Firman ALLAH SWT

Sabda Rasulullah SAW

Kalam Tinta Dari Ku

Sunday, June 28, 2009

Understanding Islam : A Pendakwah Approach Part 1


Aku bukanlah seorang yang baik. Tapi aku yakin, manusia yang paling jahat di dunia ini, jauh di lubuk hatinya teringin nak menikmati kelazatan dan keindahan syurga. Termasuklah diri ku yang sering bergelumang dengan dosa dan kemungkaran.

Aku yakin, jika dibandingkan diri ku dengan para pembaca blog ku ini, saudara-saudari pembaca blog adalah seorang yang jauh lebih baik dari diri ku. Coretan yang aku persembahkan di dalam blog ku ini hanyalah segelintir pengalaman ku untuk menebus kesalahan-kesalahan masa lalu sewaktu dosa dan kemungkaran menjadi hiasan hidup ku.

Nasihat ku,

Jauhilah dosa dan kemungkaran. Dosa dan kemungkaran ibarat parut yang tak kan hilang dari luka yang dalam. Andai kita melakukan dosa dan kemungkaran, ianya akan menghantui diri kita setiap saat dan masa walaupun perbuatan dosa dan mungkar itu telah lama ditinggalkan.




Pengalaman Di Inter-faith Gathering

Miisionarist : Tidakkah umat Islam sepatutnya menyembah Jesus (Nabi Isa AS) sebagai anak Tuhan kerana kelahirannya yang uar biasa dan istimewa. Jesus (Nabi Isa AS) dilahirkan oleh Mary (Maryam) tanpa bapa. Tidakkah itu sebagai tanda-tanda Jesus (Nabi Isa AS) adalah anak Tuhan.

Pendakwah : Kelahiran Jesus (Nabi Isa AS) melalui rahim Maryam bukanlah sesuatu yang menjadi tanda Jesus (Nabi Isa AS) itu Tuhan.

Antara sifat Tuhan ialah dia mestilah berkuasa dan tidak lemah. Jesus (Nabi Isa AS) dilahirkan menjadi bayi. Bayi keadaannya bersifat lemah dan perlukan perlindungan dari manusia dewasa. Ini menjadi bukti bahawa Jesus (Nabi Isa AS) adalah manusia yang lemah dan bukan Tuhan.

Kalau dilahirkan tanpa ayah dijadikan kayu ukuran syarat menjadi Tuhan yang sepatutnya disembah, bagaimana pula Nabi Adam AS. Dalam Al Quran dan Injil, malah kitab Taurat dan Zabur, keempat-empat kitab nyata dan jelas mengatakan bahawa Nabi Adam AS dilahirkan tanpa ayah dan ibu. Kalau begitu, mengapa penganut Kristian tidak menyembah Nabi Adam AS ? Kejadian Nabi Adam AS lebih pelik dan ajaib dari kelahiran Jesus (Nabi Isa AS) oleh Maryam.

Dalam Islam, kejadian Nabi Adam AS tanpa ayah dan ibu, dan kelahiran Jesus (Nabi Isa AS) oleh Maryam yang perawan adalah tanda-tanda betapa berkuasanya Tuhan (ALLAH). Nabi Adam AS dan Jesus (Nabi Isa AS) adalah manusia biasa ciptaan Tuhan (ALLAH) yang dilantik menjadi utusan Tuhan(ALLAH)serta diberikan beberapa kejadian ajaib sebagai bukti mereka ini utusan Tuhan (ALLAH). Kejadian pelik dan ajaib bukanlah bukti mereka ini Tuhan, tetapi sebagai bukti mereka ini manusia biasa yang dipilih oleh Tuhan (ALLAH).

Missionarist : Ada berapa kali nama Jesus Christ (Nabi Isa AS) disebut dalam Al Quran dan berapa kali pula nama Muhammad (Rasulullah SAW) disebut dalam Al Quran ?

Pendakwah : Dalam Al Quran nama Nabi Isa AS disebut sebanyak 25 kali, sementara nama Nabi Muhammad Rasulullah SAW disebut sebanyak 5 kali.

Missionarist : Mengapa nama Jesus disebut lebih banyak dari nama Muhammad di dalam Al Quran ?

Pendakwah : Kalau saya diberikan sebuah buku panduan, ianya adalah panduan untuk saya dan contoh-contoh panduan yang membawa kejayaan dan kegagalan adalah dari orang lain agar saya mengikutinya. Amat jarang nama saya disebut dalam buku panduan tersebut sebab saya hanyalah pengguna, nama-nama di dalam buku panduan adalah nama-nama orang yang dijadikan contoh. Al Quran diutuskan kepada Muhammad, maka nama-nama yang ada di dalam Al Quran adalah lebih banyak dari nama Muhammad sebab nama-nama itu dalah contoh kepada Muhammad sama ada sebagai teladan atau sempadan. Satu lagi kena ingat, bukan Jesus sahaja disebut dalam Al Quran, tetapi juga Nabi Adam AS, Nabi Ibrahim AS, Nabi Ismail AS, Musa AS dan lain-lain lagi. Ada 25 nama Nabi disebut di dalam Al Quran. Malah juga disebut juga nama orang yang bukan Nabi seperti Lukman.

Missionarist : Nama Jesus disebut lebih banyak dalam Al Quran dari Muhammad, pastinya Jesus adalah lebih hebat dan lebih benar dari Muhammad, bukankah begitu ?

Pendakwah : Untuk menentukan kehebatan dan kebenaran, tidak bergantung kepada bilangan sebutan di dalam Al Quran. Cuba anda buka Bible anda. Dalam agama Kristian, terdapat empat versi Bible, dan saya sudah membaca keempat-empat versi tersebut. Bible versi Tanakhs, yang merupakan versi kompilasi oleh kaum Yahudi pada kurun ke 10. Yang kedua versi receptus yang dijadikan kompilasi pada kurun ke 16 oleh King James. Yang ketiga ialah versi Vulgate yang digunakan sejak kurun ke 5 CE hinggalah ke pertengahan kurun ke 20. versi keempat ialah Versi Bible Antarabangsa yang digunakan sehingga kini yang dikompilasikan oleh Tischendorf.

Dalam keempat-empat versi Bible tersebut, nama syaitan dan iblis lebih banyak disebut dari nama Jesus (Nabi Isa AS).

Apakah syaitan lebih hebat dan lebih benar dari Jesus (Nabi Isa AS)? Semestinya tidak. Syaitan sentiasa mengajak ke arah kejahatan dan pendustaan. Ini disebut di dalam Al Quran.

Dalam Islam, kedua-dua Jesus (Nabi Isa AS) dan Nabi Muhammad SAW adalah utusan ALLAH yang menjadi Tuhan kepada sekelian alam, tidak lebih dari itu. Antara kedua-duanya, Jesus (Nabi Isa AS) dan Nabi Muhammad SAW, kedua-duanya adalah makhluk ciptaan Tuhan (ALLAH) yang disayangi dan dimuliakan Tuhan (ALLAH). Tuhan (ALLAH) tidak membezakan kasih sayang antara keduanya.

Dalam Islam juga, kebenaran dan kehebatan itu tidak terletak kepada berapa banyak nama disebut, tetapi terletak sejauh mana kita boleh mengesakan Tuhan, dan menuruti titah perintah Tuhan sambil menjauhi larangan Tuhan.

Missionarist : Dalam Islam, umat Islam percaya Jesus (Nabi Isa AS) tidak mati dan diangkat ke langit sementara Nabi Muhammad (SAW)telah mati (wafat). Bukankah ini bermakna Jesus (Nabi Isa AS) itu Tuhan ?

Pendakwah :
Dalam Islam, umat Islam percaya Jesus (Nabi Isa AS) diangkat ke langit dan akan mati juga suatu hari nanti. Dalam Islam, ciri-ciri dan sifat-sifat Tuhan bukanlah diangkat ke langit oleh suatu kuasa yang lebih kuat dan lebih besar dari objek yang diangkat ke langit. Antara sifat-sifat Tuhan ialah, Tuhan wajiblah bersifat dengan sifat yang berbeza dengan sifat makhluk yang dicipta. Jika makhluk ada rambut, ada rupa paras seperti manusia, ada tangan, ada kaki, seperti manusia, itu bukan Tuhan.

Dalam Islam, Tuhan juga tidak boleh dibunuh oleh makhluk yang diciptanya. Wajib bagi Allah bersifat dengan sifat Hayat (hidup) dan mustahil Allah mati. Ini sifat Tuhan.

Islam juga mengajar umatnya, bahawa Allah wajib bersifat dengan sifat TIADA PERMULAAN & TIADA AKHIR. Maksudnya tuhan wajib bersifat dengan sifat tiada permulaan dan tiada akhir. Tidak dimulakan dengan kelahiran dan tidak di akhirkan dengan kematian.

Dalam agama Kristian, Jesus(Nabi Isa AS) dianggap Tuhan oleh penganut Kristian. Kristian menganggap Tuhan boleh dilahirkan, dan boleh dimatikan. Kristian beranggapan, Tuhan boleh dilahirkan, boleh dimatikan. Kristian beranggapan, Tuhan dimulakan dengan kelahiran dan ditamatkan dengan kematian.

Cuba kita semua lihat pada sifat yang ada pada Jesus (Nabi Isa AS).

Jesus (Nabi Isa AS), dia ada tangan, dia ada kaki, ada kepala, rupa parasnya adalah sama dengan manusia dan dia bersifat seperti manusia. Jika Tuhan bersifat sama seperti manusia atau sama dengan sifat makhluk ciptaannya, serta boleh dibunuh oleh manusia yang dicipta oleh Tuhan, layakkah dia dianggap sebagai Tuhan ?

Lebih menghairankan, Jesus (Nabi Isa AS) yang dianggap Tuhan oleh orang Kristian boleh di salib dan di bunuh oleh manusia yang dicipta oleh Tuhan.

Katakanlah, awak adalah pencipta kerusi. Bolehkah kerusi yang jadi tempat duduk awak, bergerak sendiri dan membunuh awak ?

A creator is more powerful than it's creation. Can a creation kills its Creator ? Doesn't make sense.(Pencipta lebih berkuasa dari makhluk yang diciptanya. Bolehkah makhluk yang dicipta membunuh Pencipta ? Akal tak boleh terima konsep ini.)

Tuhan lebih berkuasa dari makhluk yang diciptanya. Mustahil Tuhan boleh mati dibunuh terutama dibunuh oleh makhluk ciptaanNYA sendiri.

Jika Jesus (Nabi Isa AS) adalah Tuhan, Jesus (Nabi Isa AS) tidak boleh dibunuh oleh manusia. Tetapi pegangan agama Kristian adalah sebaliknya. Krisian menjadikan umatnya menyembah Jesus (Nabi Isa AS) yang telah mati disalib.

Cuba kita fikir, kalau Tuhan boleh mati dibunuh, apakah Tuhan itu berkuasa ? Kalau Tuhan boleh mati dibunuh, itu bukti Tuhan itu lemah. Kalau lemah, dia tak layak jadi Tuhan.

Dalam Islam, Jesus (Nabi Isa AS) belum mati, sebaliknya diangkat ke langit dan akan turun kembali ke dunia. Ini bukan bermakna Nabi Isa AS adalah Tuhan, kerana Nabi Isa AS tidak bersifat dengan sifat Tuhan. Tuhan mempunyai sifat tiada awal dan tiada akhir. Tuhan tidak dijadikan dan tidak akan mati. Sebaliknya Jesus (Nabi Isa AS) ada yang menjadikan iaitu lahir dari rahim Mary (Maryam) dan akan ada kesudahan iaitu kematian suatu hari nanti.

Dalam Islam, Jesus (Nabi Isa AS) bukan Tuhan. Tetapi Jesus (Nabi Isa AS) adalah manusia biasa yang menjadi salah seorang utusan Tuhan (ALLAH) yang mulia, sama seperti Nabi Muhammad SAW. Kedua-duanya adalah manusia yang menjadi utusan Tuhan (ALLAH). Mereka menyeru umat manusia agar mengesakan Tuhan (ALLAH) dan tidak menduakan atau mentigakan Tuhan (ALLAH).

Missionarist :
Islam mengatakan Jesus dan Muhammad (SAW) adalah utusan Tuhan (ALLAH). Islam mengatakan Muhammad (SAW) adalah utusan Tuhan (ALLAH) terakhir sedangkan Muhammad (SAW) telah mati (wafat) dan Jesus (Nabi Isa AS) masih hidup. Kalau begitu, bukankah Jesus (Nabi Isa AS) yang sepatutnya menjadi utusan Tuhan (ALLAH) yang terakhir, bukan Muhammad (SAW) ?

Pendakwah :
Ada sebuah keluarga terdiri dari lima orang. Dalam keluarga tersebut ada seorang ayah, seorang ibu, seorang abang sulung, ada seorang abang angah (tengah) dan seorang adik bongsu. Abang sulong dilahirkan pada tahun 1980. Adik bongsu dilahirkan pada tahun 1988. Pada tahun 1990, adik bongsu meninggal dunia. Abang sulong dan abang angah masih hidup. Apakah abang sulong akan dianggap adik bongsu ? Jawapannya TIDAK. Abang sulong yang masih hidup tetap dianggap abang sulong walau adik bongsu jangka hayatnya pendek dan meninggal dunia lebih awal dari abang sulong dan abang angah.

Begitu juga dengan Jesus (Nabi Isa AS) dan Nabi Muhammad SAW. Walau Nabi Muhammad SAW telah wafat, Nabi Isa AS masih hidup, Nabi Muhammad SAW tetap utusan Tuhan (ALLAH) yang terakhir.

Missionarist : Islam menolak konsep trinity dalam Kristian (konsep tiga Tuhan iaitu Tuhan ruhul kudus, Jesus anak Tuhan dan Mary isteri Tuhan). Kalau dibaca terjemahan Al Quran, Tuhan (ALLAH)Islam menggunakan perkataan "kami" dalam Al Quran. Tidakkah ini bercanggah dengan konsep Tuhan (ALLAH) itu esa ?

Pendakwah : Antara 20 sifat yang wajib bagi Allah ialah ESA (tunggal, tiada dua, tiga dan berbilang-bilang). Al Quran diturunkan dalam bahasa Arab. Perkataan "saya" atau "aku" jika di plural kan akan menjadi "kami" atau dalam bahasa orang putih "we". Perkataan "kami" dalam Al Quran membawa maksud "ALLAH dan keagungan-NYA". Cuba tengok ucapan Queen Elizabeth apabila membuat ucapan di khalayak ramai. Queen Elizabeth menggunakan perkataan "WE" bukannya "I" sebab ianya mewakili Queen Elizabeth dan pentadbiran dibawah jajahannya. Cuba juga semak ucapan Pope John Paul II sewaktu dilantik menjadi Pope kepada Gereja Roman Katolik di Vatican pada 26 Ogos 1978. Pope John Paul II juga menggunakan perkataan "WE" dalam ucapannya yang mewakili dirinya dan pihak gereja. Oleh itu perkataan "kami" dalam Al Quran bukanlah bermakna Tuhan (ALLAH) itu ada anak dan ada isteri. Tetapi adalah mewakili Tuhan dan kekuasaan-NYA.

Dalam Islam, Tuhan bersifat dengan sifat Maha Berkuasa. Kekuasaan Tuhan (ALLAH) amat kuat sehingga Tuhan (ALLAH) tidak memerlukan isteri dan anak. Kita manusia ciptaan Tuhan (ALLAH) amat lemah. Sebab itu kita memerlukan isteri atau suami bagi tujuan memenuhi tuntutan naluri kita dan kita memerlukan anak untuk membantu kita paling tidak sewaktu kita dah tua.

Cuba buka Bible seperti berikut :

After Judas sold Jesus for thirty pieces of silver, the price of a common slave (Zech. 11:12; Matt. 26:14-16), he purchased a field with the money (Acts 1:18-19). When the “good opportunity” came, he acted on his evil intent and delivered Jesus to the Jewish authorities in the Garden of Gethsemane (Matt. 26:46-50)

Dalam Bible sendiri menceritakan betapa lemahnya Jesus (Nabi Isa AS). Jesus versi Kristian ditipu oleh Judas. Jesus dijual oleh Judas kepada penguatkuasa Yahudi pada harga 30 keping perak, harga seorang hamba abdi yang biasa. Akhirnya Jesus ditangkap oleh tentera Yahudi.

Dari Bible Kristian, Jesus adalah seorang yang bodoh sehingga boleh ditipu oleh Judas. Jesus juga digambarkan sebagai seorang yang lemah hingga boleh ditangkap oleh tentera Yahudi.

Apakah Tuhan boleh bersifat dengan sifat LEMAH ?

Apakah Tuhan boleh bersifat dengan sifat BODOH ?

Wajib ALLAH bersifat dengan sifat Qudrat (Berkuasa) dan sifat Ilmu (Mengetahui)

Mustahil ALLAH bersifat dengan sifat lemah dan bodoh.

Dalam Islam, Tuhan (ALLAH) bersifat dengan segala sifat kesempurnaan (perfect). Tuhan (ALLAH) mustahil bodoh dan mustahil lemah.

Ini menjadi hujjah, mengapa kalimah ALLAH HANYA LAYAK DIGUNAKAN OLEH ISLAM. Sebab perbezaan sifat Tuhan. Islam menyatakan bahawa ALLAH bersifat dengan segala sifat kesempurnaan yang selayak untuk NYA. Sedangkan agama lain terutamanya Kristian mengatakan tuhan boleh bersifat dengan sifat kelemahan seperti dilahirkan, dibunuh, mati dan bodoh.

Apa yang digambarkan oleh Bible tentang Jesus (Nabi Isa AS) adalah sebagai bukti Jesus (Nabi Isa AS) adalah manusia biasa dan tidak layak menjadi Tuhan.

Begitu juga cerita di dalam Bible tentang usaha Peter untuk menolong Jesus dari ditangkap oleh tentera Yahudi.

(Matt. 26:50-54). Peter loved the Lord Jesus. He tried to defend Jesus in the garden when the soldiers arrived.In fact, Peter failed because he was in a situation that he would not have been in if he had not loved Jesus.

Jesus terlalu lemah, sehingga Peter terpaksa membantu Jesus dari ditangkap oleh tentera Yahudi. Malangnya usaha Peter gagal. Jesus berjaya ditangkap oleh tentera Yahudi.

Apakah Tuhan boleh ditangkap dan didera oleh manusia ciptaannya ? Sama sekali mustahil Tuhan boleh ditangkap. Ini juga sebagai bukti bahawa Jesus adalah lemah dan tidak layak menjadi Tuhan.

Inilah beberapa perbezaan antara Islam dan Kristian.

Secara tak langsung mendedahkan kebenaran Islam dan kepalsuan Kristian.

Islam tidak pernah mendewa-dewakan manusia, hatta Nabi Muhammad SAW sekali pun. Islam meletakkan Nabi Muhammad SAW sebagai makhluk ciptaan Allah yang paling mulia. Namun taraf Nabi Muhammad SAW tetap seorang HAMBA ALLAH Yang menjadi Tuhan sekelian alam. Tidak lebih dari itu. Umat Islam tidak pernah menyembah Nabi Muhammad SAW sebagaimana Kristian menyembah Nabi Isa AS (Jesus) atau orang Buddhist menyembah Buddha.


Umat Islam tidak pernah mendewakan Nabi Muhammad SAW sehingga melakukan perkara bertentangan syariat seperti meninggalkan solat Jumaat. Di Malaysia, ada yang mengaku kononnya pejuang akhir zaman, kononnya pengikut mujaddid kurun ke-14, orang yang digelas mujaddid sudah lama tidak bersolat Jumaat walau tempoh musafgir sudah luput.

Orang yang mendewakan/mentuhankan manusia, senang-senang sahaja meredhakan Tok Guru mereka berdusta atas nama Rasulullah SAW. Seperti yang dilakukan oleh Asaari Mohamad. Kononnya Rasulullah SAW menjanjikan sesuatu dalam tempoh dua tahun dan "janji Rasulullah SAW" itu tidak berlaku setelah luput tempohnya. Secara tidak langsung, menuduh Rasulullah SAW sebagai seorang pendusta.

Sesungguhnya apa yang diucapkan oleh Rasulullah SAW itu adalah wahyu dari Allah. Mustahil Allah menyuruh Rasulullah SAW berdusta "untuk menguji iman" pengikut Asaari Mohamad. Melainkan Asaari Mohamad yang berdusta atas nama Rasulullah SAW. Secara tidak langsung , Asaari Mohamad menafikan sifat Siddiq dan Fatanah bagi Rasul dan menafikan sifat Ilmu, Iradah dan Qudrah bagi Allah. Inilah kesesatan yang nyata fahaman Asaari Mohamad.

Apabila manusia mendewakan / mentuhankan makhluk selain ALLAH, jadilah mereka sesat lagi menyesatkan. Maka terceburlah mereka ke dalam perlakuan yang melanggar syariat lantas rosaklah akhlak mereka sesama manusia dan sesama Allah.

Apabila manusia lebih di agungkan, tidak ada bezanya antara Buddhist yang mendewakan Gautama Buddha, Kristian yang mendewakan Jesus, Syiah yang mendewakan Saidina Ali, Khawarij Wahabi mendewakan Muhammad Abd Wahab dan Pengikut Asaari Mohamad mendewakan Asaari Mohamad.

Maka tidak hairan kita boleh melihat perlanggaran syariat dan akhlak berlaku. Kerana aqidahnya sudah rosak dan cacat.





Link kepada RAHSIA SEGELAS AIR




Saturday, June 27, 2009

Understanding Islam


In the name of God, most Kind, most Merciful

INTRODUCTION

Lately our Prime Minister Dato Seri Najib Tun Razak, launched his idea of ONE MALAYSIA (similar to Pak Dollah with his so called Islam Hadhari and the honorable Tun Dr Mahathir with his Wawasan 2020).

The complexity community in Malaysia is changing from being a "melting pot" to a "salad bowl"' in which all ingredients are encouraged to preserve and display their distinct individual taste and flavor. However, even though Islam is a major religion with over 1 billion followers worldwide and over 16 million in Malaysia, some Malaysians still think it is a cult, some believe all Muslims are terrorists or have 4 wives or ask me if my wife puts on a veil, walks behind me or does belly dancing for me! Thus, the misconceptions about Islam continue because of a lack of correct information about the basic teachings of Islam.

The situation worsens especially when a Muslim portrays a negative impression with demoralized behavior to the public. I myself experienced an incident, when I brought a friend with intended to embrace Islam, due to immoral hospitality by the Imam, my friend change her decision by not embracing Islam that day.

The ongoing crisis in the Muslim world and the misrepresentation of Islam sometimes by the media challenges us to answer questions by our non- Muslim friends about our way of life in a simple and concise language. I have given many lectures to non-Muslim school and college students, church audiences, inter-faith gatherings, and aiming to appear on radio and TV talk shows.

Thus, based on actual questions asked from me due to their ignorance about Islam, my simplified answers are presented in this blog. I thank all those who reviewed the posting in my blog for their valuable input. However, I take sole responsibility for the contents of this blog.

For non-Muslim (also for Muslim) who wish to understand Islam, you are welcome to contact me.



1. What is Islam?

The word "Islam" means peace and submission. Peace means to be at peace with yourself and your surroundings and submission means submission to the will of God. A broader meaning of the word "Islam" is to achieve peace by submitting to the will of God.

This is a unique religion with a name which signifies a moral attitude and a way of life. Judaism takes its name from the tribe of Juda, Christianity from Jesus Christ, Buddhism from Goutam Buddha and Hinduism from Indus River. However, Muslims derive their identity from the message of Islam, rather than the person of Muhammed (P), thus should not be called "Muhammadans".

2. Who is Allah?

Allah is the Arabic word for "one God". Allah is not God of Muslims only. He is God of all creations, because He is their Creator and Sustainer.

3. Who is a Muslim?

The word "Muslim" means one who submits to the will of God. This is done by declaring that "there is no god except one God and Muhammad is the messenger of God." In a broader sense, anyone who willingly submits to the will of God is a Muslim. Thus, all the prophets preceding the prophet Muhammad are considered Muslims. The Quran specifically mentions Abraham who lived long before Moses and Christ that, "he was not a Jew or a Christian but a Muslim," because, he had submitted to the will of God. Thus there are Muslims who are not submitting at all to the will of God and there are Muslims who are doing their best to live an Islamic life. One cannot judge Islam by looking at those individuals who have a Muslim name but in their actions, they are not living or behaving as Muslims. The extent of being a Muslim can be according to the degree to which one is submitting to the will of God, in his beliefs and his actions.

4. Who was Muhammad? (P)

In brief, Muhammad (Peace be upon him) was born in a noble tribe of Mecca in Arabia in the year 570 AD. His ancestry goes back to Prophet Ishmael (P), son of Prophet Abraham (P). His father died before his birth and his mother died when he was six. He did not attend a formal school since he was raised first by a nurse as it was the custom those days, and then by his grandfather and uncle. As a young man, he was known as a righteous person who used to meditate in a cave. At age 40, he was given the prophethood when the angel, Gabriel, appeared in the cave. Subsequently, the revelations came over 23 years and were compiled in the form of a book called the Quran which Muslims consider as the final and the last word of God. The Quran has been preserved, unchanged, in its original form and confirms the truth in the Torah, the psalms and the Gospel.

5. Do Muslims worship Muhammad? (P)

No. Muslims do not worship Muhammad (P) or any other prophets. Muslims believe in all prophets including Adam, Noah, Abraham, David, Solomon, Moses and Jesus. Muslims believe that Muhammad (P) was the last of the prophets. They believe that God alone is to be worshiped, not any human being.

6. What do Muslims think of Jesus? (P)

Muslims think highly of Jesus (P) and his worthy mother, Mary. The Quran tells us that Jesus was born of a miraculous birth without a father. "Lo! The likeness of Jesus with Allah is the likeness of Adam. He created him of dust, and then He said unto him: Be and he is" (Quran 3.59). He was given many miracles as a prophet. These include speaking soon after his birth in defense of his mother's piety. God's other gifts to him included healing the blind and the sick, reviving the dead, making a bird out of clay and most importantly, the message he was carrying. These miracles were given to him by God to establish him as a prophet. According to the Quran, he was not crucified but was raised into Heaven. (Quran, Chapter Maryam)

7. Do Muslims have many sects?

Muslims have no sects. In Islam, there are two major schools of thought, the Shia and the Sunni. Both have many things in common. They follow the same book - Quran. They follow the same prophet Muhammad (P). Both offer their prayers five time a day. Both fast in the month of Ramadan. They both go for hajj, pilgrimage to Mecca. Those who follow Prophet Muhammad (P), in accordance with his sayings and actions, are called Sunni and those who in addition follow the sayings and views of Ali (Muhammad's son-in- law), as the rightful successor to Prophet Muhammad (P), are called Shia. Shia means a partisan (party of Ali) and it started more as a political party to help Ali in his conflict with his political adversaries. Most Shias live in Iran and Iraq while the rest of the Muslim world is mostly Sunni. Shias comprise about 16-percent of the Muslim population.

8. What are the pillars of Islam?

There are five major pillars of Islam which are the articles of faith. These pillars are 1) the belief (Iman) in one God and that Muhammad (P) is His messenger, 2) prayer (Salat) which are prescribed five times a day, 3) fasting (Siyam) which is required in the month of Ramadan, 4) charity (Zakat) which is the poor-due on the wealth of the rich and 5) hajj which is the pilgrimage to Mecca once in a lifetime if one can afford it physically and financially. All the pillars should be of equal height and strength in a building in order to give the building its due shape and proportions. It is not possible that one would do hajj without observing fasting or without practicing regular prayers. Now think of a building which has pillars only. It would not be called a building. In order to make it a building, it has to have a roof, it has to have walls, it has to have doors and windows. These things in Islam are the moral codes of Islam such as honesty, truthfulness, steadfastness and many other human moral qualities. Thus in order to be a Muslim, one should not only be practicing the pillars of Islam but should also have the highest possible attribute for being a good human being. Only then the building is completed and looks beautiful.

9. What is the purpose of worship in Islam?

The purpose of worship in Islam is to be God conscious. Thus the worship, whether it is prayer, fasting, or charity, is a means to achieve God consciousness so that when one becomes conscious of God, in thought and in action, he is in a better position to receive His bounties both in this world and the hereafter.

10. Do Muslims believe in the hereafter?

God is Just and manifest His justice, He established the system of accountability. Those who do good will be rewarded and those who do wrong will be punished accordingly. Thus, He created Heaven and Hell and there are admission criteria for both. Muslims believe that the present life is a temporary one. It is a test and if we pass the test, we will be given a life of permanent pleasure in the company of good people in Heaven.

11. Will the good actions of the non-believers be wasted?

No. The Quran clearly says that, "anyone who has an atom's worth of goodness will see it and anyone who has done an atom's worth of evil will also see it" (Quran 99:7-8). By that it is meant that those who are non- believers but have done good will be rewarded in this world for their good deed. On the other hand, those who do good if they are Muslims, they will be rewarded not only in this world but also in the world hereafter. However, the final Judgment is up to God himself. (Quran 2:62)

12. What is the dress code for Muslims?

Islam emphasizes modesty. No person should be perceived as a sex object. There are certain guidelines both for men and women that their dress should neither be too thin nor too tight to reveal body forms. For men, they must at least cover the area from the knee to navel and for women, their dress should cover all areas except the hands and face. The veil is not essential.

13. What are the dietary prohibitions in Islam?

Muslims are told in the Quran not to eat pork or pork products, meat of the animals who died before being slaughtered or the carnivorous animals (as they eat dead animals), nor drink blood or intoxicants such as wine or use any illicit drugs.

14. What is Jihad?

The word "Jihad" means struggle, or to be specific, striving in the cause of God. Any struggle done in day-to-day life to please God can be considered Jihad. One of the highest levels of Jihad is to stand up to a tyrant and speak a word of truth. Control of the self from wrong doings is also a great Jihad. One of the forms of Jihad is to take up arms in defense of Islam or a Muslim country when Islam is attacked. This kind of Jihad has to be declared by the religious leadership or by a Muslim head of state who is following the Quran and Sunnah.

15. What is the Islamic Year?

The Islamic year started from the migration (Hijra) of Prophet Muhammad (P) from Mecca to Medina in 622 AD. It is a lunar year of 354 days. The first month is called Muharram.

16. What are the major Islamic festivals?

Idul Fitre, marks the end of fasting in the month of Ramadan and is celebrated with public prayers, feasts and exchange of gifts. Idul Adha marks the end of the Hajj or the annual pilgrimage to Mecca. After the public prayers, those who can afford, sacrifice a lamb or a goat to signify Prophet Abraham's obedience to God, shown by his readiness to sacrifice his son Ishmael.

17. What is Sharia?

Sharia is the comprehensive Muslim law derived form two sources, a) the Quran b) the Sunnah or traditions of Prophet Muhammad (P). It covers every aspect of daily individual and collective living. The purpose of Islamic laws are protection of individuals' basic human rights to include right to life, property, political and religious freedom and safeguarding the rights of women and minorities. The low crime rate in Muslim societies is due to the application of the Islamic laws.

18. Was Islam spread by the sword?

According to the Quran, "There is no compulsion in religion" (2:256), thus, no one can be forced to become a Muslim. While it is true that in many places where Muslim armies went to liberate people or the land, they did carry the sword as that was the weapon used at that time. However, Islam did not spread by the sword because in many places where there are Muslims now, in the Far East like Indonesia, in China, and many parts of Africa, there are no records of any Muslim armies going there. To say that Islam was spread by the sword would be to say that Christianity was spread by guns, F-16's and atomic bombs, etc., which is not true. Christianity spread by the missionary works of Christians. Ten-percent of all Arabs are Christians. The "Sword of Islam" could not convert all the non-Muslim minorities in Muslim countries. In India, where Muslims ruled for 700 years, they are still a minority. In the U.S.A., Islam is the fastest growing religion and has 6 million followers without any sword around.

19. Does Islam promote violence and terrorism?

No. Islam is religion of peace and submission and stresses on the sanctity of human life. A verse in the Quran says, [Chapter 5, verse 32], that "anyone who saves one life, it is as if he has saved the whole of mankind and anyone who has killed another person (except in lieu of murder or mischief on earth) it is as if he has killed the whole of mankind." Islam condemns all the violence which happened in the Crusades, in Spain, in WW II, or by acts of people like the Rev. Jim Jones, David Koresh, Dr. Baruch Goldstein, or the atrocities committed in Bosnia by the Christian Serbs. Anyone who is doing violence is not practicing his religion at that time. However, sometimes violence is a human response of oppressed people as it happens in Palestine. Although this is wrong, they think of this as a way to get attention. There is a lot of terrorism and violence in areas where there is no Muslim presence. For example, in Ireland, South Africa, Latin America, and Sri Lanka. Sometimes the violence is due to a struggle between those who have with those who do not have, or between those who are oppressed with those who are oppressors. We need to find out why people become terrorists. Unfortunately, the Palestinians who are doing violence are called terrorists, but not the armed Israeli settlers when they do the same sometimes even against their own people. As it turned out to be in the Oklahoma City bombing, sometime Muslims are prematurely blamed even if the terrorism is committed by non-Muslims. Sometimes those who want Peace and those who oppose Peace can be of the same religion.

20. What is "Islamic Fundamentalism"?

There is no concept of "Fundamentalism" in Islam. The western media has coined this term to brand those Muslims who wish to return to the basic fundamental principles of Islam and mould their lives accordingly. Islam is a religion of moderation and a practicing God fearing Muslim can neither be a fanatic nor an extremist.

21. Does Islam promote polygamy?

No, polygamy in Islam is a permission not an injunction. Historically, all the prophets except Jesus, who was not married, had more than one wife. For Muslim men to have more than one wife is a permission which is given to them in the Quran, not to satisfy lust, but for the welfare of the widows and the orphans of the wars. In the pre-Islamic period, men used to have many wives. One person had 11 wives and when he became Muslim, he asked the Prophet Muhammad (P), "What should I do with so many wives?" and he said, "Divorce all except the four." The Quran says, "you can marry 2 or 3 and up to 4 women if you can be equally just with each of them" (4:3). Since it is very difficult to be equally just with all wives, in practice, most of the Muslim men do not have more than one wife. Prophet Muhammad (P) himself from age 24 to 50 was married to only one woman, Khadija. In the western society, some men who have one wife have many extramarital affairs. Thus, a survey was published in "U.S.A. Today" (April 4, 1988 Section D) which asked 4,700 mistresses what they would like their status to be. They said that "they preferred being a second wife rather than the 'other woman' because they did not have the legal rights, nor did they have the financial equality of the legally married wives, and it appeared that they were being used by these men."

22. Does Islam oppress women?

No. On the contrary, Islam elevated the status of women 1,400 years ago by giving them the right to divorce, the right to have financial independence and support and the right to be identified as dignified women (Hijab) when in the rest of the world, including Europe, women had no such rights. Women are equal to men in all acts of piety (Quran 33:32). Islam allows women to keep their maiden name after marriage, their earned money and spend it as they wish, and ask men to be their protector as women on the street can be molested. Prophet Muhammad (P) told Muslim men, "the best among you is the one who is best to his family." Not Islam, but some Muslim men, do oppress women today. This is because of their cultural habits or their ignorance about their religion. Female Genital Mutilations has nothing to do with Islam. It is a pre Islamic African Custom, practiced by non Muslims including coptic Christians as well.

23. Is Islam intolerant of other religious minorities?

Islam recognizes the rights of the minority. To ensure their welfare and safety, Muslim rulers initiated a tax (Jazia) on them. Prophet Muhammad (P) forbade Muslim armies to destroy churches and synagogues. Caliph Umer did not even allow them to pray inside a church. Jews were welcomed and flourished in Muslim Spain even when they were persecuted in the rest of Europe. They consider that part of their history as the Golden Era. In Muslim countries, Christians live in prosperity, hold government positions and attend their church. Christian missionaries are allowed to establish and operate their schools and hospitals. However, the same religious tolerance is not always available to Muslim minorities as seen in the past during Spanish inquisition and the crusades, or as seen now by the events in Bosnia, Israel and India. Muslims do recognize that sometimes the actions of a ruler does not reflect the teachings of his religion.

24. What is the Islamic view on-

a. Dating and Premarital sex:

Islam does not approve of intimate mixing of the sexes, and forbids premarital or extramarital sex. Islam encourages marriage as a shield to such temptations and as a means of having mutual love, mercy and peace.

b. Abortion:

Islam considers abortion as murder and does not permit it except to save the mother's life (Quran 17:23-31, 6:15 1).

c. Homosexuality and AIDS:

Islam categorically opposes homosexuality and considers it a sin. However, Muslim physicians are advised to care for AIDS patients with compassion just as they would for other patients.

d. Euthanasia and Suicide:

Islam is opposed to both suicide and euthanasia. Muslims do not believe in heroic measures to prolong the misery in a terminally ill patient.

e. Organ transplantation:

Islam stresses upon saving lives (Quran 5:32); thus, transplantation in general would be considered permissible provided a donor consent is available. The sale of the organ is not allowed.

25. How should Muslims treat Jews and Christians?

The Quran calls them "People of the Book", i.e., those who received Divine scriptures before Muhammad (P). Muslims are told to treat them with respect and justice and do not fight with them unless they initiate hostilities or ridicule their faith. The Muslims ultimate hope is that they all will join them in worshipping one God and submit to His will.

"Say (O Muhammad): O people of the Book (Jews and Christians) come to an agreement between us and you, that we shall worship none but Allah, and that we shall take no partners with Him, and none of us shall take others for Lords beside Allah. And if they turn away, then say: Bear witness that we are those who have surrendered (unto Him)." (Quran 3:64)

What about Hindus, Bahai, Buddhists and members of other religions?
They should also be treated with love, respect, and understanding to make them recipients of Invitations to Islam.

Thursday, June 25, 2009

Amalan Sunat Dalam Solat

Sunat Hai'ah & Ab'adh

Perkara-perkara sunat semasa solat ada dua:
1. Sunat Hai'ah
2. Sunat Ab'adh

Sunat Hai'ah ada 15 perkara



1. Mengangkat tangan ketika Takbiratul-Ihram, ketika rukuk, ketika iktidal dan ketika bangun pada rakaat kedua. (nota: bangun dari rakaat pertama dan ketiga tidak diperlukan mengangkat tangan)
2. Meletakkan perut tangan kanan di atas tangan kiri dan memegangnya dan meletakkannya dibawah dada atau di atas pusat.
3. Membaca doa tawujud/iftitah.
4. Membaca A'uzubillah
5. Membaca Al-fatihah dan surah dengan suara yang kuat (jahar) pada masa-masa yang ditentukan.
6. Membaca amin selepas fatihah
7. Membaca surah al-Quran di rakaat pertama dan kedua selepas bacaan al-Fatihah
8. Membaca tasbih ketika rukuk
9. Membaca tasbih ketika bangkit dari rukuk
10. Membaca tasbih ketika sujud
11. Membaca tasbih ketika bangkit dari sujud
12. Meletakkan kedua tangan di atas peha dengan melepaskan jari kesemuanya
13. Duduk iftirasy pada semua duduk iaitu duduk di atas buku lali kaki kiri
14. Duduk Tawarruk iaitu duduk tahiyat akhir
15. Salam yang kedua

Sunat Ab'adh ada 7 perkara:

1. Tahiyat awal.
2. Selawat didalam Tahiyat awal
3. Duduk Tahiyat
4. Doa qunut waktu subuh dan pada solat witir
5. Selawat di dalam qunut
6. Berdiri semasa qunut
7. Membaca selawat ke atas keluarga Nabi pada Tahiyat akhir.

Sekiranya tertinggal sunat Ab'adh, maka disunatkan ia sujud sahwi; manakala tertinggal sunat hai'ah tidak diperlukan sujud sahwi.

Tuesday, June 23, 2009

Rukun Solat Part 2


Sembilan lagi rukun solat yang wajib dipelajari dan fahami serta diamalkan ialah seperti berikut.


5. Rukuk, berserta tama'ninah. Sekurang-kurangnya rukuk ialah membongkokkan belakangnya sampai dua tangan di atas dua kepala lutut, disertai dengan tama'ninah iaitu berhenti sebentar sekadar lama bacaan Subhanallah, dan anggota-anggota berat kemudian berhenti. Doa tasbih ketika rukuk ialah:

"Maha suci Allah yang Maha Agung dengan sifat kepujian-Nya."

6. Iktidal: Ertinya berdiri tegak semula selepas rukuk, berserta tama'ninah. Doa tasbih ketika iktidal ialah:

"Allah mendengar akan orang yang memuji-Nya."

Kemudian disambung pula dengan bacaan:

"Ya Tuhan kami! Bagi-Mu segala puji."

7. Sujud ialah meletakkan dahi di atas tempat sujud, dan dahi itu mestilah tidak berlapik dengan sesuatu. Sekiranya terpaksa seperti dahi dibalut kerana luka dan sebagainya, maka tidaklah wajib dibuka. Dahi yang berlapik dengan songkok dengan sengaja tanpa sebab adalah tidak sah solatnya. Anggota sujud ada 7:

1. Dahi
2. Dua tapak tangan
3. Dua lutut
4. Dua perut jari kaki

Doa ketika sujud ialah:
"Maha suci Allah yang Maha Mulia dengan sifat kepujian-Nya"


8. Duduk di antara dua sujud berserta tama'ninah. Mengangkat kepala dan badan untuk duduk di antara dua sujud ini mestilah mengandungi tujuan. Oleh itu, sekiranya seseorang itu mengangkat dari sujud kerana tujuan lain, umpamanya mengelakkan daripada binatang, maka hendaklah ia kembali sujud semula. Duduk antara dua sujud merupakan rukun pendek maka tidak wajar dilama-lamakan. Doa tasbih ketika sujud ialah:

"Ya Allah ampunilah daku, rahmatilah daku, kayakan daku, angkatlah darjatku, rezekikanlah aku, berilah aku hidayah, sihatkanlah aku dan maafkanlah aku."

9. Duduk ketika tahiyyat akhir.


10. Tahiyyat/Tasyahud akhir. Membaca tahiyyat akhir juga hendaklah dipelihara segala bacaan di dalamnya. Bacaan tahiyyat akhir adalah seperti berikut: "Segala penghormatan yang berkat solat yang baik adalah untuk Allah. Sejahtera atas engkau wahai Nabi dan rahmat Allah serta keberkatannya. Sejahtera ke atas kami dan atas hambahamba Allah yang soleh. Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku naik saksi bahawasanya Muhammad itu adalah pesuruh Allah. Kurniakanlah rahmat dan kesejahteraan Kepada junjungan mulia Muhammad saw dan ke atas ahli keluarga baginda yang mulia, sebagaimana rahmat dan kesejahteraan yang telah Engkau kurniakan kepada Ibrahim dan ahli keluarga Ibrahim. Dan limpahkanlah berkatMu kepada Muhammad dan ahli keluarga Muhammad seperti mana berkatMu kepada Ibrahim dan ahli keluarga Ibrahim. Sesungguhnya Engkau yang amat terpuji lagi amat mulia."

nota: ungkapan "sayyidina" di dalam contoh di atas hanyalah sunat hukumnya dan tidak mengapa jika ditinggalkan.

11. Selawat ke atas Nabi Muhammad s.a.w. sekurang-kurangnya; "Allahumma-solli ala Muhammad."
12. Salam pertama: Sekurang-kurang salam ialah "Assalamu'alaikum" bermaksud "salam sejahtera ke atas kamu."
13. Tertib. Tertib ditakrifkan sebagai mendahulukan yang dahulu dan mengkemudiankan yang kemudian. Solat yang tertinggal ketertiban rukun-rukunnya dikira tidak sah.


Waktu-waktu Solat Fardhu:
Waktu-waktu yang telah ditetapkan untuk menunaikan solat ialah seperti berikut:
1. Solat Subuh - bermula daripada fajar menyinsing hinggalah terbit matahari. Masa yang
diperuntukkan kira-kira 2 jam.
2. Solat Zuhur - bermula selepas matahari mulai condong daripada puncaknya sehingga
bayang melebihi separuh panjangnya.
3. Solat Asar - bermula selepas berakhirnya waktu solat Zuhur sehinggalah matahari terbenam.
4. Solat Maghrib - bermula selepas matahari terbenam sehingga hilang mega merah di ufuk
barat.
5. Solat Isya' - bermula selepas mega merah di ufuk timur hilang dan berterusan sehingga terbit fajar pada hari keesokannya.

Perbuatan sunat sebelum solat:
1. Azan - ertinya memberitahu, dan pada syarak adalah perkataan tertentu untuk memaklumkan kepada orang ramai tentang masuknya waktu solat fardu.
2. Iqamah.
3. Bersugi - ertinya membersihkan mulut dan gigi dengan alatan bersugi.

Waktu-waktu yang dimakruhkan solat tanpa sebab:
1. Selepas solat subuh sehingga naik matahari.
2. Ketika naik matahari sehingga sekadar segalah.
3. Ketika matahari di tengah-tengah langit.
4. Selepas solat asar sehingga masuk matahari atau matahari terbenam.
5. Ketika masuk m


Monday, June 22, 2009

Rukun Solat : Niat -Takbiratul Ihram - Berdiri Betul - Membaca Al fatihah





Rukun Solat

Rukun solat ada 13:

1. Niat.
2. Takbiratul-Ihram (Allahu-Akhbar yang pertama).
3. Berdiri bagi yang mampu.
4. Membaca surah Al-fatihah.
5. Rukuk dengan tama'ninah (tama'ninah: tenang dan tertib, tidak terburu-buru).
6. Iktidal dengan tama'ninah.
7. Sujud dua kali, dengan tama'ninah.
8. Duduk di antara dua sujud, dengan tama'ninah.
9. Tasyahhud/Tahiyyat Akhir dengan membaca bacaan Tasyahhud.
10. Duduk dalam Tasyahhud akhir.
11. Selawat kepada Nabi Muhammad saw dalam Tasyahhud Akhir.
12. Membaca salam
13. Tertib.


Rukun solat yang pertama ialah NIAT.



Huraian rukun solat:

Rukun solat yang pertama Niat:1. Niat: niat dilafazkan di dalam hati. Lafaz yang disebut oleh mulut itu tidaklah dipanggil sebagai niat. Niat solat berlaku semasa seseorang mengangkat takbiratul-ihram iaitu tatkala ia mengata Allahu-Akbar. Umpamanya, untuk solat Zuhur, maka seseorang itu akan bertakbiratulihram dan lalu hatinya berkata:

Nota: tidak semua perkara dalam niat seperti contoh di atas adalah perkara-perkara yang dituntut dalam perbuatan niat. Perkara yang dituntut dalam niat ada 3, iaitu Qasad ("Sahaja aku solat"),
Ta'arrudh (Fardhu) dan
Ta'yin (Zuhur, sebagainya).

Oleh itu, niat "Sahaja aku solat Fardhu Zuhur" sudah mencukupi syarat sebagai niat.

Niat "Empat Rakaat", "Tunai" atau "Kerana Allah Ta'ala" adalah tidak disyaratkan, bahkan hanya sunat hukumnya. Namun begitu adalah lebih baik untuk menghadirkan kesemuanya di dalam hati.

Adapun niat menjadi imam ("Imaman") atau makmum ("Makmuman/Makmumatan") ketika takbiratul-ihram hanyalah disyaratkan pada sembahyang Jumaat sahaja,tetapi pada sembahyang lain tidaklah disyaratkan dan hanya sunat hukumnya. Jika tidak diniatkan menjadi imam atau makmum ketika takbiratul-ihram untuk sembahyang Jumaat, maka tidaklah sah sembahyang Jumaat seseorang itu.

Jika seseorang makmum tidak berniat menjadi makmum ketika takbiratul-ihram dalam sembahyang (selain daripada fardhu Jumaat), dia masih lagi dibolehkan berniat mengikut imam pada mana-mana rukun sembahyang, contohnya ketika rukuk. Namun begitu, adalah makruh hukumnya jika seseorang itu berterusan dengan sengaja mengikuti imam dengan tanpa berniat menjadi makmum.Imam yang tidak berniat menjadi imam ketika takbiratul-ihram, atau ketika mana-mana rukun
yang lain, tidaklah terbatal sembahyangnya ataupun sembahyang makmumnya.

Bagi sembahyang Qasar (memendekkan solat fardhu yang empat rakaat menjadi dua rakaat), perkara-perkara yang manjadi tuntutan ketika takbiratul-ihram selain Qasad, Ta'arrudh dan Ta'yin ialah niat Qasar. Maka bagi seseorang yang hendak solat Qasar perlulah berniat sekurang-kurangnya: "Sahaja aku sembahyang Fardhu Zuhur Qasar."

Bagi sembahyang sunat yang mempunyai waktu dan sembahyang sunat yang mempunyai sebab, maka wajiblah disertakan di dalam niat hanya dua perkara, iaitu Qasad ("Sahaja aku sembahyang") dan Ta'yin (sunat Hari Raya Adha, sunat gerhana bulan, dan sebagainya).

Dituntut juga dalam perkara niat ini ialah menentukan qabliyah (sebelum) dan ba'diyah (selepas) dalam sembahyang sunat Rawatib. Ini tertentu kepada sembahyang sunat Zuhur, Maghrib dan Isya' sahaja, seperti dinyatakan dalam niat:

"Sahaja aku solat Sunat Zuhur qabliyah/ba'diyah" atau "Sahaja aku solat Sunat Sebelum/Selepas Zuhur."

Adapun sembahyang sunat Subuh dan Asar tidaklah disyaratkan niat qabliyah, kerana keduadua sembahyang tersebut hanya ada qabliyah sahaja dan tiada ba'diyah (iaitu tidak ada solat sunat Rawatib selepas Subuh dan Asar).

Bagi sembahyang sunat mutlak pula wajib disertakan di dalam niat semasa takbiratul-ihram satu perkara sahaja iaitu Qasad. Umpamanya seseorang hanya perlu berniat: "Sahaja aku sembahyang".

Rukun solat kedua ialah Takbiratul-Ihram, iaitu mengucapkan Allahu-Akbar untuk memulakan solat. Perkataan Allahu-Akbar itu tidak boleh ditukar dengan lafaz lain. Sebutan kalimah Allahu-Akbar itu diwajarkan agar tidak melebihi daripada empat belas harakat (tujuh alif), dan pergerakan tangannya tidak melebihi tiga kali pergerakan, kerana semua ini akan menjejaskan kesahihan dan kesempurnaan solat.

Nota: sebutan Allahu-Akbar yang teramat panjang ketika niat, dan pergerakan tangan yang berkali-kali, adalah disebabkan oleh was-was atau berterusan tidak kepastian sama ada apa yang dilakukanya itu telah sempurna atau belum. Was-was adalah berpunca dari bisikan syaitan, dan seseorang yang ditimpa was-was ini perlulah banyak berzikir, sebaiknya zikir "Laa- Ilaha-Illallah."

Rukun SOlat Ketiga ialah Berdiri Betul Bagi Orang Yang Berkuasa/Berdaya.
Berdiri bagi orang yang berkuasa. Sekiranya seseorang itu berdiri tetapi condong ke hadapan, ke belakang, ke kanan atau ke kiri hingga tidak dapat dinamakan sebagai berdiri maka hukum solat itu tidak sah. Sekiranya tidak mampu berdiri maka bolehlah dilakukan solat secara duduk, baring mengiring, menelentang atau secara mana yang termampu. Untuk solat sunat dibolehkan sembahyang secara duduk, namun tidak digalakkan.

Rukun solat keempat ialah Membaca al-Fatihah: pada tiap-tiap rakaat dengan memelihara segala makhraj dan tajwid fatihah. Mazhab Syafi'e mewajibkan rukun al-Fatihah untuk makmum dalam solat berjemaah.


Sunday, June 21, 2009

SOLAT A.K.A SEMBAHYANG Part 1


Kita dah belajar tentang bersuci iaitu taharah dan cara nak bersuci :

a. Bersuci dari hadas kecil iaitu dengan berwudhu atau bahasa pasarnya mengambil air sembahyang dengan menggunakan air mutlak dan dalam ketiadaan air atau masalah air, kita dibolehkan bertayammum.
b. Bersuci dari hadas besar dengan melakukan mandi wajib atau mandi junub menggunakan air mutlak.
c. Bersuci selepas qadha hajat (buang air) dengan menggunakan air mutlak atau bahan-bahan selain air mutlak iaitu benda-benda yang kesat.
d. Menyucikan dari najis iaitu 3 jenis najis.

Kita juga telah mempelajari jenis-jenis air, dan air yang mana satu boleh digunakan untuk bersuci iaitu air mutlak dan air musyammas.

Sekarang kita kena belajar tentang solat atau sembahyang atau dalam bahasa orang putih PRAYERS.

Kita wajib suci dan bersih dari hadas besar dan hadas kecil untuk melakukan solat.

Sebagai seorang muslim untuk bersolat kita kena tahu :

1. Syarat wajib untuk bersolat
2. Syarat sah solat
3. Perkara yang membatalkan solat
4. Rukun solat


Apa Makna Solat ?
Solat dari segi bahasa ertinya doa. Dari segi syarak pula ia bermaksud beberapa perkataan dan perbuatan yang didahului dengan takbir dan diakhiri dengan salam, mengikut syarat-syarat yang tertentu.

Firman Allah swt:
"Dan dirikanlah olehmu solat, kerana sesungguhnya solat itu dapat mencegah dari perbuatanperbuatan) keji dan mungkar" (Al Ankabut : 45)

Solat fardhu yang wajib didirikan ialah solat lima waktu sehari semalam, iaitu subuh, zuhur, asar, maghrib dan isya'.

Syarat wajib solat:
1. Islam
2. Baligh
3. Berakal

Syarat sah solat:
1. Suci badan dari dua hadas.
2. Suci dari najis sama ada di badannya, di tempat solatnya, dan di pakaiannya.
3. Menutup aurat.
4. Menghadap qiblat (kecuali yang uzur dan tidak terdaya)
5. Yakin masuk waktu solat.

(nota: sekiranya sesudah tamat solat, lalu disedari perkara yang tersebut di atas terjadi -misalnya didapati ada najis di sejadah - maka perlulah diulangi solat itu kerana ianya tidak menepati syarat sah solat)

Perkara-perkara yang membatalkan solat:
1. Keluar/kedatangan hadas.
2. Berkata-kata dengan sengaja walau sedikit, atau tertawa.
3. Makan/minum walau sedikit.
4. Melakukan gerakan di luar gerakan solat tiga kali berturut-turut (mutawaliyat).
5. Berniat keluar dari solat (mufaraqah).
6. Terkena najis yang tidak dimaafkan.
7. Beralih arah dari qiblat dengan sengaja.
8. Terbuka aurat dengan sengaja, atau tidak sengaja tetapi tidak segera ditutup.
9. Berubah niat dari satu solat ke solat yang lain.
10. Meninggalkan rukun solat.

Rukun solat ada 13:
1. Niat.
2. Takbiratul-Ihram (Allahu-Akhbar yang pertama).
3. Berdiri bagi yang mampu.
4. Membaca surah Al-fatihah.
5. Rukuk dengan tama'ninah (tama'ninah: tenang dan tertib, tidak terburu-buru).
6. Iktidal dengan tama'ninah.
7. Sujud dua kali, dengan tama'ninah.
8. Duduk di antara dua sujud, dengan tama'ninah.
9. Tasyahhud/Tahiyyat Akhir dengan membaca bacaan Tasyahhud.
10. Duduk dalam Tasyahhud akhir.
11. Selawat kepada Nabi Muhammad saw dalam Tasyahhud Akhir.
12. Membaca salam
13. Tertib.

Saya akan huraikan satu persatu akan setiap rukun solat agar ianya lebih jelas di posting yang akan datang.

Jangan ke mana-mana. Kita jumpa sebentar lagi ;-)


Friday, June 19, 2009

Taharah : Mandi Hadas ( Menyucikan diri dari hadas besar)


Dari Ibn ‘Abbas RA, beliau berkata: Maimunah RA berkata: Aku meletakkan air untuk Rasulullah SAW mandi wajib. Baginda SAW menyiram kedua tangannya dan membasuh kedua tangannya dua atau tiga kali. Seterusnya Baginda SAW menyiram air dengan tangan kanannya ke tangan kirinya dan membasuh kemaluannya (dengan menggunakan tangan kiri). Selepas itu, Baginda SAW menyapu tangannya ke tanah, kemudian Baginda SAW memasukkaan air ke dalam hidung dan mulut kemudian mengeluarkannya. Seterusnya Baginda SAW membasuh mukanya dan kedua tangannya dan membasuh kepalanya tiga kali. Selepas itu Baginda SAW menyiram air ke atas tubuhnya, kemudian baginda saw berpindah dari tempat tersebut dan mencuci kedua kakinya. (al-Bukhari)

Menyuci badan daripada hadas besar.
Orang yang berjunub atau berhadas besar hendaklah membersihkan dirinya dengan mandi.Orang yang berhadas besar diharamkan mengerjakan solat, mengerjakan haji, duduk di dalam masjid, menyentuh dan membaca Al-quran.



Mandi Wajib & Sunat
Mandi wajib adalah mandi untuk bersuci bagi seseorang yang menanggung hadas besar atau sedang junub.

Firman Allah SWT. : "Apabila kamu junub, maka mandilah/bersuci." (Al-Maidah: 6)

Perkara-perkara Yang Membawa Kepada Mandi Wajib
Seorang Muslim perlu mengerjakan mandi wajib dalam keadaan berikut :
1. melakukan persetubuhan (bertemu dua khitan) apabila zakar dimasukkan ke dalam faraj walaupun tidak keluar air mani.
2. jika keluar air mani walaupun zakar tidak dimasukkan ke dalam faraj.
3. Keluar air mani kerana bermimpi (wet dream)
4. Mati
5. Masuk Islam orang yang sebelumnya kafir.
a. Dari Qais bin Ashim, ia menceritakan bahawa ketika ia masuk Islam, Nabi SAW menyuruhnya mandi dengan air dan bidara (HR. At Tirmidzi no. 602 dan Abu Dawud no. 351, disahihkan oleh Syeikh Albani dalam Irwaa’ul Ghalil no. 128)
6. Keluar darah haid
a. “Jika datang haid, maka tinggalkan solat. Dan jika telah lewat, maka mandi dan Solatlah” (HR. Al Bukhari no. 320, Muslim no. 333, Abu Daud no. 279, At Tirmizi no. 125 dan An Nasa’i I/186)”
7. Nifas
8. Melahirkan anak (Wiladah)

Rukun Mandi ada 3:
1. Niat.
2. Menghilangkan kotoran dan najis pada badan.
3. Membasuh seluruh tubuh.

Sunat Mandi ialah:

* Diawali membaca bismillah dalam hati
* Menggosok seluruh tubuh dengan tangan
* Mendahulukan bahagian yang kanan dari yang kiri
* Berwuduk sebelum mandi
* Tertib atau berturut-turut.

Ringkasan cara mandi wajib berdasarkan dalil-dalil ialah:


Mandi wajib hendaklah dikerjakan menggunakan menggunakan air mutlak iaitu air yang suci lagi menyucikan, dan tidak sah jika menggunakan air yang bukannya air mutlak.
1) Niat. Ini berdasarkan hadis yang popular bahawa setiap amal mestilah dengan niat.
2) Membaca ‘Bismillah’.
3) Mencuci tangan sebanyak tiga kali.
4) Mencuci kemaluan untuk membasuh najis dengan tangan kiri
5) Menggosokkan tangan kiri ke tanah lalu lalu mencucinya. Boleh juga mencuci tangan kiri itu dengan sabun.
6) Berwudhu. Wudhu boleh dilakukan seperti wudhu untuk solat (Sohih Muslim:317) ataupun menangguhkan mencuci kaki selepas selesai mandi.
7) Membasuh dan menyela-nyela rambut secara merata lalu menyiramnya 3 kali dengan air sepenuh dua telapak tangan. Ini berdasarkan hadis dari Aisyah di dalam sahih al-Bukhari:
ثم يدخل أصابعه في الماء، فيخلل بها أصول شعره، ثم يصب على رأسه ثلاث غرف بيديه
“Kemudian Baginda SAW memasukkan jari-jarinya ke dalam air, kemudian menyela-nyela rambutnya, kemudia menyiram kepalanya 3 kali dengan kedua tangannya.”

8) Membasuh kepala berserta dengan telinga sebanyak 3 kali dengan 3 kali menimba air. Ketika menyiram kepala hendaklah dimulai dengan bahagian kanan, kemudian, bahagian kiri dan seterusnya bahagian tengah kepala. Ini berdasarkan hadis ‘Aisyah RA di dalam sahih Muslim (318):
. بدأ بشق رأسه الأيمن. ثم الأيسر
Baginda SAW menyiram kepalanya di bahagian kanan, kemudia bahagian kiri.

• Menjirus air ke seluruh bahagian badan di sebelah lambung kanan dari atas sampai ke bawah.
• Menjirus lambung kiri dari atas sampai ke bawah.

Bagi wanita yang dalam keadaan junub, diblehkan untuk tidak melepaskan ikatan rambutnya. Ini berdasarkan hadis Ummu Salamah RA.

عن أم سلمة، قالت: قلت: يا رسول الله! إني امرأة أشد ضفر رأسي. فأنقضه لغسل الجنابة؟ قال “لا. إنما يكفيك أن تحثي على رأسك ثلاث حثيات. ثم تفيضين عليك الماء فتطهرين

Dari Ummu Salamah RA, beliau berkata: Aku berkata kepada Rasulullah SAW: “Wahai Rasulullah SAW، sesungguhnya aku perempuan yang suka mengikat rambutku. Perlukah aku membuka ikatan tersebut ketika mandi junub? Jawab Rasulullah SAW: “Tidak, cukuplah bagi kamu dengan dengan menyiramkan air ke atas kepala kamu sebanyak 3 kali dan meratakan air ke seluruh tubuh kamu, dan kamu sudah dikira sudah bersuci. (Sahih Muslim:330)

Akan tetapi jika mandi untuk haidh, maka dianjurkan untuk melepaskan ikatan rambut. Ini berdasarkan hadis ‘Aisyah ra di dalam sahih al-Bukhari di mana beliau kedatangan haidh ketika menunaikan haji. Lalu baginda saw berkata sedemikian:

دعي عمرتك، وانقضي رأسك، وامتشطي

“Tinggalkanlah umrahmu, lepaskanlah ikatan rambutmu (ketika mandi) dan sisirlah rambutmu”

Memulakan dengan bahagian kanan tubuh.

عن عائشة؛ قالت: إن كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يحب التيمن في شأنه كله. في نعليه، وترجله، وطهوره

Dari ‘Aisyah RA: Sesungguhnya Rasulullah SAW suka mendahulukan bahagian kanan pada semua urusannya, ketika memakai kasutr, ketika bersikat dan ketika bersuci. (Sahih Muslim:268)

9) Meratakan air ke seluruh tubuh. Kita mestilah semua lipatan tubuh seperti ketiak dan lain-lain. Ini berdasarkan hadis ‘Aisyah (Sunan Abi Daud:243,)
10) Beralih dari tempat mandi dan membasuh kaki.

Najis Di Badan
Jika ada najis dibadan, najis itu boleh dibasuh serentak dgn mandi wajib iaitu membasuh najis dgn mandi wajib itu boleh disekalikan (Imam Nawawi) untuk memenuhi rukun kedua mandi wajib.

Keperluan Mengambil Wuduk
Seseorang yang telah mengerjakan mandi wajib tidak perlu mengambil wuduk semula untuk mengerjakan solat dengan syarat dia tidak melakukan perkara yang membatalkan wuduk selepas dia mengerjakan mandi wajib. Jika terbatal, dia perlu hanya mengambil semula wuduknya sahaja.

Melewatkan Mandi Wajib
Mandi wajib boleh ditunda dari malam sehingga siang. Dengan itu, pasangan yang berjimak boleh melewatkan untuk mandi wajib sehingga pagi dan mengerjakan mandi wajib sejurus sebelum mengerjakan solat subuh, tetapi pasangan itu disunatkan berwuduk sebelum tidur jika ingin melewatkan mandi wajib mereka hingga ke pagi.
Orang yang melewatkan mandi wajibnya juga tidak membatalkan puasa dan boleh terus berpuasa, dan puasanya tetap sah selagi mana dia tidak membatalkan puasanya.
Seseorang itu boleh melewatkan mandi wajib sebelum solat. Setelah masuk waktu solat, ia wajib mandi sebelum boleh menunaikan solat.

Ragu-ragu
Jika seorang yang mengerjakan solat tetapi ragu-ragu apakah sama ada ia sudah mandi wajib atau belum, maka seluruh solat yang telah dikerjakannya (selama itu) adalah sah, dan untuk solat-solat berikutnya ia harus mandi wajib dahulu.

Dan Jika Tiada Air (Atau Mudarat Tidak Boleh Terkena Air)

Menurut Syeikh al-Islam Ibn Taimiyah rh. (Majmu' Fatawa, 21/396) jika terdapat sebab untuk melakukan tayammum, seperti ketiadaan air, atau tidak dapat menggunakannya akibat sakit, maka tayammum akan menggantikan wuduk dan mandi wajib. Maka seseorang yang junub hendaklah bertayammum lalu bersolat, kemudian apabila ada air (diperbolehkan menggunakan air untuk yang mduarat), maka hendaklah mandi menghilangkan janabahnya tersebut.

Dariapda Imraan ibn Hussain ra. "bahawa Rasulullah saw melihat seorang lelaki yang menjauhkan diri dan tidak bersolat dengan kaumnya, maka baginda berkata : Ya siFulan, apa yang menghalang kamu dari tidak bersolat dengan kaummu? Dia menjawab : Ya Rasulullah, saya dalam keadaan junub, dan tiada air. Baginda berkata : Kamu hendaklah menggunakan tanah yang bersih, kerana ia mencukupi untukmu..... di dalam riwayat lain Nabi saw menjumpai air dan memberinya kepada orang yang telah menjadi junub tersebut, dan berkata : pergilah siram ini keatas dirimu." [Hadith riwayat al-Bukhari #344 dan #348].

Selain mandi wajib, ada juga mandi-mandi sunat, iaitu:
Mandi bagi orang yang akan melaksanakan solat Jumaat
Mandi pada hari raya Aidil-Fitri dan Aidil-Adha
Mandi bagi orang yang baru sembuh dari gila
Mandi menjelang Ihram haji dan Umrah
Mandi sehabis memandikan mayat
Mandi bagi orang kafir yang baru masuk Islam


Taharah : Tayammum


Tayammum ertinya menghilangkan hadas dengan menggunakan debu suci, kerana ketiadaan air atau sakit yang menghalang penggunaan air. Cara tayammum ialah dengan menyapukan debu yang suci ke muka dan dua tangan sampai ke siku dan disertai dengan niat.



Syarat-syarat tayammum:
1. Sudah masuk waktu solat
2. Tidak ada air dan sudah diusahakan mencarinya
3. Sakit, sehingga jika memakai air takut penyakitnya bertambah parah.
4. Sedang dalam perjalanan.

Firman Allah SWT : "... Jika kamu sakit atau dalam perjalanan atau sehabis buang air atau menyentuh wanita lalu kamu tidak memperoleh air, maka bertayammumlah dengan tanah/debu yang baik (bersih dan suci). Sapulah mukamu dan tanganmu dengan tanah itu."(Q.S. Al-Maidah : 6)

5. Memakai tanah yang suci dan berdebu.

Rukun Tayammum ada 4:

1. Niat : "Sahaja aku tayamum kerana menguruskan sembahyang ".
2. Menyapu muka dengan tanah
3. Menyapu kedua tangan sampai siku dengan tanah
4. Tertib atau berturutan

Sunat Tayammum ada 2:
1. Mengawali dengan bacaan Bismillah dalam hati.
2. Mendahulukan anggota badan sebelah kanan.

nota: Hal-hal yang membatalkan tayammum sama dengan yang membatalkan wuduk.


Thursday, June 18, 2009

Taharah : WUDUK (Menyucikan diri dari hadas kecil)


Menyuci badan daripada hadas kecil:
Iaitu menyuci badan daripada hadas kecil dengan berwuduk atau bertayamum. Orang-orang yang berhadas kecil diharamkan mengerjakan solat dan menyentuh Al-Quran.

Wuduk adalah salah satu cara bersuci dari hadas kecil sebelum mengerjakan ibadah solat atau membaca Al-Qur'an. Perintah wajib wuduk ini turun bersama dengan perintah wajib solat. Firman Allah SWT, "Wahai orang-orang yang beriman, apabila kamu hendak mengerjakan solat maka basuhlah mukamu, kedua tanganmu sampai siku dan sapulah kepalamu serta basuhlah kedua kakimu sampai mata kaki."(Al-Maidah : 6). Sabda Rasulullah saw: "Allah SWT tidak akan menerima solat seseorang yang berhadas sehingga ia berwuduk." (H.R. Abu Daud).


Syarat Wuduk ada lima:
1. Islam
2. Baligh
3. Tidak berhadas besar
4. Memakai air yang mutlak (suci dan menyucikan)
5. Tidak ada yang menghalangi kulit

Rukun Wuduk ada enam:
1. Niat dengan bacaan: "Aku niat berwuduk untuk menghilangkan hadas kecil kerana Allah."
2. Membasuh muka dari tempat tumbuh rambut di kepala sampai ke tulang dagu, dan dari batas telinga kanan sampai batas telinga kiri.
3. Membasuh dua tangan serta dua siku.
4. Mengusap sebahagian kepala dengan air.
5. Membasuh dua kaki serta dua mata kaki (buku lali).
6. Tertib (berturutan).

Sunat Wuduk ada 12:
1. Diawali dengan membaca Bismillah dalam hati.
2. Membasuh telapak tangan sampai pergelangan.
3. Berkumur.
4. Menggosok gigi (bersiwak).
5. Membersihkan hidung dengan air.
6. Mengusap seluruh kepala dengan air.
7. Membasuh kedua cuping telinga.
8. Menyeliti jemari tangan dan jemari kaki.
9. Tidak berbicara.
10. Mendahulukan basuhan anggota kanan.
11. Membasuh anggota wuduk sampai tiga kali.
12. Membaca doa sesudah berwuduk:
""Saya bersaksi bahwa tidak ada Tuhan selain Allah yang esa, tidak ada sekutu bagiNya. Dan saya bersaksi bahwa Muhamad adalah hamba dan pesuruhNya. Wahai Allah jadikanlah saya termasuk orangorang yang bertaubat dan jadikanlah saya termasuk orang-orang yang suci.Maha suci Allah saya memuji kepada Mu. Saya bersaksi bahwa tidak ada Tuhan selain Allah yang esa, sata meminta ampun dan bertaubat kepada Mu "

Perkara yang dapat membatalkan Wuduk ada lima:
1. Keluar sesuatu dari qubul dan dubur.
2. Hilangnya akal sama ada gila, pengsan ataupun mabuk.
3. Bersentuhan kulit laki-laki dengan kulit perempuan kecuali mereka itu masih muhrim.
4. Menyentuh kemaluan dengan telapak tangan, sama ada milik sendiri maupun milik orang lain, dewasa maupun anak-anak.
5. Tidur, kecuali apabila tidurnya dengan duduk dan masih dalam keadaan semula (tidak berubah kedudukannya).

nota:
penulis mendapati bahawa ada kekeliruan tentang sama ada batal wuduk apabila tersentuh yang bukan muhrim. Menurut mazhab Syafi'i, hukum wuduk batal secara mutlak (tanpa syarat) bila tersentuh bukan muhrim termasuk dengan isteri/suami sendiri ("bukan muhrim" ertinya tidak haram dinikahi). Menurut Mazhab Maliki pula, menyentuh kulit perempuan ajanabi membatalkan wuduk lelaki jika dengan tujuan `talazzuz' (berlazat-lazat), ataupun merasai keghairahan ketika bersentuhan. Mazhab Hanafi pula berpendapat bahawa menyentuh kulit perempuan ajnabi tidak membatalkan secara mutlak, samada dengan tujuan talazzuz atau merasainya ketika bersentuhan.


Taharah : Qada Hajat ( Buang Air)


Hukum Qada Hajat

Qada Hajat atau Buang Air terbahagi kepada tiga hukum:
1. Cara yang haram.
2. Cara yang makruh.
3. Cara yang sunat.


Cara Qada Hajat yang diharamkan.
1. Membawa bersama sesuatu yang bertulis ayat-ayat quran, hadis atau nama-nama para rasul ketika qada hajat.
2. Menghadap atau membelakangkan kiblat ketika qada hajat di tempat lapang. Sekiranya qada hajat di tempat yang berdinding maka tidaklah diharamkan.
3. Membuang air besar atau kecil dalam lubang yang diketahui di dalamnya ada haiwan.
4. Qada hajat di atas kubur.
5. Membuang air di tempat ibadah seperti di surau, masjid, musalla dan sebagainya.
6. Membuang air di atas kitab-kitab agama .
7. Membuang air di atas makanan.
8. Membuang air di tempat perhentian orang ramai atau di jalan raya.

Cara Qada Hajat Yang Dimakruhkan.
1. Membuang air sambil berdiri kecuali dengan keuzuran atau darurat yang tidak membolehkan seseorang itu duduk seperti disebabkan sakit.
2. Bercakap-cakap ketika buang air pada perkara yang tidak penting, kecuali dalam keadaan darurat.
3. Membuang air di dalam lubang yang tidak diketahui di dalamnya ada binatang atau tidak.
4. Membuang air di bawah pokok buah-buahan
5. Membuang air dalam air tenang yang tidak mengalir.
6. Membuang air berhampiran dengan kawasan perkuburan.

Cara-cara Qada Hajat Yang disunatkan.
1. Membuang air di tempat terselindung dari orang ramai seperti di dalam tandas atau di sebalik satu.
2. Memulakan masuk ke dalam taandas dengan menggunakan kaki kiri.
3. Ketika hendak masuk, baca doa ini:
Ertinya : "wahai tuhanku, aku berlindung padaMu dari kejahatan syaitan jantan dan betina."
4. Memakai alas kaki seperti selipar dan kasut ketika masuk tandas.
5. Memakai penutup kepala seperti tudung, semutar dan sebagainya ketika qada hajat.
6. Beristibak, iaitu berdehem-dehem supaya najis habis keluar.
7. Ketika keluar dari tandas, mulai langkah kaki kanan dahulu.
8. Ketika keluar dari tandas, membaca doa ini.
Ertinya: "aku meminta ampun kepada Mu."

Hal-hal yang harus dilakukan sebelum buang air.
1. Hendaklah mencari tempat sunyi dan jauh daripandangan orang (kiranya tidak menggunakan tandas).
2. Jangan memasuki tandas atau tempat buang air dengan membawa sesuatu yang ada kalimah Allah.
3. Jangan membuka pakaian sebelum berada dekat tempat buang air, ini adalah bagi mempastikan agar aurat tetap terjaga sesuai dengan apa yang diperintahkan oleh hokum syariat.
4. Mendahulukan kaki kiri waktu masuk ke tandas dan disunatkan berdoa:
5. Janganlah buang air dengan menghadap ke arah kiblat atau membelakanginya jika sekiranya di tempat-tempat yang tidak berdinding..
6. Jangan membuang air besar atau air kecil (berak atau kencing) di tempat orang biasa berteduh, di jalan-jalan, di tempat mandian atau di bawah pokok yang berbuah.
7. Janganlah bercakap-cakap sewaktu buang air.

Adab buang air
1. Sunat mendahulukan kaki kiri ketika masuk ke tandas, dan mendahulukan kaki kanan ketika keluar.
2. Jangan membawa sesuatu kalimat Al-Quran, atau hadis atau zikrullah ke dalam tandas.
3. Hendak memakai sepatu atau terompah atau seumpamanya.
4. hendaklah jauh dari orang sehingga bau kotoran tidak sampai kepadanya.
5. Janganlah berkata-kata selama dalam tandas itu, kecuali apabila ada keperluan yang sangat penting yang tidak dapat ditangguhkan.
6. Jangan buang air di air yang tenang, kecuali jika air tenang itu terbentang luas seperti tasik yang luas atau laut.
7. Jangan buang air di lubang tanah, kerana kemungkinan ada binatang yang mendapat kesakitan di dalam lubang itu.
8. Jangan membuang air di atas kubur.
9. Jangan membuang air besar atau kecil di tempat-tempat beribadat seperti masjid, surau dan sebagainya (Kecuali di tandas-tandas yang telah disediakan di tempat-tempat ibadat tersebut).
10. Jangan membuang air di atas kitab-kitab agama atau di atas makanan.
11. jangan buang air di mana-mana tempat perhentian


Wednesday, June 17, 2009

Asas-asas Fardhu Ain : Taharah : ISTINJAK



Istinjak

Istinjak Ialah menghilangkan najis kecil atau besar dari tempat keluarnya dengan sesuatu yang bersih seperti air, batu, kertas dan sebagainya sehingga kesan najis itu dibersihkan. Apabila keluar kotoran dari salah satu, iaitu dari qubur atau dubur, wajib istinjak dengan menggunakan air atau dengan tiga ketul batu.



Hukum Istinjak

Beristinjak adalah hukumnya wajib berdasarkan Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud;
Bahawa Nabi (s.a.w) melalui dua buah kubur, ketika itu baginda berkata; 'kedua-dua orang ini (yang ada dalam kubur itu) diseksa oleh Allah . Yang seorang diseksa kerana mengumpat orang dan yang seorang lagi diseksa kerana tidak beristinjak selepas buang air kecil.
(Hadis Riwayat; Bukhari dan Muslim)

Syarat Istinjak

1. Menghilangkan rasanya.
2. Menghilangkan baunya.
3. Menghilangkan warnanya.

Rukun Istinjak.

1. Seorang Islam.
2. Alat untuk istinjak.Dengan menggunakan air, batu, kertas atau seumpamanya.
3. Tempat yang diistinja iaitu qubul dan dubur.
4. Yang diistinjakkan itu sesuatu yang keluar daripada dua jalan iaitu qubur atau dubur.

Cara mengerjakan Istinjak.


1. Istinjak itu 3 kali dan kalau masih belum suci, boleh diulang lagi sehingga suci.
2. Alat dibuat istinjak itu mestilah melingkupi tempat yang disapu itu.
3. Beristinjak itu mestilah dapat membersihkan tempat najis yang keluar.


Cara beristinjak dengan Air (Air Mutlak).
1. Tuangkan air dengan menggunakan tangan kanan di atas tempat najis.
2. Gosok tempat najis dengan menggunakan jari tengah tangan kiri.
3. Makruh memasukkan jari ke dalam dubur.
4. Bagi perempuan yang dara semasa beristinjak hendaklah membasuh benda yang zahir pada farajnya ketika ia duduk mencangkung dengan memasukkan sedikit ruas jarinya.*
5. Mendahulukan istinjak pada qubul daripada dubur supaya tidak terpercik najis padanya ketika membasuh dubur.
6. Sunat selepas intinjak menggosak tangan ke tanah sebelum membasuh tangan.
7. Sunat ketika intinjak membaca doa :
Ertinya ; "Ya Allah, sucikanlah hatiku daripada sifat nifak dan peliharakanlah kemaluan aku daripada kejahatan."
8. Tidak sunat mencium tangan selepas istinjak.
9. Hendaklah hilang ain najis, warna dan rasanya (rasa di tangan). Jika sukar
menghilangkan baunya atau warnanya selepas digosak dan dibasuh beberapa kali maka ianya dimaafkan. Bagi memastikan najis telah suci memadai bila merasai kesat pada kulit dubur lelaki dan licin bagi perempuan.*

Cara yang baik dilakukan istinjak ialah dengan menggunakan air, tetapi harus juga dilakukan dengan benda-benda kesat yang suci dengan syarat.

1. Benda itu mesti kering sama ada kayu, batu, daun dan lain-lain. Kalau ia basah, maka tidak boleh digunakan.
2. Benda itu mesti kesat. Kalau kering tetapi licin maka tidak sah untuk istinjak seperti kertas atau plastik atau belakang buluh.
3. Benda itu bukan benda yang dihormati seperti makanan, pakaian, tulang atau
seumpamanya.
4. Bukan benda-benda yang bertulis dengan ayat-ayat al-quran, hadis dan seumpamanya. Sekiranya ada , berdosa menggunakannya.
5. Najis yang keluar tidak melecer ke tempat lain. Sekiranya ia melecer ke tempat lain maka air diperlukan untuk beristinjak.
6. Hendaklah dihilangkan najis itu sekurang-kurangnya dengan tiga ketul batu ataupun dengan sebiji batu tiga persegi. kiranya masih tidak suci, hendaklah ditambah batu sehingga suci.


Cara Beristinjak dengan menggunakan batu pada dubur.
1. Sunat dimulai dengan menyapu yang pertama pada bahagian hadapan papan punggung yang kanan lalu diedarkan pada tempat permulaan sapuan.
2. Kemudian mulakan sapuan yang kedua pada bahagian hadapan papan punggung kiri lalu diedarkan kepada tempat permulaan yang disapu.
3. Sapuan yang ketiga pada hujung dubur atau qubur.
4. Sunat ketika menyapu dimulai pada tempat yang suci ke tempat yang ada najis secara perlahan-lahan.
5. Sunat istinjak dengan batu, dahulukan istinjak pada dubur kerana najis pada dubur lebih dahulu kering daripada qubur. Jika najis telah kering, wajib menggunakan air.

Cara Istinjak Dengan Batu Pada Qubul ( Zakar atau Faraj).
Disapu di tiga tempat pada batu besar atau tiga ketul batu. Jika diulang-ulang di tempat yang sama dengan satu batu, maka wajib beristinjak dengan menggunakan air.

Hal-hal yang perlu diperhatikan ketika istinjak

1. Jangan bersuci dengan tulang, makanan atau tahi kering.
2. Jangan bersuci dengan menggunakan tangan kanan atau memegang zakar dengan tangan kanan.
3. Hendaklah bersuci dengan batu dalam bilangan ganjil, seperti tiga ketul batu, lima ketul batu dan sebagainya..
4. Bila bersuci dengan air dan batu, hendaklah menggunakan batu terlebih dahulu, kemudian dengan air, bila memilih salah satu, pilihlah air kerana air lebih baik digunakan untuk bersuci.

Tuesday, June 16, 2009

Fardhu Ain : Taharah ; HADAS & NAJIS


Jenis-Jenis bersuci.

1. Menyuci badan daripada hadas kecil:
2. Menyuci badan daripada hadas besar.
3. Istinjak.
4. Menyucikan pakaian, alatan dapur (pinggan , mangkuk) dan masjid.


Jenis-Jenis bersuci.

1. Menyuci badan daripada hadas kecil:

Iaitu menyuci badan daripada hadas kecil dengan berwuduk atau bertayamum. Orang-orang yang berhadas kecil diharamkan mengerjakan solat dan menyentuh Al-Quran.

2. Menyuci badan daripada hadas besar.

Orang yang berjunub atau berhadas besar hendaklah membersihkan dirinya dengan mandi.Orang yang berhadas besar diharamkan mengerjakan solat, mengerjakan haji, wuduk di dalam masjid, menyentuh dan membaca Al-quran.

3. Istinjak.

Iaitu bersuci selepas keluarnya kotoran daripada dua jalan iaitu air kencing atau tahi.

4. Menyucikan pakaian, alatan dapur (pinggan , mangkuk) dan masjid.

Pakaian hendaklah dibersihkan daripada segala najis. antara Syarat sah solat ialah pakaian dan tempat solat mestilah bersih daripada najis.

Najis dan jenis-jenisnya

Agama Islam amat mementingkan kebersihan dalam kehidupan seharian. Sehubungan itu,setiap manusia wajib membersihkan diri, pakaian dan tempat daripada najis. Bersih dan suci daripada najis merupakan salah satu syarat untuk menunaikan ibadah serta mengabdikan diri kepada Allah. Najis adalah benda-benda yang kotor dan boleh membatalkan sembahyang. Sebagai umat Islam, kita hendaklah sentiasa berada dalam keadaan suci dan bersih kerana ia mencerminkan keperibadian seseorang. Bagaimanapun benda yang jijik tapi pada syariat tidak membatalkan solat seperti kahak, hingus dan lain-lain tidak dikira sebagai najis. Menurut hukum aslinya sesuatu benda itu adalah suci selama tak ada dalil yang menunjukkan bahawa benda itu najis.

Terdapat tiga bahagian najis iaitu:
1. Najis mukhaffafah (najis ringan).
2. Najis mutawassitah (najis pertengahan).
3. Najis mughallazah (najis berat)

1. Najis Mukhaffafah. (Ringan). seperti kencing kanak-kanak lelaki yang belum makan makanan selain daripada susu ibu. Untuk mensuci benda yang terkena najis ini, memadai dengan memercikkan air atas benda itu meskipun tidak mengalir. Adapun kencing kanak-kanak perempuan yang belum makan selain susu hendaklah dibasuh sampai mengalir air di atas benda yang kena najis itu dan hilang zat dan sifat-sifat nya sebagaimana mensuci kencing orang dewasa.

Cara menyucikan najis mukhaffafah:
- Hilangkan ainnya (fizikal najis)
- Basuh bahagian yang terkena najis dan lap.
- Percikkan air di tempat yang terkena najis.
- Lap dengan kain bersih sehingga kering.

2. Najis Mutawassitah. (Pertengahan) - Najis ini terdiri dari segala najis kecuali najis yang tergolong kepada najis berat. Yakni Najis Mughaladzah. . Najis pertengahan ini terbahagi kepada dua bahagian.

2.1 Najis Hukmiah. - iaitu najis yang diyakini adanya tetapi tidak nyata zatnya, baunya , rasanya serta warnanya. seperti kencing yang sudah lama kering, sehingga sifat-sifatnya sudah hilang. cara mensuci najis ini cukup dengan mengalirkan air di atas benda yang kena itu kemudian dilap hingga kering.

2.2 Najis Ainiah. Najis yang nampak dan kelihatan najisnya yang ada rupa, rasa dan baunya seperti tahi, darah dan lain-lain. Membersihkan najis ini ialah dengan membasuhnya sehingga hilang segala sifat sifat nya.

3. Najis Mughallazah. (berat) iaitu anjing dan babi. Benda yang terkena najis ini hendaklah dibasuh tujuh kali, sekali daripadanya hendaklah dicampur dengan tanah.

Cara menyucikan Najis Mukhaffafah (ringan).
Memadai dengan merenjiskan air pada benda atau tempat yang terkena najis sehingga rata.

Cara menyucikan Najis Mutawasitah (Pertengahan).
1. Najis Ainiyah.
i. Buangkan najis itu terlebih dahulu.
ii. Basuh bekas itu sehingga hilang bau, warna dan rasa dengan air mutlak.

2. Najis Hukmiyah.
i. Memadai dengan mengalirkan (Menjirus) air mutlak pada tempat yang terkena najis.

Cara Menyuci Najis Mughallazah (Najis Berat)
* Anjing dan babi serta keturunan salah satu daripadanya. - termasuk dagingnya,lemak, tulang,darah, liur, tahi, kulit serta bulunya serta seluruh bahagian badannya.

Peringatan.
1. Tersentuh anjing yang kering dengan tangan yang kering tidaklah dikirakan najis. Sekiranya salah satu di antara keduanya basah atau kedua-duanya basah, maka dikira najis dan ianya wajib disamak.
2. Menyentuh babi yang kering ataupun basah adalah dikira najis (Wajib disamak).

Cara Menyucinya.
Hilangkan najis itu terlebih dahulu kiranya najis haiwan itu yang tersentuh. Basuhan pertama menggunakan air lumpur (Selut). Kemudian dijirus dengan enam kali air mutlak. Basuhan ini hendaklah menghilangkan bau, rasa dan ainnya.

Cara Menyucikan Kulit Bangkai
Binatang yang mati tidak disembelih adalah bangkai. Kulit bangkai kecuali binatang laut dan sungai tidak boleh dipergunakan sebelum disuci. Cara menyucinya ialah dengan dibersihkan menggunakan air bercampur daun bidara atau juga biasa disebut samak. Sebelum disamak kulit bangkai itu adalah najis.

Cara menyucikan cairan yang memabukkan.

Kiranya minuman yang memabukkan jatuh pada benda-benda cair, maka buanglah semuanya.Tetapi jika minuman yang memabukkan jatuh pada benda-benda beku, cukuplah dibuang bahagian yang terkena dan kawasan sekelilingnya.

Perkara yang tidak dikira sebagai najis.
Bagi haiwan yang mati tanpa disembelih hukumnya bangkai yang bernajis kecuali yang berikut di bawah:
1. Mayat manusia sama ada Islam atau kafir.
2. Ikan sama ada besar atau kecil halal dimakan.
3. Belalang.
4. Ulat dalam buah-buahan atau seumpamanya yang ada dalam makanan. Kalau diketahui ada ulat dalam buah-buahan dan dimakannya bersama , maka hukumnya makruh.
5. Semua binatang yang darahnya tidak bersifat mengalir, maka air tidak menjadi najis jika binatang berkenaan jatuh ke dalamnya. Tetapi memakannya tetap dilarang.

Hukum Peluh dan air liur manusia dan binatang.
1. Air liur, kahak yang keluar daripada dada atau otak, air hidung, air mata, peluh mani, susu jika ia keluar dari:
i. Anjing dan babi atau keturunannya adalah haram kerana ianya adalah najis.
ii. Keluar daripada binatang atau manusia adalah suci semuanya. tapi benda itu adalah
dianggap jijik dan haram dimakan.
2. Tidak najis air liur kucing, jika pasti semasa itu ia tidak memakan benda najis seperti cicak, tikus dan seumpamanya.
i. Selepas makan tikus lalu kucing itu menjilat air minuman, maka air yang dijilati itu menjadi najis.
ii. Jika selepas makan tikus atau sebagainya, kesan darah di mulut kucing itu telah hilang, kemudian kucing itu menjilat minuman. Air minuman itu tidak najis.

Air Liur Basi
Air yang keluar daripada mulut ketika seseorang tidur.
1. Jika air itu berwarna kuning atau busuk, maka iar liur basi itu najis kerana ia keluar dari perut.
2. Jika air liur itu tidak berwarna dan tidak berbau busuk, maka iar liur itu tidak najis kerana bukan keluar dari perut.

Hukum Madu
1. Halal meminum madu kerana madu keluar daripada mulut lebah.
2. Haram memakan anak lebah sekalipun belum bernyawa.
3. Tidak makruh meminum madu daripada lebah yang memakan najis.

Rujukan : Kitab Matla’al Badraian – Syeikh Daud Fattani

Asas-asas Fardhu Ain : TAHARAH & PEMBAHAGIAN AIR


Ada tiga ilmu yang menjadi asas dan panduan bagi setiap muslim dalam menjalani perjalanan hidup di dunia menuju ke negara akhirat yang kekal abadi.

Ilmu tersebut adalah :

1. Ilmu Tauhid
2. Ilmu Feqah
3. Ilmu Tasauf

ketiga-tiga ilmu ini dipanggil ilmu Fardhu Ain.

makna Fardhu Ain ialah setiap umat Islam yang sudah baligh, berakal, WAJIB mempelajarinya, memahaminya dan mengamalkannya sebagai memenuhi tuntutan sebagai seorang muslim.

Posting ku kali ini ingin menyentuh hal ehwal asas-asas fardhu ain dibidang Feqah.



Ilmu feqah terbahagi kepada 4 juzuk, iaitu :
1. Ibadah
2. Muamalah
3. Munakahat
4. Jenayah

Perkara pertama yang dititikberatkan dalam beribadah ialah kesucian dan kebersihan.

Dalam ilmu Feqah, bersuci adalah TAHARAH.

Taharah adalah bersuci.

Pengertian taharah/bersuci dari segi bahasa adalah membersihkan diri atau sesuatu daripada sebarang kekotoran. Sama ada benda itu najis ataupun tidak. Benda-benda yang najis seperti darah, bangkai, tahi dan sebagainya. Benda-benda yang kotor tetapi tidak najis seperti air ludah, hingus dan lain-Iain.

Pengertian taharah/bersuci dari segi syarak pula adalah menghilangkan halangan beribadat kerana ada hadas atau najis atau menghilangkan halangan memakan sesuatu benda dengan sebab terkena najis.

Syarat wajib taharah ialah :

* Islam
* Berakal
* Baligh
* Masuk waktu ( Untuk mendirikan solat fardhu ).
* Tidak lupa
* Tidak dipaksa
* Berhenti darah haid dan nifas
* Ada air atau debu tanah yang suci.
* Berdaya melakukannya mengikut kemampuan

ALAT-ALAT UNTUK BERSUCI

a. Air mutlak

b. Tanah yang suci

c. Batu yang suci

Hukum bersuci

Ulamak telah sepakat bahawa bersuci daripada najis dan hadas adalah wajib.

JOM KITA BERKENALAN DENGAN AIR YANG MENJADI SALAH SATU SUMBER KITA BERTAHARAH


Air pada dasarnya terbahagi kepada :

1. Air yang suci lagi menyucikan dan tidak makruh menggunakannya. Ini dinamakan air mutlak.

2. Air yang suci lagi menyucikan, tetapi makruh menggunakannya. Ini dinamakan air musyammas, iaitu air yang berada dalam bekas yang diperbuat daripada logam yang bukan emas atau perak, yang terjemur di bawah panas matahari di tempat (kawasan, negeri, atau negara) yang panas.

Air ini makruh digunakan pada tubuh badan sahaja kerana mendatangkan mudarat. Akan tetapi jika digunakan untuk membasuh pakaian dan lain-lain, atau telah sejuk sewaktu kita menggunakannya, maka tidak makruh menggunakannya

3. Air yang suci tetapi tidak menyucikan. Air ini dibahagi pula kepada 3 jenis iaitu:

a. Air musta’mal, iaitu air yang kurang dari 2 kolah, yang telah digunakan untuk mengangkat hadas pada basuhan pertama wudhuk yang wajib dan mandi yang wajib, atau air yang telah digunakan untuk menghilangkan najis dan air itu tidak berubah dari segi kuantiti isipadunya.

b. Air mutaghayyir, iaitu air yang berubah salah satu daripada rasa, warna, atau bau, dengan sebab bercampur sesuatu yang suci seperti gula, milo, kopi, teh, dakwat, dan sebagainya hingga berubah nama air mutlaknya. Tetapi jika berubah kerana lama bertakung, kerana lumpur dan tanah, atau kerana jatuh daun kayu ke dalamnya, maka air itu dihukumkan air yang suci lagi menyucikan.

c. Air muqayyad, iaitu air yang dikaitkan dengan nama asalnya seperti air tebu, air kelapa dan sebagainya.

4. Air yang tidak suci lagi tidak menyucikan. Air ini ialah air mutanajjis. Ia dikira bernajis apabila terjadi 2 keadaan, iaitu (1) termasuk najis dalam kuantiti air yang tidak sampai 2 kolah, atau (2) berubah salah satu sifat air itu samada berubah rasa, bau dan warna, disebabkan termasuk najis tersebut.


1. Air mutlak

Air mutlak (ﻤﻄﻠﻖ) adalah air yang suci dan boleh menyucikan. Air tersebut dikatakan mutlak disebabkan air itu adalah dalam bentuk keasliannya. Air tersebut masih dikatakan air mutlak walaupun ia sudah berubah disebabkan sudah lama terbiar, dimasuki tanah, lumut dan bertakung atau tempat mengalirnya mengandungi belerang.

Disenaraikan berikut adalah tujuh jenis air mutlak:

* air hujan
* air laut
* air sungai
* air telaga atau perigi
* air mata air
* air yang dicairkan dari salji
* air embun

Apabila cukup sukatan atau timbangan air sebanyak dua kolah, maka air tersebut tidak dikira najis yang disebabkan oleh benda lain melainkan beubah dari segi warna, bau dan rasa. Air yang kurang dari sukatan tersebut akan dikira najis apabila jatuh najis ke dalamnya tidak kira berubah sama ada bau, warna ataupun rasa.

Ukuran Dua Kolah

* Beratnya anggaran 230 liter atau 52 gelen.
* Lebih kurang sebanyak 13 tin minyak tanah.
* Bekas Empat Segi ialah 23 inci lebar dan 23 inci dalam
* Bekas yang bulat lebarnya 23 inci dalam 46 inci. (1 hasta diameter dan dalamnya 2 hasta) 1 hasta = 23 inci


2. Air musta'mal


Air musta'mal (ﻣﺴﺘﻌﻤﻞ) adalah air yang suci tetapi tidak boleh menyucikan yang lain. Boleh dikatakan juga air ini boleh diminum tetapi tidak sah untuk menyucikan sesuatu.

Air musta'amal yang diperolehi dari mengangkatkan hadas adalah air basuhan kali yang pertama pada mandi atau wudhu' yang wajib dan sudah jatuh dari anggota badan. Air musta'amal dari konsep najis pula ialah jika air itu tidak berubah dan tidak bertambah. Air tumbuhan dan buah-buahan seperti pucuk kelapa yang dibuat nira atau akar-akar kayu, air dari batang tebu dan yang dihasilkan dari buahan seperti kopi dan koko.

Air yang berubah dan bercampur

Air yang berubah dalam konsep tidak boleh menyucikan ialah yang berubah disebabkan oleh benda asing yang suci yang bercampur ke dalam air seperti kayu gahara sehingga tidak berubah sehingga jelas digelar "air gahara".

Berikut adalah cara air yang berubah:

* Berubah dengan Taqdiri - Air yang berubah dengan Taqdiri iaitu air yang berubah hanya pada Taqdir sahaja yang tidak dapat dilihat akan perubahannya.
* Berubah dengan Hissi - Air yang berubah pada Hissi iaitu berubah air itu dengan sesuatu yang dapat dilihat akan perubahannya.

Contoh cara menentukan hukum air yang bercampur dengan sesuatu yang sama rupanya dengan seperti air mawar yang telah hilang bau, rasa dan warnanya.

* pada bau hendaklah ditentukan dengan bau gahara.
* pada rasa hendaklah ditentukan dengan rasa delima.
* pada warna hendaklah ditentukan dengan warna anggur.

Jika berubah dengan cara ini, maka hukumnya air musta'amal dan jika tidak, hukumnya adalah air mutlak.

Bagi air yang bercampur pula, terdapat dua cara air bercampur iaitu:

* Majawir - cara Mujawir ialah apabila air yang berubah disebabkan termasuk ke dalamnya suatu yang dapat dipisahkan daripada air, contohnya air yang dimasuki sebatang kayu cendana dan kayu itu boleh dipisahkan daripada air tersebut, maka hukum air itu adalah air mutlak.
* Mukhalit - cara Mukhalit pula ialah apabila suatu benda yang masuk ke dalam air itu tidak dapat dipisahkan, contohnya air dimasuki nila, maka dihukumnya air Musta'amal.

3. Air muqayyad

Air muqayyad (ﻣﻘﻴﺪ) pula ialah air yang bercampur dengan sesuatu yang suci yang mengubah salah satu sifatnya sama ada dari segi warna, bau atau rasa yang menyebabkan air tersebut tidak dipanggil air mutlak lagi.

Walau bagaimanapun, qayyad pada air terbahagi dua:

* Qayyad Lazim - iaitu qayyad yang tidak bercerai sehingga menjadikannya berbeza langsung dari air mutlak seperti air kopi, air madu, air mawar.
* Qayyad Musfaq - iaitu qayyad yang bercerai iaitu yang tidak lazim bagi air sepert air hujan, air perigi. Maka, ia masih lagi hukumnya air mutlak.

4. Air musyammas

Air musyammas (ﻣﺸﻤﺲ) adalah air yang terjemur di bawah panas matahari bagi negeri-negeri beriklim panas. Hukum air tersebut hanya pada air yang diisi ke dalam bekas yang bukan emas dan perak.

Air tersebut hanya makruh ketika panas untuk digunakan pada badan dan makanan serta minuman. Walau bagaimanapun, air yang masih panas tersebut boleh digunakan untuk membasuh pakaian. Air yang sudah menyejuk tidak lagi makruh digunakan.

5. Air mutanajjis

Air mutanajjis (ﻣﺘﻨﺠﺲ) adalah air yang telah terjatuh najis ke dalamnya sehingga berubah warna, bau atau rasa walaupun jika dicampur hingga kadar dua kolah. Air tersebut tetap dikira mutanajjis sekiranya air tidak berubah sifat bau, warna atau rasa tetapi tidak mencukupi dua kolah.

Air tersebut tidak dikira bernajis apabila jatuh ke dalamnya haiwan ataupun bangkai haiwan yang memang tidak berdarah seperti semut.

Contoh berikut tidak termasuk Air Mutanajis

1. Termasuk bangkai (lihat perkara di bawah) najis yang dimaafkan dengan syarat tidak sengaja dicampakkan.
2. Air atau bahan cecair yang lain termasuk najis yang halus yang tidak dapat dilihat dengan mata kasar melampau daripada najis mughalazah.
3. Air yang lebih daripada dua kolah dengan syarat tidak berubah sifat air itu.

Contoh bangkai binatang yang Najis tetapi dimaafkan

1. Lalat
2. Kumbang
3. Kala
4. Lipas
5. Cicak
6. Binatang-binatang yang tidak mengalir darahnya jika dibelah atau dikoyakkannya.


Air Qaid Lazim

Air yang ada kaitan dengan jenama-jenama lain untuk memperkenalkannya. Kalau tidak disebut orang tidak akan faham.

* Contohnya:

a. Air Kelapa

b. Air Tebu

c. Air Mawar

d. Air Kopi

Hukum Air Qaid Lazim


Suci hanya pada dirinya sahaja tetapi tidak sah digunakan untuk menyucikan yang lain.

Beberapa permasalahan :

Air tidak dikira bernajis apabila dengan tidak sengaja, terjatuh bangkai yang tidak mengeluarkan darah ketika dibunuh seperti lalat, lipas, semut, cicak, dengan syarat bangkai itu tidak mengubah sifat air.

Air juga tidak dikira bernajis jika terjatuh ke dalamnya keadaan seperti berikut:

1. najis yang dimaafkan seperti debu-debu najis yang berterbangan yang sukar dijaga;
2. najis-najis yang sangat halus yang tidak dapat dilihat dengan mata kasar seperti najis yang berada pada kaki lalat dan percikan air kencing yang tidak dapat dilihat;
3. bulu-bulu najis yang sedikit yang tidak melebihi 3 helai;
4. binatang yang buntutnya bernajis kemudian dia terjatuh ke dalam air;
5. bekas mulut kucing atau kanak-kanak yang makan benda najis lalu dia menghilangkan diri tanpa diketahui mulutnya sudah dibasuh atau tidak, kemudian dia meminum air, maka air baki minuman itu dikira tidak bernajis.



Rujukan : Kitab Mattlaal Badrain oleh Syeikh Muhammad bin Daud Al-Fatani