikan ibadah-ibadah asas.

To be continue .........



Monday, March 15, 2010

Lantas .... Untuk Apa Manusia Itu Di Hidupkan ?




“Dan AKU tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka beribadah kepada-KU.” (QS. Adz Dzariyat: 56)



Rukun Islam yang pertama ialah mengucap dua kalimah syahadah :

Lafaz Dua Kalimah Syahadah

أَشْهَدُ أَنْ لاَّ إِلهَ إِلاَّ اللهُ، وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رَّسُوْلُ اللهِ.

Aku bersaksi bahawa tiada tuhan (yang sebenar) melainkan Allah, dan aku juga bersaksi bahawa Nabi Muhammad itu adalah utusan Allah (Rasulullah).

Maksud Dua Kalimah Syahadah :

Syahadah yang pertama bermaksud meyakini bahawa tiada Tuhan yang sebenar melainkan Allah SWT. Dialah yang berhak disembah, dan segala yang disembah selain Allah adalah salah dan palsu. Syahadah pertama menafikan segala apa yang disembah selain Allah dan juga menetapkan bahawa ibadah atau penyembahan hanya layak untuk Allah SWT. Syahadah kedua bererti mengakui kerasulan Nabi Muhammad dan menerima segala ajaran baginda, kerana baginda adalah utusan Allah kepada manusia.

Syarat Sah Syahadah “La ilaha illallah” :

Seseorang yang mengucapkan syahadah, tidak akan sempurna syahadahnya melainkan dengan syarat-syarat berikut:-
1- Ilmu (Mengetahui dan memahami makna syahadah itu)
2- Yakin dengan apa yang difahami itu.
3- Menerima kandungan kalimah syahadah itu dengan hati dan lidah.
4- Patuh dengan maknanya dan tidak melakukan perkara yang membatalkannya.
5- Membenarkan hati dengan apa yang disebutkan lidah
6- Ikhlaskan syahadah hanya kepada Allah dan menjauhkan kesyirikan.
7- Mencintai segala tuntutan dan ajaran kalimah syahadah itu.
8- Menolak segala yang bertentangan dengan tuntutan syahadah.

Syarat Tambahan Tentang Syahadah Kenabian :
Syahadah yang kedua mengandungi pengiktirafan bahawa Nabi Muhamad adalah hamba pilihan Allah dan merupakan Rasul iaitu utusan Allah kepada manusia untuk menyampaikan ajaran Allah SWT. Syahadah kedua tidak lengkap melainkan dengan:
1- Mengiktiraf dan meyakini kerasulan Nabi Muhammad
2- Melafazkan pengiktirafan tersebut dengan lidah
3- Mengikuti baginda dengan mengamalkan kebenaran yang dibawanya dan meninggalkan kebatilan yang dilarang oleh baginda.
4- Membenarkan segala ajaran baginda
5- Mempercayai segala perkara ghaib yang dibawa oleh baginda
6- Mencintai baginda melebihi segalanya, termasuk diri sendiri, anak isteri & ibu bapa.
7- Mendahulukan ajaran baginda berbanding ajaran orang lain dan mengamalkan sunnah baginda.

Kelebihan Dua Kalimah Syahadah :

Tidak ada satu kalimah yang lebih hebat daripada mengaku ketuhanan Allah SWT dan kenabian Nabi Muhammad s.a.w. Bahkan inilah asas pertama yang membezakan antara Islam dan kufur. Orang yang enggan mengakuinya merupakan penderhaka yang memilih jalan ke neraka. Ubadah bin as-Somit r.a. meyatakan bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda:

مَنْ شَهِدَ أَنْ لاَّ إِلهَ إِلاَّ اللهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا رَّسُوْلُ اللهِ، حَرَّمَ اللهُ عَلَيْهِ النَّارَ. رَوَاهُ مُسْلِم.

Ertinya: “Sesiapa yang bersaksi bahawa tiada tuhan selain Allah dan Muhammad itu pesuruh Allah, maka Allah akan mengharamkannya daripada neraka”. Riwayat Muslim.

Setelah kita sedar bahawa diri kita seorang muslim, maka kita dipertanggungjawabkan untuk membuktikan keIslaman kita.

Allah mencipta makhluk bernama manusia di dunia ini, bukan untuk suka-suka. Malahan kejadian kita di muka umi ini mempunyai matlamat.

APAKAH MATLAMAT HIDUP MANUSIA DI DUNIA ?

Hari ini manusia amat kurang memahami ajaran Islam, oleh kerana itu manusia hidup dalam kegelapan, dalam suasana yang tidak ada panduan.

Suatu hal yang menjadi asas dalam ajaran Islam, yaitu mengapa manusia hidup. Merupakan satu pertanyaan yang memerlukan satu jawaban yang tepat. Kerana jika manusia yang hidup di muka bumi Allah ini tidak dapat memberi jawapan yang betul, manusia itu tak pandai hidup. Mereka sekedar pandai maju, pandai berkebudayaan tapi tak pandai hidup.

Buktinya lihat saja negara-negara Barat, tidak dinafikan mereka maju dengan teknologi, mereka maju dibidang ilmu pengetahuan, mereka maju di bidang ekonomi, tetapi mereka juga mempunyai gejala sosial yang teruk. USA, negara yang mendakwa diri mereka negara termaju, namun keruntuhan akhlak remaja, perlakuan sex bebas, pencerobohan negara-negara yang berdaulat dan membunuh orang awam seperti yang berlaku di Afghanistan dan Iraq, mencerminkan mereka walau pun maju, tetapi tidak pandai untuk hidup. Akhirnya mereka dipandang hina, bukan sahaja oleh penduduk dunia, malah oleh penduduk warganegara mereka sendiri.

Jika manusia gagal hidup di dunia, maka manusia akan gagal hidup di akhirat.

Bagaimana kita memperoleh jawapan yang tepat ? Ada orang mengatakan, kita tanya saja pendapat akal. Kalau kita lihat pertanyaan itu mudah tapi jawapannya berat. Bukan saja akal tidak mampu memberikan jawapan yang tepat. Bahkan bila beberapa orang memberikan jawapan menurut akal masing-masing, maka akan timbul perbedaan pendapat.

a. Ahli politik akan mengatakan matlamat hidup di dunia adalah untuk menjadi pemimpin.
b. Ahli sains akan mengatakan matlamat hidup di dunia adalah untuk mencipta peralatan baru.
c. Cikgu akan mengatakan matlamat hidup di dunia adalah mengajar.
d. Penulis akan mengatakan matlamat hidup didunia adalah untuk menghasilkan seberapa banyak buku.
e. Perompak akan mengatakan matlamat hidup di dunia adalah merompak sebanyak mungkin harta awam.

Jadi kalau kita bertanya pada akal, maka akal tidak mampu memberikan jawapan yang tepat kerana akal kedudukannya lemah, tidak semua dapat difikirkan terutama yang berkait dengan hal-hal yang ghaib, hari akhirat, syurga neraka dan lain-lain lagi, walaupun manusia itu mempunyai akal yang pintar sekalipun.

Kita sebagai orang Islam memiliki panduan hidup yang diberikan Allah kepada kita, yaitu yang terdapat di dalam AL QURAN dan SUNNAH RASULULLAH SAW. Jadi supaya kita tidak meraba-raba, supaya tidak letih akal kita berfikir, supaya kita tidak mencari-cari, lebih baik kita bersandar dengan apa yang telah Allah beri kepada kita. Itulah jawaban yang tepat menurut Al Quran yang patut menjadi pegangan kita, yang menjadi keyakinan kita, serta amalan perjuangan kita, supaya kita mendapat keselamatan.Sebab itu kita terima sajalah jawapan dari Allah. Semoga dengan begitu kita dapat keselamatan di dunia dan akhirat, Iaitu untuk menjadi HAMBA KEPADA ALLAH, sebagaimana firman Allah SWT , Surah Adz Dzariyaat ayat 56 :


“Dan AKU tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka beribadah kepada-KU.” (QS. Adz Dzariyat: 56)

Dengan ayat Al Quran tersebut yang merupakan wahyu yang diturunkan kepada Rasul untuk umat yang paling akhir, disebutkan kita diciptakan oleh Allah adalah untuk beribadah, ataupun untuk mengabdikan kepada Allah, dengan kata lain untuk tunduk dan patuh pada perintah Allah.

Dengan ayat tersebut, maka dalilnya kuat, hujjahnya pun kuat. Tapi yang sebenarnya kalau kita bahas secara akal, secara mantiq atau secara psikologi, maka akal kita pun mengakui patut manusia menyembah Allah. Akal menyatakan setuju, bahkan hati kecil juga ikut setuju untuk menyembah Allah

Alasan dan dalil, mengapa manusia ini dicipta oleh Allah untuk menjadi hamba yang beribadah kepada NYA amat kuat. Bukan sahaja Allah menyatakannya di dalam Al Quran, malah akal fikiran dan fitrah naluri kita sendiri suka dan gembira menerima yang kita ini adalah hamba Allah. Fitrah naluri dan akal fikiran kita tidak boleh menerima kita menjadi hamba selain Allah.

Secara akal, secara perasaan, secara mudah, dapat dibuktikan bahwa akal setuju dan hati pun setuju manusia menyembah Allah, selain dalil yang kuat dari Al Quran.

Buktinya; andai ada seseorang datang kepada anda dan memanggil anda dengan panggilan ... "Wahai saudara, saudara ini hamba Allah." .... Bagaimana perasan anda ? ..... " Wahai saudara, saudara ini ahli ibadah." ..... Gembirakan bila dipanggil ahli ibadah ? .....

Bagaimana perasaan kita, bagaimana rasa hati kita kalau orang panggil kita hamba Allah. Akal mau menerima, hati kecil juga turut setuju, walaupun pada pelaksanaannya kita tidak pernah menyembah Allah. Walaupun kita tidak pernah membesarkan Allah, tak pernah patuh, tapi hati kita terhibur dengan sebutan hamba Allah.

Mengapa akal setuju, dan hati kecil dapat menerima, sebab karena Allah jadikan kita memang untuk menjadi hambaNya. Jadi apa yang disetujui oleh Allah, disetujui oleh akal dan hati. Sebaliknya apa yang disetujui oleh akal dan hati, disetujui oleh Allah.

TETAPI

Andainya ada seseorang datang kepada anda dan memanggil anda dengan panggilan .... "Wahai saudara, saudara ini hamba kereta." .... Bagaimana perasaan kita ? Tentu ada sedikit terguris di hati .... Cuba pula andainya anda di panggil .... "Wahai saudara, saudara ini hamba dunia" .... Saya yakin anda sudah rasa tidak selesa .... Apatah lagi andainya ada seseorang yang memanggil anda .... "Wahai saudara, saudara ini hamba syaitan, hamba nafsu, hamba dajjal" ..... saya yakin anda akan jadi marah.

Bagaimana pendapat akal kita, bagaimana rasa hati kita. Akal kita tak setuju, bahkan hati tak setuju. Bukan hanya tak setuju, tapi hati pun rasa sakit. Kalau orang tuduh kita hamba selain Allah, kalau selama ini sudah sakit, bahkan mungkin dapat meninggal dengan seketika.

Mengapa ? Akal tidak setuju, hati tak setuju, kerana Allah tidak setuju apa yang tidak disetujui oleh akal dan hati. Dan sebaliknya apa yang tidak disetujui oleh akal dan hati, tidak disetujui oleh Allah.

Nah !!! Inilah buktinya bahawa kita dijadikan di dunia ini adalah untuk menjadi hamba Allah dan bukannya hamba kepada selain Allah, lebih-lebih lagi bukan untuk menjadi hamba nafsu atau hamba syaitan.

Untuk menjadi hamba Allah, maka kita dipertanggungjawabkan untuk menyembah dan beribadah kepada Allah. Hal ini sesuai dengan wahyu, dibenarkan juga oleh akal dan hati manusia. Dengan menyembah dan beribadah kepada Allah, manusia mendapatkan keselamatan dunia dan akhirat


Kerana itu mau tidak mahu, kita mesti menyembah Allah karena Allah bersetuju, akal bersetuju dan hati bersetuju. Jadi kalau manusia tidak mau menyembah Allah, tidak mau mengabdikan diri pada Allah, tidak mau tunduk dan patuh pada Allah, dia bukan saja menentang Allah, bahkan menentang akal dan hatinya, hakikatnya orang itu menentang dirinya sendiri. Kalau orang itu menentang dirinya sendiri, dia tidak akan dapat kebahagiaan, walaupun pangkatnya tinggi, rumahnya besar, jabatannya tinggi dan hartanya banyak. INILAH PUNCA HATI TIDAK MENDAPAT KETENANGAN DAN KEBAHAGIAAN, kerana manusia melakukan perkara mungkar dan engkar dengan perintah Allah.

Buktinya banyak. Kita lihat hari ini bangsa-bangsa yang dikagumi karena banyak kemajuan di bidang ekonomi, membangun, banyak orang terkenal, tapi sebagian besar penduduknya mati bunuh diri, ada yang 50 %, 60 %, bahkan 75 %. Mereka sudah kehilangan kebahagiaan. Kebanyakan mereka orang yang terkenal tapi hidupnya penuh dengan kekecewaan.

a. Elvis Presley - dia kaya, dia kacak tampan, tetapi kematiannya kerana dadah.
b. Paris Hilton - dia kaya, dia cantik, tetapi tubuhnya bersilih ganti ditiduri oleh ramai lelaki.
c. Bruce Lee - dia kuat, dia kaya, dia tampan, tetapi dia mati kerana dadah.
d. Mustafa Kamal At Tarturk - dia kaya, dia berkuasa, tetapi dia mati terhina.
e. Adolf Hitler - dia kaya, dia berkuasa tetapi dia mati membunuh diri.
f. Heath Ledger - dia tampan, dia kaya tetapi dia mati membunuh diri

Mengapa terjadi demikian ? Kerana mereka sama sekali tak mengenal Allah, tidak mau menyembah Allah. Mereka menentang dirinya sendiri sehingga tak dapat kebahagiaan. Kerana itu kita mesti mengenal dan menyembah Allah, untuk selamat di dunia dan akhirat.

Fikir-fikirkanlah ........


Tuesday, March 9, 2010

Part 8 : Pertempuran Merebut Cinta ; Pertempuran Ketujuh Aqobatul Hamdi Wa Syukri (Puji & Syukur)


Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti KAMI akan menambah nikmat ke atasmu. Seandainya kamu kufur, sesungguhnya azab KAMI amat pedih. (Surah Ibrahim : 7)



Setelah berhadapan dengan 6 pertempuran, akhirnya seseorang muslim haruslah berhadapan dengan pertempuran Menyatakan Kepujian dan Kesyukuran. Syukur atas nikmat dan rahmat yang telah dianugerahkan Allah kepada hamba-hamba Nya. Antara nikmat yang terbesar yang dianugerahkan Allah buat makhluknya ialah nikmat iman dan Islam. Tidak ramai di kalangan makhluk Allah dianugerahkan nikmat iman dan Islam. Hatta ayah saudara Nabi SAW iaitu Abu Talib sendiri yang sanggup berkorban harta, kedudukan dan nyawa tidak direzkikan Allah dengan iman dan Islam.

Biasanya apabila seorang muslim mahu menyatakan perasaan syukurnya terhadap Allah Yang Maha Mengurnia ia akan mengucapkan perkataan `al-Hamdulillah’… Ada pun perkataan `al-Hamd` mengandungi makna memuji dan menyanjung perkara yang baik, dengan menyebut-nyebut keelokan-keelokan yang terdapat di dalam perkara-perkara yang baik itu,samada berbentuk ihsan daripada orang yang memuji atau tidak.Syukur tidak berlaku kecuali sebagai mengingati kebaikan pihak yang disyukuri. Allah SWT sendiri memuji nama-namaNya yang baik, sifat sifatNya yang maha agong dan perkara-perkara yang terdapat di akhirat dan juga di dunia. Firman Allah SWT:

(AL-Quran:ayat 1 surah al-An`am).

Ertinya:

`Segala puji tertentu bagi Allah yang mencipta langit dan bumi,dan menjadikan gelap dan terang,dalam pada itu,orang orang kafir menyamakan(sesuatu yang lain) dengan tuhan mereka.`

(Al Quran: Surah Saba:1)

Ertinya:`Segala puji tertentu bagi Allah yang memiliki dan menguasai segala yang ada di langit dan yang ada di bumi,dan bagi Nyalah juga segala puji di akhirat, dan Dia lah sahaja Yang Maha Bijaksana,lagi Maha mendalam pengentahuan Nya.`

(Al-Quran:Surah Fatir:1)

Ertinya:`Segala puji tertentu bagi Allah yang mencipta langit dan bumi,yang menjadikan malaikat utusan-utusan yang bersayap: dua, tiga dan empat, Ia menambah pada bentuk kejadian makhluk yang diciptakanNya apa jua yang dikehendakiNya. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.`

Syukur tidak berlaku kecuali terhadap pemberian nikmat. Kedudukanya lebih khusus berbanding puji. Ia berlaku dari sudut hati, anggota dan lisan. Kata seorang ahli hikmah:

`Tidak aku perolehi nikmat daripada tangan manusia kecuali daripada tiga perkara ia itu daripada tangannya, lidahnya dan hatinya.

Kiasnya, Allah ada berfirman dalam Al Quran surah Saba` ayat 13:

Ertinya: ‘Golongan jin itu membuat (untuk Nabi Sulaiman) apa yang ia kehendaki dari bangunan-bangunan yang tinggi, dan patung-patung, dan pinggan-pinggan hidangan yang besar seperti kolam, serta periuk-periuk besar yang tetap di atas tukunya. (Setelah itu kami perintahkan): `Beramallah kamu wahai keluarga Daud untuk bersyukur!` Dan sememangnya sedikit sekali di antara hamba-hambaKU yang bersyukur.`

Adapun puji berlaku dengan hati dan lisan sahaja. Pandangan dari sudut ini Syukur lebih umum dari segi jenisnya, menekala puji lebih umum dari segi sebab sebabnya. Oleh itu timbul kata-kata, `Segala puji bagi Allah itu adalah kepala segala syukur. Sesiapa yang tidak memuji Allah adalah tidak bersyukur kepadaNya. Demikianlah sebab hadith Nabi (Dalam al-Sahih) ada mengatakan bahawa sabda Baginda:

`Sungguhnya Allah redha hamba yang memakan satu suapan makanan, kemudian memujiNya dan meminum satu teguk minuman, kemudian memujiNya’.

Abu Ali Aruzbariz bersyair:

Jika semua anggotaku ada berlidah memuji Mu kerana kurnia mu, nescaya tiap tiap nyanyianku itu mendatangakan kurniaan baru, tidak perlu lagi melagukan pujian padamu
(Maksud:Kerana ubudiah memuji tidak akan terputus). Sebab tiap-tiap kurniaan daripada tuhan mewajibkan kesyukuran yang tidak akan habis.

Abul Hussein An Nuri mengatakan:

`Tuhanku, aku bersyukur kepada Mu bukanlah dengan itu terbalas cinta mu terhadapku tetapi ialah supaya dikatakan kepadaku `Ia bersyukur dengan kurniaan Tuhan`. Setiap detik yang aku gunakan kerana Mu telah menjadi ingatan ku kerana inilah khazanah syukur yang terakhir keserunokan nikmat mengingati Mu.

Adalah menjadi kewajiban ke atas setiap muslim menyatakan kesyukuran ke atas nikmat yang diperolehi atas dua sebab, iaitu :

a. Agar nikmat yang diperolehi dikekalkan Allah ke atasnya.
b. Agar Allah SWT mengurniakan nikmat-nikmat yang lain yang boleh mendekatkan dirinya dengan Allah SWT lebih mudah.

Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti KAMI akan menambah nikmat ke atasmu. Seandainya kamu kufur, sesungguhnya azab KAMI amat pedih. (Surah Ibrahim : 7)

Nikmat Allah SWT ke atas hamba NYA ada 2 iaitu :

a. Nikmat dunia yang terkandung di dalamnya :

i. Nikmat berbentuk manfaat
1. Perawakan yang sempurna ( sihat tubuh badan, sempurna sifat )
2. Mengecapi pelbagai kesenangan fizikal seperti makan, minum, pakaian.


ii. Nikmat berbentuk perlindungan dari mudarat.
1. Allah memberi perlindungan dari wabak dan bala
2. Allah meindungi dari anasir-anasir yang mengundang kemudaratan

b. Nikmat berbentuk agama

i. Nikmat mendapat taufik dari Allah SWT
ii. Nikmat pemeliharaan dari Allah yang mengancam dari segi dunia dan akhirat.

Inilah antara nikmat-nikmat yang telah Allah anugerahkan kepada kita. Maka sayugialah hendaklah kita mengucapkan puji dan syukur atas nikmat NYA dan jangan sesekali kita mengengkari dan kufur atas nikmat NYA.
Nikmat ALLAH yang paling agung dan paling mulia pernah dianugerahkan kepada makhluk ciptaan-NYA yang bergelar manusia ialah nikmat iman dan Islam. Tidak ramai diantara kita manusia ini mendapat nikmat iman dan Islam. Nikmat iman dan Islam ini hanyalah untuk manusia pilihan ALLAH.
Di zaman Rasulullah SAW, perjuangan Rasulullah SAW mendapat sokongan dan perlindungan daripada Abu Talib, ayah saudara Nabi sendiri. Abu Talib pernah mengisytiharkan, andai sesiapa hendak membunuh Muhammad Bin Abdullah Bin Abdul Mutalib, maka hendaklah mereka membunuh dirinya terlebih dahulu. Begitulah setia dan sayangnya Abu Talib kepada Rasulullah SAW. Namun ALLAH tidak merezkikan Abu Talib dengan nikmat iman dan Islam. Abu Talib mati sebagai seorang yang tidak beriman. Namun ALLAH memberi jaminan bahawa Abu Talib akan menerima azab paling ringan di neraka iaitu dia akan dipakaikan terompah dari api neraka sehingga mendidih otaknya.
Di zaman Rasulullah SAW juga kita melihat, Saidina Omar Al Khattab. Sebelum pengIslamannya, Omar merupakan salah seorang yang amat kuat menentang perjuangan Rasulullah SAW. Nama Muhammad tersenarai teratas dalam senarai orang yang ingin dibunuhnya. Sewaktu dalam perjalanannya untuk membunuh Rasulullah SAW, dia diberitahu bahawa adiknya telah memeluk Islam. Dengan perasaan marah dia mengubah haluannya ke rumah adiknya. Pertengkaran kecil berlaku. Tetapi hati Omar Al Khattab menjadi lunak tatkala mendengar adiknya membaca Surah Taha ayat 1 hingga 8 :
[1] Ta Ha
[2] Kami tidak menurunkan Al Quran kepada mu (wahai Muhammad) supaya engkau menanggung kesusahan.
[3] Hanya untuk menjadi peringatan kepada orang-orang yang takut melanggar perintah ALLAH
[4] (Al Quran) diturunkan dari (ALLAH) yang menciptakan bumi dan langit yang tinggi.
[5] Iaitu (ALLAH) Ar Rahman yang bersemayam diatas arasy.
[6] DIA-lah jua yang memiliki segala yang ada di langit dan segala yang ada di bumi serta yang ada di antara keduanya dan juga yang ada dibawah tanah basah di perut bumi.
[7] Dan jika engkau menyaringkan suara dengan doa permohonan mu, (maka yang demikian tidaklah perlu), kerana sesungguhnya ALLAH mengetahui segala rahsia dan segala yang tersembunyi.
[8] ALLAH ! Tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan DIA, bag NYA-lah segala nama yang baik.

Terbuka hati Omar Al Khattab untuk menerima Islam dan beriman dengan ALLAH dan Rasul-NYA. Begitulah penyayangnya ALLAH. Hak ALLAH untuk menganugerahkan nikmat iman dan Islam kepada makhluk ciptaan-NYA.
Di zaman Rasulullah SAW juga kita temui kisah Saidina Hamzah. Saidina Hamzah sebelum beriman dan memeluk Islam, kerjanya saban hari ialah berburu singa di padang pasir. Celik mata di dinihari, dia keluar dari rumahnya menuju ke tengah gurun padang pasir untuk memburu singa. Petangnya dia kembali ke kota Mekah bersama hasil buruannya dan dijual kepada mereka yang ingin membelinya. Kemudian dia kembali ke rumah ke sisi keluarganya. Begitulah rutin kehidupan Saidina Hamzah. DIa tidak ambil pusing apa Muhammad nak kata tentang iman dan Islam. Dia tidak ambil pusing tentang hasrat kafir Quraisy untuk membunuh Muhammad, anak saudaranya. Bagi dirinya, dia hanya berminat untuk memburu singa dan menjual hasil buruannya di pasar. Namun jauh di lubuk hatinya mengakui bahawa anak saudaranya itu menyeru kebenaran.

Pada suatu petang, keadaan telah mengubah segala-galanya. Ketika itu, Hamzah baru pulang daripada memburu. Beliau terfikir untiuk singgah di Kaabah sebelum pulang ke rumah. Tiba-tiba beliau terdengar suara memanggilnya.

"Wahai Abu Amarah! Wahai Abu Amarah!"

Abu Amarah adalah nama lain yang sering digunakan oleh orang ramai apabila memanggil Hamzah.

Hamzah berpaling ke belakang. Beliau melihat seorang wanita berlari-lari ke arahnya. Wanita itu ialah hamba Ibnu Jud’an, seorang pembesar Quraisy yang kaya dan terkenal dengan sifat pemurahnya.

"Wahai Abu Amarah! Abu Jahal telah memarahi Muhammad dan memukulnya di Kaabah. Beliau telah mencurahkan tanah di kepala baginda di hadapan bangsawan Quraisy,"kata wanita itu sambil tercungap-cungap.

Hamzah melihatnya dengan perasaan gelisah. Beliau mula naik marah.

"Di mana Muhammad sekarang ?" tanya Hamzah .

"Muhammad telah pulang ke rumahnya. Baginda sungguh sedih dan dukacita,"jawab wanita itu.

Hamzah tidak dapat mengawal perasaannya. Tanpa membuang masa, beliau terus menuju ke Kaabah. Di sana, beliau mendapati Abu Jahal sedang berkumpul bersama-sama pemuda Quraisy yang lain.

Hamzah tidak berkata walau sepatah pun. Beliau terus mengeluarkan sebilah anak panah lalu melepaskannya ke arah Abu Jahal. Anak panah tersebut mengenai muka Abu Jahal. Darah mula mengalir keluar.

"Inilah balasan terhadapmu, Abu Jahal!" herdik Hamzah. "Kenapa engkau mencerca dan memukul Muhammad?Adakah engkau lupa bahawa datuknya Abdul Mutallib adalah ketua kaum Quraisy dan bapa saudaranya Abu Talib adalah saudaraku yang juga pemimpin kamu? Adakah engkau lupa semua ini sehingga engkau memukul dan mencercanya serta mencurahkan tanah ke atas kepalanya?"

Abu Jahal tergamam denagn perkara yang tidak disangka-sangkanya itu. Beliau menjadi takut lalu berteriak, "Wahai Abu Amarah, sesungguhnya Muhammad bukan dari agama kita! Mengapakah engkau mencederakanku dengan anak panahmu dan menolong seorang yang bukan dari agama kita?"

"Wahai Abu Jahal!" kata Hamzah dengan lantang. "Mulai saat ini, aku menganut agama Muhammad…Aku memeluk Islam!"

Kaum Quraisy berpandang-pandangan antara satu sama lain. Mereka terkejut dan tertanya-tanya dalam kebimbangan. Sebahagian daripad mereka berkata, "Celaka! Ini kerugiaan besar. Pengislaman Hamzah adalah kekuatan besar yang akan menolong Muhammad dalam dakwahnya serta melemahkan kita!"

Itulah yang terjadi! Hamzah adalah seorang lelaki yang berani lagi unggul. Beliau telah meisytiharkan keislamannya di hadapan kaum Quraisy, sedangkan pada waktu itu, sesiapa yang diketahui memeluk agama Islam akan sentiasa terdedah kepada penyiksaan pembesar-pembesar Quraisy.


Tiga scenario :

Scenario pertama ; Abu Talib yang mempertahankan perjuangan Rasulullah SAW, tetapi tidak direzekikan dengan iman dan Islam.

Scenario kedua ; Saidina Omar Al Khattab, orang yang pada peringkat awalnya mempunyai cita-cita tinggi untuk membunuh Rasulullah SAW, tetapi ALLAH rezkikan dia dengan nikmat dan Islam.

Scenario ketiga ; Saidina Hamzah Bin Abdul Mutalib, orang yang duduk di atas pagar. Tidak menyokong dan tidak juga menentang perjuangan Rasulullah SAW. Tetapi ALLAH rezkikan dia dengan iman dan Islam.

Oleh itu syukurilah nikmat iman dan Islam, agar ALLAH akan tambah nikmat iman dan Islam dengan nikmat-nikmat yang lain seperti rasa kehambaan, keikhlasan dan lain-lain nikmat yang akan lebih menghampirkan diri kita kepada ALLAH. Jangan pula kita kufur, kerana ianya akan menyebabkan nikmat iman dan Islam tersebut di cabut dari dalam diri kita.
Timbul pula persoalan; Bagaimanakah hendak disyukuri nikmat yang telah diperolehi ?

Mudah sahaja, gunakanlah nikmat yang diperolehi untuk mentaati Allah dan menjauhi larangan NYA. Jangan sesekali menggunakan nikmat yang sedikit ini untuk melakukan perkara-perkara yang mengundang dosa.

Andai kita beroleh nikmat, maka segeralah kita bandingkan nikmat yang kita perolehi dengan nikmat orang lain yang beroleh nikmat yang lebih besar. Agar nanti kita tidak berasa ujub dan riyak. Gunakanlah nikmat yang diperolehi untuk mentaati Allah dan Rasul NYA. Juga gunakanlah nikmat tersebut untuk mendidik diri, keluarga dan masyarakat. Agar nanti akan lahir sebuah masyarakat yang saling pesan memesan kepada kesabaran dan kebajikan.



Wednesday, March 3, 2010

Membeli Sambil Menderma : 4 Buah Buku RM 60.00 Sahaja


Membeli sambil menderma : 4 buah buku tulisan Ustaz Sheikh Muhammad Taha As Suhaimi hanya RM 60.00 sahaja


1. Is The Bible Reliable ? : Memaparkan percanggahan yang terdapat di dalam Bible. Fakta-fakta yang terkandung di dalamnya begitu terperinci dan dipersembahkan dengan huraian yang ringkas dan mudah difahami.


2. Al Quran Has Declared : Bible Has Been Altered. Perbandingan antara Al Quran dan Bible dengan teori sains kini serta impak yang terhasil. Kajian yang dibuat menunjukkan impak yang terhasil adalah selaras dengan isi kandungan AL Quran.


3. Islam The Misunderstood Religion : Disebabkan kurang pendedahan kepada Islam serta maklumat yang salah yang disebarkan oleh musuh-musuh Islam, masyarakat bukan Islam telah salah faham kepada agama yang menjanjikan keselamatan ini. Buku ini mengupas, masalah-masalah yang timbul dari salah faham tersebut serta menghidangkan jalan penyelesaian.


4. Muhamamd Foretold In The Early Scriptures : Memaparkan pandangan agama-agama selain Islam tentang Rasulullah SAW.

Untuk pesanan, sila email ke : rx888@tm.net.my